تشنج در خواب چیست؟

تشنج در خواب چیست؟ با علائم و عوارض آن آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


همانطور که در مقالات مختلف تشنج و انواع آن را بررسی کردیم این‌بار نیز می‌خواهیم تشنج در خواب بزرگسالان را مورد مطالعه قرار دهیم. تشنج تخلیه شدید بار الکتریکی مغز است و زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت الکتریکی مغز به طور ناگهانی تغییر یابد و تشدید شود. تشنج با توجه به این که اختلال در کدام قسمت مغز ایجاد شده باشد به دو دسته فوکال یا کانونی و جنرال یا عمومی تقسیم می‌شود. تشنج‌های فوکال در یک منطقه از مغز آغاز شده و به دیگر قسمت‌ها سرایت می‌کنند اما تشنج جنرال یا عمومی تمام قسمت‌های مغز را درگیر می‌کند. تشنج بر اساس نوع آن می‌تواند در روز یا شب اتفاق بیفتد. برخی انواع تشنج فقط در خواب اتفاق می‌افتند و برخی فقط در بیداری. پیشتر در مقاله‌ای در همین سایت انواع تشنج را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله به انواع دلایل تشنج در خواب بزرگسالان می‌پردازیم. در صورتی که نیاز به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب داشتید می توانید به صفحه لیست بهترین پزشکان در تهران مراجعه کنید و از نوبت دهی آنلاین بهره ببرید.

علت تشنج در خواب بزرگسالان چیست؟

علت تشنج در خواب بزرگسالان چیست؟

بیشتر افراد مبتلا به تشنج شبانه صرع دارند و تشنج‌شان از نوع تشنج تونیک-کلونیک است. اما انواع خاصی از صرع می‌توانند منجر به تشنج شبانه شوند. از جمله:

  • تشنج تونیک – کلونیک
  • صرع خوش خیم رولاندیک در دوران کودکی
  • سندرم لانداو-کلفرنر
  • صرع لوب فرونتال
  • صرع میوکلونیک در نوجوانان
  • برخی از دلایل احتمالی که ممکن است منجر به صرع در بزرگسالی شوند عبارتند از:
  • دلایل ژنتیک
  • ضربه مغزی
  • عفونت مغزی
  • سکته مغزی و ناهنجاری‌های عروق خونی
  • تومور مغزی

تشنج در خواب چه علائمی دارد؟

تشنج در خواب چه علائمی دارد؟

تشنج در خواب هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق می‌افتد و ممکن است باعث از خواب پریدن شخص شود. کسی که با تشنج از خواب می‌پرد ممکن است متوجه تشنج نشود. این افراد به طور معمول دچار بی‌خوابی یا بدخوابی هستند که همین بی‌خوابی زمینه را برای به وقوع پیوستن تشنج بیشتر می‌کند زیرا کسانی که دچار تشنج هستند نیاز به خواب کافی و عمیق دارند و کم‌خوابی یا بی‌خوابی شرایط را برای وقوع تشنج در آن‌ها مهیا می‌کند. ممکن است تشنج در خواب با اختلال خواب اشتباه گرفته شود و یا اختلال در خواب و بدخوابی با صرع در خواب یکی گرفته شود. پس هرگونه از خواب‌پریدنی تشنج در خواب نیست. تشنج در خواب نشانه‌های دیگری نیز دارد که در هر فرد ممکن است تنها یک یا چند تا از این نشانه‌ها بروز پیدا کند. شخص مبتلا به صرع شبانه ممکن است با فریاد زدن از خواب بیدار شود و یا صداهایی غیرمعمول در خواب ایجاد کند. از دیگر نشانه‌های تشنج شبانه سفت شدن عضلات، خیس کردن رختخواب، لرزش اندام‌ها، گاز گرفتن زبان، افتادن از تخت و بیدار شدن با حالی غیرمتعارف و کسل است.

تشنج در خواب چه خطرهایی دارد؟

از آنجا که تشنج در خواب باعث خستگی روز بعد نیز می‌شود ممکن است زمینه تشنج فردا را نیز فراهم کند. همچنین تشنج در خواب باعث پائین آمدن کیفیت خواب می‌شود و علاوه بر ایجاد خستگی در روز بعد کارایی و نشاط فرد را دچار اخلال می‌کند. در تشنج‌های شبانه به این علت که احتمال تنها بودن بیمار یا خواب بودن اطرافیان بیمار بیشتر است، بیمار نمی‌تواند در شریط اضطراری از کمک بقیه استفاده کند. علاوه بر این تشنج در خواب برای بیماران مبتلا به صرع می‌تواند آن‌ها را با مرگ ناگهانی ناشی از تشنج مواجه کند که به آن sudep گفته می‌شود. Sudep مخفف حروف اول مرگ ناگهانی غیرمنتظره در صرع است. (suddenly unexpected death in epilepsy)

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 102

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

108 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها