یکی از راه‌های بسیار خوب برای تشخیص و گاهی مداخله (اقدامات درمانی) ، استفاده از دستگاه آندوسکوپی است.

متخصص آندوسکوپی کیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آندوسکوپی یا درون‌بینی در پزشکی، عمل دیدن و مشاهده‌ی درون بدن با مقاصد تشخیصی یا گاهی درمانی است که با دستگاهی به نام درون‌بین صورت می‌گیرد و کسی که این عمل را انجام می‌دهد، متخصص آندوسکوپی است.

در این مطلب با ما همراه شوید تا بخوانید دقیقا آندوسکوپی چیست و متخصص آندوسکوپی چه وظایفی دارد.

چرا باید متخصص آندوسکوپی را بشناسیم؟

زمانی که دچار بیماری می‌شویم و قصد مراجعه به پزشک را داریم با سردر گمی زیادی مواجه می‌شویم از جمله اینکه برای این بیماری به چه تخصصی در علوم پزشکی نیاز داریم.

در کشورهای توسعه یافته هر فرد معمولا پزشک خانواده دارد که با سوابق پزشکی فرد و خانواده‌اش آشناست . این پزشک با معاینه و آزمایش‌های اولیه نوع بیماری شما را مشخص و شما را برای مراجعه به متخصص مربوطه معرفی می‌کند. در ایران هم تلاش‌هایی برای ایجاد این روال انجام گرفت که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

در این حالت ما باید اطلاعات اولیه در مورد تخصص‌های مختلف پزشکی را تا حد ممکن داشته باشیم تا بتوانیم نوع تخصص مورد نیاز برای تشخیص و درمان این بیماری خاص را بیابیم.

ممکن است قسمتی که مورد معاینه اندوسکوپی قرار می‌گیرد دچار پارگی شود. البته، بسیار بعید است.
ممکن است قسمتی که مورد معاینه اندوسکوپی قرار می‌گیرد دچار پارگی شود. البته، بسیار بعید است.

آندوسکوپی چیست ؟

دستگاه گوارش از اندام‌های مختلفی تشکیل شده است که از دهان و مری آغاز و به مقعد ختم می‌شود. هر یک از این اعضا ممکن است دچار بیماری ها و عوارض خاصی بشوند.

یکی از راه‌های بسیار خوب برای تشخیص و گاهی مداخله (اقدامات درمانی) ، استفاده از دستگاه آندوسکوپی است.

برای راحتی بیشتر بیمار در طی مراحل آندوسکوپی معمولا از بی حسی موضعی و یا بیهوشی کوتاه مدت استفاده می شود تا فرد بیمار درد و ناراحتی کمتری را تحمل کند.  جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به دندان‌های بیمار و همچنین لوله دستگاه آندوسکوپی، قطعه محافظ کوچکی بین دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد.

اخیرا کپسول‌هایی کمی بزرگتر از کپسول‌های معمولی ساخته شده است که دارای دوربین، باطری و فرستنده تصویر است و فرد پس از بلعیدن آن جلیقه مخصوصی را می‌پوشد که در حقیقت گیرنده تصاویر است و از این طریق پزشک می‌تواند کل دستگاه گوارش را بررسی نماید.

همچنین از طریق کولونوسکوپی بخش انتهایی دستگاه گوارش شامل روده بزرگ، کلون و مقعد مورد بررسی قرار می گیرد. متخصصین آندوسکوپی با مشاهده مستقیم، عوارض ناشی از بیماری را مشاهده و در خصوص نوع بیماری و روش درمان آن تصمیم گیری می‌نمایند. آن‌ها گاهی برای تشخیص و درمان می‌توانند با استفاده از آندوسکوپ، نمونه‌برداری کنند و یا پولیپ‌ها و اشیاء خارجی را بردارند و یا با سوزاندن محل، خونریزی آن را متوقف کنند.

[

متخصص آندوسکوپی چه کسی است؟

پزشکان متخصص گوارش در دوره‌ای از تخصص خود با روش‌های آندوسکوپی به صورت نظری و عملی آشنا می‌شوند و از این وسیله که برای مشاهده داخل بدن طراحی شده است، برای تشخیص عوارض استفاده می‌کنند.

برخی از پزشکان متخصص گوارش با طی دوره‌ای خاص دارای مدرک فوق تخصص آندوسکوپی می‌شوند. گروهی از این فوق تخصص‌های آندوسکوپی، دوره‌هایی را برای یک عضو یا یک بیماری خاص طی می‌کنند که در این صورت علاوه بر مدرک فوق تخصص ، دارای برد تخصصی آن عضو یا بیماری می‌شوند.

متخصصین گوارش و فوق تخصص آندوسکوپی می‌توانند با استفاده از دستگاه آندوسکوپ و از طریق دهان به بررسی دستگاه گوارش فوقانی شامل حلق، مری، معده، دوازدهه و … بپردازند.

روش‌های تشخیص و درمان:

در پزشکی به طور کلی روش‌های تشخیص و درمان به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

غیر تهاجمی: در روش‌های غیرتهاجمی مانند دارودرمانی، تغییر فیزیکی در اندام‌ها انجام نمی‌شود و سعی می‌شود با انجام معاینات ظاهری، آزمایش‌هایی همچون آزمایش خون، ادرار و … تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و … تشخیص انجام شود و با ورزش‌های خاص یا داروها و … بیماری را کنترل یا درمان کنند.

در روش‌های غیرتهاجمی مانند دارودرمانی، تغییر فیزیکی در اندام‌ها انجام نمی‌شود
در روش‌های غیرتهاجمی مانند دارودرمانی، تغییر فیزیکی در اندام‌ها انجام نمی‌شود

نیمه‌تهاجمی: در روش‌های نیمه‌تهاجمی تغییرات فیزیکی محدودی در اندام ها انجام داده و با حداقل تخریب سعی در تشخیص یا معالجه بیمار می‌شود. روش جراحی لاپراسکوپی و آندوسکوپی هم در این گروه قرار دارد.

جراحی هایی که با دستگاه آندوسکوپی انجام می شود چون معمولا با تخریب حداقلی بافت های اطراف محل مورد نظر همراه است، بیمار پس از چراحی به سرعت بهبود یافته و در بسیاری از موارد همان روز می‌تواند از بیمارستان ترخیص شود.

آندوسکوپی نیمه تهاجمی است
آندوسکوپی نیمه تهاجمی است

تهاجمی: در روش تهاجمی معمولا جراحی باز صورت گرفته و پوست و بافت‌ها شکافته می‌شوند تا به عضو مورد نظر دست یابند و سپس آن عضو را بررسی نموده و روی آن عضو جراحی صورت می‌گیرد که چون با تخریب وسیع بافت مورد نظر و اندام‌های اطراف همراه است به آن تهاجمی گفته می‌شود.

چطور به بهترین متخصص آندوسکوپی تهران مراجعه کنیم؟

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا برای مشکلات دستگاه گوارش، مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید.

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری متخصصان گوارش خوب تهران، امکان نوبت‌دهی اینترنتی برجسته‌ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب بهترین دکتر فوق تخصص گوارش و کبد می‌توانید به لیست پزشکان درمانکده مراجعه کنید و از این متخصص آنلاین گوارش مشاوره آنلاین بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها