شما با استفاده از روانشناسی دختر 14 ساله می‌توانید رفتار با نوجوان را بهتر بشناسید؛ رفتار با دختر 14 ساله اگر به درستی انجام شود، دختر شما قوی شده و به شما اعتماد خواهد کرد.

تغییرات دخترتان در سن 14 سالگی و رفتار با دختر 14 ساله چگونه است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تغییرات هورمونی، مسائل عاطفی، فشار اجتماعی… دختران در سن 14 سالگی با تغییرات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که بعضی از این تغییرات آسان و بعضی دیگر دشوارند. درک شرایط دختر 14 ساله و روانشناسی دختر 14 ساله به شما کمک می‌کند که رفتار با نوجوان خود را بهتر بشناسید. در ادامه به جایگاه دختر 14 ساله شما در فرایند رشد اشاره کرده و روش‌هایی معرفی می‌کنیم که رفتار با دختر 14 ساله خود را یاد بگیرید.

پیش از این در مجله پزشکی درمانکده، با تغییرات دختر خود در 13 سالگی آشنا شدید. با ما همراه باشید.

دخترتان در سن 14 سالگی ممکن است زمان زیادی را (مثلا دیروقت و بدون اطلاع شما) صرف فضای مجازی کند.
دخترتان در سن 14 سالگی ممکن است زمان زیادی را (مثلا دیروقت و بدون اطلاع شما) صرف فضای مجازی کند.

تغییرات بدن دختر 14 ساله به چه شکل است؟

دوران بلوغ در دخترها بین 8 تا 13 سالگی شروع می‌شود و تقریبا در 14 تا 15 سالگی به پایان می‌رسد. اول پستان‌ها رشد می‌کند و بعد موی زیر بغل و شرمگاهی. احتمالا دخترتان دو سال بعد از رشد پستان‌ها اولین قاعدگی خود را تجربه می‌کند اما این اتفاق از دختری به دختر دیگر متفاوت است. طبیعی است که کمی زودتر یا دیرتر از دختران همسن و سال خود قاعدگی را تجربه کند.

تغییرات فیزیکی دیگری نیز در حال وقوع است. رشد او به اوج خود می‌رسد، قدش بلندتر و لگن و ران‌ها پهن‌تر می‌شود و جوش می‌زند.

احساسات و ارتباط دختران 14 ساله با دوستانشان

دخترها در سن 14 سالگی تلاش می‌کنند خود واقعی‌شان را بشناسند و بدانند به کجا تعلق دارند. ممکن است دخترتان قوانین خانه و مدرسه را زیر سوال ببرد و به چالش بکشد. از آن جایی که تشنه‌ی آزادی بیشتر است، خودش را از شما دور می‌کند. این امر طبیعی است چون دارد مستقل بودن را یاد می‌گیرد.

ممکن است دخترها نسبت به این مرحله‌ی جدید از زندگی هیجان زده باشند و همزمان از تغییرات فیزیکی خود خجالت بکشند. احساس نگرانی نسبت به ظاهر و وسواس درمورد تصویر بدن و لباس در دختران امری طبیعی و شایع است.

مود نوجوانان در لحظه عوض می‌شود و دختر 14 ساله شما از این امر مستثنی نیست.
مود نوجوانان در لحظه عوض می‌شود و دختر 14 ساله شما از این امر مستثنی نیست.

ممکن است دختران به دلیل این نگرانی (که اغلب توسط رسانه تشدید می‌شود) رژیم گرفتن را امتحان کنند. اما کاهش میزان غذای مصرفی در سن 14 سالگی فکر خوبی نیست چون دختر هنوز در حال رشد است. گاهی نوجوانان دچار اختلال خوردن می‌شوند.

دختر شما در سن 14 سالگی بیشتر با گروه همسالان خود ارتباط برقرار می‌کند. این که مورد پذیرش و تایید دوستانش باشد برایش بسیار مهم است و خودش را با آن‌ها مقایسه می‌کند. ممکن است برای امتحان کردن مواد، الکل یا سیگار یا برقراری رابطه‌ی جنسی تحت فشار قرار بگیرد. اکثر نوجوانان به دوستان خود پیام می‌دهند و در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک فعال هستند. دخترتان در سن 14 سالگی ممکن است زمان زیادی را (مثلا دیروقت و بدون اطلاع شما) صرف فضای مجازی کند.

احتمالا شنیده‌اید که مود نوجوانان در لحظه عوض می‌شود و دختر 14 ساله شما از این امر مستثنی نیست. او خودمحور است و بین اعتماد به نفس و تردید نسبت به خود در رفت و آمد. ممکن است خجالتی باشد چون احساس می‌کند در مرکز توجه قرار دارد. تغییرات هورمونی، دست و پنجه نرم کردن با تصویر خود، مورد پذیرش دوستان واقع شدن و فاصله گرفتن از شما همگی در این زمینه نقش دارند.

مدرسه در مرکز زندگی دخترتان قرار دارد و او در سن 14 سالگی پذیرای مسوولیت و استرس بیشتری است. رفتن سر کلاس، انجام تکالیف و فعالیت‌های بعد از مدرسه، سر و کله زدن با دوستان، افزایش توقعات و دغدغه‌ها همگی بر عهده‌ی اوست.

دختر شما در سن 14 سالگی بیشتر با گروه همسالان خود ارتباط برقرار می‌کند.
دختر شما در سن 14 سالگی بیشتر با گروه همسالان خود ارتباط برقرار می‌کند.

مغز در حال رشد دختران 14 ساله

نرخ رشد از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما دخترتان در سن 14 سالگی توانایی تفکر انتزاعی را به دست می‌آورد و شناخت بهتری از درست و غلط دارد. می‌تواند به آینده فکر و اهدافی برای خود تعیین کند.

گاهی مشکل توجه یا اختلال یادگیری در سن 14 سالگی ظاهر می‌شود چون تکالیف مدرسه در مراتب بالاتر دشوار می‌شود.

مغز دخترتان هنوز در سن 14 سالگی در حال رشد است و تغییرات مغز در دوران نوجوانی علت بروز اختلالات روانی را توضیح می‌دهد. مرتباً حواستان به احساس دخترتان و روانشناسی دختر 14 ساله خود باشد. مطمئن شوید نوسانات خلقی او ناشی از وضعیت جدی‌تری مانند افسردگی نیست. اگر بابت سلامت روان او نگران هستید، فورا با پزشک صحبت کنید.

برای یادگیری رفتار با نوجوان و روانشناسی دختر 14 ساله باید با روانشناس در ارتباط باشید. شما از طریق درمانکده می‌توانید از بهترین روانشناسان تهران، مشاوره آنلاین دریافت نمایید.

ایمنی و سلامت دخترتان در سن 14 سالگی

هرچقدر هم که دخترتان در سن 14 سالگی دوست داشته باشد مستقل باشد، باز هم مخصوصاً در موارد سلامت و ایمنی به راهنمایی شما نیاز دارد:

  • درمورد خطرات مصرف مواد، الکل، سیگار و فعالیت جنسی با او صحبت کنید. در زمینه‌ی رفتار سالم الگوی خوبی برای او باشید.
  • همیشه از این که دخترتان کجاست، کی به خانه برمی‌گردد و با چه کسی است مطلع باشید. به او اطمینان دهید اگر در جایی احساس ناراحتی می‌کند یا از فعالیت گروهی لذت نمی‌برد، می‌توانید زودتر به دنبالش بروید. کافی است یک پیام به شما بدهد یا تماس بگیرد.
  • غذای سالم بپزید و تا جای ممکن همراه یکدیگر غذا بخورید.
  • مطمئن شوید دختر 14 ساله‌تان هر سال به پزشک و هر دو سال یک بار به دندان‌پزشک مراجعه می‌کند.
  • در پیدا کردن روش‌های سالم برای کنار آمدن با استرس به او کمک کنید. روش‌های خود را با او به اشتراک بگذارید.
  • مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیک را (به غیر از زمان انجام تکالیف) به دو ساعت در روز کاهش دهید و حواستان به چیزهایی که دخترتان می‌بیند و می‌خواند باشد.
  • او را تشویق کنید تا روزی یک ساعت فعالیت فیزیکی داشته باشد.
  • از او بخواهید به اندازه‌ی کافی بخوابد. اکثر نوجوانان خواب کافی ندارند. کمبود خواب باعث می‌شود انرژی و تمرکز لازم را سر کلاس نداشته باشد و نوسانات خلقی را افزایش می‌دهد.

برای رفتار با دختر 14 ساله خود چه باید انجام بدهید؟

بحث و تعارض در رفتار با نوجوان امری طبیعی است. نبردتان را انتخاب کنید. تمرکزتان را روی مسائل مهم مانند ایمنی و مدرسه بگذارید. بابت لباس و مدل مو نگران نباشید.

درک شرایط دختر 14 ساله و روانشناسی دختر 14 ساله به شما کمک می‌کند که رفتار با نوجوان خود را بهتر بشناسید.
درک شرایط دختر 14 ساله و روانشناسی دختر 14 ساله به شما کمک می‌کند که رفتار با نوجوان خود را بهتر بشناسید.

همچنین لازم است در رفتار با نوجوان خود به موارد زیر توجه نشان دهید:

  • دوستان دختر 14 ساله و والدین آن‌ها را بشناسید.
  • به وضعیت درسی او آگاه باشید. در جلسات اولیا و مربی شرکت کنید تا با معلمان او آشنا شوید و اطلاعات بیشتری درمورد عملکرد و نحوه‌ی رفتار او در مدرسه به دست آورید.
  • اگر فکر می‌کنید دخترتان دچار اختلال تمرکز یا یادگیری است، هرچه زودتر برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.
  • حتی وقتی اوضاع آن طور که دخترتان امیدوار است از آب درنیاید، تلاشش را نادیده نگیرید تا عزت نفس او بالا رود. از کارهایی که انجام داده تعریف کنید، نه فقط ظاهرش.
  • وقتی بحثتان شد، به حرف‌هایش گوش دهید و به سوالاتش جواب دهید. اگر نظر و پیشنهادش مناسب بود، طبق آن عمل کنید.
  • ممکن است از مدرسه و فعالیت‌های اجتماعی خسته شود. به او اطمینان دهید تعیین محدودیت بلامانع است.
  • در تصمیمات خانوادگی نظرش را بپرسید و به او فرصت دهید برای خودش تصمیم بگیرد.
  • آن قدر بزرگ شده که وظایف خانه مانند جاروبرقی، تمیزکاری، باغبانی، درست کردن ناهار و غیره را انجام دهد. انجام این کارها باعث می‌شود احساس باارزش و مفید بودن کند.
  • او را به انجام چالش‌های جدید، مانند امتحان کردن یک ورزش جدید صرف نظر از این که دوستانش چه ورزشی می‌کنند یا به تیم وارد می‌شود یا نه، تشویق کنید.
  • به او پینشهاد دهید برای هدفی که به آن باور دارد کار داوطلبانه انجام دهد. در این صورت احساس مفید بودن می‌کند و عزت نفسش بالا می‌رود.
  • با هم وقت بگذرانید. کاری را که هردو از آن لذت می‌برید با هم انجام دهید. در این صورت، به طور طبیعی یک مکالمه‌ی خوب بینتان شکل می‌گیرد.

برای یاد گرفتن رفتار با دختر 14 ساله و روانشناسی دختر 14 ساله می‌توانید از بهترین مشاوران تهران، مشاوره آنلاین دریافت کنید.

سخن نهایی

در این مطلب با تغییرات مختلف دختر خود در سن 14 سالگی آشنا شدید. شما با استفاده از روانشناسی دختر 14 ساله می‌توانید رفتار با نوجوان را بهتر بشناسید؛ رفتار با دختر 14 ساله اگر به درستی انجام شود، دختر شما قوی شده و به شما اعتماد خواهد کرد.

در صورتی‌که رفتار با دختر 14 ساله را نمی‌دانید، می‌توانید به متخصصان این حوزه مراجعه کنید. شما از طریق درمانکده می‌توانید با دکتر روانشناس در ارتباط باشید و از ایشان مشاوره آنلاین فوری بگیرید.

منبع: Webmd

[sibwp_form id=7]

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 151

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

45 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها