عفونت انگلی

در مورد عفونت انگلی چه نکاتی را باید بدانیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت انگلی از انواع عفونت‌هایی است که ممکن است فرد در طول زندگی خود  با آن دست و پنجه نرم کند. از این رو آشنایی با این نوع از عفونت می‌تواند کمک شایانی به درمان و پیشگیری آن داشته باشد. از این رو در این مطلب از درمانکده قصد داریم به بررسی نکاتی در خصوص عفونت انگلی بپردازیم.

عفونت انگلی چیست؟

انگل ها ارگانیسم‌هایی هستند که برای زنده ماندن نیازمند تغذیه از بدن دیگر موجودات یا همان میزبان هستند. برخی انگل ها تاثیر چشمگیری بر میزبان نمی‌گذارند. اما دیگر انگل ها در بدن میزبان رشد و تکثیر پیدا می‌کنند و یا به ارگان های آن حمله می کنند که منجر به ایجاد بیماری عفونت انگلی می‌شود.

عفونت های انگلی یک مشکل عمده در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان به شمار می روند. مالاریا یکی از کشنده ترین بیماری های انگلی است. عفونت های انگلی شایع عبارتند از:

علائم عفونت های انگلی کدامند؟

علائم عفونت های انگلی بسته به ارگانیسم بوجود آورنده آن متفاوت هستند. در ادامه برخی ازاین بیماری‌ها و علائم را با هم بررسی می‌کنیم.

  • تریکومونیازیس یک بیماری انگلی و منتقله از راه تماس جنسی است که معمولا بدون علامت است. در برخی موارد ممکن است منجر به خارش، قرمزی و تحریک ناحیه تناسلی و خروج ترشحات از این ناحیه شود.
  • ژیاردیازیس ممکن است منجر به اسهال، نفخ، ناراحتی معده، مدفوع چرب و دهیدراتاسیون (از دست دادن مایعات بدن) شود.
  • کریپتوسپوریدیوز ممکن است باعث کرامپ و درد معده، تهوع، استفراغ، دهیدراتاسیون، کاهش وزن و تب شود.
  • توکسوپلاسموز می تواند با علایم شبیه آنفولانزا شامل تورم غدد لنفاوی، دردهای عضلانی و دردهایی به طول یک ماه دیده شود.
عفونت انگلی

علت عفونت های انگلی چیست؟

عفونت های انگلی توسط سه دسته ارگانیسم بوجود می آیند:

  • پروتوزوآ
  • کرم های حلقوی
  • انگل های خارجی

۱) پروتوزوآ

پروتوزوآها ارگانیسم های تک سلولی هستند که می توانند درون بدن زندگی کرده و تکثیر شوند. ژیاردیا از جمله انگل های تک سلولی هستند که مصرف آب شرب آلوده منجر به ایجاد آن می شود و یک عفونت خطرناک محسوب می شود.

۲) کرم‌های حلقوی

کرم های حلقوی ارگانیسم های پر سلولی هستند که می توانند در درون یا بیرون بدن زندگی کنند. کرم های حلقوی به کرم های پهن، نواری، سر خاردار و حلقوی تقسیم می شوند.

۳) انگل های خارجی

اکتوپارازیت ها ارگانیسم های پرسلولی هستند که بر روی پوست زندگی کرده و یا از آن تغذیه می کنند. برخی حشرات و عنکبوتیان نظیر پشه ها، مگس ها، کنه٬ها و مایت‌ها از جمله شایع ترین اکتوپارازیت هایی هستند که در انسان ها ایجاد عفونت انگلی می کنند.

عفونت انگلی چگونه منتشر می‌شود؟

عفونت های انگلی از راه های مختلفی قابل انتشار هستند. به عنوان مثال پروتوزوآ ها و کرم ها قادرند از طریق آب و غذای آلوده، زباله، خاک و خون منتشر شوند.

برخی از عونت های انگلی نیز از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند. البته برخی از انگل ها نیز توسط حشرات ناقل یا حامل گسترش پیدا می کنند. به عنوان مثال، مالاریا توسط یک انگل تک سلولی ایجاد می شود که توسط پشه ها و در هنگام تغذیه آن ها از انسان منتقل می شود.

عفونت های انگلی

چه کسانی در خطر ابتلا به عفونت های انگلی قرار دارند؟

هر کسی می تواند دچار عفونت های انگلی شود. اما برخی افراد در خطر بیشتری قرار دارند. در موارد زیر احتمال ابتلا به عفونت های انگلی بیشتر است:

  • نقص دستگاه ایمنی و یا وجود بیماری زمینه ای قبلی
  • زندگی یا مسافرت در مناطق گرمسیر یا نیمه گرمسیر جهان
  • عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم
  • شنا در دریاچه ها، رودخانه ها یا تالاب ها که ژیاردیا و دیگر انواع انگل ها در آن ها به وفور یافت می شوند.
  • مراقبت از کودکان، کار با خاک و یا فعالیت در دیگر مشاغلی که باعث تماس مداوم با مدفوع می شوند.
  • گربه های غیر خانگی که با موش ها و پرندگان آلوده تماس دارند به همین دلیل صاحبان این نوع گربه ها بیشتر از دیگران در خطر عفونت با انگل تک سلولی توکسوپلاسما هستند.

توکسوپلاسموز در زنان باردار و نوزادان در حال رشد می تواند خطرناک باشد. این عفونت از طریق مدفوع گربه منتقل می شود. بنابراین اگر باردار هستید، باید از شخص دیگری بخواهید تا محل مدفوع گربه را پاک کند.

عفونت های انگلی چگونه تشخیص داده می شوند؟

عفونت های انگلی را به چند روش می توان تشخیص داد. به عنوان مثال پزشک ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را درخواست نماید:

  • آزمایش خون
  • آزمایش مدفوع
    در این آزمایش یک نمونه از مدفوع فرد جمع آوری شده و از نظر وجود انگل های مختلف و تخم آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.
  • آندوسکوپی یا کولونوسکوپی
    این آزمایش ها در صورتی درخواست می شوند که نتایج آزمایش مدفوع غیر کمک کننده بوده باشند. برای انجام آندوسکوپی یا کولونوسکوپی، در حالیکه نیمه بیهوش هستید، پزشک یک لوله منعطف را از طریق دهان یا رکتوم وارد دستگاه گوارش تان خواهد کرد تا مجرای گوارشی را مورد بررسی قرار دهد.
  • رادیوگرافی با پرتوهای ایکس، MRI و توموگرافی محوری
    این روش های تصویربرداری برای بررسی وجود علائم ضایعات یا آسیب های به وجود آمده توسط انگل ها کاربرد دارند.

پزشک همچنین ممکن است یک سری آزمایش به منظور بررسی وجود باکتری یا دیگر مواردی که باعث عفونت می شوند درخواست نماید.

عفونت های انگلی چگونه درمان می شوند؟

برنامه درمانی هر فرد به تشخیص قطعی بیماری آن فرد بستگی دارد. معمولا پزشک برای درمان عفونت انگلی دارو تجویز می نماید. تریکوموناس و کریپتوسپوریدیوز از جمله عفونت های انگلی هستند که نیازمند درمان دارویی هستند. این درحالی است که توکسوپلاسموز در افراد سالم معمولا نیازمند درمان نیست مگر آنکه عفونت شدید باشد و یا به مدت طولانی ادامه پیدا کند.

پزشک همچنین ممکن است از دیگر روش های درمانی برای بهبود علائم استفاده کند. به عنوان مثال بسیاری از عفونت های انگلی می توانند باعث اسهال شوند که اغلب منجر به از دست رفتن مایعات بدن (دهیدراتاسیون) می شود. پزشک احتمالا از شما خواهد خواست تا در مقادیر زیاد مایعات دریافت نمایید تا آب از دست رفته بدن جبران شود.

بیماری عفونی

چگونه می توان از عفونت های انگلی پیشگیری کرد؟

اقدامات مختلفی برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت های انگلی وجود دارند‌. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمن سازی رابطه جنسی با استفاده از کاندوم
  • شستشوی منظم دست ها به ویژه پس از تماس با غذاهای خام یا مدفوع
  • پخت غذاها در دمای مناسب آن ها
  • مصرف آب آشامیدنی سالم نظیر انواع آب معدنی در مواقع سفر
  • پرهیز از مصرف آب دریاچه ها، رودخانه و برکه ها
  • اجتناب از تماس با مدفوع گربه در دوران بارداری

در صورتیکه به ابتلا به عفونت انگلی شک دارید با پزشک تان مشورت نمایید. پزشک می تواند به تشخیص علت علائم و پیشنهاد برنامه درمانی مناسب کمک کند. با درمان به موقع می توانید از گسترش عفونت به دیگر افراد نیز جلوگیری کنید.

شما عزیزان برای کسب اطلاعاتی در خصوص عفونت انگلی بهتر است به فوق متخصص عفونی مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکان پذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها