علائم تبخال تناسلی در مردان چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


علائم تبخال تناسلی در مردان و زنان شامل وزیکول، زخم، ضایعات، تاول، زخم دردناک، خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی، مقعد یا قسمت فوقانی ران است. تقریباً دو سوم افراد مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی یا علائمی ندارند یا آنقدر خفیف است که با سایر بیماری‌های پوستی اشتباه گرفته می‌شود. در مواردی که علائم وجود ندارد، تبخال تناسلی هنوز هم قابل انتقال است. پزشکان برای آگاهی از وضعیت خود، آزمایش هر دو نوع هرپس نوع 1 و هرپس نوع 2 را توصیه می‌کنند. در ادامه این مطلب از درمانکده درباره تبخال تناسلی در مردان بیشتر صحبت می‌کنیم.

تبخال تناسلی در مردان
تقریباً دو سوم افراد مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی یا علائمی ندارند یا آنقدر خفیف است که با سایر بیماری های پوستی اشتباه گرفته می شود.

علائم تبخال تناسلی در مردان

علائم تبخال تناسلی در مردان معمولا با توجه به شدت بیماری متفاوت است. در ادامه این بخش می‌توانید با رایج‌ترین علائم تبخال تناسلی در مردان آشنا شوید.

علائم شایع

  • علائم خاموش یا بدون علامت (دو سوم موارد)

علائم کمتر شایع

علائم با کم ترین میزان ظهور

  • زخم یا تاول داخل یا اطراف مقعد و یا در اطراف باسن و ران ها
  • مننژیت
  • انسفالیت
  • عفونت چشم
  • اگزما هرپتی فرم
اینفوگرافی علائم تبخال تناسلی در مردان
از رایج‌ترینن علائم تبخال تناسلی در مردان می‌توان به زخم و تاول در آلت تناسلی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم تبخال تناسلی در زنان چیست؟

علت تبخال تناسلی در مردان

تبخال جنسی مردان در اثر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس به نام‌های HSV-1 و HSV-2 ایجاد می‌شود که معمولا از روش‌های مختلفی از فرد بیمار به دیگران منتقل می‌شود. به یاد داشته باشید که تبخال تناسلی از راه توالت فرنگی، رختخواب، استخر یا دست زدن به اشیایی که فرد آلوده با آن‌ها تماس داشته منتقل نمی‌شود و تنها از تماس انسان به انسان منتقل می‌شود. در ادامه به رایج‌ترین علت‌های بروز تبخال تناسلی در مردان اشاره شده است.

  • برقراری رابطه جنسی با فرد بیمار
  • لمس تبخال به صورت مستقیم
  • انتقال تبخال از مادر به نوزاد
  • رابطه جنسی دهانی
اینفوگرافی علت تبخال تناسلی در مردان
رایج‌ترین علت تبخال تناسلی در مردان برقراری رابطه جنسی با فرد بیمار و رابطه جنسی دهانی است.

درمان تبخال تناسلی در مردان

حقیقت این است که هیچ دستورالعمل مشخصی برای درمان تبخال در تناسلی در مردان وجود ندارد. معمولا برای کنترل این بیماری از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌شود تا از تکثیر ویروس و شیوع بیماری جلوگیری شود. از طرف دیگر مصرف این داروها خطر انتقال ویروس به سایر افراد را نیز کاهش می‌دهد. برای تسکین درد و خارش ناحیه تناسلی باید ناحیه موردنظر تمیز و خشک نگه داشته شود و روزانه چند بار روی محل کیسه یخ بگذارید. برای کاهش درد و علائم برخی اوقات می‌توان از کرم‌های موضعی نیز استفاده کرد.

در ادامه به رایج‌ترین داروهای ضد ویروسی برای درمان تبخال تناسلی در مردان اشاره شده است.

  • آسیکلوویر (زویراکس)
  • فامسیکلوویر (فامویر)
  • والاسیکلوویر (والترکس)

روش‌های پیشگیری از تبخال تناسلی در مردان

از آنجایی که هنوز هیچ درمان قطعی برای تبخال تناسلی در مردان وجود ندارد، پیشگیری بهترین راهکار است. در بسیاری از مواقع ممکن است دست زدن به تبخال و سپس دست زدن به نقاط مختلف بدن موجب انتقال ویروس شود. بنابراین به‌هیچ‌عنوان نباید زخم و مایعات خارج شده از تبخال را لمس کنید و در صور تماس باید دست‌ها را به‌طور کامل بشویید. در ادامه می‌توانید با روش‌های موثر برای پیشگیری از تبخال تناسلی مردان آشنا شوید.

  • اجتناب از فعالیت جنسی با افراد بیمار
  • استفاده از کاندوم
  • محدود کردن شرکای جنسی
  • اجتناب از لمس کردن تبخال و مایع داخل آن

تفاوت تبخال و زگیل تناسلی

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی 2 بیماری کاملا متفاوت هستند و نباید با هم اشتباه گرفته شود. در جدول زیر می‌توانید با تفاوت‌های تبخال و زگیل تناسلی آشنا شوید.

تبخالزگیل تناسلی
تبخال تناسلی در اثر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس به نام‌های HSV-1 و HSV-2 ایجاد می‌شود.زگیل تناسلی در اثر ویروس اچ‌پی‌وی ایجاد می‌شود
تبخال تناسلی می‌توان سبب انتقال ویروس HIV و بیماری ایدز شود.زگیل تناسلی رابطه‌ای با بیماری ایدز ندارد
تبخال تناسلی معمولا با زخم، تاول، خارش و درد همراه است.زگیل تناسلی معمولا علائم خاصی ندارد و بدون درد و سوزش است.
جدول تفاوت تبخال و زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید: مهمترین علت ناباروری مردان؛ بهترین روش درمان

تشخیص تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی در برخی از افراد علائم مشخصی ندارد. آمارها نشان می‌دهد که دو سوم موارد تبخال تناسلی بدون علامت است. آزمایش هر دو مورد HSV-1 و HSV-2 تنها روش مطمئن برای تشخیص تبخال تناسلی است. تاول یا زخم در ناحیه تناسلی، تب، بدن درد، تورم غدد لنفاوی، سردرد، خستگی و درد هنگام دفع ادرار علائم تبخال دستگاه تناسلی است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تبخال چیست ؛ علت‌ها، علائم و راه‌های درمان تبخال

شیوع و ظهور تبخال تناسلی در مردان به چه صورت است؟

بیماران مبتلا به تبخال تناسلی گزارش کرده‌اند که شیوع یا برگشت آن به طور معمول در طول سال کاهش می‌یابد. علائم زودرس یا سیگنال‌های هشدار دهنده همراه با شیوع بیماری است. این علائم اولیه اغلب شامل گزگز خفیف یا تیر کشیدن پاها و باسن است و می‌تواند از 2 ساعت تا 2 روز ادامه داشته باشد. بعد از بروز علائم اولیه، تاول ها به لکه‌های قرمز دردناکی تبدیل می‌شوند که پس از یکی دو روز به تاول‌هایی با مایع شفاف و مایل به زرد تبدیل می‌شوند. این تاول‌ها ترکیده و زخم‌هایی را به جا می‌گذارند که معمولاً در طی 10 روز بهبود می‌یابند. در خانم‌ها، تاول‌ها می‌توانند در داخل واژن ایجاد شده و موجب درد هنگام دفع ادرار شوند.

چه عواملی باعث ظهور یا تحریک تبخال تناسلی می‌شوند؟

اگرچه علت ظهور تبخال ناشناخته است، اما ظهور آن اغلب با دوره‌های ضعف سیستم ایمنی بدن، زخم‌های پوستی، قاعدگی، تب، آسیب عصبی، آسیب بافتی ناشی از جراحی یا قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی نامساعد همراه است. ظهور یا عود تبخال تناسلی هنگامی رخ می‌دهد که ویروس HSV-1 یا HSV-2 از مرحله خفته خود دوباره فعال شود. تبخال تناسلی یک بیماری لاعلاج است و به محض ابتلا به آن، ممکن است در طول زندگی چندین بار ظاهر شود. پس از اولین تجربه تبخال تناسلی، معمولا انتظار می رود در طی یک سال چندین حمله اتفاق بیفتد. با گذشت زمان، معمولاً از تعداد و شدت این عودها کاسته می‌شوند. اولین ظهور تبخال اغلب طولانی ترین تجربه است. پس از آن، می توان دوره های کوتاه و ناسازگار را با داروهای ضد ویروس کنترل و درمان کرد.

فراموش نکنید که برای مشاوره فوری با پزشک یا پیدا کردن پزشک متخصص عفونی یا متخصص پوست و مو و گرفتن وقت ویزیت می‌توانید از خدمات آنلاین درمانکده استفاده کنید. در صمن در صورتیکه تجربه خوبی از خدمات درمانکده داشتید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کنید.

سخن نهایی

هر چند تبخال تناسلی در مردان شیوع کمتری نسبت به خانم‌ها دارد، اما به هر حال ابتلا به این بیماری می‌تواند مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند. اقدام به‌موقع برای درمان و همچنین به‌کارگیری روش‌های پیشگیری از تبخال تناسلی می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر دچار مشکل شوید. به خاطر داشته باشید که اگر به تازگی با فرد مبتلا به تبخال تناسلی رابطه داشته‌اید و یا علائم خاصی را تجربه کرده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا تبخال تناسلی در مردان همیشه علائم خاصی همراه است؟

حقیقت این است که تبخال تناسلی در مردان همیشه علائم خاصی ندارد و در بسیاری از مواقع بدون علامت است و فقط با آزمایش مشخص می‌شود. از همین رو ممکن است شما یا فردی که با او رابطه دارید، به تبخال تناسلی مبتلا شده باشد و این بیماری را به دیگری منتقل کند. بسیاری از افرادی که قبلا به تبخال تناسلی مبتلا شده‌اند، ممکن است پس از درمان دوره‌های بدون علامتی را تجربه کنند و از این راه فرد مقابل خود را نیز بیمار کنند.

علائم تبخال تناسلی در مردان چه زمانی ظاهر می‌شود؟

به‌طورمعمول علائم تبخال تناسلی مردان از 2 روز تا 2 هفته بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود.

شیوع تبخال تناسلی در مردان چقدر است؟

آمارها نشان می‌دهد که شیوع تبخال تناسلی در مردان بسیار کمتر از زنان است. سالانه حدود 16 درصد از زنان و 8 درصد از مردان 14 تا 49 سال به این عفونت مبتلا می‌شوند.

منبع: stdcheck، healthline

[sibwp_form id=5]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 47

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها