یکی از بهترین و موثرترین راه‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است.

آنفولانزا چیست؟ با موثرترین روش‌های درمان از آن خلاص شوید

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حامد باباخانیان
تخصص: عمومی

آنفولانزا یا آنفلوآنزا (Influenza) یک بیماری شایع ویروسی است که معمولا از پاییز تا اوایل بهار رخ می‌دهد. شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است، اما غالبا به عطسه، سرفه و خستگی منجر می‌شود. سویه‌­های مختلفی از ویروس این بیماری وجود دارد. هر سال محققان شایع‌ترین سویه‌های مربوط به آنفلوآنزا را مشخص می‌کنند تا از آن‌ها برای تهیه واکسن استفاده کنند. واکسن یکی از ساده­‌ترین و موثرترین راه­‌های پیشگیری از این بیماری مسری است. با مجله درمانکده همراه شوید تا درباره آنفلوآنزا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علائم آنفولانزا

رایج‌ترین علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • تب: آنفلوآنزا تقریبا همیشه باعث افزایش دمای بدن می­‌شود. معمولا در افراد مبتلا به این بیماری درجه حرارت بدن بین ۳۷/۸ تا ۴۰ درجه سانتی­گراد است. در بیشتر موارد، تب ناشی از آنفلوآنزا کمتر از یک هفته (سه تا چهار روز) طول می‌کشد.
  • سرفه: سرفه خشک و مداوم یکی از علائم آنفولانزا در بزرگسالان و کودکان است. گاهی‌اوقات، ممکن است در دوران بیماری تنگی نفس هم داشته باشید. بسیاری از سرفه‌­های مربوط به آنفلوآنزا حدود ۲ هفته طول می‌کشند.
  • دردهای عضلانی: درد عضلانی معمولا در پشت گردن، پشت، بازوها و پاها احساس می­‌شود. این درد می‌تواند شدید باشد و شما را از انجام کارهای روزمره بازدارد.
  • سردرد: سردرد از اولین علائم آنفلوآنزا است. این علامت می‌تواند با حساسیت به صدا و نور همراه باشد.
  • خستگی: یکی از معمول‌­ترین علائم آنفلوآنزا احساس خستگی شدید است. خستگی به سرعت بروز می­‌کند و بیمار قدرت مقابله با آن را نخواهد داشت.
  • گلودرد: سرفه‌های ناشی از آنفلوآنزا به‌ سرعت به گلودرد منجر می‌شوند. البته ویروس آنفلوآنزا می‌تواند بدون سرفه هم باعث تورم گلو شود. 
  • مشکلات گوارشی: بعضی از گونه‌های ویروس آنفلوآنزا باعث اسهال، حالت تهوع، درد معده یا استفراغ می‌شوند.

علائم آنفولانزا در کودکان

ویروس آنفلوآنزا در کودکان هم علائم فوق را ایجاد می‌کند. البته ممکن است کودکان علائم دیگری هم داشته باشند، مثل:

  • عدم تمایل به نوشیدن مایعات
  • گریه بدون اشک
  • بیدار نشدن از خواب و ارتباط برقرار نکردن با دیگران
  • ناتوانی در غذا خوردن
  • تب به همراه بثورات پوستی 
  • بی‌قراری
  • کاهش دفع ادرار

در کودکان تمایز قائل شدن بین بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی کار دشواری است. اگر فرزندتان تب بالا یا سایر علائم شدید را ندارد، احتمالا به سرماخوردگی مبتلا شده است.

بیشتر بدانید: سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابتی‌ها را چگونه کنترل کنیم؟

اینفوگرافی درباره علائم آنفولانزا در کودکان
از علائم آنفلوآنزا در کودکان می‌توان به تب، بی‌قراری، عدم تمایل به مصرف غذا و مایعات و کاهش دفع ادرار اشاره کرد.

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفلوآنزا ممکن است در ابتدا شبیه به هم به نظر برسند. آن‌ها بیماری تنفسی هستند و می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اما ویروس‌هایی که به این ۲ بیماری منجر می‌شوند با هم متفاوت هستند.

جدول زیر به شما در تشخیص آنفلوآنزا و سرماخوردگی کمک می‌کند:

علائمآنفلوآنزاسرماخوردگی
شروع بیماریناگهانیتدریجی
تبرایج (سه تا چهار روز باقی می‌ماند)به ندرت
دردرایج (اغلب شدید)خفیف
لرزرایجرایج نیست
خستگی و ضعفرایجگاهی‌اوقات
عطسهگاهی‌اوقاترایج
گرفتگی بینیگاهی‌اوقاترایج
گلودردگاهی‌اوقاترایج
سرفه و احساس ناراحتی در قفسه سینهسرفه خشک رایج است (می‌تواند شدید باشد)خفیف تا شدید
سردردرایجبه ندرت

علائم آنفلوآنزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. سرماخوردگی معمولا عوارض چندانی ندارد، اما آنفلوآنزا می­‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • سینوزیت
  • عفونت گوش
  • پنومونی (ذات­‌الریه)
  • سپسیس

تفاوت آنفلوآنزا با کووید-۱۹ و آلرژی

علائم کووید-۱۹ (بیماری کرونا)، آنفلوآنزا و آلرژی بسیار شبیه هم هستند. با این حال، تفاوت­‌هایی هم بین آن­‌ها وجود دارد. علائم اصلی کووید-۱۹ عبارت‌اند از:

  • خستگی
  • تب
  • سرفه
  • بدن درد
  • تنگی نفس
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی

در کووید-۱۹ عطسه کردن چندان شایع نیست. آنفلوآنزا هم مثل کووید-۱۹ با تب و بدن درد همراه است، اما معمولا روی حس بویایی یا چشایی تاثیر ندارد. علائم آلرژی معمولا مزمن‌تر هستند و شامل عطسه، سرفه، خارش بینی، چشم‌ها، دهان یا گوش و آبریزش بینی می‌شوند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر داخلی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: آنفولانزای خوکی چیست؟

مردی که روی تخت نشسته است و یک کاسه سوپ در دست دارد
برخلاف بیماری کرونا، آنفلوآنزا به ندرت روی حس بویایی یا چشایی تاثیر می‌گذارد.

دلایل ابتلا به آنفلوآنزا

این بیماری ویروسی به شیوه‌­های مختلف گسترش پیدا می­‌کند. شما ممکن است توسط فرد مبتلا به آنفلوآنزا که عطسه، سرفه یا صحبت می‌کند، بیمار شوید.

ویروس این بیماری قادر است ۲ تا هشت ساعت روی سطوح و اشیاء باقی بماند. بنابراین، اگر فرد مبتلا سطوحی مثل دستگیره در یا کیبورد لپ‌تاپ را لمس کند و پس از آن شما آن‌ها را لمس کنید، احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوید.

در صورتی که ویروس روی دست شما منتقل شده باشد، هنگامی که دهان، چشم‌­ها و بینی خود را لمس کنید وارد بدن‌تان می‌شود.

درمان آنفولانزا

بیشتر موارد ابتلا به آنفلوآنزا به قدری خفیف هستند که با راه‌کارهای خانگی درمان می‌شوند. نتها نکته مهم این است که در خانه بمانید و از تماس با افراد دیگر اجتناب کنید.

اگر علائم بدتر شدند، با پزشک تماس بگیرید تا در صورت لزوم برای شما داروی ضد ویروس تجویز کند. در سایت درمانکده می‌توانید برای مشاوره آنلاین با دکتر عمومی یا مشاوره آنلاین با دکتر داخلی وقت بگیرید.

هر چقدر داروی ضد ویروس را زودتر دریافت کنید، اثربخشی آن بیشتر است. تحقیق در مورد بهترین دارو برای آنفولانزا نشان داده است که مصرف داروی ضد ویروس را باید ظرف ۴۸ ساعت پس از بروز علائم شروع کنید. علاوه بر این، می‌توانید از داروهای زیر برای کنترل علائم بیماری استفاده کنید:

  • مسکن‌­ها: استامینوفن و ایبوپروفن به درمان بدن درد آنفولانزا کمک می‌کنند و سردرد و تب را کاهش می‌دهند.
  • ضد احتقان‌ها: این داروها گرفتگی بینی را برطرف می‌کنند و فشار وارده بر سینوس‌­ها و گوش‌ها را کاهش می‌دهند. ضد احتقان‌ها می‌توانند عوارض جانبی‌­ داشته باشند، بنابراین قبل از مصرف آن‌ها برچسب محصول را بخوانید یا با پزشک مشورت کنید.
  • اکسپکتورانت‌ها: این داروها به کم کردن ترشحات سینوسی کمک می‌کنند و سردرد و سرفه را تسکین می‌دهند.

هشدار: کودکان و نوجوانان نباید از آسپرین استفاده کنند، چرا که ممکن است به سندرم ری (Reye’s syndrome) مبتلا شوند که یک بیماری بالقوه کشنده است.

بیشتر بدانید: واکسن آنفولانزا بزنیم یا نزنیم؟

درمان آنفولانزا در خانه

هنگام بیماری باید خوب استراحت کنید و به اندازه کافی مایعات بنوشید. آب، سوپ و چای از بهترین مایعات برای درمان آنفولانزا هستند. اگر به دنبال دمنوش برای درمان آنفولانزا هستید، توصیه می‌کنیم از دمنوش زنجبیل همراه با عسل استفاده کنید. عسل به کاهش سرفه و گلودرد کمک می‌کند.

راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا

آنفولانزا یکی از جدی‌­ترین بیماری‌های ویروسی است که سالانه تعداد زیادی از مردم را بیمار می‌کند. در بعضی از موارد، آنفولانزا می­‌تواند کشنده باشد. مرگ ­‌و میر ناشی از این بیماری در بین افراد بالای ۶۵ سال شایع است، اما احتمال وقوع آن برای کودکان و جوانان هم وجود دارد.

یکی از بهترین راه­‌های پیشگیری از آنفلوآنزا دریافت واکسن است. اما از آنجا که واکسن ۱۰۰ درصد موثر نیست، باید با اقدامات زیر از انتشار ویروس جلوگیری کنید:

  • دست‌های خود را بشویید. شستشوی منظم دست از گسترش بسیاری از عفونت‌های شایع جلوگیری می‌کند. در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، از ضد عفونی‌کننده‌های دست استفاده کنید.
  • هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را بپوشانید. برای جلوگیری از آلوده شدن دست‌ها، در دستمال کاغذی یا بخش داخلی آرنج خود سرفه یا عطسه کنید.
  • تا حد امکان، از مکان‌های شلوغ دوری کنید. آنفولانزا در مناطق شلوغ (مراکز مراقبت از کودکان، مدارس، ساختمان‌های اداری، سیستم حمل و نقل عمومی و…) به راحتی انتشار می‌یابد. اگر بیمار هستید، حداقل ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب در خانه بمانید تا احتمال مبتلا کردن دیگران را کاهش دهید.

واکسن آنفلوآنزا

ویروس آنفلوآنزا همواره در حال جهش و تغییر است. به همین دلیل، هر سال علائم آنفولانزا جدید ممکن است کمی تغییر کند یا پزشکان برای درمان آنفولانزای جدید از داروهای متفاوتی استفاده کنند. به‌علاوه، به دلیل جهش‌های مکرر این ویروس، هر سال باید واکسن جدیدی برای مقابله با آن ساخته شود.

برای ساخت واکسن آنفلوآنزا، محققان از شایع­‌ترین سویه‌های ویروس استفاده می­‌کنند. بعد از تزریق واکسن، بدن علیه آن سویه‌ها آنتی‌بادی ترشح می‌کند تا از شما در برابر ویروس محافظت ‌کنند. در نتیجه اگر بعدها با ویروس آنفلوآنزا تماس پیدا کنید، به این بیماری مبتلا نمی‌شوید یا علائم خفیف آن را تجربه می‌کنید.

بیشتر بدانید: عوارض واکسن آنفولانزا چیست؟

فردی که در دست او واکسن آنفولانزا دیده می‌شود
واکسن آنفلوآنزا از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند یا از شدت علائم آن می‌کاهد.

چه کسانی به واکسن آنفلوآنزا نیاز دارند؟

پزشکان توصیه می­‌کنند تمام افراد بزرگ‌تر از ۶ ماه واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. تزریق این واکسن برای افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند ضروری است، از جمله:

  • زنان باردار
  • کودکان زیر پنج سال
  • افراد زیر ۱۸ سالی که آسپرین دریافت می‌کنند
  • افراد بالای ۶۵ سال
  • افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها ۴۰ یا بالاتر است
  • هر فردی که در خانه سالمندان یا سایر مراکز مراقبتی کار یا زندگی می­‌کند
  • هر فردی که به بیماری‌های مزمن مثل آسم مبتلا است

بعضی از کودکان ۶ ماهه تا هشت ساله برای محافظت در برابر ویروس آنفلوآنزا به ۲ دوز واکسن نیاز دارند. البته باید درباره ضرورت انجام این کار با پزشک مشورت کنید.

بیشتر پزشکان توصیه می­‌کنند واکسن را تا اوایل آبان دریافت کنید تا بدن بتواند قبل از شروع فصل آنفلوآنزا، آنتی‌بادی‌های مناسب را بسازد. البته بعد از این تاریخ هم هنوز برای دریافت واکسن دیر نیست. حتی واکسیناسیون در فصل آنفلوآنزا هم می‌تواند مفید باشد. پس از دریافت واکسن تقریبا ۲ هفته طول می‌­کشد تا بدن آنتی‌بادی‌های مربوط به بیماری را بسازد.

عوارض واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفلوآنزا حاوی ویروس‌­های مرده این بیماری است. این ویروس‌ها آن‌قدر قوی نیستند که باعث بیماری شوند. اما مانند سایر واکسن‌ها، واکسن آنفلوآنزا هم ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این عوارض اغلب خفیف هستند و پس از مدت زمان کوتاهی از بین می­‌روند. شایع­‌ترین عوارض عبارت‌اند از:

  • احساس کوفتگی در محل تزریق
  • تب با درجه پایین چند روز پس از تزریق واکسن
  • درد و سفتی خفیف

در موارد نادر، بعضی از افراد ممکن است نسبت به واکسن واکنش آلرژیک جدی نشان دهند. اگر قبلا به هر واکسن یا دارویی واکنش نشان داده‌اید، این موضوع را قبل از تزریق واکسن آنفلوآنزا به پزشک اطلاع دهید.

فردی که در حال تزریق واکسن آنفولانزا است
بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا ممکن است تا چند روز احساس کوفتگی و درد داشته باشید.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با بیماری آنفولوآنزا و تفاوت آن با سرماخوردگی و کرونا آشنا کنیم. از آنجا که آنفلوآنزا بیماری سختی است، توصیه می‌کنیم با ظهور اولین علائم به پزشک مراجعه کنید تا به موقع درمان شوید. اگر مشکوک هستید که به آنفلوآنزا مبتلا شده باشید، می‌توانید از طریق درمانکده از بهترین پزشکان عمومی یا متخصصان داخلی وقت بگیرید.

سوالات متداول

آنفلوآنزا چه تفاوتی با مسمومیت غذایی دارد؟

بین علائم انفولانزا و مسمومیت غذایی شباهت‌های زیادی وجود دارد، اما بیشتر علائم مسمومیت غذایی به دستگاه گوارش مربوط می‌شوند. از سوی دیگر، معمولا در این بیماری با علائم تنفسی مثل گرفتگی بینی و سرفه خشک مواجه نمی‌شوید.

آنفلوآنزا در چه فصولی شایع‌تر است؟

در هر زمانی از سال می‌توانید به این بیماری مبتلا شوید، اما در پاییز و زمستان احتمال بروز این مشکل بیشتر است.

آیا آنفلوآنزا مسری است؟

بله. بسیاری از افراد می‌­توانند این بیماری را از یک روز قبل از شروع علائم به دیگران منتقل کنند. احتمال دارد پنج تا هفت روز پس از بروز علائم هم بتوانید ویروس را پخش کنید.

بیماری آنفلوآنزا چقدر طول می­‌کشد؟

اکثر مردم پس از یک هفته بهبود پیدا می­‌کنند. اما زمانی می‌توانید به مدرسه یا محل کار خود برگردید که حداقل ۲۴ ساعت از فروکش کردن تب گذشته باشد. در این مدت نباید به داروی تب‌بر نیاز پیدا کرده باشید.

دوره کمون آنفلوآنزا چقدر است؟

دوره کمون این بیماری تقریبا یک تا چهار روز است. ممکن است در دوره کمون هیچ علامتی نداشته باشید، اما باید بدانید که از یک روز قبل از ظهور علائم می‌توانید بیماری را به دیگران منتقل کنید.

آیا واکسن آنفلوآنزا می‌تواند با کووید-۱۹مقابله کند؟

ویروس کرونا با ویروس آنفلوآنزا متفاوت است. بنابراین، واکسن آنفولانزا نمی‌تواند از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری کند. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که این واکسن قادر است علائم کرونا را کاهش دهد. البته برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آنفلوآنزای پرندگان چیست؟

آنفلوآنزای پرندگان که با عنوان آنفلوآنزای مرغی و H5N1  هم شناخته می‌شود، عفونتی است که توسط ویروس آنفلوآنزای نوع A ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند بسیاری از پرندگان از جمله پرندگان خانگی و در موارد نادر انسان‌ها را آلوده ‌کند. افرادی که با پرندگان آلوده و فضولات آن‌ها در ارتباط هستند ممکن است به ویروس آنفلوآنزای مرغی آلوده شوند. این بیماری اغلب خفیف است، اما در بعضی موارد به مرگ پرنده یا انسان منجر می‌شود.

منابع: healthline, healthline, healthline

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 237

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

105 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها