آزمایش کلامیدیا

نکات مهم در مورد انجام آزمایش کلامیدیا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری کلامیدیا از جمله بیماری‌های عفونی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و در دسته بیماری‌های مقاربتی قرار می‌گیرد. از آنجاییکه بسیاری از علائم کلامیدیا ممکن است تا مدت‌ها مخفی بماند یا علائم آن شبیه به بیماری‌های دیگر باشد بهترین راه برای تشخیص ابتلا به این بیماری انجام آزمایش کلامیدیا است. در ادامه این مطلب نکاتی را در مورد آزمایش کلامیدیا بیان می‌کنیم.

برای آزمایش کلامیدیا از نمونه خون استفاده می شود یا ادرار؟

برای آزمایش کلامیدیا نیازی به نمونه خون نیست، بلکه در آزمایشگاه نمونه ادرار جمع آوری می شود. برای آزمایش کلامیدیا NAA هرگز نیازی به تست حساسیت (پوست)، کشیدن سواب و در آوردن لباس نیست.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آزمایش برای تشخیص بیماری های مقاربتی (STD)

آمادگی برای آزمایش کلامیدیا

حداقل یک ساعت قبل از آزمایش باید از ادرار کردن بپرهیزید. نمونه باید از first-catch urine تشکیل شود. first-catch urine همان ۲۰ تا ۳۰ میلی لیتر جریان اولیه ادرار است و نه بیشتر، در غیر این صورت ممکن است نمونه رقیق شود.

به شرکت کنندگان خانم توصیه می شود قبل از تهیه نمونه از پاکسازی ناحیه خروج ادرار بپرهیزند.

ناشتا بودن یا آماده سازی دیگری لازم نیست.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین دکتر زنان زایمان و نازایی

نکات مهم در مورد انجام آزمایش کلامیدیا
برای آزمایش کلامیدیا نیازی به نمونه خون نیست، بلکه در آزمایشگاه نمونه ادرار جمع آوری می شود.

چه زمانی باید آزمایش کلامیدیا داد؟

اگر اخیراً تجربه ای داشته اید که فکر می کنید ممکن است شما را در معرض خطر کلامیدیا قرار داده باشد، پزشکان ما توصیه می کنند حداقل ۱ تا ۵ روز پس از آن آزمایش دهید. برای دقیق ترین نتایج ممکن، باید دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض کلامیدیا آزمایش دهید.

اگر تحت درمان با کلامیدیا قرار گرفته اید، باید ۲۱ تا ۲۸ روز پس از پایان درمان دوباره آزمایش دهید تا بررسی شود که باکتری از بین رفته است یا خیر.

اگر نتیجه آزمایش گونوره شما مثبت است، باید تست کلامیدیا بدهید. این عفونت ها اغلب همزمان هستند و علائم آن ها بسیار شبیه است.

تفسیر آزمایش کلامیدیا

اگر نتایج آزمایش کلامیدیا مثبت باشد، باکتری کلامیدیا تراکوماتیس در بدن شما وجود دارد. اگر نتیجه منفی است، کلامیدیا ندارید.

اگر بلافاصله پس از مواجهه آزمایش دهید، نتایج ممکن است کاملاً دقیق نباشد. برای اطمینان از دقیق ترین نتایج ممکن، برای تست دادن تا 2 هفته صبر کنید.

آیا کلامیدیا درمان دارد؟

کلامیدیا با آنتی بیوتیک کاملاً قابل درمان است. در صورت مثبت شدن آزمایش، می توانید از طریق مشاوره تلفنی با یکی از پزشکان از گزینه های درمانی مطلع شوید.

چه کسانی باید آزمایش کلامیدیا بدهند؟

هم زنان و هم مردان مستعد ابتلا به کلامیدیا هستند. CDC اظهار می دارد که هر ساله تقریبا 3 میلیون عفونت کلامیدیا در ایالات متحده وجود دارد.

کلامیدیا بسیار شایع است زیرا اغلب علائمی از خود نشان نمی دهد و به آسانی منتشر می شود. بر اساس گزارش CDC، «شیوع کلامیدیا در افراد فعال جنسی 14 تا 24 ساله تقریباً سه برابر شیوع در میان افراد 25 تا 39 ساله است.»

CDC اکیداً آزمایش کلامیدیا را در تمام زنان فعال جنسی در سن 25 سالگی یا کمتر توصیه می کند. کلامیدیا در میان زنان جوان شیوع بیشتری دارد، زیرا دهانه رحم هنوز در مراحل رشد است و بیشتر در معرض باکتری است.

صرف نظر از سن، در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که از وضعیت بیماری های مقاربتی وی بی اطلاع هستید، لازم است آزمایش کلامیدیا دهید.

زمان مناسب برای آزمایش کلامیدیا

شما همیشه باید از وضعیت جنسی خود آگاه باشید. بهترین زمان برای آزمایش کلامیدیا همین الان است.

اگر احساس می کنید اخیراً در معرض کلامیدیا قرار گرفته اید، باید حداقل ۱ تا ۵ روز صبر کرده و سپس آزمایش دهید. زمان ایده آل دو هفته است.

برای اطمینان از حذف باکتری از بدن، باید ۲۱ تا ۲۸ روز پس از پایان درمان مجدداً آزمایش دهید.

منبع: stdcheck

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها