دستگاه آر تی ام اس دکتر ابوالفضل احیایی متخصص اعصاب و روان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

من دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص روانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و سهامدار بیمارستان ایرانیان ، و مدیر و مؤسس مرکز اعصاب و روان دکتر احیایی و مدیر کلینیک احیا و مرکز بهداشت مشارکتی هستم شماره نظام پزشکی من ۴۷۳۱۲ می باشد. از جمله زمینه هایی که در آن تخصص داشته می توانم به درمان اعتیاد انواع مواد مخدر ، نوروفیدبک، تحریک الکتریکی مغز (TDCS)، درمان الکتریکی مغز (RTMS) و نوار مغزی (EEG) اشاره کنم.اولین مرکز خصوصی درمان کتامین تراپی در ایران در زمینه افسردگی و فیبرومیالژیا و اولین با پروتکل آلمانی و تنهامرکز درمانی وی آر تراپی برای انواع وسواس و فوبیا در ایران هستیم در زمینه ترک گل یا حشیش یا ماری جوانا به کمک پروتکل دانشگاه یورک تورنتو تنها مرکز درمانی ترک واقعی حشیش درایران هستیم.

خدمات کلینیک احیاء دکتر ابوالفضل احیایی

خدمات کلینیک احیاء دکتر ابوالفضل احیایی

  • درمان توسط دستگاه آر تی ام اس
  • خدمات ترک اعتیاد
  • دپارتمان اعصاب و روان
  • دپارتمان مشاوره و آموزش
  • دپارتمان مشاوره تحصیلی
  • دپارتمان کودک و نوجوان
  • دپارتمان روانشناسی
  • دپارتمان فیبرومیالژیا
  • نوروفیدبک
  • روده عصبی
  • ترک سیگار

دستگاه آر تی ام اس چیست؟

دستگاه آر تی ام اس rTMS نوعی درمان غیرتهاجمی است که با ایجاد میدان‌ های مغناطیسی و تحریک فعالیت الکتریکی مغز به جهت درمان بسیاری از بیماری ها و بهبود کلی عملکرد مغز استفاده می شود.

در طول درمان آر تی ام اس، یک کویل مغناطیسی روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرد. کویل، پالس‌های مغناطیسی را ارسال و سلول‌های عصبی مغز را تحریک می‌کند. این پالس‌ها باعث ایجاد جریان الکتریکی در مغز می‌شوند که می‌تواند بر فعالیت‌های عصبی تأثیر بگذارد.

دکتر ابوالفضل احیایی

تحریک الکتریکی transcranial (TES)  قشر مغز برای نخستین بار در سال 1980 توسط مرتون و مورتون انجام شد. با این وجود، این روند چندان با موفقیت همراه نبود. از این رو آنتونی تی. بارکر در جستجوی روش الکتریکی مناسب بود. در واقع او سعی در تغییر سیگنال‌های الکتریکی به کمک میادین مغناطیسی داشت. با تلاش‌های مداوم او در سال 1985 نخستین دستگاه‌‌های   TMSبه کار گرفته شدند. چنین دستگاه‌هایی قرار بود به‌عنوان دستگاه و ابزار تحقیقاتی مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین تحت ارزیابی قرار گرفتند. با این حال ارزیابی‌های تکمیلی از پتانسیل درمانی بعداً انجام شد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نخستین بار در اکتبر سال 2008 ، تاثیر دستگاه‌های TMS را بر روی درمان بیماری‌های همچون پانیک، افسردگی، میگرن، استرس بعد از حادثه، وسواس  و… تایید کرد. در مقالات بعدی درمان با دستگاه‌های TMS برای پای بی‌قرار، پارکینسون و فیبرومالژی نیز تایید و تصدیق شد.

دستگاه آر تی ام اس rTMS دکتر ابوالفضل احیایی با قرار گرفتن بر روی سر و ایجاد میدان‌ های مغناطیسی و تحریک فعالیت الکتریکی مغز به جهت درمان بسیاری از بیماری های عصبی و بهبود کلی عملکرد مغز استفاده می شود.

تحریک مغناطیسی قشر مغز به کمک دستگاه آر تی ام اس RTMS، یک درمان غیر تهاجمی و موثر برای بسیاری از عارضه‌های روحی و روانی همچون افسردگی است. این درمان از هیچ نوع دارویی استفاده نکرده، اما تاثیر فوق‌العاده را به همراه دارد. در روند درمانی با دستگاه آر تی ام اس RTMS نواحی از مغز که تنظیم‌کننده خلق و خو هستند، تحریک می‌شوند و تحت درمان قرار می‌‌گیرند.

مغز انسان بالذات یک ارگان الکتریکی است و عملکرد خود را با انتقال سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌های عصبی نشان می‌دهد. دستگاه آر تی ام اس RTMS درمان خود را با فرآیندهای طبیعی بدن تکمیل می‌کند، بدین صورت که این درمان، تعداد و دفعات انتقالات سیگنال الکتریکی مغز را افزایش می‌دهد و بدین شکل باعث بهبودی بیمار می‌شود.

دستگاه آر تی ام اس RTMS برای ناحیه‌ای از مغز که مربوط به تنظیم خلق و خو است، استفاده می‌شود. این درمان از طریق تحت تاثیر قرار دادن این ناحیه می‌تواند باعث تغییر فعالیت نواحی متمرکز مغز شود و مشکلات مربوط به ذهن و سلامت روان همچون افسردگی، میگرن، پانیک، استرس بعد از حادثه، وسواس و… را درمان کند. نکته قابل توجه در مورد دستگاه آر تی ام اس RTMS این است که بخش قابل توجهی از بیمارانی که با داروهای افسردگی درمان نشده‌اند، نسبت به این درمان واکنش مثبت داشتند و علائم بهبودی نشان دادند.

ارسال سؤال

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *