مشاوره خیانت مرد چیست؟ راه‌های غلبه بر ترومای بعد از خیانت

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خیانت، اعتماد بین زوجین را از بین می‌برد و یک ضربه جدی به زندگی مشترک آن‌ها وارد می‌کند. اعتماد پایه اصلی یک رابطه شاد و طولانی‌مدت است و بعد از نقض آن، ادامه دادن رابطه بسیار دشوار به نظر می‌رسد؛ اما غیر ممکن نیست. بعضی از افراد بعد از مشخص شدن خیانت همسر خود می‌خواهند رابطه را پایان دهند و سایرین ممکن است به دنبال نجات زندگی‌شان باشند. شرایط افراد مختلف با هم متفاوت است، اما اگر هر ۲ نفر به زندگی مشترک خود علاقه‌مند باشند، احتمالا می‌توانند رابطه‌شان را دوباره از سر بگیرند. در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که مشاوره خیانت مرد چیست و چگونه انجام می‌شود، پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم با مشکل خیانت روبه‌رو شده‌اید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

مشاوره خیانت مرد چیست؟

پیامدهای پس از کشف خیانت مرد اغلب به سوگ تشبیه می‌شود. چون زن به خاطر از دست دادن رابطه‌ خوبی که فکر می‌کرده است با همسر خود دارد، احساس غم و اندوه می‌کند. در این شرایط معمولا شخص از خود می‌پرسد که چه چیزی باعث خیانت شده است؟ آیا راهی برای بازگشت وجود دارد یا جدایی بهترین گزینه است؟ آیا این زندگی می‌تواند از چنین خیانتی جان سالم به در برد؟

بعضی از زنان بعد از پی بردن به خیانت همسرشان به تنهایی به مشاور مراجعه می‌کنند، در حالی که سایرین ممکن است همراه با همسر خود در جلسات مشاوره حضور داشته باشند. در هر صورت، مشاور از تلاش فرد برای تصمیم‌گیری درست، نجات زندگی مشترک و بازسازی اعتماد از دست‌رفته حمایت می‌کند.

هیچ رابطه‌ای بدون اعتماد نمی‌تواند برای مدت طولانی دوام داشته باشد. بنابراین زوجینی که تصمیم می‌گیرند به جای طلاق به زندگی مشترک‌شان ادامه دهند، باید به کمک مشاور روی بهبود رابطه و بازسازی اعتماد و احترام بین خود کار کنند.

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت شوهر چیست؟

یک زوج در حال دعوا کردن
زنان برای مقابله با مشکلات ناشی از کشف خیانت همسر خود باید از مشاور کمک بگیرند.

مشاوره خیانت مرد چگونه است؟

اکنون که متوجه شدید مشاوره خیانت مرد چیست باید با نحوه انجام آن آشنا شوید. بسته به ترجیحات زوجین یا راهنمایی درمانگر، جلسات مشاوره ممکن است با حضور هر ۲ نفر یا به صورت انفرادی برگزار شوند. در حین مشاوره، درمانگر به عنوان یک فرد بی‌طرف سعی می‌کند یک فضای مناسب برای صحبت کردن در اختیار زوجین قرار دهد و به آن‌ها کمک کند که از تاثیر خیانت بر رابطه‌شان آگاه شوند.

مشاوره ممکن است بر واکنش‌های عاطفی، رفتارهای فردی، سازگاری و هر عامل دیگری که زوجین مرتبط می‌دانند متمرکز باشد. اما معمولا در اولین قدم زن که مورد خیانت قرار گرفته است اجازه می‌یابد احساسات خود را بیان کند. فردی که متوجه می‌شود همسر او خیانت کرده است، احساسات بی‌شماری را تجربه می‌کنند (از شوک و غم گرفته تا عصبانیت یا حتی شرم). بررسی این احساسات به احتمال زیاد نه تنها برای زن، بلکه برای شریک زندگی او هم سخت است. درمانگر به زوجین کمک می‌کند که این احساسات پیچیده را پردازش و درک کنند.

در گام بعدی، به زندگی مشترک زوجین پرداخته می‌شود. این کار به درک کیفیت رابطه و کشف دلایل خیانت کمک می‌کند. البته این موضوع خیانت را توجیه نمی‌کند و احساسات فرد خیانت‌دیده را زیر سوال نمی‌برد، بلکه به این منظور انجام می‌شود که زوجین چرخه بی‌اعتمادی را متوقف و یک برنامه برای تقویت رابطه خود ایجاد کنند.

علاوه بر این، ممکن است درمانگر به مرد، زن یا هر ۲ نفر کمک کند که چالش‌های مرتبط با سلامت روان از جمله افسردگی یا اختلال دوقطبی را شناسایی و مدیریت کنند. این کار از بروز مشکلات رفتاری که می‌توانند زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهند، جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت زوجین چیست؟ آیا اثر مطلوبی دارد؟

چگونه بر ترومای ناشی از خیانت غلبه کنید؟

هر گونه خیانت می‌تواند از نظر روحی آزاردهنده باشد. اما وقتی خیانت بین زوجین اتفاق می‌افتد،‌ همسر شخص آسیب‌های طولانی‌مدتی را تجربه می‌کند. اغلب زنانی که خیانت همسر خود را کشف می‌کنند، با مشکلات زیر روبه‌رو می‌شوند:

اینفوگرافی در مورد علائم ترومای ناشی از خیانت مرد
زنان بعد از کشف خیانت همسر خود به مشکلات روحی و جسمی مبتلا می‌شوند.
  • از دست دادن عزت نفس و اعتماد‌به‌نفس
  • خشم
  • احساس گناه
  • مشکل در کنترل احساسات
  • افکار مزاحم در مورد جزئیات ماجرا
  • بی‌اعتمادی به اطرافیان
  • سوء ظن بیش از حد
  • افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات مرتبط با سلامت روان
  • علائم فیزیکی از جمله بی‌خوابی و ناراحتی گوارشی

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت همسر چیست؟ آیا به بازسازی رابطه کمک می‌کند؟

شروع فرآیند بهبودی

بعد از مشخص شدن خیانت مرد، ممکن است همسر او دائما با مشکل شک و بی‌اعتمادی دست و پنجه نرم کند. حتی اگر فرد تصمیم بگیرد که به شریک زندگی خود فرصت دیگری بدهد، احتمالا ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره بتواند به او اعتماد کند.

مسیر بهبودی ممکن است برای همه یکسان نباشد، اما اکثر درمانگران استراتژی‌های زیر را در جلسات مشاوره خیانت مرد به زن توصیه می‌کنند:

۱. به جای انکار، تایید کنید

بهبودی اغلب مستلزم این است که ابتدا با آنچه که اتفاق افتاده است کنار بیایید. تایید خیانت به شما این امکان را می‌دهد که دلایل بروز آن را بررسی کنید و اولین گام را برای شروع روند بهبودی بردارید. به جای گرفتار شدن در یک چرخه شک و خود انتقادی، بهتر است در مورد مشکلات زندگی مشترک خود از جمله فقدان صمیمیت فکر کنید و در صورت امکان برای رفع آن راه حل بیابید.

۲. پذیرش احساسات دشوار را تمرین کنید

احساسات ناخوشایندی که معمولا زنان بعد از خیانت همسر خود با آن‌ها مواجه می‌شوند عبارت‌اند از: غم، خشم و شرمندگی. علاوه بر این، ممکن است فرد احساس کند تحقیر شده است و بخواهد انتقام بگیرد. سرکوب کردن این احساسات می‌تواند کنترل آن‌ها را دشوار کند. بنابراین روانشناسان توصیه می‌کنند که احساسات خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید برای مقابله با آن‌ها راه‌کار مناسب پیدا کنید.

۳. از اطرافیان خود کمک بگیرید

صحبت کردن در مورد خیانت همسر همیشه آسان نیست. احتمالا دوست ندارید در مورد این اتفاق با اطرافیان خود صحبت کنید. از سوی دیگر، ممکن است در اثر این اتفاق اعتماد خود را به همه از دست داده باشید. با این حال، دریافت حمایت عاطفی از سوی افراد مورد اعتماد می‌تواند کمک‌کننده باشد. البته در چنین شرایطی لازم نیست واقعه را با جزئیات برای دیگران بازگو کنید. همین که تنها نباشید برای تقویت روحیه‌تان کافی است.

یک زن غمگین که دراز کشیده است
زنانی که مورد خیانت قرار می‌گیرند می‌توانند احساسات خود را با اعضای خانواده یا دوستان مورد اعتمادشان در میان بگذارند.

۴. روی چیزی که نیاز دارید تمرکز کنید

بعد از کشف خیانت به زمان نیاز دارید تا درباره ترمیم رابطه یا پایان دادن به آن تصمیم بگیرید. برای تصمیم‌گیری نباید خود را تحت فشار بگذارید. سعی کنید ابتدا از خودتان مراقبت کنید و توجه بیشتری به نیازهایتان داشته باشید. برای مثال، غذاهای انرژی‌زا بخورید، آب کافی بنوشید، موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید، پیاده‌روی کنید یا سایر سرگرمی‌های مورد علاقه خود را انجام دهید.

۵. از متخصص سلامت روان کمک بگیرید

مقابله با ترومای ناشی از خیانت سخت است، به همین دلیل توصیه می‌شود از یک روانشناس باتجربه کمک بگیرید. درمانگر به شما برای بازسازی عزت نفس و مقابله با احساسات دشوار کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند راه‌کارهای موثری را به شما و همسرتان برای ترمیم رابطه پیشنهاد دهد.

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت چیست؟

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که مشاوره خیانت مرد چیست و چگونه انجام می‌شود، پاسخ دادیم. وقتی همسرتان که به او علاقه و اعتماد زیادی دارید به شما خیانت می‌کند،‌ احتمالا دچار شوک می‌شوید. با این حال، با کمک مشاور می‌توانید با این مشکل مقابله کنید و حتی در بعضی موارد زندگی مشترک خود را از نو بسازید.

مشاور خانواده خیانت مرد و دلایل بروز آن بررسی می‌کند و این فرصت را در اختیار شما و همسرتان قرار می‌دهد که کیفیت رابطه خود را بهبود بخشید. برای مشورت با مشاورانی که در زمینه زوج‌درمانی تخصص دارند، می‌توانید از طریق سایت درمانکده به رزرو نوبت مشاوره خیانت اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با زوج‌درمانگر فراهم شده است.

بیشتر بدانیم: مشاوره بعد از خیانت چیست و چه نکاتی را بررسی می‌کند؟

سوالات متداول

مشاوره خیانت مرد چیست؟

این نوع مشاوره زمانی انجام می‌شود که زن به خیانت همسر خود پی می‌برد. مشاوره خیانت مرد می‌تواند فقط با حضور زن یا با مشارکت همسر او انجام شود.

مهم‌ترین دلایل خیانت مرد به زن چیست؟

کمبود عشق در زندگی مشترک، نارضایتی از رابطه جنسی، داشتن نیازهای برآورده‌نشده و تنوع‌طلبی از دلایل رایج خیانت مردان متاهل است.

خیانت مرد ممکن است همسر او را دچار چه مشکلاتی کند؟

خیانت اعتماد زوجین را از بین می‌برد و بنیان زندگی مشترک را تخریب می‌کند. اکثر زنانی که مورد خیانت قرار می‌گیرند اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می‌دهند، دچار شوک، پرخاشگری و غم می‌شوند و حتی ممکن است تصمیم بگیرند به خودشان آسیب برسانند.

فواید مشاوره خیانت مرد چیست؟

مشاور به زوجین کمک می‌کند که در مورد زندگی مشترک خود تصمیم بگیرند و در صورت تمایل به ادامه رابطه، اعتماد از دست رفته را بازسازی کنند. علاوه بر این، به زن کمک می‌کند که بر احساسات ناخوشایند خود و ترومای ناشی از خیانت غلبه کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها