مشاوره خیانت زوجین چیست؟ آیا اثر مطلوبی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بسیاری از زوج‌ها پس از وقوع یک اتفاق منفی در رابطه مانند خیانت، به این نتیجه می‌رسند که باید با یک مشاور مشورت کنند. مشاوره خیانت زوجین که با عنوان زوج‌درمانی نیز شناخته می‌شود، نوعی روان‌درمانی است و هدف آن کمک به زوج‌ها برای رسیدگی به چالش‌های رابطه مانند خیانت است.

به‌طور معمول، توصیه می‌شود که زوج‌ها قبل از بروز مسائل غیر قابل جبران در رابطه، به مشاور مراجعه کنند. با این حال، مشاوره برای ترمیم روابط می‌تواند موثر باشد. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده به سوال مشاوره خیانت چیست پاسخ می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که زوج‌درمانی چگونه می‌تواند به زوج‌ها برای ترمیم رابطه کمک کند.

زوج‌درمانی چطور به روابط زوج‌ها کمک می‌کند؟

زوج‌درمانی یا مشاوره رابطه یک روش روان‌درمانی است که به شما کمک می‌کند تا رفتارهای منفی که روی رابطه شما تاثیر می‌گذارد را شناسایی کنید و با تغییر آن‌ها، رابطه را بهبود دهید. در واقع هدف زوج‌درمانی این است که به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا درک بهتری از الگوهای منفی در رابطه داشته باشید.

مشاوره زوجین می‌تواند ابزارها، ایده‌ها و دیدگاه‌های جدیدی را در اختیار شما قرار داده و به شما کمک کند تا رابطه خود را به مسیر درست برگردانید. اغلب افراد پس از یک دوره زوج‌درمانی گزارش داده‌اند که دوباره ارتباط گرم و محبت‌آمیزی را با شریک زندگی خود تجربه کرده‌اند.

یک مشاور زوج‌درمانی می‌تواند از طریق روش‌های مختلف به شما کمک کند، پیشرفت وضعیت رابطه را زیر نظر داشته باشد، هنگام بحث و تعارض به‌عنوان یک میانجی‌گر عمل کند و به زوجین بازخورد عینی بدهد. برخی از مزایای استفاده از مشاوره خیانت زوجین عبارت‌اند از:

  • ارتباط بهتر بین زوج‌ها
  • شناسایی مسائل و حل آن‌ها در یک محیط امن
  • شنیدن و درک نیازهای شریک زندگی خود بدون رنجش یا عصبانیت
  • احساس ارزشمندی بیشتر و ارتباط عمیق‌تر
  • تجدید صمیمیت فیزیکی و عاطفی
  • دور شدن از گذشته به سوی آینده‌ای روشن‌تر
  • درک بهتر نیازهای زوج‌ها
  • تعیین اینکه آیا زوجین می‌توانند رابطه خود را ادامه دهند یا خیر

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت همسر چیست؟

اینفوگرافیک مزایای زوج‌درمانی
زوج‌درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکلات رابطه عبور و رابطه خود را شکوفا کنید.

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت دوست دختر چیست؟

مشاوره خیانت زوجین چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، مشاوره خیانت زوجین به زوج‌ها برای غلبه بر چالش‌های مرتبط با خیانت در یک رابطه کمک می‌کند. خیانت زمانی رخ می دهد که یک یا هر ۲ طرف، درگیر یک رابطه عاشقانه یا جنسی با فردی خارج از رابطه متعهدانه خود شوند.

بعد از خیانت، اعتماد بین زوج‌ها از بین می‌رود. اعتماد پایه اصلی یک رابطه شاد و طولانی است و زمانی که از بین می‌رود، بازگرداندن آن بسیار دشوار است؛ اما غیرممکن نیست. برخی ممکن است تصمیم بگیرند رابطه خود را پایان دهند، برخی دیگر به زمان نیاز دارند تا آنچه را که رخ داده است پردازش کنند و برخی نیز پس از خیانت به‌دنبال بهبود و اصلاح رابطه خود هستند. مشاوره خیانت زوجین می‌تواند به افراد برای تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت مرد چیست؟

آیا مشاوره زوجین برای خیانت موثر است؟

شرایط هر زوج منحصربه‌فرد است؛ زیرا اتفاقات هر رابطه متفاوت است. مشاوره پس از خیانت، هم برای فردی که خیانت کرده و هم برای فردی که به او خیانت شده بسیار چالش برانگیز است؛ زیرا خیانت می‌تواند فیزیکی یا احساسی باشد و خواسته هر یک از طرفین برای مراجعه به مشاور نیز می‌تواند متفاوت باشد.

برای سنجش تاثیر مشاوره خیانت باید بررسی کنیم که هدف زوج‌ها از فرآیند مشاوره چیست؛ زیرا نتایج نهایی مشاوره بسیار متفاوت هستند. برای مثال بعضی از زوج‌ها بعد از اتمام جلسات مشاوره تصمیم می‌گیرند یک شانس دیگر به رابطه خود بدهند و برخی دیگر نیز تصمیم می‌گیرند از همسر خود جدا شوند. با این حال اهداف کلی مشاوره خیانت زوجین عبارت‌اند از:

  • پرداختن به عواقب عاطفی و رابطه‌ای خیانت
  • فراهم کردن محیطی امن و ساختار‌یافته برای زوج‌ها به‌منظور کشف احساسات عمیق خود
  • برقراری ارتباط و تلاش برای بازسازی اعتماد و صمیمیت
  • کاوش در مسائل ریشه‌ای و عمیق رابطه برای حل تعارضات حل‌نشده و نیازهای برآورده‌نشده
  • رسیدگی به مسائل و نقاط ضعف شخصی به‌منظور رشد و توسعه فردی
  • ایجاد یک فضای حمایتی به‌منظور تصمیم‌گیری درباره ادامه رابطه

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت چیست؟

تصویر یک زوج در حضور مشاور و دریافت راهنمایی از او
مطالعات نشان می‌دهند که خیانت ممکن است بر سلامت جسمی و روانی افراد تاثیر منفی بگذارد.

مشاوره خیانت زوجین چگونه است؟

اکنون که به سوال مشاوره خیانت زوجین چیست پاسخ دادیم، قصد داریم روند مشاوره خیانت را بررسی کنیم. تعریف خیانت از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال، برخی از افراد ممکن است فقط رابطه جنسی خارج از چارچوب را خیانت بدانند و برخی دیگر حتی چت کردن با شخص دیگری را خیانت حساب می‌کنند.

بنابراین، در قدم اول مشاور از شما می‌خواهد خیانت را تعریف کنید تا بتواند ابعاد مشکل شما را متوجه شود. سایر اقدامات مشاور برای حل‌وفصل کردن خیانت عبارت‌اند از:

بیشتر بدانیم: مشاوره خیانت شوهر چگونه است؟

۱. ایجاد یک فضای ایمن برای حل تعارض‌ها

اولویت اول درمانگر ایجاد یک فضای امن و بدون قضاوت برای هر ۲ شریک عاطفی است تا افکار و احساسات خود را بیان کنند. مشاور ممکن است قوانینی را به‌منظور برقراری ارتباط صحیح برای افراد تنظیم کند تا بتوانند یکدیگر را بشنوند و درک کنند.

۲. ارزیابی و کشف دلایل خیانت

فهمیدن دلیل اصلی خیانت می‌تواند نقش مهمی در ادامه دادن یا قطع ارتباط داشته باشد. مشاور به زوج‌ها کمک می‌کند تا دلایل خیانت و تاثیری که بر احساسات هر فرد داشته است را متوجه شوند.

بیشتر بدانیم: مشاوره بعد از خیانت چیست؟

۳. کمک به پذیرفتن مسئولیت

مشاور، شریکی که خیانت کرده است را تشویق می‌کند تا مسئولیت اعمال خود را بپذیرد. پذیرفتن مسئولیت به ابراز پشیمانی و بازسازی اعتماد کمک بزرگی می‌کند.

۴. بازسازی اعتماد

بازسازی اعتماد هدف اصلی فرآیند زوج‌درمانی است. درمانگر ممکن است از طریق تمرین‌ها و بحث‌های مختلف به بازسازی اعتماد و برگرداندن تعهد به رابطه کمک کند.

۵. ارائه درمان فردی

در برخی موارد، مشکلات فردی شخص مانند ابتلا به افسردگی یا عزت‌نفس پایین منجر به خیانت می‌شود. در این موارد، درمانگر به زوج‌ها درمان فردی ارائه می‌کند تا نسبت به رفتار خود بینش پیدا کرده و آن را اصلاح کنند.

۶. پیگیری و نظارت بر رابطه

مشاور ممکن است به مدت سه الی ۶ ماه، بر رابطه زوجین نظارت کرده و در برطرف کردن چالش‌های جدید به آن‌ها کمک کند. علاوه بر این، مشاور به آن‌ها کمک می‌کند تا صمیمیت عاطفی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

بیشتر بدانیم: مراحل مشاوره فردی چگونه است؟

اینفوگرافیک مشاوره خیانت زوجین چگونه است؟
مهارت‌های ارتباطی مانند گوش دادن فعال می‌تواند تاثیر مثبتی در بهبود رابطه داشته باشد.

جمع‌بندی مشاوره خیانت زوجین

در این مقاله به پرسش مشاوره خیانت زوجین چیست، پاسخ دادیم. خیانت ممکن است به‌دلایل مختلفی رخ بدهد؛ اما بسیار مهم است که چگونه با آن برخورد می‌شود. از آنجا که خیانت می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت روان و حتی جسم شما داشته باشد، توصیه می‌کنیم در صورت خیانت دیدن از شریک عاطفی خود حتما به مشاور مراجعه کنید.

توجه به این نکته مهم است که فرآیند درمان کاملا فردی است و به رویکرد درمانگر و شرایط منحصربه‌فرد زوج بستگی دارد. همچنین، نتیجه درمان نیز متفاوت است و ممکن است به آشتی یا جدایی ختم شود. شما می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده به مجرب‌ترین مشاورهای خیانت زوجین دسترسی داشته باشید. درمانکده یک پلتفرم آنلاین برای رزرو نوبت از بهترین مشاوران سراسر کشور است.

بیشتر بدانیم: خیانت همسر و بهترین روش برای کنار آمدن با آن

سوالات متداول

چه چیزی باعث خیانت می‌شود؟

رضایت نداشتن از رابطه عاطفی، عزت‌نفس پایین، افسردگی و نبود صمیمیت در رابطه از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث خیانت شود.

مشاوره خیانت زوجین چیست؟

مشاوره خیانت زوجین نوعی مشاوره کوتاه‌مدت برای کمک به زوجین به‌منظور درک و حل مشکلات، نارضایتی و تعارض در روابط است.

منابع:

Uktherapyguide | sanacounselling | goodtherapy 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها