مشاوره خیانت همسر چیست؟ آیا به بازسازی رابطه کمک می‌کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خیانت در زندگی مشترک می‌تواند استرس و ناراحتی زیادی را به دنبال داشته باشد و به سردرگمی و افسردگی منجر شود. در بسیاری از موارد، یک رابطه عاشقانه بعد از خیانت برای همیشه از هم می‌پاشد. اما گاهی‌اوقات ممکن است زوجین بتوانند آسیب‌های ناشی از خیانت را جبران کنند و به زندگی مشترک خود ادامه دهند. مواجهه با عواقب خیانت معمولا شامل مراحل و چالش‌های مختلفی است. از شوک اولیه کشف حقیقت گرفته تا روند طولانی بازسازی اعتماد و بهبود رابطه، هر مرحله نیازمند بررسی دقیق و راهنمایی حرفه‌ای است. اینجاست که نقش مشاور در حل مشکل خیانت مشخص می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که مشاوره خیانت همسر چیست و چگونه انجام می‌شود، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید.

مراحل خیانت چیست؟

خیانت مراحل زیادی دارد، اما به طور کلی می‌توان آن را به چهار مرحله تقسیم کرد:

  • کشف: این مرحله شامل کشف خیانت است؛ یعنی فردی که مورد خیانت قرار گرفته است تمام اطلاعات لازم در مورد این اتفاق را جمع‌آوری می‌کند. این مرحله حدود ۶ هفته طول می‌کشد و مهم است که فرد از آن عبور کند. چون در غیر این صورت نمی‌تواند به مرحله بهبودی برسد.
  • واکنش: مرحله‌ای است که در آن فرد خیانت‌دیده، بی‌اعتمادی به رابطه را تجربه می‌کند و دچار غم و اندوه می‌شود. همچنین شروع به پرسیدن سوال در مورد علت خیانت می‌کند.
  • رهاسازی: این مرحله شامل رهاسازی احساسات دشواری است که ممکن است در مرحله واکنش با آن مواجه شده باشید. در حقیقت، شامل ترمیم رابطه، ایجاد اعتماد، یادگیری راه‌های جدید برای برقراری ارتباط و افزایش درک متقابل است.
  • تعهد مجدد: در این مرحله زوجین نسبت به هم متعهد می‌شوند و سعی می‌کنند رابطه خود را تقویت کنند.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت دوست دختر چیست؟

اینفوگرافی درباره مراحل خیانت
خیانت زوجین به یکدیگر از چهار مرحله شامل کشف، واکنش، انتشار و تعهد مجدد تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت چیست؟ راه حلی برای ترمیم رابطه

مشاوره خیانت همسر چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در طول ارزیابی اولیه، درمانگر به زوجین کمک می‌کند که با شناسایی دلایل خیانت، هدف درمان را روشن کنند. بعضی از زوج‌ها تصمیم به طلاق می‌گیرند و سایرین ممکن است بخواهند به زندگی مشترک خود ادامه دهند. زوج‌هایی که می‌خواهند رابطه خود را از نو بسازند، باید هر گونه ابهام در مورد زندگی مشترک‌شان را حل کنند.

گاهی‌اوقات ممکن است یکی از طرفین بخواهد آشتی کند؛ در حالی که دیگری هنوز مردد است یا طلاق را ترجیح می‌دهد. در هر صورت، احساسات دردناک در داخل و خارج از اتاق درمان فعال می‌شوند. فردی که به او خیانت شده است احساس عصبانیت می‌کند، اما شخصی که خیانت کرده است اغلب با احساس شرم و گناه مواجه می‌شود.

اکثر مشاوران سعی می‌کنید به طور همزمان با هر ۲ نفر صحبت کنند. با این حال، در مواردی که یکی از زوجین برای تصمیم مردد است یا شدیدا آشفته به نظر می‌رسد، ممکن است مشاور جلسات درمانی فردی را پیشنهاد کند.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت مرد چگونه است؟

فواید مشاوره خیانت همسر چیست؟

اکنون که متوجه شدید مشاوره خیانت همسر چیست، بهتر است با فواید آن آشنا شوید. فواید مشاوره خیانت شامل موارد زیر است:

  • بازسازی اعتماد: اعتماد اغلب پس از کشف خیانت از بین می‌رود. مشاوره خیانت یک محیط مناسب برای زوجین فراهم می‌کند تا اعتماد از دست رفته را بازسازی کنند. مشاور با هر ۲ نفر صحبت می‌کند و تمرین‌هایی را به آن‌ها ارائه می‌دهد که فرآیند اعتمادسازی را تسهیل می‌کنند.
  • بهبود ارتباط: مشاوره خیانت بر تقویت مهارت‌های ارتباطی متمرکز است. زوجین در طی جلسات مشاوره یاد می‌گیرند که چگونه احساسات، نیازها و نگرانی‌های خود را آشکارا و صادقانه بیان کنند و مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند.
  • درمان مشکلات عاطفی: مشاور به زوجین کمک می‌کند که زخم‌های عاطفی ناشی از خیانت را برطرف کنند. در حقیقت، مشاور به هر ۲ نفر ابزارها و تکنیک‌های مفیدی ارائه می‌دهد که از آن‌ها برای مقابله با احساسات شدید مانند خشم و غم استفاده کنند.
  • حل تعارض: مشاور می‌تواند زوجین را به راهبردهای موثر حل تعارض مجهز کند. یادگیری نحوه مدیریت اختلافات و تعارضات به شیوه سالم می‌تواند از بروز درگیری در آینده جلوگیری کند و رضایت کلی از زندگی مشترک را افزایش دهد.
  • درک علل اصلی خیانت: مشاور به دلایل اصلی خیانت می‌پردازد که این ممکن است شامل مواردی مانند نارضایتی از رابطه، نیازهای برآورده نشده یا مشکلات ارتباطی باشد. درک این دلایل ریشه‌ای می‌تواند به حل مشکل خیانت و بهبود رابطه زوجین کمک کند.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت زوجین چگونه است؟

یک زن و شوهر که با مشاور صحبت می‌کنند
مشاور به زوجین کمک می‌کند که عوامل زمینه‌ساز خیانت را شناسایی و در صورت امکان رفع کنند.
  • افزایش صمیمیت عاطفی: از طریق مشاوره، زوجین می‌توانند روی صمیمیت عاطفی خود کار کنند تا با هم یک ارتباط عمیق‌تر و رضایت‌بخش‌تر داشته باشند. فرآیند افزایش صمیمیت عاطفی شامل به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی‌ها است.
  • بخشش: مشاور زوجین را برای شروع فرآیند بخشش راهنمایی می‌کند. بخشیدن شخصی که خیانت کرده است می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، اما گام مهمی برای بهبودی است.
  • تعیین حد و مرز: مشاور به زوجین کمک می‌کنند که مرزهای مشخصی برای جلوگیری از نقض اعتماد در آینده ایجاد کنند. تعیین حد و مرز و احترام به آن‌ برای حفظ یک رابطه سالم حیاتی است.
  • افزایش خودآگاهی: زن و شوهر هر ۲ می‌توانند بینش و سهم خود را در پویایی رابطه به دست آورند. افزایش خودآگاهی می‌تواند به رشد شخصی و بهبود عزت نفس منجر شود.
  • تعهد مجدد: بسیاری از زوج‌ها متوجه می‌شوند که مشاوره خیانت باعث تقویت تعهد آن‌ها به رابطه می‌شود. در طی مشاوره، آن‌ها درک عمیق‌تری از نیازهای یکدیگر به دست می‌آورند و نسبت به زندگی مشترک خود دلبستگی پیدا می‌کنند.
  • پیشگیری از خیانت مجدد: مشاور می‌تواند به شناسایی محرک‌ها یا آسیب‌پذیری‌های احتمالی که ممکن است در بروز خیانت نقش داشته باشند کمک کند. پرداختن به این مسائل احتمال تکرار خیانت را در آینده کاهش می‌دهد.
  • رشد عاطفی: بعضی از زوجین بعد از مشاوره خیانت به یک رابطه قوی‌تر و سالم‌تر دست پیدا می‌کنند. آن‌ها مهارت‌ها و بینش‌های ارزشمندی را یاد می گیرند که به موفقیت درازمدت رابطه کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مشاوره بعد از خیانت چیست؟

یک زوج در دفتر روانشناس هستند و زن با مشاور دست می‌دهد
مشاور به بازسازی رابطه زوجین و پیشگیری از خیانت مجدد کمک می‌کند.

کلام پایانی

در این مقاله درباره اینکه مشاوره خیانت همسر چیست و چه کمکی به زوجین می‌کند، صحبت کردیم. اگر به خیانت همسرتان مشکوک هستید اما مطمئن نیستید که باید چه کاری انجام دهید، می‌توانید با یک مشاور یا درمانگر برای کنترل احساسات خود و برنامه‌ریزی به منظور مقابله با این مشکل صحبت کنید. اگر خیانت تایید شد، مهم است که سلامت روان خود را جدی بگیرید، چون مواجهه با خیانت می‌تواند بسیار استرس‌زا و آسیب‌زا باشد.

مشاور به شما در شناسایی عوامل زمینه‌ساز خیانت و تصمیم‌گیری برای ادامه زندگی مشترک یا به پایان رساندن آن کمک می‌کند. اگر تصمیم شما بازگشت به زندگی مشترک است، می‌توانید به کمک مشاور رابطه خود را با همسرتان بازسازی کنید و با حل تعارضات احتمال خیانت مجدد را به حداقل برسانید.

برای مشاوره با درمانگران باتجربه توصیه می‌کنیم از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره انلاین خیانت همسر فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت شوهر چیست؟

سوالات متداول

مشاوره خیانت همسر چگونه است؟

مشاوره خیانت همسر چیست و چگونه انجام می‌شود، سوال رایجی است که توسط بسیاری از زوجین پرسیده می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که این نوع مشاوره معمولا با حضور هر ۲ زوج انجام می‌شود. اما بسته به شرایط ممکن است درمانگر برگزاری جلسات فردی را هم توصیه کند.

دلیل خیانت زوجین چیست؟

خیانت به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. یکی از دلایل اصلی عدم رضایت از رابطه است که در بیشتر موارد از کمبود صمیمیت جسمی و عاطفی ناشی می‌شود. از سایر عوامل می‌توان به انتقام‌جویی، کنجکاوی برای داشتن تجربه‌های جدید، احساس تنهایی، کاهش علاقه به همسر و احساس مهم نبودن برای همسر اشاره کرد.

فردی که به او خیانت شده است با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شود؟

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که خیانت روی سلامت جسم و روان تاثیر منفی دارد و به مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی، پریشانی، اعتماد‌به‌نفس و عزت نفس پایین، شرمساری یا خودسرزنشی، خشم و عملکرد ضعیف در محل کار منجر می‌شود. از سوی دیگر، فرد خیانت‌دیده ممکن است درگیر رفتارهای پرخطر از جمله پرخوری، کم‌خوری، ورزش بیش از حد، مصرف مواد مخدر یا نوشیدن الکل شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها