آیا وجود خون در منی خطرناک است؟ بررسی علت، علائم و راه‌کارهای درمانی هماتوسپرمی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پزشکان خون در منی مردان را با اصطلاح هماتوسپرمی (hematospermia) معرفی می‌کنند. معمولا این عارضه تهدیدکننده زندگی نیست، اما گاهی بسته به علت ایجاد همچون عفونت، ضربه یا مشکل پروستات، با درد و سایر علائم همراه می‌شود.

اکثر مردان پس از مشاهده خون در مایع منی نگران می‌شوند. هماتواسپرمی خصوصا در مردان زیر 40 سال که علائم یا بیماری زمینه‌ای مرتبطی ندارند، خودبه‌خود از بین می‌رود. اما در صورتی که سن شما بیش از 40 سال است یا به یکی از بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستید، هماتوسپرمی به ارزیابی بیشتری توسط پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری نیاز دارد. 

همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده بررسی کنیم آیا خون در منی یک بیماری خطرناک مردانه است یا خیر؟

وجود خون در منی یا هماتواسپرمی (hematospermia)

زمانی که مایع منی بی‌رنگ و نسبتا غلیظ به صورتی یا قهوه‌ای تغییر رنگ داد باید به وجود خون در منی مشکوک شد. این مایع که از اسپرم و سایر مایعات پروستات تشکیل شده از طریق لوله‌های مختلف به مجاری ادراری می‌رسد. 

مجاری ادراری دارای تعداد زیادی رگ‌های خونی است که می‌توانند بر اثر دلایل مختلف صدمه ببینند یا پاره شوند. بدین شکل احتمال ورود خون به مایع منی وجود دارد. هماتوسپرمی می‌تواند نتیجه جراحی پروستات یا نمونه‌برداری از آن باشد که تا چند هفته طبیعی است. 

به‌همین دلیل پس از مراجعه به پزشک از شما سوال می‌پرسند که تازگی جراحی پروستات داشته‌اید یا خیر. اما مردان بالای 40 سال که دارای شرایط زیر هستند، باید هرگونه تغییر رنگ مایع منی را در اسرع وقت به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری اطلاع دهند.

  • التهاب پروستات
  • ادرار یا انزال دردناک
  • مشاهده منی خون‌آلود به دفعات مکرر
تصویر مرد ناراحت و مضطرب به‌دلیل منی خون‌آلود
مردان پس از مشاهده منی بی‌رنگ که به‌دلیل ورود خون صورتی، قرمز یا قهوه‌ای شده مضطرب می‌شوند.

خوب است بدانید انواع خون در مایع منی با آزمایش ساده توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. درمانکده به‌همین منظور امکان انجام انواع تست هماتوسپرمی (hematospermia) در منزل و بررسی نتایج آن‌ها توسط بهترین پزشکان متخصص کلیه و مجاری ادراری به صورت مشاوره تلفنی و آنلاین را برای شما فراهم کرده است.

علت خون در منی مردان

هر عاملی که به رگ‌های خونی موجود در مسیر مایع منی آسیب وارد کند، باعث هماتوسپرمی می‌شود. در زیر با شایع‌ترین علت خون در منی مردان آشنا می‌شوید:

1. رگ خونی پاره شده

این احتمال وجود دارد که یک رگ خونی در پروستات یا وزیکول‌های منی هنگام رابطه جنسی یا انزال پاره شود. داروهای رقیق کننده خون احتمال بروز هماتوسپرمی را افزایش می‌دهند. 

پارگی رگ‌های خونی معمولا سلامتی فرد را به خطر نمی‌اندازد. اما در صورتی که انسداد خاص مثل «کیست» باعث فشار به رگ‌های خونی و پاره شدن آن‌ها شود، باید برای درمان اقدام کنید. 

علائم پارگی رگ خونی عبارتند از:

  • خون هنگام انزال
  • خونریزی ناگهانی و از بین رفتن آن

2. عفونت دلیل خونی در منی

عفونت اصلی‌ترین دلیل مشاهده هماتوسپرمی (hematospermia) در مردان زیر 40 سال است. این عفونت ‌می‌تواند دستگاه ادراری و پروستات را تحت تاثیر قرار دهد. در اغلب موارد عفونت به‌دلیل باکتری، ویروس و قارچ‌ها یا عفونت مقاربتی (STLs) مثل کلامیدیا، سوزاک و تبخال ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: چه چیزهایی برای پروستات ضرر داره؟

3. صدمات دستگاه تناسلی

یکی‌دیگر از علل مشاهده خون در مایع منی آسیب به دستگاه ادراری یا اندام تناسلی مردانه است. آسیب جزئی مثل رابطه جنسی شدید یا پاره شدن رگ‌های خونی باعث بروز ناگهانی هماتوسپرمی می‌شود که سریع از بین می‌رود. اما آسیب‌های جدی با حجم زیاد منی خون‌آلود همراه است که مدت طولانی باقی می‌ماند.

4. التهاب عامل مهم خون در منی

تورم و تحریک دستگاه تناسلی می‌تواند باعث التهاب شود. در برخی مواقع این مشکل با عفونت‌های دستگاه ادراری همراه است. مشکلات پروستات در مردان یکی از مهمترین عوامل التهاب خواهد بود که به این مشکل منجر می‌شود. همچنین التهاب لوله نگهدارنده اسپرم به نام اپیدیدیم (epididymis) می‌تواند دلیل بروز هماتوسپرمی (hematospermia) باشد.

5. مشکلات پروستات

پروستاتیت یکی از شایع‌ترین مشکلات در مردان است که با منی خونی همراه خواهد بود. در اغلب موارد پروستاتیت مزمن ناشی از التهاب و مشکل ناگهانی پروستات به‌دلیل عفونت ایجاد می‌شود. سایر علائم همراه با هماتوسپرمی (hematospermia) در این بیماری عبارتند از:

  • ادرار دردناک
  • رابطه جنسی دردناک
  • احساس پری و تورم در رکتوم یا ناحیه تناسلی

6. تومور و مشاهده خون در مایع منی

در موارد بسیار نادر، تومور می‌تواند دلیل این عارضه باشد. شایع‌ترین توموری که باعث هماتوسپرمی (hematospermia) می‌شود، سرطان پروستات است. در این مواقع فرد وجود خون را به دفعات مشاهده می‌کند و علائم دیگری همچون ادرار دردناک یا درد در ناحیه کشاله ران خواهد داشت.

بیشتر بدانید: اسید اوریک چیست؟

اینفوگرافی علت خون در منی
آسیب وارد شده بر اثر عوامل مختلف به رگ‌های خونی در مسیر مایع منی باعث هماتوسپرمی می‌شود.

سایر علل اثرگذار هماتوسپرمی (hematospermia)

این عوامل کمتر رایج هستند اما برخی تحقیقات اثرگذاری آن‌ها را تایید کرده است:

  • ایدز
  • ناباروری
  • هموفیلی
  • ویروس HIV
  • سرطان خون
  • عمل وازکتومی
  • فشار خون بالا
  • انسداد مجرای انزال
  • پروستات بزرگ شده

علائم وجود خون در مایع منی

مردان معمولا همراه با تغییر رنگ منی علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • ادرار دردناک
  • درد در کمر
  • ترشح آلت تناسلی
  • احساس درد هنگام انزال
  • فشار خون بالاتر از حد طبیعی
  • عدم توانایی تخلیه کامل مثانه
  • تورم و درد در اندام جنسی و بیضه‌ها
  • احساس درد و حساس شدن کشاله ران

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید مشاوره با دکتر اورولوژی آنلاین داشته باشید و در صورت لزوم به دکتر اورولوژی به صورت حضوری مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: کم خونی آپلاستیک چیست؟

اینفوگرافی علائم وجود خون در منی
اگر منی خون‌آلود به‌دلیل شرایط خاص بدن و بیماری زمینه‌ای در مردان، به‌خصوص آقایان بالای 40 سال بروز پیدا کند، علائم آزاردهنده‌ای خواهد داشت.

روش تشخیص خون در مایع منی

پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری باید برای تشخیص این عارضه علت آن را پیدا کند. جدول زیر معرفی کننده آزمایشاتی هستند که پزشک برای تایید هماتوسپرمی (hematospermia) به آن‌ها نیاز دارد.

روش تشخیص هماتوسپرمیتوضیحات
معاینه فیزیکیبررسی تورم بیضه، قرمزی، عفونت و التهاب
تست STIبررسی وجود بیماری مقاربتی توسط آزمایش خون
آزمایش ادراربررسی وجود عفونت باکتریایی یا سایر ناهنجاری‌ها
تست PSAارزیابی سلامت پروستات
سونوگرافی/CT اسکن/ MRIبررسی و تعیین محل انسداد
سونوگرافی ترانس رکتالبررسی تومور و سایر ناهنجاری‌های اطراف پروستات
جدول روش تشخیصی خون در منی

اگر آزمایشات بالا را انجام داده‌اید (خصوصا مردان بالای 40 سال یا مردان جوان دارای علائم) و می‌خواهید از نتیجه آن‌ها مطلع شوید، مشاوره تلفنی با پزشک متخصص اورولوژی درمانکده به شما در این زمینه کمک می‌کند.

درمان خون در مایع منی

وقتی علت این عارضه در مردان مشخص شد، احتمال این‌که بتوان آن را در منزل درمان کرد زیاد است. اما در صورت شدیدتر شدن علائم ،حتما باید با پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری یا دکتر اورولوژیست مشورت کنید.

درمان خانگی

اگر دلیل خون در منی مردان ضربه به اندام تناسلی و کیسه بیضه‌ها باشد، کافیست کمی استراحت کنید تا پس از گذشت 2 تا 3 روز هماتوسپرمی برطرف شود. همچنین می‌توانید برای از بین رفتن تورم در کشاله ران از کیسه یخ به مدت 10 تا 20 دقیقه استفاده کنید.

درمان پزشکی

بهترین روش‌های درمان پزشکی هماتوسپرمی (hematospermia) عبارتند از:

1. دارودرمانی

پزشک برای منی خون‌آلود ناشی از عفونت، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. همچنین تجویز داروهای ضدالتهابی بهترین درمان خون در منی با علت تورم به‌شمار می‌آید.

2. جراحی

اگر دستگاه تناسلی مردانه دچار انسداد شده باشد، پزشک از روش جراحی استفاده می‌کند. این روش برای برداشتن سنگ مثانه یا تومورهای ناحیه تناسلی کاربرد دارد.

3. متخصص انکولوژیست

اگر علت خون در مایع منی بیماری سرطان باشد، پزشک شما را به یک متخصص انکولوژیست ارجاع می‌دهد تا پس از بررسی لازم، بهترین نوع درمان سرطان انتخاب شود.

درمان گیاهی خون در مایع منی

مصرف برخی از دمنوش‌ها و گیاهان زیر می‌تواند باعث درمان منی خون‌آلود ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای شود.

  • زغال اخته
  • آب کرن بری
  • علف پنیر
  • کلاله ذرت
  • جوز هندی

روش پیشگیری از خون در مایع منی

برای پیشگیری از هماتوسپرمی (hematospermia) ناشی از دلایل مختلف باید عوامل خطری که احتمال بروز آن را افزایش می‌دهند، کنترل کرد. این عوامل عبارتند از:

  • سن بالای 40 سال
  • سابقه بیماری پروستاتیت
  • وجود عفونت ادراری یا عفونت مقاربتی
  • وجود بیماری مرتبط با پروستات در خانواده
  • رابطه جنسی شدید بعد از وقفه طولانی مدت

بیشتر بدانید: کم خونی داسی شکل چیست؟

اینفوگرافی عوامل خطر و روش پیشگیری هماتوسپرمی(hematospermia)
خون به‌دلایل مختلفی در مایع منی وارد می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از این عارضه عوامل خطر را کنترل کنید.

نتیجه خون در منی

هماتوسپرمی (hematospermia) با تغییر رنگ مایع منی به صورتی، قرمز یا قهوه‌ای همراه است. این عارضه معمولا در مردان زیر 40 سال خطرناک نیست و با استراحت برطرف می‌شود. اما در صورت شدیدتر شدن علائم یا داشتن سن بالای 40 سال بهتر است حتما با پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مشورت کنید. 

ابهام در مورد خطرناک بودن خون در منی مردان ما را بر آن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده علت، علائم و روش‌های درمانی آن را بررسی کنیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث هماتوسپرمی در مدران جوان می‌شود؟

در مردان زیر 40 سال عفونت عامل اصلی خون در منی است.

چه زمانی باید نگران منی خون‌آلود باشیم؟

هماتوسپرمی مکرر و مداوم خصوصا در مردان بالای 40 سال نگران‌کننده است.

آیا هماتوسپرمی از بین می‌رود؟

اگر به‌دلیل آسیب جزئی ایجاد شده باشد، پس از گذشت 2 تا 3 روز خودبه‌خود از بین می‎رود. اما بروز آن بر اثر عواملی مثل بیماری زمینه‌ای نیازمند درمان پزشکی است.

منبع: webmd | healthline | herbpathy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 28

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها