درد آپاندیس در زنان چگونه است؟ علائم آپاندیس در زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آپاندیس یک عضو کوچک و لوله‌ای شکل است که در بخش پایین روده بزرگ قرار دارد. در برخی موارد، این عضو ممکن است التهاب پیدا کرده و نیاز به جراحی داشته باشد. علائم آپاندیس در زنان ممکن است با علائم مردان متفاوت باشد و این موضوع به دلیل تفاوت‌های جنسیتی رخ می‌دهد. در اکثر افراد درد آپاندیس از وسط شکم و سپس قسمت پایین و سمت راست شکم شروع می‌شود. اما در برخی خانم‌ها ممکن است درد از لگن یا ران شروع شود. عدم درمان آپاندیس و ترکیدن آن می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. اما علائم ترکیدن آپاندیس در زنان چیست؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با رایج‌ترین علائم و درد آپاندیس در زنان و نشانه‌های ترکیدن آپاندیس آشنا شوید.

علائم و درد آپاندیس در زنان

نشانه‌های عفونت آپاندیس در زنان شامل درد شکم پایین در سمت راست، تهوع و استفراغ، تب، تغییرات در رفتار روده، درد در منطقه شکم و تپش قلب هستند. علائم آپاندیس در زنان ممکن است با علائم بیماری‌های دیگری مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، عفونت مجاری ادراری و سایر بیماری‌های شکمی مرتبط باشد. برای تشخیص صحیح، پزشک باید علائم بیمار را به‌طور دقیق بررسی کند در صورت نیاز تست‌هایی انجام دهد. هر چند علائم آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس در آقایان و خانم‌ها مشابه هستند، اما به هر حال تفاوت‌هایی وجود دارد که دانستن آن‌ها به تشخیص این عارضه کمک می‌کند. در ادامه به شما می‌گوییم که درد آپاندیس در زنان چگونه است.

اینفوگرافی علائم آپاندیس در زنان
از رایج‌ترین علائم آپاندیس در زنان می‌توان به درد پایین و سمت راست شکم، تب و لرز، متورم شدن شکم و نفخ اشاره کرد.

بیشتر بخوانیم: آپاندیس چیست؟

درد در پایین سمت راست شکم

آپاندیسیت معمولاً با درد در وسط شکم شروع می‌شود که ممکن است به صورت لحظه‌ای درد شدید شود و کاهش پیدا کند. در عرض چند ساعت، درد به سمت راست پایین شکم، جایی که معمولا آپاندیس قرار دارد، می‌رود و ثابت و شدید می‌شود. معمولا فشار دادن روی این ناحیه، سرفه یا راه رفتن ممکن است درد را بدتر کند. به‌طورمعمول درد آپاندیس در آقایان معمولا در ناحیه پایین سمت راست شکم شروع می‌شود. در خانم‌ها، درد ممکن است در ناحیه پایین سمت راست شکم یا لگن و ران شروع شود.

تب و لرز

آپاندیس موجب بروز تب تا 40 درجه سانتی‌گراد در بیمار می‌شود. این موضوع به دلیل فعالیت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت در بدن ایجاد می‌شود و نشان دهنده افزایش التهاب و گسترش عفونت در بدن است. در این شرایط فرد انرژی کمی دارد و احساس می‌کند که باید در رختخواب دراز بکشد و استراحت کند.

متورم شدن شکم

فرد مبتلا به آپاندیس معمولا دچار تورم در قسمت شکم می‌شود و احساس نفخ می‌کند. این موضوع معمولاً یک علامت پیشرفته است و ممکن است نشان دهنده پارگی آپاندیس باشد.

تصویر خانمی که شکم او متورم شده و درد دارد.
یکی از رایج‌ترین علائم آپاندیس در زنان درد و متورم شدن شکم است.

بیشتر بخوانیم: درد آپاندیس در مردان چگونه است؟

تکرر ادرار

یکی دیگر از علائم آپاندیس در زنان تکرر ادرار است. آپاندیس می‌تواند اعصاب متصل به مثانه را تحریک کند و این حس را در فرد ایجاد کند که مثانه پر شده و به ادرار نیاز دارد.

یبوست

زمانی که بدن جریان خون را از روده به آپاندیس هدایت می‌کند، روده‌ها می‌توانند به‌طور موقت از حرکت بایستند. در این شرایط برخی افراد دچار یبوست می‌شوند و احساس می‌کنند که نمی‌توانند حتی گاز را دفع کنند.

اسهال

برخی از افراد مبتلا به آپاندیسیت ممکن است دچار روده‌های بیش‌فعال و مدفوع مکرر شوند. این موضوع به این دلیل ایجاد می‌شود که التهاب آپاندیس قسمت انتهایی روده بزرگ در کنار آن را تحریک می‌کند و سبب بروز اسهال می‌شود.

بیشتر بخوانیم: دل درد در زنان نشانه چیست؟

سایر علائم و درد آپاندیس در زنان

  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • تورم شکم

تفاوت علائم و درد آپاندیس در زنان و مردان

علائم و درد آپاندیس در زنان شباهت زیادی به علائم این بیماری در مردان دارد. با این حال تفاوت‌های جزئی نیز وجود دارد. به‌طورمعمول درد آپاندیس در زنان از سمت راست و پایین شکم یا لگن و ران شروع شود، درحالی‌که در مردان تنها از سمت راست و پایین شکم شروع می‌شود.

تصویر خانمی که درد آپاندیس شدید دارد.
درد آپاندیس در خانم‌ها ممکن است در قسمت پایین شکم یا لگن و ران ایجاد شود.

برخی علائم در خانم‌ها ممکن است شام تب، تنگی نفس، تهوع و استفراغ باشد. در آقایان، علائم اضافی ممکن است شامل تهوع، استفراغ و تب باشد. در صورت داشتن علائمی مشابه با التهاب آپاندیس، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: علائم آپاندیس در کودکان چیست؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد شکمی دارید و درد شما به تدریج بدتر می‌شود، فورا از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید. اگر به پزشک دسترسی ندارید، می‌توانید به صورت آنلاین با یکی از متخصصین گوارش یا داخلی در درمانکده مشورت کنید. علائم آپاندیس شباهت زیادی به بیماری‌های مختلف مثل سندرم روده تحریک‌پذیر شدید (IBS)، عفونت مثانه یا مجاری ادراری، یبوست، بیماری کرون و عفونت لگنی دارد. از طرف دیگر بسیاری از مشکلات در خانم‌ها مثل حاملگی خارج از رحم، دردهای قاعدگی و بیماری التهابی لگن (PID) نیز می‌تواند دردهایی را در ناحیه شکم ایجاد کند و که شبیه به دردهای آپاندیس هستند.

تصویر پزشکی که در حال معاینه شکم یک خانم است که درد دارد.
در صورتی که درد شکم ناگهان زیاد می‌شود و در سراسر شکم پخش می‌شود، باید برای تشخیص و درمان از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر دردی دارید که ناگهان بدتر می‌شود و در سراسر شکم شما پخش می‌شود، یا اگر دردتان قبل از بدتر شدن مجدد موقتا بهبود می‌یابد، باید به سرعت از یک جراح عمومی کمک بگیرید.

اگر درد شما برای مدتی کاهش یابد، اما سپس بدتر شود، ممکن است آپاندیس شما ترکیده باشد. به خاطر داشته باشید که ترکیدن آپاندیس می‌تواند باعث پریتونیت (Peritonitis) یا التهاب صفاق شود که یک عفونت جدی پوشش داخلی شکم است.

بیشتر بخوانیم: درد زیر شکم نشانه چیست؟

آپاندیس در زنان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص علائم و درد آپاندیس در زنان پزشک ابتدا بیمار را به صورت فیزیکی معاینه می‌کند و سوالاتی از او می‌پرسد. سپس برای تشخیص دقیق این مشکل از آزمایش‌هایی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با انواع آزمایش‌هایی که برای تشخیص آپاندیس استفاده می‌شوند، آشنا شوید.

  • آزمایش خون: برای بررسی علائم عفونت، مانند داشتن تعداد گلبول‌های سفید خون بالا.
  • آزمایش ادرار: برای بررسی اینکه آیا عفونت ادراری وجود دارد یا خیر.
  • سونوگرافی شکم: به پزشک اجازه می‌دهد تا اندام‌های داخلی را در حین کار ببیند و چگونگی جریان خون در رگ‌های خونی مختلف را بررسی کند.
  • سی‌تی‌اسکن: تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن مانند استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، چربی‌ها و اندام‌ها را نشان می‌دهد.
  • MRI: گاهی به جای سی‌تی‌اسکن برای تشخیص آپاندیسیت از MRI استفاده می‌شود.

آیا می‌توان علائم آپاندیس را در خانه تشخیص دارد؟

اگر به آپاندیسیت مشکوک هستید، لازم است برای درمان توسط یک پزشک معاینه کنید. اما اگر به دنبال نشانه‌ای هستید، بررسی چند نشانه می‌تواند به شما کمک کند تا علائم آپاندیس را راحت‌تر شناسایی کنید. محل درد می‌تواند یک سرنخ مفید باشد، به خصوص اگر از اطراف ناف شما شروع شود و سپس به شکل معمولی به سمت راست پایین شکم شما حرکت کند. اما برخی افراد درد را در جای دیگری احساس می‌کنند که شناخت آن نقش مهمی بر شناسایی آپاندیس دارد.

امتحان کنید که فشار روی سمت چپ و پایین شکم باعث ایجاد درد در سمت راست و پایین شکم می‌شود و یا سرفه و عطسه و یا حتی تکان خوردن موجب تشدید درد می‌شود یا خیر. بهتر است در صورت بروز درد مشکوک به سرعت خود را به مطب پزشک یا بیمارستان برسانید تا خطر جدی برای سلامت ایجاد نشود.

بیشتر بخوانیم: درد پهلو نشانه چیست؟

علائم آپاندیس در بارداری

در زنان باردار، علائم آپاندیس ممکن است با علائم بارداری مرتبط باشد، بنابراین تشخیص صحیح در این موارد اهمیت زیادی در سلامت مادر و جنین دارد. در دوران بارداری، درد  آپاندیس معمولا پس از سه ماهه اول و در سمت بالا به سمت ربع سمت راست شکم ایجاد می‌شود برخی افراد نیز درد کمی را در پشت و پهلوهای خود احساس می‌کنند. درد شدید در دوران بارداری می‌تواند نشانه‌های متعددی داشته باشد. در صوری که باردار هستید و درد شدیدی را در شکم احساس می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

تصویر خانم بارداری که درد شدیدی در شکم دارد.
در صورتی که در بارداری درد شدیدی را در شکم احساس کردید، هر چه سریع‌تر خودتان را به مطب پزشک برسانید.

علائم ترکیدن آپاندیس در زنان

ترکیدن آپاندیس در زنان موجب بروز درد شدید و سپس فرد برای چند ساعت احساس بهتری را تجربه می‌کند. در این شرایط آپاندیس از بین می‌رود و فشار کم می‌شود، اما باکتری‌ها و عفونت‌های موجود در آن در سراسر بافت شکم پخش می‌شوند و این موضوع می‌تواند موجب ایجاد عفونتی جدی و کشنده در فرد شود. در ادامه به رایج‌ترین علائم ترکیدن آپاندیس در زنان اشاره شده است.

اینفوگرافی علائم ترکیدن آپاندیس در زنان
از رایج‌ترین علائم ترکیدن آپاندیس در زنان می‌توان به درد شدید شکم، تب بالا و لرز و گیجی اشاره کرد.
  • درد شدید و مدام در شکم
  • تب با درجه حرارت بالا
  • لرز
  • ضعف
  • گیجی

سخن نهایی

آپاندیسیت یک بیماری قابل درمان است که اگر به موقع بهبود پیدا کند، خطر جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کند. آمارها نشان می‌دهد که میزان مرگ و میز ناشی از این عارضه کمتر از 1 درصد است. ترکیدن آپاندیس بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب پخش شدن عفونت در سراسر بدن شود. در صورتی که در ناحیه شکم درد دارید و علائم آپاندیس را تجربه می‌کنید، می‌توانید به صورت حضوری یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر جراحی عمومی در درمانکده مشورت کنید و هر چه سریع‌تر درمان را شروع کنید.

بیشتر بخوانیم: درد سمت راست شکم نشانه چیست؟

سوالات متداول

چطور می‌توان از علائم و درد آپاندیس در زنان جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از التهاب آپاندیس معمولا لازم است فرد یبوست خود را درمان کند و از غذاهای سالم و کم فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کند.

چه افرادی بیشتر در معرض مشکلات آپاندیس قرار دارند؟

اکثر موارد مبتلا به آپاندیسیت بین 10 تا 30 سال هستند. معمولا سابقه خانوادگی نقش مهمی بر بروز این مشکل دارد. بیشتر افرادی که به آپاندیس مبتلا می‌شوند، مرد هستند، اما خانم‌ها نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. معمولا خانم‌هایی که به فیبروز کیستیک مبتلا هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

بی‌توجهی به علائم و درد آپاندیس در زنان چه عوارضی دارد؟

مشکل اصلی آپاندیسیت خطر ترکیدن آپاندیس است. اگر آپاندیس به سرعت برداشته نشود، ممکن است آپاندیس بترکد. ترکیدن آپاندیس می‌تواند منجر به عفونت در شکم شود که به آن پریتونیت می‌گویند. پریتونیت می‌تواند بسیار جدی باشد و در صورت عدم درمان فوری حتی باعث مرگ شود.

علائم اولیه آپاندیس در زنان چیست؟

به‌طورکلی در افراد مبتلا به آپاندیسیت درد شکم از وسط شکم، در اطراف ناف شما شروع می‌شود. ممکن است شناور باشد یا ممکن است چندین ساعت بیاید و برود. درنهایت، درد تشدید می‌شود و حالت تهوع و استفراغ ایجاد می‌شود. چند ساعت بعد، حالت تهوع از بین می‌رود و درد به سمت راست پایین شکم، جایی که آپاندیس شما قرار دارد، منتقل می‌شود. درد متمرکزتر می‌شود و همچنان بدتر می‌شود.

آپاندیس یک عضو کوچک و لوله‌ای شکل است که در بخش پایین روده بزرگ قرار دارد. در برخی موارد، این عضو ممکن است التهاب پیدا کرده و نیاز به جراحی

منابع: nhs، hopkinsmedicine، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 35

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها