دل درد در زنان نشانه چیست؟ بهترین روش های درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دل درد شدید در زنان نشانه چیست؟ سالانه تعداد زیادی از خانم‌های مبتلا به درد شکم به پزشکان عمومی و اورژانس مراجعه می‌کنند. بیشتر آن‌ها نیازی به مداخله پزشکی خاصی ندارند، اما برخی باید به سرعت در بیمارستان بستری شوند. به‌طورکلی دردهای گوارشی، دردهای مربوط به تخمدان، نفخ و عفونت‌های ویروسی، باکتریایی از رایج‌ترین دلایل دل درد در زنان هستند. این که درد دقیقا در کدام ناحیه از شکم ایجاد شده است و فرد چه علائمی دارد، می‌تواند به درمان بهتر این مشکل در خانم‌ها کمک زیادی کند. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی علائم و علت دل درد در زنان و روش‌های درمان این مشکل پرداخته می‌شود.

علت دل درد در زنان

دل درد یکی از علائم شایع در زنان است و می‌تواند به دلیل مشکلات مختلفی در بدن ایجاد شود. برخی اوقات دردهای شکمی به دلیل مشکلات مربوط به سندرم روده تحریک‌پذیر ایجاد می‌شود و برخی اوقات مربوط به عفونت ادراری هستند. در ادامه به شما می‌گوییم که دل درد در زنان نشانه چیست و چرا ایجاد می‌شود.

تصویر خانمی که دل درد دارد.
یکی از دلایل دل درد در زنان ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر است.

بیشتر بدانید: علائم ترکیدن آپاندیس در زنان چگونه است؟

عفونت‌های ادراری

یکی از علل شایع شکم درد در زنان، عفونت‌های ادراری می‌باشد. در این نوع عفونت‌ها، باکتری‌ها وارد مجرای ادراری می‌شوند و عفونت را ایجاد می‌کنند. عفونت ادراری می‌تواند باعث درد زیر شکم در زنان و همچنین علائم ادراری مانند سوزش هنگام ادرار کردن یا نیاز به توالت رفتن مکرر یا فوری شود.

عفونت‌های خفیف دستگاه ادراری مانند با نوشیدن مایعات زیاد خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما عفونت‌های ادراری پایدارتر ممکن است به دوره کوتاهی از آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز داشته باشند که پزشک عمومی می‌تواند تجویز کند. عفونت‌های مجاری ادراری شدیدتر می‌توانند کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار دهند و ممکن است باعث ایجاد کمردرد شوند.

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر یکی دیگر از علل شکم درد در زنان است. در این بیماری، عضلات روده به‌طور غیرمعمول به سوی مغز پیام می‌فرستند که باعث تحریک و درد در شکم می‌شود. علائم این بیماری شامل شکم درد، تغییر در عادات روده‌ای و تورم شکم است.

التهاب لگن

برخی اوقات التهاب لگن موجب بروز دل درد در زنان می‌شود. این التهاب ممکن است به دلیل عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی رخ دهد. عفونت در دستگاه تناسلی می‌تواند رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که عفونت درمان‌ نشود، می‌تواند خطر جدی ایجاد کند و منجر به مشکلات طولانی مدت شود، بنابراین باید توسط پزشک درمان شود. عفونت در دستگاه تناسلی می‌تواند رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. عفونت درمان‌نشده در دستگاه تناسلی می‌تواند بسیار جدی شود و منجر به مشکلات طولانی مدت شود، بنابراین باید توسط پزشک درمان شود.

علائم این التهاب شامل درد شدید در شکم و منطقه لگن، تب و خستگی است. درد حین رابطه جنسی، لکه بینی یا تغییر رنگ، ترشحات بدبو می‌توانند از دیگر علائم عفونت دستگاه تناسلی باشند.

سنگ در کیسه صفرا

سنگ در کیسه صفرا یا کلیه نیز می‌تواند علت شکم درد در زنان باشد. در این بیماری، سنگ در کیسه صفرا یا کلیه، راه مجرای صفراوی را مسدود می‌کند و باعث درد و ناراحتی شکمی می‌شود. علائم این بیماری شامل درد شدید در سمت راست شکم، تهوع و استفراغ است.

 آسیب رساندن به اعضای داخلی

آسیب رساندن به اعضای داخلی نیز می‌تواند علت شکم درد در زنان باشد. مثلا در صورتی که ضربه‌ای به شکم خورده باشید، ممکن است باعث آسیب رساندن به اعضای داخلی شود و باعث درد شکمی ‌شود.

درد قاعدگی

درد پریود معمولا یک درد گرفتگی، مبهم یا سفت در وسط و پایین شکم است که گاهی اوقات بیشتر به پایین کمر گسترش می‌یابد. این می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد، اما در اکثر مواقع با یک بطری آب گرم و مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن کنترل می‌شود.

بیشتر بدانید: درد شکم چه دلایلی دارد؟

تصویر خانمی که درد قاعدگی دارد.
درد قاعدگی از شایع‌ترین دلایل دل درد در خانم‌ها است که معمولا درد آن در قسمت وسط و پایین شکم ایجاد می‌شود.

نفخ

یکی دیگر از دلایلی که موجب دل درد در زنان می‌شود تجمع نفخ در شکم است. نفخ در دستگاه گوارش با بلع هوا یا به دلیل تجزیه غذا توسط باکتری‌های روده‌ایجاد می‌شود. اما زمانی که نفخ شدید باشد، ممکن است فرد با علائمی مثل تورم شکم و دل درد مواجه شود.

آپاندیس

قسمت پایینی سمت راست شکم شامل قسمتی از روده است که روده کوچک با روده بزرگ برخورد می‌کند. آپاندیس قسمت کوچکی از روده است که در محل اتصال روده‌ها وجود دارد و گاهی اوقات ممکن است ملتهب، متورم و عفونی شود. آپاندیسیت یک اختلال روده‌ای دردناک است که باعث درد شدید در سمت راست پایین شکم می‌شود. برخی اوقات ممکن است درد در قسمت تحتانی شکم نیز پخش شود.

یبوست

یبوست موجب باقی ماندن مدفوع در بدن است. در این شرایط مدفوع سفت می‌شود و به راحتی از بدن خارج نمی‌شود. این موضوع موجب درد و ناراحتی‌های شکمی و نفخ می‌شود و معمولا پس از دفع برطرف می‌شود.

عفونت‌های جنسی

علائم دیگری که ممکن است با شکم درد در زنان همراه باشد، شامل تورم و نفخ شکم، تب، تهوع و استفراغ، اسهال و یا یبوست، خونریزی و یا واژنیت، درد در هنگام ادرار کردن و یا رابطه جنسی، درد در ناحیه کمر و همچنین ترشحات واژنی غیرعادی است. این علائم ممکن است نشان‌دهنده بیماری‌هایی مانند التهابات رحم و تخمدان‌ها و عفونت‌های جنسی باشد.

بیشتر بدانید: دل درد در کودکان چگونه درمان می شود؟

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج از رحم سالانه حدود 11000 نفر را در بریتانیا تحت تاثیر قرار می‌دهد. زنان مبتلا ممکن است با یک تخمدان یا لوله فالوپ مشکل داشته باشند که منجر به درد زیر شکم در یک یا هر دو طرف می‌شود. این عارضه همچنین می‌تواند باعث درد عمومی یا مرکزی پایین شکم شود که معمولاً بسیار شدید است.

کیست تخمدان

کیست‌های تخمدان تومورهای خوش‌خیم (غیر سرطانی) شایعی هستند که در سطح یا داخل تخمدان ایجاد می‌شوند. آن‌ها معمولا گرد یا بیضی شکل هستند و با مواد سیال یا نیمه جامد پر شده‌اند. کیست‌های تخمدان وقتی به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که به اندام‌های دیگر شکم فشار بیاورند یا تخمدان را بپیچانند و جریان خون را قطع کنند، می‌توانند باعث درد در سمت راست پایین شکم شوند. این می‌تواند باعث پارگی کیست شود و محتویات آن به داخل شکم رها شود و باعث درد شدید شود.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

اینفوگرافی علت دل درد در زنان
از رایج‌ترین دلایل دل درد در زنان می‌توان به عفونت‌های ادراری، سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب لگن، درد قاعدگی و نفخ اشاره کرد.

علائم دل درد در زنان

علائم شکم درد در زنان می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌ها، التهابات، اختلالات گوارشی، بیماری‌های رحم و تخمدان‌ها، مشکلات ادراری و حتی استرس و اضطراب رخ دهد. درد ممکن است در هر قسمت از شکم ایجاد شود و گاهی اوقات با علائم دیگری همراه است. در ادامه می‌توانید با لیستی از این علائم آشنا شوید.

  • درد زیر شکم
  • درد در مرکز شکم
  • درد شکم همراه با تهوع، استفراغ
  • بی‌اشتهایی
  • سرگیجه
  • درد شکم همراه با اسهال و یبوست
  • دل درد همراه با تکرر ادرار
  • تب
  • دل درد همراه با نفخ و ورم شکم
اینفوگرافی علائم دل درد در خانم‌ها
از رایج‌ترین علائم دل درد در خانم‌ها می‌توان به درد در بخش‌های مختلف شکم، تهوع، بی‌اشتهایی، تب و نفخ اشاره کرد.

درمان دل درد در زنان

برای درمان دل درد در زنان معمولا از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. درواقع درمان باید با در نظر گرفتن علت بروز درد انتخاب شود و از همین رو پزشک باید علائم بیمار را به دقت بررسی کنید و پس از پیدا شدن دلیل بروز این مشکل یک راهکار موثر برای درمان استفاده شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های درمان دل درد در زنان آشنا شوید.

داروهای ضد التهابی و آنتی‌بیوتیک

در صورتی که شکم درد ناشی از التهاب و عفونت باشد، ممکن است پزشک شما داروهای ضد التهابی و آنتی‌بیوتیکی را تجویز کند. همچنین، ممکن است پزشک شما برای کنترل درد، داروهای ضد درد را نیز تجویز کند.

داروهای هورمونی

در صورتی که شکم درد ناشی از تغییر در هورمون‌های شما باشد، ممکن است پزشک شما هورمون‌هایی را تجویز کند که به تنظیم هورمون‌های شما کمک می‌کنند. همچنین، تغییر در رژیم غذایی و ورزش نیز می‌تواند به کنترل درد شکم کمک کند.

داروهای ضد اضطراب

در صورتی که شکم درد ناشی از عوامل استرس‌زا باشد، ممکن است پزشک شما داروهای ضد اضطراب را تجویز کند. همچنین، تغییر در روش زندگی و کاهش استرس نیز می‌تواند به کنترل درد شکم کمک کند.

داروهای معده

در صورتی که شکم درد ناشی از بیماری‌های دستگاه گوارش باشد، پزشک شما ممکن است داروهایی را تجویز کند که به درمان بیماری شما کمک می‌کنند. همچنین، تغییر در رژیم غذایی و ورزش نیز می‌تواند به کنترل درد شکم کمک کند.

درمان‌های گیاهی

اگر علائم دل درد مربوط به قاعدگی باشد، مصرف دمنوش‌های طبیعی و گیاهان دارویی می‌تواند به کنترل درد کمک زیادی کند. برای درمان می‌توانید از ترکیب زنجبیل، عسل و آبلیمو استفاده کنید. مصرف چای بابونه، تخم کتان و جعفری نیز در کاهش دردهای قاعدگی بسیار موثر است.

تصویر خانمی که در حال نوشیدن دمنوش بابونه است.
چای بابونه یکی از بهترین درمان‌ها برای کاهش دل درد در دوران قاعدگی است.

دل درد در زنان باردار نشانه چیست؟

بارداری باعث تغییرات عمده در فرم بدن زن می‌شود و فشار زیادی بر اندام‌ها و ماهیچه‌های زیر شکم وارد می‌کند. علاوه بر ناراحتی عمومی در این ناحیه، زنان اغلب در مراحل نهایی بارداری، زمانی که ماهیچه‌ها برای زایمان آماده می‌شوند، درد ناشی از انقباضات براکستون هیکس ((Braxton Hicks را تجربه می‌کنند.

اگر هر درد شدید، ناگهانی یا بدون دلیل یا درد همراه با ترشح یا خونریزی غیرمعمول واژن را تجربه کردید، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک متخصص زنان مشورت کنید.

بیشتر بدانید: درد سمت راست شکم نشانه چیست؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دردهای گاه به گاه شکم برای زنان غیرمعمول نیست و درد پریود یک علت شایع است اغلب اوقات، این نوع درد را می‌توان به راحتی در خانه با تسکین درد، بطری‌های آب گرم، استراحت یا ورزش ملایم، بسته به علت، کنترل کرد.

تصویر پزشکی که در حال معاینه شکم یک خانم است.
اگر دل درد شما شدید است و علائم دیگری را نیز در کنار آن تجربه می‌کنید، حتما از یک پزشک کمک بگیرید.

درد بسیار شدید، غیرقابل‌کنترل یا غیرقابل‌کنترل، همراه با سایر علائم نگران‌کننده، باید فورا توسط پزشک بررسی شود. تشخیص علت دل درد در زنان همیشه آسان نیست، اما اگر در طول چرخه قاعدگی خود درد منظمی را تجربه کنید یا متوجه مشکلات ادراری یا روده‌ای شده‌اید بهتر است هر چه سریع‌تر با یک متخصص زنان، متخصص داخلی یا متخصص گوارش در این مورد مشورت کنید.

تشخیص دل درد در زنان

پزشک برای تشخیص دل درد در زنان ابتدا سوالاتی از بیمار می‌پرسد و سپس از آزمایش‌های مختلف برای تشخیص دقیق‌تر استفاده می‌کند. سوالات معمولا در مورد مکان دقیق دل درد، مدت زمان تجربه دل درد، عوامل موثر بر تشدید درد و علائم دیگری هستند که بیمار تجربه می‌کند.

با در نظر گرفتن اطلاعات پزشک سعی می‌کند تعیین کند که آیا به درمان اورژانسی نیاز دارید یا خیر. گاهی اوقات پزشک شما می‌تواند فوراً بگوید که درد شکم شما موقتی است و جدی نیست. گاهی اوقات ممکن است به وضعیت جدی‌تری مشکوک شوند و ممکن است بخواهند آزمایش‌هایی را انجام دهند. در ادامه می‌توانید با لیست آزمایش‌های مختلف برای تشخیص دل درد در زنان آشنا شوید.

  • تست‌های تصویربرداری مانند اسکن MRI، سونوگرافی و اشعه ایکس (برای مشاهده جزئیات اندام‌ها، بافت‌ها و سایر ساختارهای شکم )
  • کولونوسکوپی (برای مشاهده داخل کولون و روده)
  • آندوسکوپی (برای تشخیص التهاب و ناهنجاری در مری و معده)
  • دستگاه گوارش فوقانی (یک آزمایش اشعه ایکس ویژه که از رنگ کنتراست برای بررسی وجود رشد، زخم، التهاب، انسداد و سایر ناهنجاری‌ها در معده استفاده می‌کند)
  • نمونه‌های خون، ادرار و مدفوع نیز ممکن است برای بررسی شواهدی از عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و انگلی استفاده شود)

بیشتر بدانید: علت درد سمت چپ شکم چیست؟

سخن نهایی

درنهایت، باید گفت که شکم درد در زنان ممکن است به دلیل مشکلات مختلفی در بدن ایجاد شود. برای درمان شکم درد، باید ابتدا علت آن را تشخیص داد و سپس به روش درمانی مناسب برای آن علت پرداخت. به‌طورکلی، درمان شکم درد در زنان بستگی به علت آن دارد و باید با مشاوره پزشکان متخصص انجام شود. همچنین، تغییر در رژیم غذایی و ورزش نیز می‌تواند به کنترل درد شکم کمک کند. فراموش نکنید که شکم درد در زنان نشانه بیماری‌های جدی می‌تواند باشد و باید با آگاهی کافی در مورد علائم، به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را انجام داد. شما می‌توانید برای مشاوره حضوری و آنلاین با بهترین پزشکان و متخصصان از پزشکانی که با درمانکده همکاری می‌کنند، کمک بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین دلیل دل درد در سمت راست شکم در زنان چیست؟

درد قسمت راست شکم در زنان معمولا مربوط به تخمدان، روده و آپاندیس است.

چطور می‌توان از دل درد در زنان پیشگیری کرد؟

هر چند بروز دل درد در خانم‌ها دلایل متفاوتی دارد. اما به‌طورکلی دوری از استرس، رعایت بهداشت فردی، مصرف مایعات و فیبر فراوان در کنار ورزش روزانه می‌تواند به جلوگیری از این دردها تا حد زیادی کمک کند.

مهم‌ترین دلیل دل درد ناگهانی در خانم‌ها چیست؟

دل دردهای شدید ناگهانی معمولا خطر زیادی برای سلامت دارند. این دردهای شکمی ممکن است در اثر ترکیدن آپاندیس، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، عفونت کلیه یا حمله قلبی ایجاد شود.

علت درد شکم و پهلو در زنان چیست؟

درد شکم و پهلو در زنان می‌تواند به دلیل سنگ کلیه، عفونت‌های ادراری و کیست تخمدان ایجاد شوند.

منابع: kingwooder، clevelandclinic، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها