درد آپاندیس در مردان به چه صورت است؟ چه علائمی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا با آپاندیس، عملکرد و وظیفه آن در بدن انسان آشنایی دارید؟ می‌دانید که آپاندیسیت چیست و چه علائمی در مردان دارد؟ یا حتی چه زمانی با وخیم شدن علائم باید از بدن خارج شود؟ آپاندیس در سمت راست قسمت پایینی شکم قرار دارد و به روده متصل است. مجرای این ارگان داخلی بسیار کوچک بوده که همین موضوع بهانه‌ای برای عدم تخلیه کامل‌اش می‌شود که در نتیجه آن عفونت و التهاب شکل می‌گیرد. مسئله‌ای که درد، تب، لرز، تهوع و… را برای فرد به همراه دارد. ما امروز در این مطلب از درمانکده قصد داریم ببینیم که آپاندیس چیست؟ کجا قرار دارد؟ علائم آپاندیس در مردان و علائم ترکیدن آپاندیس در زنان را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب از مجله درمانکده را از دست ندهید و مثل همیشه تا انتها همراه ما باشید. 

تصویری از جایگاه آپاندیس درون فضای شکمی. 
در دنیای پزشکی به آپاندیس روباه شکم گفته می‌شود. دلیل آن هم زیرکی این اندام توخالی کوچک است. 

بیشتر بدانید: درد آپاندیس در زنان چگونه است؟

آپاندیسیت در مردان چیست؟

آپاندیسیت یا همان Appendicitis شایع‌ترین بیماری دستگاه گوارش در بین افراد 10 تا 30 سال بوده که در واقع همان التهاب و عفونت ارگان داخلی آپاندیس است. اگر به هر دلیلی این زائده کوچک داخلی دچار انسداد شود شرایط ایده‌آل برای رشد باکتری‌های مضر را فراهم می‌کند که در نتیجه منجر به بروز التهاب می‌شوند. 

شاید برایتان سوال باشد که علت انسداد این اندام توخالی چیست؟ از فاکتورهای موثر در این امر می‌توانیم به باکتری، ویروس، مدفوع سفت شده، انگل‌ها، تومورها، زخم‌ها، بزرگ شدن بافت‌های روده و… اشاره کنیم. به آپاندیس ملتهب و عفونی در دنیای پزشکی آپاندیسیت گفته می‌شود. این بیماری خیلی به سرعت ظاهر می‌شود و ممکن است در یک شبانه روز با درد و علائم شدیدی همراه باشد. 

به این نکته دقت کنید که در صورت عدم پیگیری برای درمان عفونت و التهاب ممکن است این عضو دچار پارگی شود که در این صورت التهاب و عفونت آن به بخش‌های دیگر بدن هم سرایت می‌کند و این اصلا خبر خوبی نیست!

علت التهاب آپاندیس در مردان چیست؟

آپاندیسیت یا همان التهاب آپاندیس به چه دلیل ظاهر می‌شود؟ بالاتر برخی از فاکتورهای موثر در بروز التهاب آپاندیس را بررسی کردیم از جمله وجود تومور، ضخیم شدن بافت‌ها، انگل‌ها، زخم‌ها، باکتری‌ها و… اصلی‌ترین دلیل بروز این التهاب گرفتگی در دریچه و مجرای آپاندیس است. از طرفی برخی عوامل هستند که خطر ابتلا به آپاندیسیت را افزایش می‌دهند. در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • سن: اکثر اوقات افراد بین بازه سنی 15 تا 30 سال بیشتر درگیر آپاندیسیت می‌شوند. 
  • جنسیت: جالب است بدانید که آپاندیس در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود. در نتیجه درصد مردانی که از مشکلات آپاندیس رنج می‌برند بیشتر است.
  • سابقه خانوادگی: افرادی که سابقه التهاب آپاندیس در خانواده را دارند بیشتر در معرض خطر این بیماری گوارشی قرار می‌گیرند. 

انواع آپاندیسیت در مردان کدام‌اند؟

بیماری آپاندیس دو نوع حاد و مزمن دارد. 

آپاندیسیت حاد

آپاندیسیت حاد در مردان تنها در یک مدت زمان کوتاه و به شکلی شدید نمایان می‌شود. این مدل بیشتر اوقات مردان را درگیر می‌کند، به علاوه اینکه اغلب در بازه سنی 10 تا 30 سال دیده می‌شود. درد و علائم این بیماری شدت زیادی دارند. همچنین اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن است آپاندیس فرد بترکد و مجبور به خارج کردن آن شوند. 

آپاندیسیت مزمن

این مدل آپاندیسیت کمتر از نوع اول دیده می‌شود. علائم این بیماری خفیف هستند و ممکن است تا سال‌ها کمرنگ باشند و به طور ناگهانی دوباره علائم ظاهر شوند. همچنین اکثر اوقات افرادی که به نوع حاد مبتلا می‌شوند بعدها نوع مزمن را تجربه خواهند کرد. 

بیشتر بدانید: آپاندیس چیست؟

تصویری از آپاندیس ملتهب در بدن. 
از شایع‌ترین عوارض آپاندیس ملتهب یا همان آپاندیسیت در بدن می‌توانیم به پارگی، آبسه و پریتونیت اشاره کنیم.

علائم آپاندیسیت در مردان را بیشتر بشناسید

به نظر شما علائم و درد آپاندیس در مردان با علائم آن در زنان متفاوت است؟ هیچ ایده‌ای دارید که درد آپاندیس در مردان چگونه است؟ 

قبل از اینکه به سراغ شایع‌ترین علائم این بیماری برویم اجازه دهید یک موضوع را روشن کنیم. علائم این بیماری در تمامی افراد فارغ از جنسیت تقریبا یکسان است. فقط همان طور که بالاتر هم گفتیم احتمال بروز آن در مردان دو برابر بیشتر از زنان است. همچنین گاهی اوقات این درد در خانم‌ها با درد تخمدان‌ها اشتباه گرفته می‌شود. در نتیجه برای تشخیص بیماری بهتر است که به دیگر نشانه‌های آن هم دقت کنید. 

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

در ادامه بیشتر در مورد علائم و نشانه‌های این بیماری صحبت خواهیم کرد:

  • تورم شکم
  • تب خفیف
  • تهوع و استفراغ
  • یبوست و اسهال
  • درد شدید شکمی
  • از دست دادن اشتها
  • عدم توانایی برای دفع مدفوع
  • عدم توانایی برای خارج کردن گاز روده
  • و…

دقت کنید که تب ناشی از التهاب با درجه کم آغاز شده و با شدت گرفتن بیماری و درد بیشتر هم می‌شود. همچنین درد آپاندیسیت ناگهانی آغاز می‌شود. به علاوه اینکه با حرکت کردن یا سرفه کردن بیمار بدتر هم می‌شود. از طرفی به قدری شدید است که مانع از خوابیدن می‌شود. این درد با دیگر دردهای شکمی متفاوت است و شدت بیشتری هم دارد. همچنین با گذر زمان بدتر می‌شود و باید در همان ساعات شروع به اورژانس مراجعه کنید. 

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که درد آپاندیس در مردان چگونه است؟ درد آپاندیس در مردان می‌تواند شدت زیادی داشته باشد. این درد گاها به قسمت‌های پایینی بدن و دستگاه تناسلی هم انتقال پیدا می‌کند. تا جایی که افراد درگیر آپاندیسیت درد در قسمت بیضه‌ها را نیز گزارش داده‌اند. همین موضوع گاها باعث شده که علائم بیماری با عارضه دیگر در مردان اشتباه گرفته شود و تشخیص دقیق بیماری سخت‌تر باشد.

بیشتر بدانید: علت بی اشتهایی چیست؟

ترکیدن آپاندیس در مردان چه علائمی دارد؟

آیا با علائم ترکیدن آپاندیس در مردان آشنایی دارید؟ علائم ترکیدن آپاندیس در همه افراد یکسان است. در صورتی که نسبت به علائم، التهاب و عفونت آپاندیس اقدامی صورت نگیرد احتمال ترکیدن آن وجود دارد. بالاتر گفتیم که در صورت ترکیدن این زائده عفونت آن به دیگر بخش‌های شکمی سرایت می‌کند. البته دقت کنید که همیشه هم التهاب آپاندیس باعث ترکیدن آن نمی‌شود. مسئله این است که به موقع سراغ پزشک بروید. 

  • تب و لرز
  • تکرر ادرار
  • درد معده شدید
  • حالت تهوع و بی اشتهایی بی سابقه
  • درد در قسمت پایینی بدن، بخصوص نزدیک به دستگاه تناسلی
  • و…

این‌ها برخی از علائم ترکیدن آپاندیس در مردان و زنان هستند.

تشخیص آپاندیسیت در مردان

تشخیص درد آپاندیس در مردان با معاینه اولیه و فیزیکی صورت می‌گیرد. در فرآیند معاینه پزشک در رابطه با سوابق بیماری‌های خانوادگی، بیماری‌های قبلی و همچنین داروهایی که مصرف می‌کنید هم اطلاعات جمع آوری می‌کند. علاوه بر این‌ها آزمایش خون، آزمایش ادرار، تصویربرداری اشعه ایکس و سی تی اسکن هم به تشخیص دقیق‌تر بیماری کمک می‌کنند. البته مسئله اقدامات بعد از تشخیص است که بسیار حائز اهمیت هستند. در ادامه بیشتر در مورد راه‌کارهای درمان آپاندیسیت صحبت خواهیم کرد. 

بیشتر بدانید: علائم آپاندیس در کودکان به چه صورت است؟

تصویری از اتاق جراحی و برداشتن آپاندیس بیمار. 
جراحی برداشتن آپاندیس آپاندکتومی نام دارد که یک عمل باز بوده و برای انجام آن برشی 5 تا 10 سانتی بر روی ناحیه مورد نظر زده می‌شود.

راه‌کارهای درمان آپاندیسیت در مردان

از آنجایی که اغلب اوقات افراد درگیر آپاندیسیت حاد می‌شوند در نتیجه تنها روش درمان و جلوگیری از بیماری جراحی است. جراحی که به کمک آن اندام بیمار از بدن فرد خارج می‌شود. از طرفی گاهی اوقات قبل از جراحی یک دوره مصرف آنتی بیوتیک هم توصیه می‌شود تا ابتدا عفونت جلوگیری شود و سپس جراحی صورت بگیرد. 

بعد از جراحی مراقبت‌های اولیه امری مهم و حیاتی به حساب می‌آیند. اغلب اوقات یک تا دو روز بعد از برداشتن آپاندیس از بیمارستان مرخص خواهید شد. نکاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم به روند درمان سریع‌تر و بدون درد سر شما کمک خواهند کرد:

  • بعد از جراحی تا چندین روز فعالیت‌های سنگین انجام ندهید. تقریبا باید تا دو هفته کارهای فیزیکی را محدودتر کنید. برای انجام مجدد ورزش و یا فعالیت بدنی باید حتما با پزشک مشورت کنید. 
  • در حین سرفه کردن مواظب باشید و با شدت سرفه نکنید. فراموش نکنید که زخم شما هنوز تازه است و باید تا زمان بهبود آن رعایت کنید. 
  • اگر داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک تاثیری در کم کردن دردتان ندارند حتما به دکترتان اطلاع بدهید. 
  • بعد از گذشت دو هفته اول کم کم شروع به حرکت کنید. از راه رفتن‌های کوتاه و آرام شروع کنید. برای انجام فعالیت‌های بیشتر مانند سر کار رفتن یا مدرسه رفتن با پزشک مشورت کنید. 

سخن پایانی

در این مطلب دیدید که درد آپاندیس در مردان چگونه است. همان طور که دیدید این عضو که اغلب به عنوان یک زائده از آن یاد می‌شود با اینکه نقش پررنگی در بدن ندارد اما در صورت ملتهب شدن می‌تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. در نتیجه توصیه می‌کنیم به محض مشاهده علائم التهاب با پزشک مشورت کنید و در همان ساعات اولیه اقدامات درمانی را دنبال کنید. به علاوه در صورت جراحی و برداشتن عضو حتما استراحت کافی داشته باشید، به اندازه کافی مایعات بنوشید، روزانه فعالیت آهسته و آرام داشته باشید، از انجام کارهای سنگین خودداری کنید و همچنین زخم‌تان را مرتب تمیز کنید. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید باقی مطالب درمانکده را دنبال کنید. همچنین در ادامه برخی از رایج‌ترین سوالات پرسیده شده در این مورد را بررسی خواهیم کرد. 

منابع: my.clevelandclinichealthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

mtel@he7
الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم؛ دانش‌آموخته مهندسی فناوری اطلاعات. همیشه کنجکاو بودم که مواد غذایی چه تاثیری بر روی سلامت بدن می‌ذاره. از طرفی به ورزش کردن علاقه دارم و دنبال این هستم که رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی چطور می‌تونه عملکرد کلی بدن رو بهبود بده. به همین خاطر به مباحث این چنینی علاقه زیادی دارم و برای یادگیری خودم هم دنبال موضوعات این چنینی هستم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها