سرکه سیب و دستگاه گوارش

خواص سرکه سیب | آیا سرکه سیب برای سلامت بدن مفید است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرکه سیب یک اسید سالم و مفید است، که دارای خاصیت تصفیه خون، خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و هم‌چنین دارای تاثیر مثبت بر کبد و کیسه صفرا است. سرکه سیب از گرفتن آب سیب و تخمیر و اسیدی کردن آن به‌دست می‌آید. این اسید سالم دارای مزایای فراوان دیگری نیز است، اما مسئله‎‌ای که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، تاثیر و نقش مهم سرکه سیب بر سلامت و پاک‌سازی قسمت‌های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش است. در بدن سموم زیادی وجود دارد که از راه‌های گوناگونی مانند پوست، کلیه و روده دفع می‌شوند، سرکه سیب به این نقاط کمک می‌کند که بتوانند سموم بیشتری دفع کنند. در ادامه این مطلب از مجله درمانکده قصد داریم شما را بیشتر با تاثیر سرکه سیب برای سلامت گوارش آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:فواید سیب چیست؟

سرکه سیب
سرکه سیب و تاثیرات آن بر سلامت گوارش

نقش سرکه سیب در درمان مشکلات دستگاه گوارش

به گفته برخی سرکه سیب با سرشار بودن از بعضی ویتامین‌ها، در سلامت دستگاه گوارش و دفع سموم آن بسیار موثر است. این سرکه در درمان برخی بیماری ها و اختلالات دستگاه گوارش نیز تاثیر بسزایی گذاشته است. 

بیشتر بخوانید: بی‌اختیاری مدفوع و راه حلی برای آن که دیگر خجالت زده نشوید!

خواص سرکه سیب در دستگاه گوارش

  • نفخ و گوارش: در افرادی که مشکل نفخ و گوارش آن‌ها به علت کمبود ترشح اسید معده است، استفاده از سرکه سیب به عنوان اسید معده عمل کرده و مشکلاتی چون نفخ و یبوست را کاهش می‌دهد.
  • هضم: استفاده از سرکه سیب بعد از خوردن غذا و هم‎چنین مواقعی که دستگاه گوارش دچار بده هضمی غذا شده است موثر است. سرکه سیب در معده مانند اسید معده عمل کرده و به هضم غذا کمک می‌کند. برای استفاده از سرکه سیب لازم است ابتدا سرکه را با َآب کافی مخلوط کرده و سپس مصرف شود.
  • رفلاکس: در بعضی از افراد مشکل رفلاکس معده نیز به علت کاهش تولید اسید معده است. استفاده از سرکه سیب باعث می‌شود مقدار اسید بیش‌تری وارد دستگاه گوارش شده و مقدار PH معده متعادل شود. با جایگزین شدن سرکه سیب مشکل کمبود اسید معده و در نتیجه رفلاکس معده بهبود پیدا کند.
  • مشکلات معده: سرکه سیب به علت سرشار بودن از فیبر و آب می‎تواند بسیاری از مشکلات معده را بهبود ببخشد و معده را تقویت کند. معمولا به کسانی که دارای مشکلات معده هستند توصیه می‌شود مصرف سرکه سیب را در برنامه غذایی خود جای دهند.
  • التهابات روده: از نظر برخی مصرف سرکه سیب می‌تواند به هضم سریع برخی غذاهای مشکل دار و مسموم، کمک کرده و مانع از بروز التهابات روده شود.

بیشتر بخوانید: آناتومی مری و نحوه عملکرد آن

عوارض سرکه سیب در گوارش

همانطور که برخی معتقد هستند سرکه سیب دارای خواص فراوانی است برخی دیگر بر این باورند که سرکه سیب ممکن است عوارض فراوانی داشته و لازم است از مصرف آن خودداری شود. بیشترین شواهد در ایجاد آسیب توسط سرکه سیب مبنی بر زیاده روی و مصرف بیش از اندازه سرکه سیب است. استفاده بی‌رویه از سرکه سیب آسیب‌های زیر را به همراه دارد:

  • آسیب به معده: سرکه سیب به علت اسیدی بودن ممکن است احساس سوزش در ناحیه معده ایجاد کند. استفاده از این ماده اسیدی هم‌چنین بر خلاف نظر افرادی که معتقد بودند سرکه سیب برای افراد دارای زخم معده مفید است، برخی دیگر مصرف آن را برای افراد دارای مشکل زخم معده، سوزش سر دل و دل درد، به کلی منع می‎کنند.
  • ایجاد مشکلات روده: سرکه سیب دارای فیبر محلول است، فیبر محلول با رشد و تکثیر میکروب‎های مفید باعث کاهش التهاب و هضم و دفع سریع می‌شود اما مصرف بیش از اندازه آن باعث ابتلا به بیماری اسهال می‌شود.
  • کاهش اشتها: مصرف مداوم و زیاد سرکه سیب باعث کاهش اشتها و در نتیجه ایجاد ضعف و بی‌حالی در فرد می‌شود.
  • نفخ شکم و معده: به عقیده برخی مصرف سرکه سیب باعث ایجاد نفخ شده و کسانی که در دوران قاعدگی از مشکل نفخ رنج می‌‌برند نباید از آن استفاده کنند.
  • تشدید رفلاکس معده: افراد دارای مشکل رفلاکس معده که رفلاکس معده آن‎ها به علت بازگشت اسید به مری است لازم است از مصرف هرگونه ماده اسیدی از جمله سرکه سیب خودداری کنند، زیرا مواد اسیدی باعث تشدید این بیماری می‌شود.

بهتر است در صورت بروز چنین علائمی سریعا به دکتر متخصص گوارش مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با فوق تخصص گوارش با دکتر مشکلتان را درمیان بگذارید.

بیشتر بخوانید: فیبروز کبد چیست و آیا راهی برای درمان قطعی آن وجود دارد؟

درمان مشکلات گوارشی با سرکه سیب

همانطور که پیش‎تر در مبحث خواص سرکه سیب گفته شد مصرف به اندازه و مناسب سرکه سیب در درمان برخی مشکلات گوارشی مانند هضم سریع غذا و درمان یبوست، درمان التهابات روده، از بین بردن مواد سمی موجود در معده و روده و ناراحتی‎های مربوط به معده نقش موثری دارد. هم‌چنین معمولا به کسانی که دارای مشکلات معده هستند توصیه می‌شود بعد از مصرف غذاهای چرب و سنگین حتما از سرکه سیب استفاده کنند تا بتواند به هضم راحت‌تر آن کمک کرده و باعث کاهش علائم مشکلات معده شود.

بیشتر بدانید: خواص نعنا چیست؟

عملکرد سرکه سیب برای گوارش

نظرات متفاوتی درباره عملکرد سرکه سیب در دستگاه گوارش وجود دارد. برخی معتقد به آثار و خواص بی‌نظیر سرکه سیب در مشکلات دستگاه گوارش و درمان و حتی پیشگیری از آن هستند و معتقدند استفاده از سرکه سیب درصد بالایی از مشکلات گوارشی را درمان کرده و مانند یک معجزه عمل می‌کند. از طرف دیگر برخی بر این هستند که استفاده از سرکه سیب به ویژه استفاده زیاد از آن به علت اسیدی بودن نه‌تنها به درمان مشکلات گوارشی کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند منجر به آسیب‏‎ها و بیماری‎های دیگر مانند زخم معده و مشکلات گوارشی شود.

بیشتر بخوانید: قرص آسپرین چیست و چرا مصرف می‌شود؟

طریقه مصرف سرکه سیب
بهتر است از ترکیب سرکه به همراه آب و عسل استفاده شود

بیشتر بخوانید:بهترین خواص عناب

طریقه مصرف سرکه سیب

فارغ از نظرات مثبت و منفی درمورد استفاده از سرکه سیب اگر این نتیجه حاصل شد که از سرکه سیب استفاده شود، لازم است حتما از طریقه مصرف آن آگاه شد تا از عوارض احتمالی پیشگیری شود. 

  • از سرکه سیب باید به اندازه کم استفاده شود
  • قبل از مصرف حتما سرکه را در مقداری آب حل کنید
  • اگر از دارو استفاده می‌کنید حتما از عدم تداخل و آسیب دارو با سرکه اطمینان حاصل کنید
  • از مصرف سرکه با معده خالی خودداری کنید
  • سعی کند حدالامکان بعد از مصرف غذا از سرکه سیب استفاده کنید
  • در صورت استفاده نادرست از سرکه ممکن است مری دچار آسیب شود
  • برای جلوگیری از آسیب سرکه به دندان سعی کنید از نی استفاده کنید 
  • بهتر است از ترکیب سرکه به همراه آب و عسل استفاده شود

بیشتر بخوانید: پری‌بیوتیک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید!

سوالات متداول

آیا همه افراد می‌توانند از سرکه سیب استفاده کنند؟

استفاده از سرکه سیب به همه افراد مخصوصا افراد با مشکلات و حساسیت‎های معده مانند زخم معده و حساسیت به مواد اسیدی و کسانی که از بعضی داروها استفاده می‌کنند اصلا توصیه نمی‌شود.

استفاده از سرکه سیب چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟

بیشتر بخوانید: ایا سرکه سیب پوست را تیره میکند؟

در واقع استفاده از سرکه سیب قبل از غذا و با معده خالی ممکن است باعث تهوع و آزار معده شود. هم‌چنین در برخی افراد باعث افت فشار می‌شود.

آیا استفاده از سرکه سیب در درمان عفونت معده موثر است؟

سرکه سیب به علت گسترش باکتری‎های مفید در معده میتواند در درمان عفونت معده تاثیرگذار باشد اما برای درمان مشکل عفونت معده استفاده از سرکه سیب به همراه عسل نتیجه بهتری به همراه دارد.

بهترین زمان برای استفاده از سرکه سیب چه زمانی است؟

بهترین زمان برای استفاده از مواد خوراکی با توجه به مشکل به‎وجود آمده در فرد متفاوت است مثلا اگر هدف از استفاده از سرکه سیب لاغری باشد توصیه می‌شود قبل از خوردن غذا استفاده شود.

بیشتر بخوانید‌: خواص آب زرشک در طب سنتی؛ از لاغری تا درمان کبد چرب!

آیا کودکان هم می‌توانند از سرکه سیب استفاده کنند؟

بله. با توجه به برخی از نظرات منتشر شده مصرف سرکه سیب برای کودکانی که دچار عفونت و معده باکتریایی هستند می‌تواند مفید باشد اما لازم است در مصرف آن زیاده‌‌روی نکرده و از سرکه رقیق شده محلول در آب استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: کبد را بهتر و بیشتر بشناسید + بیماری های کبد

سخن پایانی

سرکه سیب همان آب سیب تخمیر شده است، که پس از تخمیر به یک مایع اسیدی تبدیل شده و دارای سود و زیان‎هایی برای بدن است. سرکه سیب سرشار از ویتامین B بوده و برای برخی مشکلات گوارشی مفید است. از طرف دیگر مصرف آن در برخی مشکلات و بیماری‎ها توصیه نمی‌شود.

سایت درمانکده با در اختیار گذاشتن امکان رزرو نوبت آنلاین پزشکی و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان در وقت مراجعین صرفه جویی کرده و بیماران را یک قدم به درمان نزدیک‌تر کرده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 76

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها