خواص آب زرشک در طب سنتی؛ از لاغری تا درمان کبد چرب!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آب ‌زرشک یک نوشیدنی فوق‌العاده مفید برای سلامتی است که به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های متنوع و ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک زیادی می‌کند. مصرف آب زرشک در تابستان می‌تواند از گرمازدگی جلوگیری کند و احساس خوبی به شما ببخشد. اما آیا تا به حال چیزی در مورد خواص آب زرشک برای لاغری شنیده‌اید؟ اصلا می‌دانید آب زرشک را چه موقع بخوریم تا اثربخشی آن بیشتر باشد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با خواص آب زرشک در طب سنتی آشنا شوید.

با مهم‌ترین خواص آب زرشک آشنا شوید

قدمت استفاده از زرشک در طب سنتی به بیشتر از ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. از زمان‌های قدیم از آب زرشک برای درمان اسهال، کاهش تب، بهبود اشتها و تسکین ناراحتی معده استفاده می‌شد. هنوز در بسیاری از کشورها از آب زرشک به عنوان یک داروی مفید برای درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید آب زرشک آشنا شوید.

اینفوگرافی خواص آب زرشک
از مهم‌ترین خواص آب زرشک می‌توان به درمان مشکلات پوستی، کاهش فشارخون، کاهش قند خون، کاهش کلسترول و جلوگیری از سرطان اشاره کرد.

۱- فواید آب زرشک برای درمان عفونت و مشکلات پوستی

مصرف آب زرشک به کاهش التهاب و درمان عفونت‌های پوستی کمک می‌کند. نوشیدن آب زرشک موجب کاهش آکنه و برطرف شدن التهابات پسوزیازیس (Psoriasis) می‌شود.

بیشتر بدانید: خواص نعناع چیست؟

۲- خواص آب زرشک برای درمان اسهال

آب زرشک می‌تواند به اسهال ناشی از مسمومیت‌های غذایی کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که زرشک به اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان اسهال ناشی از مسمومیت موثر است.

۳- کاهش قند خون از فواید آب زرشک

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب زرشک موجب کاهش سطح قند خون می‌شود و به مدیریت دیابت کمک می‌کند. در یک مطالعه روی ۳۶ بیمار مشخص شد که مصرف آب زرشک یا عصاره آن می‌تواند بیشتر از داروی متفورمین (Metformin) روی کاهش قند خون تاثیر بگذارد. زرشک حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و ظرفیت سلول‌ها برای استفاده از قند خون را زیاد می‌کند. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت به‌هیچ‌عنوان نباید نوشیدن آب زرشک را جایگزین مصرف قرص کنند.

بیشتر بدانید: فواید آووکادو چیست؟

تصویر فردی میانسال که در حال نوشیدن آب زرشک است.
نوشیدن آب زرشک می‌تواند به تنظیم قند خون کمک زیادی کند.

۴- کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

مصرف آب زرشک طبیعی می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون یا LDL و تری گلیسیرید کمک زیادی کند.  فیبر موجود در زرشک موجب افزایش کلسترول خوب یا HDL و تنظیم سطح کلسترول در بدن می‌شود.

۵- خواص آب زرشک برای سلامت دندان و لثه

آب زرشک خاصیت ضدالتهابی دارد و از همین رو برای سلامت لثه و دندان و جلوگیری از التهاب لثه بسیار مفید است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از عصاره زرشک در خمیر دندان می‌تواند به کاهش پلاک و آسیب‌های دندانی کمک زیادی کند.

بیشتر بدانید: خواص سرکه سیب برای گوارش چیست؟

۶- جلوگیری از سرطان

زرشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌توانند با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند و جلوی آسیب‌های اکسیداتیو را بگیرند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب زرشک موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود و از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:عوارض روغن بادام تلخ چیست؟

تصویر آب زرشک طبیعی
مصرف آب زرشک می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه و از تکثیر آن‌ها جلوگیری کند.

۷- خواص آب زرشک برای فشارخون

مطالعات انجام‌شده روی افراد مبتلا به فشارخون بالا نشان می‌دهد که مصرف آب زرشک می‌تواند به طرز معجزه آسایی به کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کمک کند. یکی از خواص آب زرشک با عناب، کاهش فشارخون و بهبود خونرسانی به قلب است. برای این کار باید عناب و زرشک را برای ۱۵ دقیقه در آب جوش دم کنید و سپس میل کنید.

بیشتر بدانید: خواص سرکه سیب برای پوست در طب سنتی

۸- کمک به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب زرشک می‌تواند به درمان خونریزی‌های غیر طبیعی و افزایش توان باروری در خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

۹- خواص آب زرشک برای کبد چرب

در آب زرشک ترکیبات شیمیایی وجود دارد که موجب ترشح صفرا و سلامت کبد می‌شود. آب زرشک کبد را پاکسازی می‌کند و برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. مصرف آب زرشک می‌تواند به کاهش سطح چربی کبد و کاهش التهاب کبد کمک کند. بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب صبح‌ها قبل از صبحانه است.

بیشتر بدانید: برای کبد چرب چی بخوریم؟

تصویر فرد جوانی که آب‌زرشک می‌خورد.
نوشیدن آب زرشک می‌تواند به درمان کبد چرب و پاکسازی کبد کمک کند.

۱۰- خواص آب زرشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آب زرشک سرشار از ویتامین C است که به تولید سلول‌های سیستم ایمنی و بهبود واکنش‌های التهابی کمک می‌کند. مصرف آب زرشک به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی که دارد موجب کاهش التهاب می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد.

۱۱- خواص آب زرشک برای لاغری

آب زرشک سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و موجب افزایش متابولیسم می‌شود. فیبر موجود در آب زرشک سبب افزایش احساس سیری و کاهش میل به مصرف غذا می‌شود.

بیشتر بدانید: خواص رازیانه چیست؟ از لاغری تا درمان عفونت واژن

۱۲- خواص آب زرشک برای غلظت خون

مصرف آب زرشک به خصوص آب زرشک پفکی می‌تواند خطر لخته شدن خون را کاهش دهد. آب زرشک رقیق‌کننده خون است و موجب کاهش فشارخون می‌شود.

۱۳- تنظیم قاعدگی از فواید آب زرشک

اگر در مورد خواص آب زرشک برای پریودی شنیده‌اید، باید بدانید که مصرف آب زرشک موجب انقباضات رحمی می‌شود و به تنظیم قاعدگی کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که نباید در مصرف آب زرشک زیاده‌روی کنید.

۱۴- بهبود هضم غذا

مصرف آب زرشک موجب تقویت هضم و کاهش اسید معده می‌شود. نوشیدن آب زرشک در حد اعتدال می‌تواند به افزایش اسید معده و آنزیم‌های گوارشی و در نتیجه بهبود هضم غذا کمک کند. افرادی که اسید معده آن‌ها زیاد است، نباید از آب زرشک استفاده کنند.

بیشتر بدانید: رژیم غذایی یک ماهه با ۱۰ کیلو کاهش وزن!

۱۵- درمان افسردگی از فواید آب زرشک

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب زرشک می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش سطح سروتونین در مغز کمک کند. همچنین نوشیدن آب زرشک می‌تواند به درمان گردن درد و سردردهای عصبی نیز کمک زیادی کند.

بیشتر بدانید: خواص گل گاو زبان چیست؟

مضرات آب زرشک

مصرف آب زرشک با داروهای ضد انعقاد و رقیق‌کننده خون، داروهای فشارخون و دیابت می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف آب زرشک با پزشک خود مشورت کنید. برخی افراد ممکن است به زرشک حساسیت داشته باشند و با مصرف آن دچار مشکل شوند. افراد بالای 65 سال و کودکان نباید بدون مشورت با دکتر تغذیه از آب زرشک استفاده کنند. برخی از رایج‌ترین مضرات و عوارض آب زرشک عبارت‌اند از:

  • استفراغ
  • اسهال
  • درد معده
  • افت فشار خون

بیشتر بخوانید: خواص سیب چیست؟

اینفوگرافی مضرات آب‌زرشک
از مهم‌ترین مضرات آب زرشک می‌توان به استفراغ، اسهال، درد معده و افت فشارخون اشاره کرد.

سخن نهایی

آب زرشک فواید زیادی برای سلامت دارد و سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از استفاده از آب زرشک با یک دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید. از طریق درمانکده می‌توانید به صورت آنلاین و حضوری با بهترین پزشکان و متخصصان کشور ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بدانید: خواص ازگیل چیست؟

سوالات متداول

آیا مصرف آب زرشک در بارداری مجاز است؟

خواص آب زرشک در بارداری هنوز به اثبات نرسیده است و از طرفی مصرف آب زرشک در این دوران ممکن است موجب تحریک انقباضات رحمی و سقط جنین شود.

آب زرشک را چه موقع بخوریم؟

می‌توانید آب زرشک را صبح‌ها به صورت ناشتا و یا شب‌ها تا ۲ ساعت قبل از خواب میل کنید.

خواص آب زرشک با عسل چیست؟

در طب سنتی از ترکیب آب زرشک، عسل و آب برای درمان یبوست، کاهش چربی خون، تقویت کبد و تصفیه خون استفاده می‌شود.

خواص آب زرشک با نمک چیست؟

اگر فشارخون‌تان پایین است، می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص آب زرشک مقداری نمک به آن اضافه کنید.

منابع: healthline، verywellhealth، medicinenet

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 75

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها