فواید سیب چیست؟ لاغری با این میوه بهشتی ممکنه!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیب در شکل‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های متنوع در دسترس است و اغلب به عنوان میان‌وعده مصرف می‌شود. همچنین برای تهیه آبمیوه، مربا و شیرینی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه حاوی مقدار زیادی فیبر، آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی است و به همین دلیل می‌تواند یکی از اجزای رژیم غذایی سالم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی سرشار از سبزی و میوه از جمله سیب، خطر ابتلا به انواع بیماری مانند چاقی، سرطان، بیماری قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره خواص سیب اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خواص سیب برای زنان و مردان

از مهم‌ترین فواید سیب برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سرشار از مواد مغذی است

سیب می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کند. در یک سیب عدد متوسط با وزن ۲۰۰ گرم ۱۰۴ کالری انرژی وجود دارد. علاوه بر این، مواد مغذی زیر در آن یافت می‌شود:

  • کربوهیدرات: ۲۸ گرم
  • فیبر: پنج گرم
  • ویتامین C:  حدود ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین K: حدود ۴ درصد نیاز روزانه بدن
  • مس: ۶ درصد نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: ۵ درصد نیاز روزانه بدن

سیب حاوی مقدار کمی ویتامین E، ویتامین B1 و ویتامین B6 است. علاوه بر این، منبع خوب پلی‌فنول محسوب می‌شود که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از آسیب‌دیدگی سلول‌ها جلوگیری می‌کند. برای اینکه بیشترین بهره را از خواص سیب درختی ببرید، سعی کنید تا حد امکان این میوه را با پوست بخورید. چون نیمی از فیبر و بیشتر پلی‌فنول سیب در پوست آن یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید:خواص بابونه چیست؟

یک عدد سیب قرمز
سیب منبع خوب انواع ویتامین و ماده معدنی است.

۲. از خواص سیب برای لاغری استفاده می‌شود

سیب به دلیل داشتن آب و فیبر می‌تواند حجم معده را پر کند و اشتها را کاهش دهد. در یک مطالعه مشاهده شد که خوردن سیب کامل بیشتر از مصرف آب سیب در تحریک حس سیری موثر است. چون سیب کامل فیبر بیشتری دارد و به همین دلیل با کاهش سرعت تخلیه معده می‌تواند روی اشتها تاثیر بگذارد. تحقیقات همچنین حاکی از آن است که مصرف این میوه به طور قابل‌توجهی باعث کاهش شاخص توده بدنی (BMI) می‌شود که یکی از عوامل خطر مشکلات قلبی است.

بیشتر بخوانید:خواص سرکه سیب

۳. از سلامت قلب محافظت می‌کند

خوردن سیب با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. تحقیقات در مورد خواص سیب برای مردان و زنان نشان می‌دهد که مصرف ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم سیب کامل در روز می‌تواند از پرفشاری خون و ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کند. بسیاری از محققان این فواید را به فیبر محلول و پلی‌فنول‌های موجود در سیب نسبت می‌دهند.

۴. با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است

سیب مقدار زیادی کوئرستین دارد که یک نوع پلی‌فنول است و می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که خوردن سیب و گلابی با کاهش ۱۸ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است. همچنین مشخص شده است که مصرف یک سروینگ سیب در روز می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را ۳ درصد کاهش دهد.

بیشتر بدانید: آیا لاغری شکم با وازلین امکان‌پذیر است؟

۵. سلامت روده را بهبود می‌بخشد

سیب حاوی پکتین است؛ یک نوع فیبر که به عنوان پری‌بیوتیک عمل می‌کند و با تغذیه باکتری‌های مفید دستگاه گوارش باعث حفظ سلامت روده می‌شود. از آنجا که فیبر غیر قابل هضم است، پکتین به صورت دست‌نخورده به روده بزرگ می‌رسد و باعث رشد باکتری‌های مفید آن می‌شود. تحقیقات جدید در مورد خواص سیب در شب و روز نشان می‌دهد که این میوه با تغییر باکتری‌های روده می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های مزمن مثل چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سرطان محافظت کند.

بیشتر بخوانید:روش استفاده روغن بادام تلخ برای مو چگونه است؟

تصویر دستگاه گوارش شامل روده کوچک و بزرگ
سیب با تغذیه باکتری‌های مفید روده به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

۶. به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب اثرات مفیدی را در برابر انواع خاصی از سرطان‌ از جمله سرطان‌های ریه، سینه و دستگاه گوارش ارائه می‌دهند. بر اساس تحقیقات، این اثرات را می‌توان به پلی‌فنول‌های سیب نسبت داد که از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. با این حال، برای درک بهتر ارتباط بین مصرف سیب و سرطان باید مطالعات بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید:خواص خربزه تلخ برای سلامتی

۷. با بیماری آسم مبارزه می‌کند

سیب غنی از آنتی‌اکسیدان است، یعنی ترکیباتی که با کاهش التهاب مجاری هوایی به کنترل علائم آسم آلرژیک کمک می‌کنند. در پوست سیب مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان کوئرستین وجود دارد که می‌تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک کند. تحقیقات انجام‌شده در لوله‌ آزمایش یا روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که کوئرستین برای افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی آلرژیک مانند آسم و سینوزیت مناسب است. البته لازم است تحقیقات انسانی بیشتری درباره این موضوع انجام شود.

۸. از سلامت مغز محافظت می‌کند

کوئرستین موجود در سیب می‌تواند از مغز شما در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند. بررسی ۱۴ مطالعه حیوانی مختلف نشان داد که کوئرستین احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی باید تحقیقات بیشتری روی انسان انجام شود.

بیشتر بدانید: با بهترین ویتامین‌ها برای کاهش وزن آشنا شوید

۹. سلامت روان را بهبود می‌بخشد

افزایش مصرف میوه و سبزی از جمله سیب به بهبود سلامت روان کمک می‌کند. یک تحقیق روی گروهی از نوجوانان نشان داد که مصرف ناکافی میوه و سبزی روی سلامت روان تاثیر منفی دارد. بر اساس تحقیقات، برای اینکه بیشترین بهره را از مصرف غذاهای گیاهی ببرید باید روزانه حداقل پنج سروینگ میوه و سبزی بخورید.

۱۰. از خواص سیب برای معده و مری استفاده می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه‌هایی مانند سیب احتمال ابتلا به بیماری رفلاکس معده (برگشت اسید معده به سمت مری) را کاهش می‌دهد. همچنین نتایج به دست آمده از مطالعات مختلف بیانگر آن است که سیب به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و برای درمان یبوست مفید است.

بیشتر بخوانید:خواص آب زرشک در طب سنتی

اینفوگرافی درباره خواص سیب
سیب غنی از مواد مغذی مختلف است و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

خواص سیب برای کودکان

سیب فواید زیادی برای کودکان دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که به تامین انرژی مورد نیاز کودکان برای فعال ماندن در طول روز کمک می‌کند.
  • می‌تواند بخشی از فیبر و ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کند. فیبر از بروز یبوست که یکی از مشکلات شایع دوران کودکی است پیشگیری می‌کند و ویتامین C در ترمیم بافت‌ها،‌ بهبود زخم‌ها و تقویت استخوان‌ها نقش دارد.
  • غنی از انواع آنتی‌اکسیدان است که برای حفظ بینایی ضروری هستند و به کنترل علائم آسم کمک می‌کنند.
  • کوئرستین که در پوست سیب یافت می‌شود و خاصیت آنتی ‌کسیدانی و ضد‌التهابی دارد می‌تواند از سلول‌های مغزی محافظت کند.

بیشتر بخوانید:مهمترین خواص زنجبیل چیست؟

کلام پایانی

سیب سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. اگر در مورد نحوه مصرف سیب و سایر میوه‌ها به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین فوق تخصص تغذیه مشورت کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین متخصص تغذیه وجود دارد.

سوالات متداول

بهترین خواص سیب چیست؟

مهم‌ترین خواص سیب از نظر طب سنتی عبارت‌اند از: کاهش وزن، بهبود سلامت روان و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مثل دیابت، سرطان و مشکلات قلبی-عروقی. از خواص سیب برای عفونت هم می‌توان استفاده کرد، چون این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

خواص سیب در بارداری چیست؟

خوردن سیب در دوران بارداری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود، از بروز یبوست که یکی از شکایت‌های رایج زنان باردار است جلوگیری می‌کند و احتمال ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد.

در طول روز چقدر سیب بخوریم؟

هیچ محدودیتی در مورد تعداد سیب مصرفی وجود ندارد. با این حال، مانند هر غذای دیگری، باید در حد اعتدال از این میوه استفاده کنید. معمولا مصرف یک یا ۲ عدد سیب در روز برای اکثر افراد مفید است.

آیا خوردن سیب به صورت ناشتا توصیه می‌شود؟

تحقیقات در مورد خواص سیب زرد صبح ناشتا نشان می‌دهد که این میوه به دلیل داشتن قندهای طبیعی می‌تواند انرژی لازم برای شروع روز را در اختیار شما قرار دهد و فعالیت دستگاه گوارش را تحریک کند. با این حال، باید به مضرات خوردن سیب ناشتا هم اشاره کرد. بعضی از افراد وقتی این میوه را با معده خالی می‌خورند دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. در صورت مواجهه با چنین مشکلی، از خوردن سیب با معده خالی خودداری کنید.

منابع: .healthline, parenting.firstcry

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها