4 مورد از فواید قرص منیزیم در بدنسازی + بهترین زمان مصرف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

منیزیم یک ماده معدنی حیاتی برای سلامتی عمومی بدن است که ضمن دریافت و جذب کلسیم به عملکرد بهتر اعصاب کمک می‌کند. مصرف این ماده برای ورزشکاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا ذخایر الکترولیت بدن که پس از انجام ورزش‌های سنگین از دست می‌رود، تنها به کمک منیزیم بازسازی می‌شود. اهمیت این موضوع در ریکاوری عضلات ورزشکاران باعث شده تا قرص منیزیم در بدنسازی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 

در واقع، اگر رژیم غذایی ورزشکاران حاوی مقادیر کافی منیزیم نباشد، می‌توانند با مشورت پزشک، قرص منیزیم مصرف کنند. اگر شما هم پس از تمرینات ورزشی دچار گرفتگی عضلات، احساس خستگی مفرط و درد عضلانی می‌شوید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را بیشتر با فواید قرص منیزیم در بدنسازی و بهترین زمان مصرف آن آشنا کنیم.

اهمیت مصرف قرص منیزیم در بدنسازی چیست؟

تصویر فردی در حال وزنه زدن در باشگاه
ورزشکاران روزانه نسبت به افراد عادی به مقدار منیزیم بیشتری نیاز دارند.

منیزیم، چهارمین ماده حیاتی برای بدن است که به انقباض عضلات، حفظ ساختار استخوان و انتقال عصبی کمک می‌کند. از طرفی، مواد غذایی حاوی منیزیم سطح قند خون بدن را متعادل نگه می‌دارند و برای ریتم نرمال قلب مفید هستند. 

بدنسازان به دلیل فعالیت بدنی سنگین، سطح اسید لاکتیک بالاتری در خون دارند. سطح بالای این ماده در بدن که پس از انجام ورزش افزایش می‌یابد، عملکرد عضلانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث احساس خستگی زودتر از حد معمول می‌شود. 

بیشتر بدانید: قرص هیدروکلروتیازید چیست؟ نحوه مصرف آن برای فشار خون و بدنسازی

بنابراین، از اهمیت مصرف قرص منیزیم در بدنسازی می‌توان به اثرگذاری بالای آن بر عضلات ورزشکاران اشاره کرد. در واقع، اگر بدنسازان فرآورده‌ها یا مکمل‌های منیزیم مصرف نکنند، با ضعف عضلات، عدم کنترل انقباضات عضلانی و کاهش انرژی بدن مواجه خواهند شد.

تاثیر قرص منیزیم در بدنسازی

ورزشکاران با مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مثل بادام هندی، دانه کتان، دانه کنجد، شیر کم‌چرب، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، موز و… می‌توانند عملکرد عضلانی بهتری داشته باشند. تامین این ماده معدنی به اندازه کافی برای بدن ورزشکاران، به تولید انرژی، ریکاوری عضلات و حفظ سلامت استخوان‌های آن‌ها کمک می‌کند. 

معمولا منیزیم موجود در مواد غذایی طبیعی پاسخگوی نیاز بدن ورزشکاران به این ماده معدنی حیاتی نیست. از همین‌رو، مصرف قرص منیزیم در بدنسازی توصیه می‌شود. در واقع، ورزشکاران با مصرف مکمل‌های منیزیم، بدن‌شان را از آسیب اکسیداتیو حفظ می‌کنند تا انرژی مورد نیاز بدن هنگام فعالیت بدنی سخت مانند دویدن به اندازه کافی تولید شود. 

از دیگر اثرات مثبت مصرف قرص منیزیم در بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بدانید: کراتین بدنسازی چیست؟ کراتین در بدنسازی چه کاری انجام می‌دهد؟

  • شل‌کننده عضلات
  • کاهش استرس روانی ورزشکاران
  • ریکاوری ماهیچه‌ها
  • کاهش خستگی
  • حفظ فشار خون طبیعی
  • محافظت از DNA 
  • کاهش تجمع اسید لاکتیک در بدن

فواید قرص منیزیم در بدنسازی چیست؟

اینفوگرافیک فواید قرص منیزیم در بدنسازی
قرص منیزیم عملکرد عضلانی بدنسازان را بهبود می‌بخشد.

تحقیقات نشان داده‌اند، بسیاری از اختلالات در عملکرد عصبی عضلانی ورزشکاران می‌تواند ناشی از کمبود منیزیم در بدن باشد. در واقع، می‌توان یکی دلایل اصلی گرفتگی عضلات بدنسازان را ناشی از کمبود این عنصر دانست. معمولا مصرف قرص منیزیم در بدنسازی به جذب بهتر پتاسیم ضروری بدن کمک می‌کند که نتیجه آن سلامت عضلات و جلوگیری از اسپاسم عضلانی است. 

دیگر فواید قرص منیزیم برای بدنسازان شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- قرص منیزیم و افزایش استقامت

مصرف قرص منیزیم در بدنسازی، به خصوص ورزش‌های استقامتی و هوازی حائز اهمیت است. این ماده معدنی، نیاز سلول‌های عضلانی به اکسیژن را کاهش می‌دهد تا فعالیت‌های ورزشی با عملکرد بهینه‌ای انجام شوند و استقامت ورزشکاران افزایش یابد. 

گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است و بدن در طول ورزش نیاز بیشتری به آن پیدا می‌کند. ورزشکاران استقامتی برای تامین انرژی مورد نیاز، گلوکز را با سرعت بالاتری می‌سوزانند و در صورت تمام شدن ذخایر آن در ماهیچه به سراغ گلوکز کبد یا کلیه برای انتقال به عضلات می‌روند. 

بیشتر بدانید: برنامه غذایی بدنسازی برای ورزشکاران؛ قبل از ورزش این رو بخون!

در ورزش‌های هوازی هم گلوکز سریعا به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود که افزایش سطح آن در عضلات می‌تواند منجر به کاهش عملکرد ورزشکاران و افزایش احساس خستگی شود. مصرف مکمل یا قرص منیزیم در بدنسازی از اتمام ذخایر گلوکز در ماهیچه‌ها و تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد ورزشکاران جلوگیری می‌کند.

۲- درد عضلانی و قرص منیزیم

دردهای عضلانی و اثرگذاری آن بر عملکرد ورزشکاران یکی از عوارض تمرینات ورزشی سنگین مانند وزنه زدن و حرکات پرشی است. کمبود سطح منیزیم بدن ورزشکاران می‌تواند باعث تشدید دردهای عضلانی شود؛ زیرا کمبود منیزیم اثربخشی بالایی در افزایش انقباضات و اسپاسم عضلانی دارد. 

در واقع، سوخت و ساز بدن بر اثر فعالیت ورزشی سنگین افزایش می‌یابد و باعث کاهش سطح اکسیژن مورد نیاز عضلات می‌شود. در نتیجه؛ عضلات تنفس بی‌هوازی انجام می‌دهند که این نوع تنفس، عامل افزایش سطح اسید لاکتیک بدن و بروز دردهای عضلانی بعد از ورزش به‌شمار می‌آید.

مطالعات نشان داده‌‌اند، مصرف قرص منیزیم در بدنسازی اثرات شگفت‌انگیزی بر کاهش سطح اسید لاکتیک بدن دارد که نتیجه آن، کم شدن دردهای عضلانی پس از ورزش‌های شدید است.

۳- قرص منیزیم و گرفتگی عضلات

کمبود سطح منیزیم بدن یکی از علت‌های اصلی گرفتگی عضلات ورزشکاران و تکرار دفعات آن است که معمولا حین یا بعد از ورزش ایجاد می‌شود. بدنسازان با مصرف قرص منیزیم بعد از ورزش می‌توانند به آرامش عضلات و جلوگیری از اسپاسم آن‌ها کمک کنند. این ماده معدنی با تنظیم جریان کلسیم در داخل و خارج سلول‌های عضلانی به انقباض صحیح عضلات و برگشت آن‌ها به حالت عادی کمک می‌کند.

۴- ریکاوری عضلات و قرص منیزیم

همان‌طور که پیشتر گفتیم، منیزیم انرژی بدن بدنسازان را هنگام انجام تمرینات بدنی سخت تامین می‌کند. در واقع، زمانی که ورزشکاران بیش از حد احساس خستگی می‌کنند، مصرف مکمل‌ها و قرص منیزیم برای تامین انرژی از دست رفته به کمک بدن آن‌ها می‌رود. 

از دیگر فواید قرص منیزیم در بدنسازی می‌توان به تنظیم قند خون و افزایش متابولیسم بدن ورزشکاران اشاره کرد که نقش مهمی در ریکاوری عضلات و عملکرد بهتر آن‌ها دارند. همچنین این ماده به کاهش تعداد ضربان قلب بدنسازان پس از ورزش و میزان اکسیژن مصرفی آن‌ها کمک می‌کند.

آشنایی با خواص قرص منیزیم در بدنسازی

اینفوگرافیک مهم‌ترین خواص قرص منیزیم برای بدنسازان
اگر به طور مرتب ورزش می‌کنید، بدن شما نسبت به افراد عادی منیزیم بیشتری نیاز دارد.

پس از اینکه با فواید مکمل‌های منیزیم برای بدنسازان آشنا شدید، خوب است دیگر خواص مهم این قرص در بدنسازی را بشناسید:

  • کاهش التهاب بدن هنگام تمرینات ورزشی سخت و سنگین
  • کاهش درد عضلانی برای ورزشکاران استقامتی مانند دوچرخه‌سواران، دوندگان ماراتن و ورزشکاران سه‌گانه
  • کمک به بهبود سریع‌تر آسیب‌های پوستی ورزشکاران مانند زخم‌ها، بریدگی، خراش و کبودی

بهترین زمان مصرف منیزیم در بدنسازی چه وقتی است؟

متخصصان معتقدند بهترین زمان مصرف قرص منیزیم در بدنسازی، پس از ورزش است؛ زیرا این ماده معدنی می‌تواند به ریکاوری عضلات سرعت ببخشد. به همین دلیل تعداد زیادی از ورزشکاران، قرص منیزیم را عصرها یا کمی قبل از خواب مصرف می‌کنند.

با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند، مصرف مکمل و قرص‌های منیزیم قبل از ورزش هم مزایای زیادی دارد. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در ادامه چند نکته مهم درباره بهترین زمان مصرف قرص منیزیم برای بدنسازان عنوان کنیم:

  • قرص منیزیم قبل از ورزش: مصرف این قرص قبل از ورزش، با تقویت عضلات و کنترل عصبی عضلانی به متابولیسم انرژی و عملکرد بهتر در فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: قرص ونوستات چیست؟ لاغری سریع و سالم با این قرص

  • قرص منیزیم بعد از ورزش: مصرف این قرص پس از ورزش، نقش مهمی در ریکاوری عضلات و آرام کردن آن‌ها دارد. در واقع، عضلات ورزشکاران که پس از یک جلسه تمرین ورزشی سنگین به دلیل استرس اکسیداتیو دچار گرفتگی لحظه‌ای شده، با مصرف قرص منیزیم ترمیم و بازسازی خواهد شد.
  • قرص منیزیم در شب: گاهی‌اوقات بدنسازان برای بهبود عملکرد خود، این قرص را هنگام استراحت و کمی قبل از خواب مصرف می‌کنند که باعث افزایش کیفیت خواب آن‌ها می‌شود.

نگاهی کوتاه به مصرف قرص منیزیم در بدنسازی

منیزیم یک ماده معدنی حیاتی برای عملکرد بهتر عضلات بدن است که بدنسازان و ورزشکاران بیشتر از افراد عادی به آن نیاز دارند. به همین دلیل، مصرف قرص منیزیم در بدنسازی توصیه می‌شود، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنید. در واقع، ورزشکاران برای جلوگیری از عوارض قرص منیزیم مانند ناراحتی گوارشی، مشکلات کلیوی، افت فشار خون یا افسردگی بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنند. 

برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی آن با بهترین پزشکان متخصص تغذیه آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر کاربران، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

فواید مصرف قرص منیزیم در بدنسازی چیست؟

از مهم‌ترین فواید این قرص برای ورزشکاران می‌توان به افزایش استقامت، کاهش درد عضلانی، جلوگیری از اسپاسم عضلانی و ریکاوری عضلات اشاره کرد.

آیا مصرف قرص منیزیم در بدنسازی ضروری است؟

بدنسازان به میزان منیزیم بیشتری نیاز دارند که معمولا می‌توان آن را با رژیم غذایی حاوی این ماده معدنی تامین کرد. با این حال، اگر بدن شما دچار کمبود منیزیم شده، می‌توانید با مشورت پزشک از مکمل‌های منیزیم استفاده کنید.

عوارض مصرف قرص منیزیم در بدنسازی چیست؟

زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های منیزیم می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی همچون حالت تهوع، اسهال، اختلالات گوارشی و موارد دیگر شود.

منابع: neomwellbeing | 4endurance

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها