زگیل دهانی چیست؟ صفر تا صد آنچه باید بدانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند داخل دهان، زبان و لب‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی قادر است این ویروس را قبل از ایجاد عفونت و ظهور علائم از بین ببرد. با این حال، تعدادی از گونه‌های HPV باعث ایجاد زوائد کوچک و بی‌ضرری می‌شوند که به آن‌ها زگیل دهانی می‌گویند. بعضی از انواع این ویروس هم خطرناک هستند و پزشکان آن‌ها را با سرطان دهان مرتبط می‌دانند.

در این مقاله از مجله درمانکده درباره زگیل دهانی در کودکان و بزرگسالان صحبت می‌کنیم و راه‌های درمان آن را توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید با بهترین درمان زگیل دهانی و نحوه پیشگیری از آن آشنا شوید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علائم زگیل دهانی در مردان و زنان

HPV دهانی اغلب هیچ علامتی ندارد. از این‌رو بیشتر مردم متوجه نمی‌شوند که به آن آلوده هستند و در نتیجه اقدامات لازم را برای جلوگیری از گسترش بیماری انجام نمی‌دهند. البته در موارد خاص ممکن است ویروس باعث ایجاد زگیل در گلو یا دهان شود. مشاهده تصویر زگیل دهانی به شما در تشخیص سریع‌تر آن کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید عکس زگیل دهانی را مشاهده کنید:

تصویر یک زگیل روی زبان
زگیل دهانی توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

ویروس پاپیلومای انسانی در موارد نادر به سرطان اوروفارنکس تبدیل می‌شود. در افراد مبتلا به این بیماری، سلول‌های سرطانی در قسمت میانی گلو از جمله زبان، لوزه‌ها و دیواره‌های حلق تشکیل می‌شوند. علائم اولیه سرطان اوروفارنکس عبارت‌اند از:

  • وجود توده در دهان که در عرض سه هفته از بین نمی‌رود
  • توده‌ای که فرد در قسمت بیرونی گردن احساس می‌کند
  • مشکل در بلع یا احساس چسبیدن مواد غذایی به یکدیگر هنگام تلاش برای بلعیدن آن‌ها
  • تغییر رنگ بافت نرم در دهان (قرمز، سفید یا سیاه)
  • تورم لوزه‌ها (بدون درد)
  • درد هنگام جویدن غذا
  • گلودرد مزمن
  • سرفه به‌خصوص سرفه خون‌آلود
  • کاهش وزن ناخواسته
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • گرفتگی مداوم صدا
  • بی‌حسی یا گزگز در لب یا زبان
  • گوش‌درد یک‌طرفه که بیش از سه هفته طول بکشد
  • بیرون ریختن آب دهان

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید و می‌دانید یا فکر می‌کنید که به ویروس HPV آلوده هستید، فورا به متخصص عفونی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ویروس hpv چیست؟

دلایل ایجاد زگیل در دهان

HPV دهانی اغلب از طریق رابطه جنسی دهانی و تماس دهان به دهان بین افراد پخش می‌شود. در حین تماس دهان با اندام تناسلی یا تماس دهان به دهان، ذرات HPV که در بزاق یا مخاط فرد آلوده وجود دارند از طریق بریدگی‌ها یا زخم‌های باز دهان و گلو وارد بدن می‌شوند.

زگیل‌های دهانی ممکن است در کودکان هم دیده شوند. معمولا این نوع زگیل‌ها از مادر به جنین منتقل می‌شوند. به عبارت دیگر، نوزادی که از مادر آلوده به HPV به دنیا می‌آید ممکن است در گلو دچار زگیل شود. این عارضه جدی پاپیلوماتوز تنفسی نامیده می‌شود و به جراحی با لیزر نیاز دارد تا زگیل‌ راه تنفسی کودک را مسدود نکند.

بیشتر بخوانید: تشخیص زگیل تناسلی در خانه؛ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

عوامل خطر ابتلا به زگیل دهانی

عواملی که احتمال آلوده شدن با HPV دهانی را افزایش می‌دهند شامل موارد زیر هستند:

  • رابطه جنسی دهانی: شواهد نشان می‌دهد که فعالیت جنسی دهانی یکی از عوامل خطر ایجاد زگیل در دهان است. مردان به خصوص مردانی که سیگار می‌کشند بیشتر از دیگران در معرض خطر این بیماری هستند.
  • داشتن شرکای جنسی متعدد: بر اساس تحقیقات، برقراری رابطه جنسی با افراد مختلف احتمال ابتلا به HPV دهانی را افزایش می‌دهد.
  • سیگار کشیدن: استنشاق دود داغ باعث افزایش آسیب‌پذیری شما در برابر زخم‌ها و بریدگی‌های دهان می‌شود. همچنین یک عامل خطر مهم برای ابتلا به سرطان دهان به شمار می‌رود.
  • نوشیدن الکل: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد الکل با افزایش خطر ابتلا به عفونت HPV در مردان مرتبط است. اگر هم سیگار بکشید و هم الکل بنوشید، احتمال بیشتری وجود دارد که به این بیماری مبتلا شوید.
  • بوسیدن با دهان باز: در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که بوسیدن با دهان باز عامل خطر HPV دهانی است. چون زمینه را برای انتقال ویروس فراهم می‌کند. با این حال، برای تایید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • جنسیت: مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به HPV دهانی هستند.

بیشتر بخوانید: آزمایش پاپ اسمیر برای چیست؟ تستی ضروری و مهم برای زنان!

اینفوگرافی درباره عوامل خطر ابتلا به زگیل دهانی
رابطه جنسی دهانی، بوسیدن با دهان باز، سیگار و الکل خطر ابتلا به زگیل دهانی را افزایش می‌دهند.

نحوه تشخیص زگیل دهانی

هیچ آزمایشی برای تایید وجود ویروس پاپیلومای انسانی در دهان وجود ندارد. اما در موارد نادر که زگیل دهانی ایجاد شده است، پزشک یا دندانپزشک می‌تواند HPV را از طریق معاینه تشخیص دهد.

اگر در دهان شما یک یا چند زائده ایجاد شود، پزشک از آن نمونه‌برداری می‌‌کند تا از نظر سرطانی بودن بررسی شود. همچنین احتمالا آن را از نظر وجود HPV آزمایش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟

روش درمان زگیل دهانی

در بیشتر موارد، HPV دهانی قبل از ایجاد هر گونه مشکلی از بین می‌رود. اما اگر در اثر آلوده شدن به این ویروس دچار زگیل دهانی شوید، پزشک تلاش می‌کند آن را با راه‌کارهای زیر درمان کند:

  • جراحی برای برداشتن زگیل
  • کرایوتراپی با نیتروژن مایع برای انجماد و حذف زگیل
  • تزریق اینترفرون آلفا-۲B

بعضی از افراد درمان زگیل دهانی با سیر یا سایر مواد طبیعی را توصیه می‌کنند. از آنجا که تحقیقات زیادی برای تایید موثر بودن درمان زگیل دهانی با طب سنتی و راه‌کارهای خانگی وجود ندارد، توصیه می‌شود از خوددرمانی بپرهیزید و به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری از زگیل دهانی

در حال حاضر، اکثر سازمان‌های بهداشتی غربالگری برای تشخیص HPV دهانی را توصیه نمی‌کنند و تغییر سبک زندگی را بهترین راه برای پیشگیری از آن می‌دانند. در ادامه چند نکته برای پیشگیری از زگیل دهانی آورده شده است:

  • با انجام رابطه جنسی ایمن، برای مثال استفاده از کاندوم، از بروز بیماری‌های مقاربتی پیشگیری کنید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید، غربالگری برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های مقاربتی را به طور منظم انجام دهید.
  • هنگام داشتن رابطه جنسی دهانی، برای جلوگیری از هر گونه بیماری مقاربتی از دنتال دم یا کاندوم استفاده کنید.
  • اگر رابطه جنسی دهانی دارید، هر ۶ ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که دهان شما را معاینه کند.
  • خود مراقبتی را جدی بگیرید و دهان خود را ماهی یک‌بار از نظر وجود هر گونه ناهنجاری بررسی کنید.
  • علیه HPV واکسینه شوید.

بیشتر بخوانید: واکسن گارداسیل چیست؟ با تزریق آن خود را ایمن کنید

یک مرد جوان که شخصی به بازوی او واکسن تزریق می‌کند
واکسن می‌تواند از آلوده شدن شما به HPV دهانی جلوگیری کند.

افراد ۹ تا ۱۴ ساله باید واکسن HPV را ۲ بار به فاصله ۶ تا ۱۲ ماه دریافت کنند. افراد بالای ۱۵ سال به سه دوز واکسن در طول ۶ ماه نیاز دارند. برای اینکه واکسن موثر باشد، باید تمام دوزهای آن را در فواصل زمانی مناسب دریافت کنید.

واکسن HPV یک واکسن ایمن و موثر است که می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های مرتبط با HPV محافظت کند. این واکسن در گذشته فقط برای افراد کمتر از ۲۶ سال در دسترس بود. اما در حال حاضر دستورالعمل‌ جدید نشان می‌دهد که افراد ۲۷ تا ۴۵ ساله هم می‌توانند واکسن گارداسیل ۹ را دریافت کنند.

در یک مطالعه مشاهد شد که میزان شیوع عفونت‌های دهانی HPV در میان بزرگسالان جوانی که حداقل یک دوز از واکسن HPV را دریافت‌ کرده‌اند، ۸۸ درصد کمتر است. به‌علاوه، این واکسن به پیشگیری از سرطان اوروفارنکس که توسط HPV ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی مردان چگونه است؟ علت، علائم و عکس واضح از نمونه آن!

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که HPV یا زگیل دهانی چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود، پاسخ دادیم. اکنون می‌دانید اکثر افرادی که به HPV مبتلا می‌شوند علائمی ندارند و ویروس را به طور طبیعی از بین می‌برند. اما کسانی که در اثر این ویروس به زگیل مبتلا می‌شوند به نظارت پزشکی نیاز دارند تا مطمئن شوند که بدن آن‌ها از شر ویروس خلاص می‌شود و به سرطان مبتلا نمی‌شوند.

اگر به زگیل دهانی مبتلا هستید یا فکر می‌کنید از راه دهان به HPV آلوده شده‌اید، در اسرع وقت به متخصص عفونی مراجعه کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم با پزشکان سایت درمانکده مشورت کنید. در درمانکده می‌توانید با بهترین متخصصان آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر عفونی یا سایر تخصص‌ها وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت زگیل تناسلی با جوش چیست؟

سوالات متداول

آیا زگیل دهانی درد دارد؟

بله. این بیماری می‌تواند به درد هنگام جویدن غذا یا گوش‌درد یک‌طرفه منجر شود.

زگیل دهانی چگونه است؟

در پاسخ به این سوال که زگیل دهانی به چه صورت است باید بگوییم که معمولا به شکل برجستگی‌های کوچک دیده می‌شود. رنگ این برجستگی‌ها می‌تواند سفید، صورتی یا قرمز باشد.

آیا زگیل دهانی باعث سرطان میشود؟

بله. این بیماری خطر ابتلا به سرطان اوروفارنکس را افزایش می‌دهد.

زگیل دهانی چگونه منتقل میشود؟

ویروسی که در بروز این بیماری نقش دارد از طریق رابطه جنسی دهانی یا تماس دهان به دهان منتقل می‌شود.

زگیل دهانی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

به طور میانگین سه تا ۶ ماه طول می‌کشد تا متوجه وجود زگیل شوید.

زگیل دهانی چگونه درمان میشود؟

اینکه زگیل دهانی چگونه از بین میرود، سوال رایج بسیاری از افراد است. در پاسخ باید بگوییم که جراحی بهترین راه برای حذف آن محسوب می‌شود. با این حال، ممکن است بعضی از پزشکان کرایوتراپی یا تزریق اینترفرون آلفا-B۲ را توصیه کنند.

منابع: medicalnewstoday, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها