بیوریتم چیست؟ + بررسی سیکل‌های بیوریتم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیوریتم (Biorhythm) اصلا با ما غریبه نیست و همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. می‌دانید کجا و کی؟ درست آخرین روز زمستان که ساعت‌ها را یک ساعت جلو می‌کشند؛ انگار همه تنظیمات بدن بهم می‌خورد. گاهی اوقات هم می‌گوییم:«الان حوصله هیچ کاری را ندارم؛ با من کار نداشته باشین.» یا مثلا «نمی‌دونم چرا بعضی وقتها، مغزم خوب کار می‌کنه، سریع کارها را پیش می‌برم.» اینطور به نظر می‌رسد که در بعضی شرایط، قدرت جسمی، ذهنی و احساسی ما، با یکدیگر هماهنگ نیستند. همه اینها به سیکل‌های بیوریتم برمی گردد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم کمی بیشتر راجع به بیوریتم، سیکل، نمودار و فواید آن کندوکاو کنیم.

بیشتر بخوانید : آمپول کتورولاک چیست؟ + دوز مصرفی و عوارض جانبی

زمان‌های مختلف روز مانند طلوع و غروب خورشید
بیوریتم یک چرخه فیزیولوژی در بدن است؛ دقیقا چیزی شبیه چرخه خواب و بیداری.

بیوریتم یعنی چه؟

در واقع بیوریتم، نبض حیات یا زیست آهنگ، علم و دانشی است که بواسطه آن ریتم‌های بدن انسان شناخته می‌‌شود. براساس نظریه بیوریتم، سطوح مختلفی از انرژی از همان ابتدای تولد در انسان وجود دارد. در واقع شروع و پایان هر چرخه بر اساس تاریخ تولد فرد تعیین می‌شود. این انرژی در یک بازه زمانی مشخص، کم و زیاد می‌شود و بر رفتار و حالات انسان تاثیر می‌گذارد.

این نظریه می‌گوید که هر فردی می‌تواند چرخه‌های بیوریتم خود را محاسبه کند و براساس آن فعالیت‌های خود را تنظیم نماید. هر زمان که این سیکل در حال تغییر است یعنی از نقطه اوج به نقطه فرود تغییر حالت پیدا می‌کند، احتمالا فرد حوادث نامطلوبی را تجربه خواهد کرد. این دوره‌های بحرانی از زمان وقوع ۴۸ ساعت طول می‌کشد. در این زمان فرد در آسیب‌پذیرترین وضعیت خود قرار دارد.

خالق تئوری بیوریتم‌ «ویلهلم فلیس» است، البته دكتر «هرمان سوبودا» استاد روانشناس دانشگاه وين (اتريش ) نیز در کشف این پدیده نیز نقش دارد.

بیشتر بدانیم: انواع تجاوز، چگونه مراقب خودمان باشیم؟

انرژی‌های پیرامون
براساس نظریه بیوریتم، در وجود انسان از همان بدو تولید سطوحی از انرژی وجود دارد.

نمودار بیوریتم چیست و چگونه رسم می‌شود؟

نمودار بیوریتم به شکل نمودارهای سینوسی رسم و تحلیل می‌شوند. اگر کمی با علم ریاضی آشنا باشید، حتما می‌دانید که نمودارهای سینوسی، به شکل موج رسم می‌شوند. این نمودارها دارای نقاط اوج یا مثبت (ماکزیمم) و فرود یا منفی (مینیمم) و بحرانی هستند.

ناحیه مثبت همان ساعات و روزهایی هستند که افکار مثبت دارید،کارها را به خوبی انجام می‌دهید و مطمئن هستید که قدرت و توان خوبی دارید. در واقع موفقیت بی چون و چرا برای شماست؛ البته منظور این است که از تلاش‌هایتان بهترین نتیجه را می‌‌گیرید.

ناحیه منفی همان لحظاتی هستند که تمام تلاش‌تان را می‌کنید، اما خیلی کمتر از آنچه که تلاش کرده‌اید، بدست می‌آورید. حالتان خوب نیست، بی‌حوصله و خسته هستید. بیشتر دوست دارید تنها باشید و کسی آرامش‌تان را برهم نزند. زمانی که این روزها را سپری می‌کنید، بهتر است آنچه را که در روزهای مثبت بدست آورده‌اید را تثبیت کنید. این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

روزهای بحرانی روی نمودار زمانی است که از نقطه مثبت به سمت نقطه منفی ( و یا بالعکس) در حال تغییر هستید. در این روزها آشفته هستید و بهتر است تصمیم‌گیری‌های مهم را انجام ندهید. تمرکزتان به شدت پایین است و شاید به نفعتان باشد که خود را درگیر مسائل نکنید.

با استفاده از نرم‌افزارهای بیوریتم می‌توانید نمودار مربوط به آن را داشته باشید. برای این منظور لازم است، تاریخ تولد خود را به نرم‌افزار بدهید.

بیشتر بدانیم: انواع بیماری‌ ارثی و اختلال ژنتیکی + روش های پیشگیری و درمان

نمودار سینوسی که مربوط به چرخه بیوریتم در انسان است.
نمودارهای بیوریتم سینوسی رسم می‌شوند و دارای نقاط مثبت، منفی و بحرانی هستند.

معرفی انواع سیکل بیوریتم

بر طبق نظریه بیوریتم بدن انسان دارای سه چرخه (سیکل) است که مرتبا در حال گردش و تکرار است:

۱- چرخه فیزیکی (Physical)

این سیکل هر ۲۳ روز یکبار اتفاق می‌افتد. این چرخه نیروی جسمانی را کم و زیاد می‌کند. زمانی که در اوج این چرخه قرار دارید، احساس می‌کنید بیش از هر زمان دیگری اعتماد به نفس، انرژی، استقامت و قدرت خیلی خوبی دارید. این در حالی است که در روزهای بحرانی این چرخه بیشتر تحت تاثیر بیماری‌ها قرار می‌گیرید. «ویلهلم فلیس» از این چرخه به عنوان چرخه «مردانه» یاد می‌کند؛ چراکه این دوره در مردان غالب است.

۲- سیکل احساسی (Emotional)

این چرخه ۲۸ روزه است و حالات روحی و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی در روزهای اوج این دوره قرار دارید، احساس می‌کنید بیش از هر زمان دیگر شاد و باطراوت هستید. در این روزها خلاقیت و احساس خوش‌بینی شما در بالاترین حد قرار دارد. در مقابل آن، در روزهای بحرانی این دوره، تحریک‌پذیری بالایی دارید؛ احتمالا همان روزهایی است که می‌گویید :«حوصله ندارم، ولم کنید.» تجربه طغیان عاطفی در این روزها بسیار زیاد است. «ویلهلم فلیس» از این چرخه به عنوان «چرخه زنانه» یاد می‌کند؛ چون در زنان غالب است.

بیشتر بدانیم: تاثیر سن در اختلالات روانی و سطح آن

نمودار سینوسی بیوریتمی
با بررسی نمودار سینوسی بیوریتم می‌توانید لحظات مثبت و منفی احساسات، افکار و رفتار خود را پیش‌بینی کنید.

۳- چرخه ذهنی یا ادراکی (Intellectual)

این سیکل را هر ۳۳ روز یکبار تجربه می‌کنید. این چرخه به قدرت ذهن، حافظه و یادگیری مربوط است. در روزهای اوج این دوره قدرت تصمیم‌گیری خوبی دارید و به راحتی می‌توانید مسائل و مشکلات را حل و مدیریت کنید. در روزهای افول این چرخه، تمرکز بسیار کمی دارید و حتی شاید توان انجام دادن کارهایی که قبلا داشتید را نداشته باشید. شاید بهتر باشد بگوییم که کارها را خیلی سخت و کُند انجام می‌دهید. این روزها اصطلاحا کار پیش نمی‌رود با اینکه همه تلاش خود را می‌کنید.

فواید بیوریتم چیست؟

افرادی زیادی با توجه به نمودار بیوریتم، سعی می‌کنند کار و فعالیت‌های مهم زندگی خود را روزهای مثبت و اوج انجام دهند تا شانس موفقیت بیشتری داشته باشند.

برخی نیز کمی جدی‌تر از آن بهره می‌برند. برای مثال برخی دانش آموزان برای موفقیت در امتحانات با توجه به نمودارهای بیوریتم، ساعت‌های مطالعه خود را تنظیم می‌کنند تا بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با روانپزشک یا امکان مشاوره آنلاین با روانشناس در سایت درمانکده از دکتر در این زمینه کمک بگیرید.

بیشتر بدانیم: هنر درمانی؛ راهی برای تجسم افکار و احساسات

نتایج نمودار بیوریتم
با استفاده از نتایج نمودار بیوریتم می‌توانید فعالیت‌های خود را تنظیم کنید.

سخن آخر

آیا بیوریتم واقعیت دارد؟ این سوال مهمی است که شاید پاسخ روشنی برای آن پیدا نکنید. موضوع مهم این است که ما بخوبی درک می‌کنیم که در ساعات و روزهایی از سال، انرژی خوبی داریم و در زمان‌هایی کلافه هستیم. با این حال علم در این باره خیلی با احتیاط صحبت می‌کند.

سوالات متداول

سیکل بیوریتم حس ششم چیست؟

این چرخه از دوره‌های فرعی بیوریتم به‌شمار می‌رود و ۳۸ روزه است. این سیکل به الهام و دریافت مربوط می‌شود.

آیا نظریه بیوریتم علمی است؟

نظریه بیوریتم به عنوان «شبه علم» معرفی می‌شود؛ یعنی به نظر می‌رسد که ریشه در علم دارد اما اینطور نیست. طالع‌بینی مانند بیوریتم به عنوان شبه علم معرفی می‌شود.

هدف بیوریتم چیست؟

هدف بیوریتم این است تا درک درستی از حالات، احساسات و توان فیزیکی خود داشته باشید.

منبع: gaia.com | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها