مراحل احیای قلبی-ریوی

احیای قلبی ریوی؛ آموزش گام به گام CPR

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

CPR – احیای قلبی ریوی، از شما یک ناجی می‌سازد. درست در همان لحظه که همه شاهد سقوط ناگهانی یک انسان هستند، شما با هوش و توانایی خود می‌توانید کاری کنید که ایست قلبی به مرگ منجر نشود. تنها ۴ تا ۶ دقیقه (زمان طلایی) فرصت دارید تا بتوانید از طریق عملیات CPR، بیمار را احیا کنید. اگر این مدت زمان به ۱۰ دقیقه برسد، شاید بتوانید بیمار را از مرگ نجات دهید، اما او احتمالا دچار مرگ مغزی می‌شود. مطالعه این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوید که چگونه CPR را بدرستی انجام دهید.

بیشتر بخوانید : گشادی قلب؛ آشنایی کامل با این بیماری

مراحل احیای قلبی ریوی چیست؟

۱- خونسردی خود را حفظ کنید

در ایست قلبی فعالیت قلب و ریه به طور ناگهانی متوقف می‌شود. در این حالت فردی که در کنار شما ایستاده و تا چند لحظه پیش مشغول صحبت کردن با او بوده‌اید، ناگهان به زمین می‌افتد. ۶ تا ۱۲ ثانیه پس از ایست قلبی، بیمار هوشیاری خود را از دست می‌دهد. ۴۵ ثانیه پس از آن مردمک چشم گشاد می‌شود؛ چون خون کافی به مغز نمی‌رسد. پس از ۳۰ تا ۱۵ ثانیه تنفس نیز قطع می‌شود. می‌بینید در ایست قلبی همه چیز به ثانیه می‌گذرد. شما زمانی برای دستپاچگی ندارید، هر چقدر بیشتر بر خود مسلط باشید به همان میزان بیمار شانس زنده بودن دارد. ۳۰-۲۰ درصد بیماران با کمک CPR – احیای قلبی ریوی می‌توانند زنده بمانند. اگر بتوانید در ثانیه‌های اول عملیات احیا را انجام دهید، بیمار تا ۹۰ درصد شانس بازگشت دارد.

۲- قبل از CPR – احیای قلبی ریوی، هوشیاری بیمار را چک کنید

تا زمانی که مطمئن نشده‌اید ایست قلبی رخ داده است نمی‌توانید از عملیات CPR – احیای قلبی ریوی استفاده کنید. به همین دلیل در ابتدا با صدای بلند بیمار را صدا بزنید، اسمش را بپرسید، شانه‌اش را با دست تکان دهید و بررسی کنید عکس ‌العملی دارد یا خیر. نبض کاروتید (نبضی که در گردن قرار دارد) و تنفس بیمار را چک کنید. گوش خود را نزدیک دهان بیمار ببرید و به صدای تنفس او گوش دهید. اگر صدایی نمی‌شوید و واکنشی دریافت نمی‌کنید، وقت آن است که CPR – احیای قلبی ریوی را شروع کنید. البته قبل از آن با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

نکته: اگر بیمار بیهوش است اما نفس می‌کشد، عملیات CPR را انجام ندهید.

بیشتر بخوانید : آنژیوگرافی قلب روشی بدون عوارض برای درمان

بررسی علائم حیاتی قبل از عملیات احیای قلبی ریوی شامل چک کردن نبض و تنفس است.
اینفوگرافیکی که در آن نبض کاروتید و تنفس بیمار در حال بررسی است. توجه به این دو فاکتور برای شروع cpr لازم است.

۳- نحوه قرار گرفتن در کنار مصدوم در هنگام CPR چگونه است؟

برای شروع CPR – احیای قلبی ریوی، بیمار را به پشت، روی سطح سفت بخوابانید. سپس راه‌های هوایی را باز کنید. چانه بیمار را به سمت بالا حرکت دهید تا سرش کمی به سمت عقب متمایل شود. حالا دهانش را باز کنید و وجود هرگونه غذا یا استفراغ را بررسی نمایید. این عوامل باعث انسداد راه‌های تنفسی می‌شوند.

بیشتر بخوانید : نقص سپتوم دهلیزی چیست؟ علت، علائم و روش های درمان آن

برای شروع عملیات cpr، ابتدا چانه بیمار را  کمی به سمت بالا حرکت دهید تا سرش به عقب متمایل شود.
اینفوگرافیکی که در آن چگونگی قرار گرفتن سر بیمار برای شروع عملیات cpr نشان داده شده است.

کنار بیمار در ناحیه سینه و پهلوی او زانو بزنید، بطوریکه بر قفسه سینه احاطه داشته باشید. بهتر است لباس‌های اضافه بیمار را کنار بزنید.

بالشتک دست ضعیف‌تر را کمی بالاتر (به اندازه دو انگشت وسط و اشاره) از جناغ سینه قرار دهید. حالا بالشتک دست قوی‌تر را روی دست ضعیف‌تر بگذارید و انگشتان را در هم قفل کنید. بهترین حالت این است که انگشتان با قفسه سینه بیمار در تماس نباشد. روی زانوهایتان بلند شوید و بدنتان را صاف قرار دهید. حالا بدون اینکه آرنج‌تان خم شود، با تمام قدرت با دست‌هایتان به قفسه سینه فشار وارد کنید. شما باید بتوانید در هر یک دقیقه ۱۰۰ بار به قفسه سینه فشار وارد کنید. پس از آن حرکت را متوقف کنید و نبض و تنفس بیمار را حتما بررسی کنید.

بیشتر بخوانید : آریتمی قلبی: انواع، علائم، علل و درمان

در این اینفوگرافیک نحوه صحیح قرار دادن دست روی قفسه سینه بیمار برای ماساژ قلبی را می‌بینید.
برای انجام ماساژ قلبی در CPR، دست ضعیف را روی سینه و دست قوی را روی دست ضعیف قرار دهید و انگشتان را بهم قفل کنید.

۴- تنفس مصنوعی در CPR – احیای قلبی ریوی چگونه است؟

پس از ماساژ قلبی اگر بیمار نبض داشت، یعنی موفق به نجات جان او شده‌اید. در غیر این صورت باید CPR را ادامه دهید. برای شروع مجدد، ۲ تنفس مصنوعی و سپس دوباره ۳۰ ماساژ به بیمار دهید. این چرخه را در طول یک دقیقه ادامه دهید و دوباره علائم حیاتی بیمار را چک کنید. با دیدن کوچکترین علائم، عملیات احیای قلبی ریوی را متوقف کنید. تا قبل از رسیدن فوریت‌های پزشکی به این کار ادامه دهید.

برای تنفس دهان به دهان (مصنوعی)، بینی بیمار را با انگشت اشاره و شست بگیرید. حالا دم بگیرید، لب‌های خود در اطراف دهان بیمار قرار دهید و بازدم خود را به ریه‌های بیمار فوت کنید.

بیشتر بخوانید : ۱۱ نشانه مشکل قلبی که نباید نادیده گرفته شوند

اینفوگرافیکی که در آن چگونگی تنفس مصنوعی برای احیا قلبی- ریوی را نشان می‌دهد.
برای تنفس مصنوعی ، بینی بیمار را گرفته ، دم بگیرد و لب خود را دور دهان او بگذارید و فوت کنید.

احیای قلبی ریوی در کودکان بیشتر از یکسال چگونه است؟

مراحل احیای قلبی در کودکان مانند بزرگسالان است:

  • کودک را به پشت و در مکانی سفت بخوابانید و در کنار او زانو بزنید.
  • علائم حیاتی (مانند کنترل نبض و تنفس) و راه‌های تنفسی کودک را کنترل کنید.
  • روی زانوهایتان بلند شوید و پاشنه دست‌ را روی جناغ سینه کودک قرار دهید. حالا بدون اینکه آرنج‌تا را خم کنید، شروع به ماساژ قلبی کنید. جثه کودک تعیین می‌کند که برای ماساژ قفسه سینه از یک دست استفاده کنید یا هر دو.
  • پس از ۳۰ ماساژ، ۲ تنفس دهان به دهان به کودک بدهید. این چرخه را به مدت ۲ دقیقه ادامه دهید و همزمان با آن علائم حیاتی کودک را بررسی کنید.

برای تنفس مصنوعی به کودک، چانه او را گرفته و به بالا هدایت کنید، تا سر کمی به عقب متمایل شود. بینی کودک را با انگشت شست و اشاره بگیرید. نفس بکشید و لب‌هایتان دور دهان کودک قرار دهید. حالا در مدت یک ثانیه بازدم خود را به ریه‌های کودک فوت کنید.

بیشتر بخوانید : باورهای غلط در مورد سکته قلبی

اینفوگرافیکی که در آن مراحل cpr در کودکان بیشتر از یکسال را نشان می‌دهد.
برای احیای قلبی ریوی در کودکان بیشتر از یکسال از یک دست برای ماساژ قفسه سینه استفاده کنید.

احیای قلبی ریوی در کودکان کمتر از یکسال چگونه است؟

  • کودک را به پشت در محلی سفت و تخت بخوابانید.
  • علائم حیاتی و مسیرهای تنفسی او را چک کنید.
  • بجای اینکه بالشتک دست خود را در ناحیه جناغ سینه قرار دهید، دو انگشت اشاره و وسطی را در این ناحیه قرار دهید. حالا شروع به فشار دادن کنید.
  • برای تنفس دهان به دهان، سر نوزاد را خیلی کم به سمت عقب هدایت کنید. دم بگیرید و دهان و بینی نوزاد را با دهان خود بپوشانید. حالا در یک ثانیه، هوای بازدم خود را به ریه‌های نوزاد فوت کنید.
  • پس از ۳۰ بار ماساژ قلبی، دو تنفس مصنوعی به نوزاد بدهید. این چرخه را در طی ۲ دقیقه، ۵ بار تکرار کنید. در هر چرخه حواستان به علائم حیاتی نوزاد باشد. با دیدن کوچکترین نشانه، عملیات CPR – احیای قلبی ریوی را متوقف کنید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع بیماریهای قلبی به زبان ساده

اینفوگرافیکی که در آن احیای قلبی- ریوی کودکان کمتر از یکسال را نشان می‌دهد.
برای ماساژ قلبی کودکان کمتر از یکسال در عملیات احیای قلبی- ریوی از انگشتان خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : سوفل قلبی؛ آیا صدای اضافی قلبی خطرناک است؟

سخن آخر

یکی از چالش‌های عملیات CPR – احیای قلبی ریوی، تنفس دهان به دهان است. چراکه احتمال انتقال بیماری وجود دارد. در صورتیکه در دهان بیمار زخم مشاهده کردید یا دهان او از استفراغ و خون پر شده بود،‌ تنفس مصنوعی ایمن نیست. در این حالت بیمار به پهلو بخوابانید تا محتویات دهان خارج شود.

شما با درمانکده میتوانید از بهترین دکتر قلب و عروق نوبت اینترنتی بگیرید. همچنین با مشاوره آنلاین دکتر متخصص قلب و عروق میتوانید به صورت آنلاین و تلفنی با دکتر مورد نظر خود مشورت کنید.

سوالات رایج

سه علامت اصلی ایست قلبی چیست؟

مصدوم هوشیاری ندارد.
بیمار تنفس ندارد
ناخن‌ها، لب‌ها و لاله گوش رنگ آبی به خود می‌گیرند.

از کجا بفهمیم عملیات احیای قلبی ریوی موفق بوده است؟

اگر CPR موفقیت‌آمیز باشد، بیمار عکس‌العملی از خود نشان می‌دهد؛ مثلا پلک بزند یا دستش را تکان می‌دهد.

عملیات CPR را تا چقدر می‌توانیم ادامه دهیم؟

اگر پس از ۴۵ دقیقه CPR، بیمار هیچگونه علائم حیاتی ندارد، دیگری امیدی به زندگی او نیست.

منبع: | | healthdirect.gov.au | nhs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 86

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها