ECT

درمان الکتروکانوالسیو چه نتایجی در بردارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

برنامه درمان تشنج الکتریکی (ECT) در تجویز ECT یا الکتروکانوالسیو برای بیمارانی که چنین درمانی برای آن‌ها مشخص شده است، مانند بیمارانی که اختلالات خلقی شدید دارند، تخصص دارد. بیماران با مراجعه به دکتر روانپزشک یا پزشکان مختلف در واحد روانپزشکی بزرگسالان به خدمات ECT ارجاع داده می‌شوند. این روش مشاوره، ورودی متخصص را در تصمیم‌گیری در مورد این شکل از درمان تضمین می‌کند. بیماران تحت درمان ECT یک ارزیابی پزشکی کامل از جمله مشاوره بیهوشی دریافت خواهند کرد. روانپزشکان و متخصصان بیهوشی بر اجرای ECT نظارت دارند. هم بیماران بستری و هم بیماران سرپایی می‌توانند درمان‌های ECT را دریافت کنند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده شما را بیشتر با این روش درمانی آشنا خواهیم کرد.

شوک درمانی چیست؟

الکتروشوک درمانی (ECT) یا الکتروکانوالسیو یکی از بحث برانگیزترین روش‌های درمانی برای بیماری‌های روانی است. در واقع، زمانی که بیماران علائمی دارند که به دارو، مشاوره یا سایر درمان‌های روانی اجتماعی پاسخ نداده‌اند، برای درمان افسردگی شدید بی‌خطر و مؤثر است. هم‌چنین برای درمان بیماری‌هایی مانند: شیدایی و اسکیزوفرنی استفاده می‌شود. ECT می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به یک بیماری حاد و حفظ بهبود آن‌ها استفاده شود.

تصویری از روش درمانی شوک درمانی
فردی در حال انجام روش شوک درمانی جهت درمان انواع اختلالات روانی که از طریق ابزاری که توسط فرد تکنسین نگه داشته شده است به از دو طرف به سر وی موج های وارد می شود .

بیشتر بخوانیم: تحریک پذیری چیست؟

فواید شوک درمانی

ECT مزایای بسیاری دارد که آن را به ابزاری حیاتی برای درمان شرایط سلامت روان تبدیل می‌کند، فوق العاده موثر است. 

  • موثر در درمان افسردگی

کارشناسان معتقدند که ECT یکی از موثرترین درمان‌ها برای اختلالات خلقی مانند افسردگی است. هم‌چنین به ویژه در کمک به افراد مبتلا به افسردگی که در مقابل سایر اشکال درمان مانند دارو یا درمان مقاومت می‌کنند، موثر است.

  • بسیار امن است:

 استفاده از بیهوشی و سایر روش‌های مراقبتی مدرن، ایمنی کلی این روش را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. حتی افرادی که مشکلات قلبی دارند اغلب می‌توانند ECT را با تنظیم داروهای خود یا نظارت دقیق بر علائم حیاتی دریافت کنند.

بیشتر بخوانیم: ترومای نژادی (استرس آسیب‌زا مبتنی بر نژاد) چیست؟

  • در بارداری بسیار بی خطر است:

به سرعت کار می کند. افرادی که ECT دریافت می‌کنند معمولاً بعد از سه تا پنج درمان، بهبودی در علائم خود، به‌ویژه در شرایطی مانند: اختلال افسردگی اساسی مشاهده می‌کنند. این به ویژه زمانی مفید است که یک فرد دارای یک وضعیت سلامت روان بسیار شدید است که ایمنی او را به خطر می‌اندازد.

  • دسترسی مناسب:

زمانی که درمان‌های دیگر در دسترس نیستند، می‌تواند به افراد کمک کند. افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند برای شرایط سلامت روان دارو مصرف کنند، اغلب هنوز می‌توانند ECT دریافت کنند. این می‌تواند تفاوت بزرگی برای افرادی که مشکلات عملکرد اندام دارند یا افرادی که باردار هستند ایجاد کند (ECT در هر سه، سه ماهه بارداری بی خطر است).

  • موثر در درمان‌های ترکیبی با دارو

به ویژه در ترکیب با دارو موثر است. افرادی که ECT دریافت می‌کنند اغلب داروهایی را نیز برای درمان دریافت می‌کنند که می‌تواند شانس بهبود وضعیت سلامت روان آن‌ها را بیشتر کند.

بیشتر بخوانیم: اختلال یادگیری چیست؟

چگونگی عمل ECT یا الکتروکانوالسیو

مانند بسیاری از درمان‌های پزشکی، روش واقعی که درمان ای سی تی است، علائم بیماری را تسکین می‌دهد ناشناخته است. اکنون اعتقاد بر این است که ECT بر برخی از مواد شیمیایی که تکانه‌ها یا پیام‌ها را بین سلول‌های عصبی مغز منتقل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد، بنابراین ممکن است برخی از تغییرات بیوشیمیایی را که با برخی اختلالات روانی همراه است، اصلاح کند. تحقیقات نشان داده است که 60 تا 80 درصد افراد مبتلا به افسردگی با یک دوره ECT بهبود می‌یابند. این درمان اغلب به افرادی کمک می‌کند که پس از امتحان سایر روش‌های درمانی مانند داروها احساس بهتری ندارند.

بیشتر بدانید: شوک روانی باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

چگونگی شوک درمانی
در این تصویر مراحل انجام شوک درمانی به خوبی نشان داده است که وسیله که به شکل دو عدد بلندگو است را به دو طرف مغز نصب می کنند و موجب بهبود شرایط اختلالات روانی انسان می شود.

بیشتر بخوانیم: بیماری برچسب زدن به خود را بیشتر بشناسیم

دوره درمان ECT یا الکتروکانوالسیو

یک دوره درمان ECT شامل درمان‌های فردی است که اغلب سه بار در هفته انجام می‌شود. تعداد کل درمان‌ها و دفعات آن‌ها توسط پزشک تعیین می‌شود. تعداد کل درمان‌ها متفاوت است، معمولاً بین ۸ تا ۱۹ اما می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد. همچنین می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با فوق تخصص روانپزشک در سایت درمانکده با دکتر مشورت کنید.

هر درمان زمانی که شما در خواب هستید تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. داروی بیهوشی توسط یک متخصص بیهوشی از طریق یک سوزن وارد شده در رگ تزریق می‌شود. از طریق ماسک صورت به شما اکسیژن داده می‌شود. ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن شما در طول درمان کنترل می‌شود. شما حدود پنج تا 10 دقیقه خواب خواهید بود.

هر روش درمانی شامل عبور جریان الکتریکی کوچک و کنترل شده بین دو دیسک فلزی است که روی سطح پوست سر و شقیقه اعمال می‌شود. جریان بین الکترودها و از بخشی از مغز عبور می‌کند تا مغز را تحریک کند. این یک تشنج درمانی کنترل شده ایجاد می‌کند که معمولاً 20 تا 90 ثانیه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانیم: معرفی انواع داروی ضد افسردگی

عوارض شوک درمانی

  • سردرد

ممکن است دچار سردرد شوید. این ممکن است به دلیل بیهوشی، درمان ECT یا نداشتن چیزی برای خوردن یا نوشیدن برای مدت طولانی ایجاد شود.

  • سفتی عضلات

ممکن است از داروهایی که در طول درمان برای شل کردن عضلات به شما داده می‌شود، دچار سفتی عضلانی شوید.

  • حالت تهوع

امکان اینکه داروی بیهوشی یا نخوردن و ننوشیدن برای مدت طولانی دچار حالت تهوع شوید وجود دارد.

  • گیجی

ممکن است پس از درمان بیهوشی و الکتروکانوالسیو احساس گیجی کنید. بهتر است 24 ساعت آینده استراحت کنید و در این مدت یک نفر را همراه خود داشته باشید. گیجی ناشی از بیهوشی و ECT زیاد دوام نمی‌آورد.

  • از دست دادن حافظه

ممکن است مشکلاتی با از دست دادن حافظه داشته باشید. این می‌تواند بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد. در حین انجام درمان‌های ECT از تصمیم‌گیری‌های اساسی خودداری کنید.

تکنیک‌های بهبود یافته ECT و دستورالعمل‌های روشن برای استفاده از الکتروکانوالسیو خطر و شدت عوارض جانبی حافظه را کاهش داده است.

بیشتر بخوانیم: هنر درمانی؛ راهی برای تجسم افکار و احساسات

اینفوگرافیکی از عوارض استفاده از روش شوک درمانی
شوک درمانی ممکن است عوارضی همچون از دست دادم حافظه، تهوع ، گیجی و سفتی عضلات را به همراه داشته باشد که در این تصویر میبنید که دختری پس از انجام و اتمام روند درمان با شوک درمانی دچار گیجی و بی حالی و احساس تهوع و انقباض عضلات شده است.

سوالات متداول

درمان تشنج الکتریکی (ECT) برای چه کسانی مفید است؟

ECT یک درمان موثر برای افسردگی شدید است. معمولاً زمانی توصیه می‌شود که افراد علائمی داشته باشند که به داروها یا درمان‌های روانی اجتماعی پاسخ نداده‌اند.

زمان نقاهت چقدر است؟

اکثر افرادی که ECT دریافت می‌کنند به سرعت از این روش بهبود می‌یابند. بیشتر آن‌ها در عرض 15 دقیقه از خواب بیدار می‌شوند و می‌توانند در عرض 30 دقیقه روی پاهای خود باشند. دوره کلی درمان با الکتروکانوالسیو شامل چندین درمان است. این می‌تواند چندین بار در هفته و به مدت چند هفته اتفاق بیفتد. معمولاً افراد هفته‌ای سه درمان ECT دریافت می‌کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشک درمانگر می‌تواند درباره علائم و نشانه‌های بالقوه بیشتر به شما بگوید که به این معنی است که در آینده نزدیک یا بلافاصله به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارید. اگر متوجه موارد زیر شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین اورژانس بروید:

  • سردرد شدید.
  • ضربان قلب سریع یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی).
  • اگر در عرض دو تا سه روز احساس بهتری نداشتید یا اگر احساس بدتری دارید.
  • اگر نگران خلق و خوی یا وضعیت روانی خود هستید.

آیا ECT دردناک است؟

خیر، روش ECT دردناک نیست. الکتروکانوالسیو شامل بیهوشی عمومی است، به این معنی که شما در حین انجام عمل خواب هستید. بعد از عمل، ممکن است عوارض جانبی مانند: سردرد، تهوع یا درد عضلات داشته باشید، اما همه اینها طبیعی است. اگر در مورد این موارد نگران هستید، می‌توانید درمانگر خود صحبت کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا این اثرات را به حداقل برسانید.

آیا ECT ایمن است؟

بله، پیشرفت‌های پزشکی مدرن و روش های ECT یا الکتروکانوالسیو این درمان را بسیار ایمن می‌کند. اگر شرایط پزشکی یا مشکلاتی دارید و نگران هستید که آیا این مشکل ایجاد می‌کند، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانیم: اختلالات روانی که باعث مرگ زودرس می‌شوند

جمع‌بندی

به دلیل ماهیت خود باعث ایجاد اضطراب در بیماران و خانواده‌ها می‌شود و هم‌چنین با وجود بررسی‌های متعدد مطالعات منتشر شده نشان می‌دهد که ECT یک گزینه درمانی ایمن و مهم است.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 30

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها