هموگلوبین خون

هموگلوبین (Hgb) در آزمایش خون نشان‌دهنده چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هموگلوبین (hemoglobin) خون که گاهی با حروف اختصاری Hgb یا hb از آن یاد می‌شود، یکی از پروتئین‌های موجود در گلبول‌های قرمز خون است که آهن دارد. این آهن مولکول‌های اکسیژن را با خود حمل می‌کند، لذا هموگلوبین یکی از اجزای اساسی تشکیل‌دهنده خون تلقی می‌شود. هنگامی که خون فاقد هموگلوبین کافی باشد، سلول‌های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. پزشکان با تجزیه و تحلیل نمونه خون، سطح هموگلوبین خون را تعیین می‌کنند. عوامل متعددی روی سطح hgb در آزمایش خون تاثیر می‌گذارند. از جمله این عوامل می‌توان به سن، جنسیت و سابقه پزشکی اشاره کرد. با خواندن مجله درمانکده، متوجه می‌شوید که منظور از Hgb چیست و سطوح هموگلوبین نرمال، پایین و بالا چگونه مشخص می‌شود.

هموگلوبین چیست؟

قبل از اینکه در مورد دلایل افزایش یا کاهش hgb در آزمایش خون صحبت کنیم، باید به این سوال که hemoglobin چیست پاسخ دهیم. هموگلوبین یک مولکول پروتئینی در گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌های بدن می‌رساند و دی اکسید کربن را از بافت‌ها به ریه‌ها برمی‌گرداند.

هموگلوبین از چهار مولکول پروتئینی (زنجیره‌های گلوبولین) تشکیل شده است که به یکدیگر متصل هستند. هموگلوبین بالغ شامل 2 زنجیره آلفا-گلوبولین و 2 زنجیره بتا-گلوبولین است. در جنین‌ها و شیرخواران، زنجیره‌های بتا وجود ندارند و مولکول هموگلوبین از 2 زنجیره آلفا و 2 زنجیره گاما تشکیل شده است. با رشد شیرخوار، زنجیره‌های گاما به تدریج با زنجیره‌های بتا جایگزین می‌شوند تا ساختار هموگلوبین بالغ را تشکیل دهند.

هموگلوبین نقش مهمی در حفظ شکل طبیعی گلبول‌های قرمز دارد. گلبول‌های قرمز طبیعی گرد هستند و در بخش میانی یک فرورفتگی دارند. ساختار غیرطبیعی هموگلوبین می‌تواند شکل گلبول‌های قرمز را تغییر دهد و عملکرد آن‌ها را مختل کند.

بیشتر بدانید: ldh در آزمایش خون چیست؟

پزشکی که دارد لوله آزمایش حاوی خون را در کنار سایه لوله‌های آزمایش قرار می‌دهد
آزمایش hgb مقدار هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون را اندازه‌گیری می‌کند.

سطح نرمال hgb در آزمایش خون چقدر است؟

افراد بالغ

در مردان بالغ، سطح هموگلوبین خون به طور میانگین کمی بیشتر از زنان بالغ است. هموگلوبین بر اساس گرم در دسی‌لیتر (g/dl) خون اندازه‌گیری می‌شود. جدول زیر سطح نرمال آزمایش hb را نشان می‌دهد:

جنسیتسطح هموگلوبین نرمال (گرم/ دسی‌لیتر)
زن12 یا بیشتر
مرد13 یا بیشتر

ضمنا در سالمندان، غلظت هموگلوبین خون در حد پایین‌تری قرار دارد. عوامل زیادی در پدید آمدن این شرایط تاثیر دارند:

  • کمبود آهن به دلیل التهاب مزمن یا تغذیه نامناسب
  • عوارض داروها
  • شدید بودن بیماری‌های مزمن از جمله بیماری کلیوی

بیشتر بدانید: MCH در آزمایش خون چیست؟ علت پایین و بالا بودن MCH

کودکان

معمولا سطح hgb در آزمایش خون نوزادان بیشتر از افراد بالغ است، چرا که سطح اکسیژن مصرفی انسان در دوران جنینی بالاتر است. بنابراین، جنین به گلبول‌های قرمز بیشتری برای انتقال اکسیژن نیاز دارد. البته سطح بالای هموگلوبین در نوزادان، پس از سپری شدن چند هفته کاهش می‌یابد. در جدول زیر می‌توانید سطح hb در آزمایش خون شیرخواران، کودکان و نوجوانان را ببینید:

سنمحدوده هموگلوبین نرمال در دخترانمحدوده هموگلوبین نرمال در پسران
0-30 روز13.4 – 19.913.4- 19.9
31-60 روز10.7 – 17.110.7- 17.1
2-3 ماه9 – 14.19-14.1
3-6 ماه9.5 – 14.19.5- 14.1
6-12 ماه11.3 – 14.111.3 – 14.1
1-5 سال10.9 – 1510.9 – 15
5-11 سال11.9 – 1511.9 – 15
11-18 سال11.9 – 1512.7- 17.7

چه عواملی باعث افزایش hb در آزمایش خون می‌شوند؟

بالا بودن hgb در آزمایش خون معمولا با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز همراه می‌شود. به یاد داشته باشید که هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد. لذا هر چقدر تعداد گلبول‌های قرمز فرد بیشتر باشد، سطح هموگلوبین او هم بیشتر خواهد بود. برعکس این قضیه هم صادق است.

بیشتر بدانید: ptt در آزمایش خون چیست؟

اینفوگرافی درباره دلایل بالا بودن hgb در آزمایش خون
افزایش هموگلوبین خون ممکن است نشانه بیماری قلبی مادرزادی، کم آبی بدن، تومورهای کلیوی، بیماری ریوی یا پلی سیتمی ورا باشد.

بالا بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون و سطح هموگلوبین نشان‌دهنده چند نکته است، از جمله:

  • بیماری قلبی مادرزادی: این بیماری، کار قلب برای پمپاژ موثر خون و انتقال اکسیژن به بخش‌های مختلف بدن را دشوار می‌کند. گاهی اوقات، بدن در مواجهه با این شرایط، گلبول‌های قرمز بیشتری تولید می‌کند.
  • دهیدراته شدن: عدم وجود مایعات کافی در بدن به این معنی است که تعداد گلبول‌های قرمز خون در حد بالاتری قرار می‌گیرد. در حقیقت، مایعات کافی وجود نداشته است تا نسبت به گلبول‌های قرمز خون تعادل برقرار کند.
  • تومورهای کلیوی: بعضی از تومورهای کلیوی منجر به این می‌شوند که کلیه اریتروپویتین بیشتری تولید کند. این هورمون نقش تحریک‌کننده‌ای جهت تولید گلبول‌های قرمز خون دارد.
  • بیماری ریوی: در صورتی که ریه‌ها به درستی عمل نکنند، بدن تلاش می‌کند گلبول‌ قرمز بیشتری بسازد تا عمل انتقال خون و اکسیژن به نحو بهتری انجام شود.
  • پلی سیتمی ورا: این بیماری باعث می‌شود بدن گلبول قرمز بیشتری تولید کند.

در موارد زیر هم با بالا بودن hb در آزمایش خون روبه‌رو می‌شوید :

  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های موثر بر تعداد گلبول‌های قرمز خون، از جمله مشکل تشخیص اکسیژن
  • زندگی کردن در ارتفاع بالا
  • دریافت خون از طریق انتقال خون در فاصله زمانی کم
  • سیگار کشیدن

علت کمبود هموگلوبین چیست؟

پایین بودن hb در آزمایش خون معمولا با کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون همراه است. بعضی از بیماری‌هایی که به شکل‌گیری این وضعیت منجر می‌شوند عبارتند از:

  • بیماری‌های مغز استخوان: بیماری‌هایی مثل لوسمی (سرطان خون)، لنفوم، کم خونی آپلاستیک همگی به کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون منجر می‌شوند.
  • آسیب کلیوی: وقتی کلیه‌ها به درستی عمل نکنند، اریتروپویتین کافی تولید نمی‌کنند. این هورمون محرک تولید گلبول‌های قرمز خون است.
  • فیبروئیدهای رحمی: تومورهایی هستند که معمولا ماهیت غیرسرطانی دارند، اما خونریزی‌های شدیدی را ایجاد می‌کنند، در چنین شرایطی، تعداد گلبول‌های قرمز خون کاهش می‌یابد.
  • عارضه‌هایی که باعث تخریب گلبول‌های قرمز خون می‌شوند: کم خونی داسی شکل، تالاسمی، کمبود G6PD و اسفروسیتوز ارثی.

در صورت لزوم می توانید سوال از فوق تخصص انکولوژی بپرسید و در صورت لزوم می توانید به صورت حضوری به متخصص خون مراجعه کنید.

اینفوگرافی درباره دلایل کاهش hgb در آزمایش خون
بیماری مغز استخوان، آسیب کلیوی، فیبروئیدهای رحمی و تخریب گلبول‌های قرمز همگی در کاهش هموگلوبین خون نقش دارند.

عوامل زیر احتمال پایین بودن سطح هموگلوبین را افزایش می‌دهند:

  • حوادث، شرایط و بیماری‌هایی که منجر به خونریزی مزمن می‌شوند، مثل زخم معده، پولیپ روده، دوره‌های قاعدگی طولانی.
  • کمبود مواد معدنی مهم، مانند فولات (ویتامین B9)، آهن و ویتامین B12
  • باردار بودن

وضعیت هموگلوبین A1c چگونه توضیح داده می‌شود؟

پس از دریافت برگه آزمایش خون احتمالا با نتایجی برای هموگلوبین A1c  یا HbA1c نیز روبه‌رو می‌شوید. از این نوع هموگلوبین با عنوان «هموگلوبین گلیکات» یا «هموگلوبین گلیکوزیله» هم یاد می‌شود. آزمایش HbA1c هموگلوبین گلیکوزیله خون را اندازه‌گیری می‌کند. این ماده هموگلوبینی است که گلوکز (قند) خون به آن متصل می‌شود.

پزشکان معمولا برای بیماران دیابتی درخواست انجام این آزمایش را می‌دهند. با اندازه‌گیری HbA1c، میانگین گلوکز خون فرد در بازه زمانی 2 تا سه ماه تعیین می‌شود. گلوکز خون که با اسم قند خون هم از آن یاد می‌شود، در کُل خون گردش می‌کند. این ماده به هموگلوبین متصل می‌شود.

هر چقدر گلوکز خون بیشتر باشد، احتمالا هموگلوبین گلیکوزیله هم بالاتر خواهد بود. گلوکز برای 120 روز متصل به هموگلوبین باقی می ماند. بالا بودن مقدار hbA1C نشان می‌دهد که سطح قند خون فرد برای چند ماه بالاتر از سطح طبیعی قرار داشته است.

در اکثر موارد، افراد دیابتی باید درصد HbA1C خود را به 7 درصد یا کمتر برساند. مقدار HbA1c در افراد غیردیابتی تقریبا 5.7 درصد است. اگر به دیابت مبتلا باشید و HbA1c شما در حد بالایی قرار داشته باشد، باید از داروهای مناسب برای کاهش آن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بالا بودن فولیک اسید در آزمایش خون خطرناک است؟

سوالات متداول

عوارض بالا بودن هموگلوبین خون چیست؟

افزایش hgb در آزمایش خون می‌تواند با عوارض جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی همراه باشد، مثل: لخته شدن خون در داخل عروق، حمله قلبی و سکته مغزی.

کمبود هموگلوبین خون باعث چه بیماری می شود؟

پایین بودن غلظت هموگلوبین خون از حد طبیعی باعث کم خونی می‌شود که علائم آن عبارتند از: انرژی کم، خواب‌آلودگی، پوست رنگ‌پریده، سردرد و سرگیجه. هموگلوبین بسیار پایین می‌تواند به تاکی‌کاردی (ضربان قلب سریع)، افت فشار خون و تنگی نفس منجر شود.

چگونه افزایش hgb در آزمایش خون درمان می‌شود؟

شیوه درمان افزایش هموگلوبین با توجه به علت بروز آن انتخاب می‌شود. اگر این مشکل از یک بیماری ناشی شود، درمان آن بیماری به کاهش hb کمک می‌کند.

درمان پایین بودن هموگلوبین خون چیست؟

درمان کاهش hb به علت بروز آن بستگی دارد. افزایش دریافت آهن از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل، استفاده از داروی اریتروپویتین و تحریک مغز استخوان برای ساخت گلبول‌ قرمز نمونه‌هایی از راه‌کارهای درمانی هستند.

آیا هموگلوبین 10 خطرناک است؟

هموگلوبین 10 گرم در دسی‌لیتر کمتر از حد طبیعی است و به درمان نیاز دارد. با این حال، سطح هموگلوبین کمتر از پنج گرم در دسی‌لیتر خطرناک در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به نارسایی قلبی یا مرگ منجر شود.

هموگلوبین چند نیاز به تزریق خون دارد؟

به طور کلی، بیمارانی که سطح هموگلوبین آن‌ها کمتر از هفت تا هشت گرم در دسی‌لیتر است به تزریق خون نیاز دارند.

کلام پایانی درباره hgb در آزمایش خون

سطح هموگلوبین خون با توجه به جنسیت، سن و بیماری‌های ایجاد شده دستخوش تغییر می‌شود. کاهش یا افزایش hgb در آزمایش خون نشانه وجود مشکلات متعدد است. البته بعضی از افراد به صورت طبیعی، هموگلوبین بالا یا پایین‌تر از حد عادی دارند.

پزشک با بررسی نتایج و در نظر گرفتن شرایط پیرامونی و سطح کُلی سلامت جسمانی مشخص می‌کند که آیا سطوح هموگلوبین خون نشان‌دهنده بیماری است یا خیر. برای انجام آزمایش هموگلوبین (Hgb) بدون مراجعه به آزمایشگاه، از سرویس آزمایش در محل درمانکده استفاده کنید.

منابع: verywellhealth, medicinenet

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 336

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

71 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها