تجربه پاپ اسمیر بیشتر شبیه نیشگون کوچک است، اما هر کسی آستانه متفاوتی برای درد دارد. عوامل زمینه‌ای تجربه یک فرد از احساس ناراحتی با دیگری را متفاوت می‌کند.

13 سوال رایج درباره پاپ اسمیر!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


پاپ اسمیر نباید دردناک باشد. افراد اغلب می‌گویند این احساس شبیه یک نیشگون کوچک است، اما هر کسی آستانه متفاوتی برای درد دارد. عوامل زمینه‌ای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث شود تجربه یک فرد از احساس ناراحتی با دیگری متفاوت باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی انجام پاپ اسمیر، مواردی که باعث احساس ناراحتی می‌شوند، روش‌های به حداقل رساندن درد احتمالی و موارد دیگر به مطالع این متن درمانکده ادامه دهید.

پاپ اسمیر می‌تواند سلول‌های پیش سرطانی روی سرویکس رحم شما را ردیابی کند و به نوبه خود در جلوگیری از سرطان سرویکس به شما کمک کند.
پاپ اسمیر می‌تواند سلول‌های پیش سرطانی روی سرویکس رحم شما را ردیابی کند و به نوبه خود در جلوگیری از سرطان سرویکس به شما کمک کند.

۱. آیا باید ابزار تست پاپ اسمیر را تهیه کنم؟

پاسخ معمولاً «بله» است.

پاپ اسمیر می‌تواند سلول‌های پیش سرطانی روی سرویکس رحم شما را ردیابی کند و به نوبه خود در جلوگیری از سرطان سرویکس به شما کمک کند.

اگرچه سرطان سرویکس اغلب توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود (که خود از طریق رابطه تناسلی یا مقعدی منتشر می‌شود) شما حتی اگر از نظر جنسی فعال نیستید، باید آزمایش پاپ اسمیر معمول را انجام دهید.

اکثر متخصصان توصیه می‌کنند خانم‌ها از 21 سالگی تست پاپ اسمیر را شروع کنند و تا 65 سالگی ادامه دهند. اگر از نظر جنسی فعال هستید، ممکن است ارائه دهنده خدمات بهداشتی به شما توصیه کند این کار را زودتر شروع کنید.

اگر هیسترکتومی انجام داده باشید، ممکن است هنوز هم به پاپ اسمیر منظم نیاز داشته باشید. این موضوع بستگی به این دارد که آیا سرویکس رحم شما هم برداشته شده یا خیر و آیا شما در معرض خطر سرطان هستید یا خیر.

بعد از یائسگی نیز ممکن است به پاپ اسمیر منظم نیاز داشته باشید.

اگر درباره نیاز به تست پاپ اسمیر مطمئن نیستید، با پزشکتان یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی صحبت کنید.

۲. چرا پاپ اسمیر انجام می‌شود؟

از پاپ اسمیر برای تعیین اینکه آیا سرویکس شما سلول‌های غیرطبیعی دارد یا خیر استفاده می‌شود.

اگر سلول‌های غیرطبیعی دارید، پزشک شما ممکن است برای تعیین سرطانی بودن این سلول‌ها آزمایشات بیشتری انجام دهد.

در صورت نیاز، پزشک فوق متخصص زنان و زایمان خوب برای از بین بردن سلول‌های غیر طبیعی و کاهش خطر ابتلا به سرطان سرویکس یک روش توصیه می‌کند.

از پاپ اسمیر برای تعیین اینکه آیا سرویکس شما سلول‌های غیرطبیعی دارد یا خیر استفاده می‌شود.
از پاپ اسمیر برای تعیین اینکه آیا سرویکس شما سلول‌های غیرطبیعی دارد یا خیر استفاده می‌شود.

۳. آیا پاپ اسمیر همان معاینه لگن است؟

آزمایش پاپ اسمیر با معاینه لگن تفاوت دارد، اگرچه پزشکان اغلب در معاینات لگن پاپ اسمیر را هم انجام می‌دهند.

معاینه لگن شامل مشاهده و معاینه اندام‌های تولیدمثلی، از جمله واژن، وولو، سرویکس، تخمدان‌ها و رحم است.

پزشک سرویکس و دهانه واژن شما را از نظر ترشحات غیرمعمول، قرمزی و سایر التهابات مشاهده و بررسی می‌کند.

سپس، پزشکتان ابزاری به نام اسپکولوم را در واژن شما می‌گذارد.

این وسیله به آن‌ها اجازه می‌دهد تا داخل واژن شما را مشاهده کرده و از نظر وجود کیست، تورم و سایر ناهنجاری‌ها بررسی کنند.

آنها همچنین ممکن است دو انگشت داخل دستکش را وارد واژن کرده و شکمتان را فشار دهند. این قسمت معاینه دستی نام دارد. این کار برای بررسی ناهنجاری‌های تخمدان یا رحم استفاده می‌شود.

۴. چند وقت یک بار باید پاپ اسمیر تهیه کنم؟

انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا موارد زیر را توصیه می‌کند:

  • افراد 21 تا 29 ساله باید هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند.
  • افراد 30 تا 65 ساله باید هر پنج سال یک بار تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV انجام دهند. انجام همزمان هر دو آزمایش «آزمایش همزمان» نامیده می‌شود.
  • افرادی که به ویروس HIV مبتلا هستند یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید تست پاپ اسمیر را بیشتر انجام دهند. پزشکتان یک توصیه نامه انجام تست فردی را به شما خواهد داد.

اگر خودتان می‌خواهید، می‌توانید تست پاپ اسمیر را بیشتر انجام دهید.

اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما درصورتی که در یک رابطه تک همسری هستید یا از نظر جنسی فعال نیستید، نباید از تست پاپ اسمیر صرف نظر کنید.

HPV می‌تواند سال‌ها خاموش و بدون هیچ پیشینه‌ای ظاهر شود.

سرطان سرویکس همچنین می‌تواند توسط عواملی غیر از HPV هم ایجاد شود، هرچند این پدیده نادر است.

آزمایش پاپ اسمیر با معاینه لگن تفاوت دارد، اگرچه پزشکان اغلب در معاینات لگن پاپ اسمیر را هم انجام می‌دهند. تست پاپ نباید درد داشته باشد.
آزمایش پاپ اسمیر با معاینه لگن تفاوت دارد، اگرچه پزشکان اغلب در معاینات لگن پاپ اسمیر را هم انجام می‌دهند. تست پاپ نباید درد داشته باشد.

در مورد این که چند وقت یک بار باید معاینه لگن انجام دهید، دستورالعمل خاصی وجود ندارد.

معمولاً توصیه می‌شود از 21 سالگی به طور سالیانه معاینه لگن انجام دهید، مگر این که برای شروع زودتر دلیل پزشکی داشته باشید. برای مثال، پزشک شما ممکن است قبل از تجویز داروهای کنترل کننده بارداری، معاینه لگن انجام دهد.

۵. اگر قرار ملاقات من با پزشک زنان در دوره قاعدگی باشد چطور؟

اگر دچار لکه بینی یا خونریزی خفیف هستید، ممکن است بتوانید با پاپ اسمیر خود کار را پیش ببرید.

اما، در بیشتر موارد، دکتر متخصص زنان از شما می‌خواهد قرار ملاقات خود را برای زمانی که در دوره قاعدگی قرار ندارید، برنامه‌ریزی کنید.

انجام پاپ اسمیر در طول دوره قاعدگی می‌تواند بر دقت نتایج شما تأثیر بگذارد.

وجود خون می‌تواند تهیه نمونه واضح از سلول‌های سرویکس را برای پزشکتان دشوار سازد. این موضوع ممکن است منجر به یک نتیجه غیرطبیعی کاذب شود یا برعکس هرگونه نگرانی اساسی را پنهان کند.

۶. فرآیند پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

انجام تست پاپ اسمیر توسط پزشک یا پرستار انجام می‌شود.

ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است با پرسیدن چند سوال درباره سابقه پزشکی شما کار را شروع کند.

اگر اولین تست پاپ اسمیر شما باشد، ممکن است روش کار را نیز توضیح دهند. این قسمت فرصتی عالی برای پرسیدن هر سوالی است.

سپس، آن‌ها اتاق را ترک می‌کنند تا بتوانید همه لباس‌ها را از کمر به پایین درآورده و گان بپوشید.

شما روی تخت معاینه دراز خواهید کشید و پاهای خود را در رکاب‌های دو طرف تخت قرار خواهید داد.

پزشک احتمالاً از شما می‌خواهد خو را جلو بکشید تا وقتی که نشیمن‌گاهتان در انتهای میز قرار گرفته و زانوهایتان خم شود. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا به سرویکس شما دسترسی پیدا کنند.

در مرحله بعد، پزشک به آرامی ابزاری به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می‌کند.

اسپکولوم ابزاری پلاستیکی یا فلزی است که در یک سر آن لولا قرار دارد. این لولا اجازه می‌دهد اسپکولوم باز شود، در نتیجه کانال واژن شما باز می‌شود تا مشاهده آن آسان‌تر شود.

هنگامی که پزشک اسپکولوم را وارد واژن کرده و باز می‌کند، ممکن است مقداری احساس ناراحتی کنید.

آن‌ها ممکن است داخل واژن شما نور بتابانند تا بتوانند از نزدیک به دیواره‌های واژن و سرویکس شما نگاه کنند.

گرفتن نمونه سلول از سرویکس در تست پاپ اسمیر معمولاً کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد.
گرفتن نمونه سلول از سرویکس در تست پاپ اسمیر معمولاً کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد.

سپس، آن‌ها برس کوچکی را به آرامی بر سطح سرویکس شما می‌کشند و سلول‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

اینجا همان بخشی است که افراد آن را اغلب با یک نیشگون کوچک مقایسه می‌کنند.

بعد از این که پزشک شما نمونه سلولی را بدست آورد، اسپکولوم را برداشته و از اتاق خارج می‌شوند تا شما بتوانید لباس بپوشید.

۷. فرآیند پاپ اسمیر معمولا چقدر طول می‌کشد؟

قرار دادن اسپکولوم و گرفتن نمونه سلول از سرویکس معمولاً کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد.

ویزیت جهت انجام پاپ اسمیر معمولاً به اندازه همان ویزیت عادی پزشکان طول می‌کشد.

۸. آیا کاری می‌توانم انجام دهم که احساس ناراحتی خود را به حداقل برسانم؟

اگر عصبی هستید یا آستانه درد کمتری دارید، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش هرگونه ناراحتی احتمالی انجام دهید.

قبل از انجام تست

  • هنگامی که قرار ملاقات خود را تعیین میکنید، بپرسید که آیا میتوانید یک ساعت قبل از قرار ملاقات از ایبوپروفن استفاده کنید یا خیرداروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند احساس ناراحتی شما را کاهش دهند.
  • از شخصی بخواهید که همراه شما بیایداگر شخصی را که به وی اعتماد دارید با خود بیاورید، ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشید. این شخص می‌تواند یکی از والدین، ​​شریک زندگی یا یک دوست باشد. اگر دوست دارید، آن‌ها می‌توانند در طول آزمایش کنار شما بایستند، یا می‌توانند به راحتی در اتاق انتظار منتظر بمانند، درواقع هر آنچه که باعث راحتی بیشتر شما می‌شود می‌تواند انجام پذیرد.
  • قبل از انجام آزمایش ادرار کنید. وقتی پاپ اسمیر باعث احساس ناراحتی می‌شود، اغلب به این دلیل است که احساس فشار در ناحیه لگن وجود دارد. ادرار کردن قبل از فرآیند می‌تواند تا حدی این فشار را برطرف کند. در بعضی موارد، ممکن است پزشک شما نمونه ادرار درخواست کند، بنابراین مطمئن شوید که استفاده از سرویس بهداشتی قبل از پاپ اسمیر درست است یا خیر.
می‌توانید قبل انجام تست پاپ اسمیر همراه با خود ببرید تا استرس‌تان کم شود.
می‌توانید قبل انجام تست پاپ اسمیر همراه با خود ببرید تا استرس‌تان کم شود.

در حین تست

  • از پزشک خود بخواهید از کوچکترین اسپکولوم ممکن استفاده کند. اغلب، طیف وسیعی از اسپکولوم ها با اندازه‌های مختلف وجود دارد. به پزشک خود اطلاع دهید که از لحاظ احساس درد نگران هستید و اسپکولوم کوچک‌تر را ترجیح می‌دهید.
  • اگر نگران سردبودن اسپکولوم هستید، از پزشکتان بخواهید که از اسپکولوم پلاستیکی استفاده کند. اسپکولوم‌های پلاستیکی گرم تر از اسپکولوم‌های فلزی هستند. اگر فقط اسپکولوم‌های فلزی دارند، از آن‌ها بخواهید که آن را گرم کنند.
  • از پزشک خود بخواهید آنچه اتفاق میافتد را توضیح دهد تا شما غافلگیر نشویداگر ترجیح می دهید چیزی که دقیقاً درحال انجام است را بدانید، از آن‌ها بخواهید کاری را که انجام می‌دهند توصیف کنند. همچنین برخی افراد صحبت کردن با پزشک خود در حین آزمایش را مفید می‌دانند.
  • اگر ترجیح میدهید در جریان آزمایش چیزی نشنوید، بپرسید که آیا می‌توانید در طول آزمایش از هدفون استفاده کنید یا خیرشما می‌توانید از هدفون خود موسیقی آرامش بخشی پخش کنید تا هر گونه اضطراب را تسکین داده و حواس شما را از آنچه اتفاق می‌افتد پرت کند.
  • در طول آزمایش نفس عمیق بکشیدنفس عمیق می‌تواند اعصاب شما را تسکین دهد، بنابراین سعی کنید روی تنفس خود تمرکز کنید.
  • سعی کنید عضلات لگن خود را شل کنیدمنقبض کردن عضلات لگن در هنگام درد یا احساس ناراحتی ممکن است غریزی باشد، اما این انقباض می‌تواند به ناحیه لگن شما فشار وارد کند. نفس عمیق ممکن است به شما کمک کند که عضلات خود را شل کنید.
  • اگر فرآیند دردناک بود، این مسئله را بلند اعلام کنیداگر فرآیند دردناک است، به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از تست

  • از جوراب شلواری یا پد استفاده کنیدخونریزی خفیف پس از آزمایش پاپ اسمیر غیر معمول نیست. این خونریزی معمولاً به دلیل خراش کوچک روی سرویکس یا دیواره واژن به وجود می‌آید. برای این که خیالتان راحت باشد، یک پد یا جوراب شلواری به همراه داشته باشید.
  • از ایبوپروفن یا کیسه آب گرم استفاده کنیدبرخی افراد پس از انجام پاپ اسمیر گرفتگی عضلانی خفیفی دارند. برای تسکین این گرفتگی می‌توانید از ایبوپروفن، کیسه آب گرم یا سایر دواهای خانگی استفاده کنید.
  • اگر خونریزی یا گرفتگی عضلانی شدیدی دارید با پزشک خود تماس بگیریداگرچه خونریزی یا گرفتگی تا حدی طبیعی است، اما درد و خونریزی شدید می‌تواند نشانه این باشد که مشکلی وجود دارد. اگر نگران چیزی هستید با پزشک خود مشورت کنید.

۹. استفاده از یک داروی بیحس کننده چطور است؟

اگر قبلا IUD گذاشته‌اید، احتمالاً پزشک شما از یک داروی بی‌حسی برای کاهش درد در واژن و سرویکس شما استفاده کرده است. متأسفانه قبل از انجام پاپ اسمیر انجام چنین کاری امکان پذیر نیست. وجود داروی بی‌حس کننده می‌تواند نتایج شما را دچار ابهام کند.

۱۰. آیا چیزی وجود دارد که احتمال این که من در حین فرآیند احساس ناراحتی کنم را بیشتر کند؟

برخی از عوامل ممکن است باعث احساس ناراحتی بیشتر حین پاپ اسمیر شود.

بیماری‌های زمینه‌ای

تعدادی از بیماری های زمینه‌ای می توانند باعث احساس ناراحتی بیشتر حین پاپ اسمیر شود.

این حالات شامل:

  • خشکی واژن
  • واژینیسموس، انقباض غیر ارادی عضلات واژن
  • وولوودینیا، درد مداوم وولو
  • آندومتریوز، که زمانی اتفاق می‌افتد که بافت رحمی در جایی خارج از رحم شما شروع به رشد می‌کند

در صورت مشاهده علائم (یا تشخیص قبلی) هر یک از موارد فوق، به پزشک خود اطلاع دهید.

این کار به آن‌ها کمک می‌کند که خدمات بهتری به شما ارائه دهند.

اگر حین انجام تست پاپ درد کشیدید به پزشک اطلاع دهید.
اگر حین انجام تست پاپ درد کشیدید به پزشک اطلاع دهید.

سابقه رابطه جنسی

اگر قبلاً دخول از طریق واژن را تجربه نکرده‌اید، ممکن است معاینه دردناک‌تر باشد.

این دخول می‌تواند شامل خودارضایی یا رابطه جنسی با شریک زندگی باشد.

ترومای جنسی

اگر قبلا یک ترومای جنسی را تجربه کرده‌اید، ممکن است روند آزمایش پاپ اسمیر برای شما دشوار باشد.

مرکز محلی بحران تجاوز جنسی ممکن است بتواند یک پزشک آگاه به موضوع تروما را به شما پیشنهاد دهد.

مرکز محلی بحران تجاوز جنسی ممکن است بتواند یک پزشک آگاه به موضوع تروما را به شما پیشنهاد دهد.

اگر مشکلی ندارید، می‌توانید ترومای جنسی خود را به پزشک خود اطلاع دهید. این می‌تواند به شکل‌گیری رویکرد آن‌ها کمک کند و مراقبت راحت تری برای شما فراهم کند.

همچنین می‌توانید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که حامی هستند را برای آزمایش پاپ اسمیر همراه با خود بیاورید تا به شما کمک کند که احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

۱۱. آیا خونریزی پس از آزمایش پاپ اسمیر طبیعی است؟

بله! اگرچه این موضوع برای همه اتفاق نمی‌افتد، اما خونریزی پس از آزمایش پاپ اسمیر غیرمعمول نیست.

این خون‌ریزی اغلب به دلیل تراش یا خراش کوچک روی سرویکس یا واژن ایجاد می‌شود.

خونریزی معمولاً کم است و بایستی طی یک روز برطرف شود.

اگر خونریزی شدیدتر شد یا بیش از سه روز طول کشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

۱۲. چه زمانی نتایج آزمایشم را می‌گیرم؟

معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد تا نتایج پاپ اسمیر به دست شما برسد؛ اما این موضوع کاملا به حجم کاری آزمایشگاه و پزشک شما بستگی دارد.

بهتر است از پزشک خود بپرسید که چه زمانی باید منتظر نتایج خود باشید.

۱۳. چگونه نتایج آزمایش خود را بخوانم؟

نتایج آزمایش شما به صورت «طبیعی»، «غیرطبیعی» یا «بدون نتیجه ی قطعی» خواهد بود.

اگر نمونه گرفته شده ضعیف باشد، ممکن است نتیجه به صورت «بدون نتیجه‌ی قطعی» گزارش شود.

معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد تا نتایج پاپ اسمیر به دست شما برسد.
معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد تا نتایج پاپ اسمیر به دست شما برسد.

برای به دست آوردن نتیجه دقیق در تست پاپ اسمیر، باید حداقل دو روز قبل از قرار ملاقات خود از موارد زیر اجتناب کنید:

  • تامپون
  • شیاف، کرم، دارو یا دوش واژینال
  • لوبریکانت
  • فعالیت جنسی، از جمله خودارضایی با دخول و رابطه جنسی از طریق واژن

اگر نتایج شما به صورت «بدون نتیجه قطعی» بود، احتمالاً پزشک به شما توصیه می‌کند هرچه زودتر برای انجام مجدد آزمایش پاپ اسمیر اقدام کنید.

اگر نتایج آزمایشگاهی «غیرطبیعی» دارید، سعی کنید نگران نشوید، اما نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگرچه ممکن است سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی داشته باشید، اما همیشه این گونه نیست.

سلول‌های غیرطبیعی می‌توانند ناشی از موارد زیر هم باشند:

  • التهاب
  • عفونت قارچی
  • تبخال تناسلی
  • تریکومونیازیس
  • آلودگی با HPV

پزشک شما درباره نتایج شما با شما صحبت خواهد کرد. آن‌ها ممکن است توصیه کنند آزمایش HPV یا سایر عفونت‌ها را انجام دهید.

سرطان سرویکس را فقط از طریق پاپ اسمیر نمی‌توان تشخیص داد. در صورت نیاز، پزشک از میکروسکوپ برای بررسی سرویکس شما استفاده می‌کند. به این عمل کولپوسکوپی می‌گویند.

همچنین ممکن است بخشی از بافت را برای تست آزمایشگاهی بردارند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند سلول‌های غیرطبیعی را به عنوان سلول سرطانی تشخیص بدهند یا خیر.

سخن پایانی

انجام پاپ اسمیر به طور منظم برای غربالگری سرطان سرویکس و سایر نگرانی‌های راجع به بهداشت باروری ضروری است.

اگرچه آزمایش پاپ اسمیر برای برخی افراد ناخوشایند است، اما یک فرآیند سریع بوده و چندین روش برای احساس راحتی بیشتر وجود دارد.

اگر پزشک فعلی شما به نگرانی‌های شما گوش نمی‌دهد یا باعث می‌شود شما راحت نباشید، به یاد داشته باشید که می‌توانید به راحتی به دنبال یک پزشک دیگر باشید. در همین راستا، برای انجام تست پاپ اسمیر زیر نظر پزشک متخصص زنان یا رفع هر ابهان دیگری که در این باره دارید، از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید و با پزشک در ارتباط باشید.

منبع: Wikipedia

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 107

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها