عمل بینی استخوانی را به چه روش‌هایی انجام می‌دهند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل بینی استخوانی با هدف تغییر ظاهر آن و برطرف کردن مشکلات تنفسی انجام می‌شود. درواقع جراح با ایجاد تغییر در استخوان، غضروف و پوست، ایرادات ظاهری و پزشکی بینی را اصلاح می‌کند.

بینی استخوانی اغلب دارای قوز روی بدنه اصلی، انحراف و استخوان پهن‌تر است که می‌تواند ظاهر بدفرمی ایجاد کند. از طرفی اکثر افراد دارای بینی استخوانی به‌دلیل تغییرات گسترده در استخوان دچار مشکلات تنفسی هستند که آزاردهنده خواهد بود. 

عمل بینی استخوانی بهترین راه‌کار برای برطرف کردن ایرادات است که توسط جراح‌بینی انجام می‌شود. در اغلب موارد جراحی بینی استخوانی نیاز به تغییر یا پیوند غضروف در قسمت پایینی بینی دارد که نیازمند مهارت و تجربه کافی پزشک متخصص زیبایی است. اگر شما هم از فرم استخوان‌بینی خود راضی نیستید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با انواع روش عمل بینی استخوانی و مراقبت‌های لازم بعد از جراحی آشنا کنیم.

منظور از عمل بینی استخوانی چیست؟

تفاوت اصلی بینی استخوانی و گوشتی در غضروف و پوست بینی است. بینی استخوانی پوست نازک‌تری دارد و غضروف آن از استحکام بالایی برخوردار خواهد بود. از همین‌رو اعمال تغییرات ظاهری بر روی آن به‌راحتی انجام می‌شود. 

این نوع بدفرمی استخوانی اغلب به‌دلیل ژنتیک یا وارد شدن ضربه سخت به بینی ایجاد خواهد شد. اغلب افراد دارای بینی‌استخوانی تمایل به رفع قوز و انحنای بینی خود دارند. برای این کار به یک جراح پلاستیک با تخصص جراحی بینی نیاز دارید که تجربه و مهارت بالایی داشته باشد.

بیشتر بدانید: جدیدترین روش‌های عمل بینی

ویژگی بینی استخوانی

  • قوز و برآمدگی منحنی روی پل بینی
  • پوست بسیار نازک بینی
  • بافت و غضروف با استحکام بالا
  • لایه‌های چربی بسیار نازک
  • شکل نازک و باریک پره‌های بینی استخوانی
اینفوگرافیک ویژگی بینی‌استخوانی
در جراحی بینی‌استخوانی هدف اصلی اصلاح قوز، برآمدگی روی پل بینی و انحراف استخوانی است.

عمل انواع بینی‌استخوانی

انواع آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

عمل بینی با استخوان پهن

در جراحی بینی با استخوان پهن جراح تلاش می‌کند تا استخوان وسیع بینی را کاهش دهد. در این صورت علاوه‌بر برطرف شدن قوز و برآمدگی بینی، پهنای آن از بین می‌رود. این کار به ایجاد تناسب در تمامی اجزای صورت و ایجاد ظاهری زیبا کمک می‌کند. 

جراح با ایجاد برش‌هایی در یک سوم از استخوان بالایی بینی و فشار دادن دو طرف آن به سمت داخل ظاهر بینی را باریک‌تر می‌کند. ۲ روش متداول برای انجام این جراحی روش‌های مدیال و جانبی هستند.

عمل بینی استخوانی انحرافی

این جراحی زمانی انجام می‌شود که بینی علاوه‌بر ایرادات ظاهری در ساختار استخوان دارای انحراف است. جراح با اصلاح یا برداشتن استخوان و غضروف مرتبط در صورت نیاز بافت‌هایی را برای بازسازی استخوان انحرافی پیوند می‌زند. 

در جراحی بینی استخوانی به‌طور دقیق پوست بینی تغییر نمی‌کند. هرچند با اصلاح استخوان پوست روی آن هم متناسب با تغییر ایجاد شده حالت جدیدی پیدا خواهد کرد.

بیشتر بدانید: فیلر بینی چیست؟

عمل بینی استخوانی قوزدار

این نوع بینی که در زبان عامیانه به بینی عقابی معروف است به‌دلیل وجود قوز و برآمدگی روی پل بینی عمل می‌شود. جراح با ایجاد برش در زیر پره بینی و کانال هوایی به قوز و استخوان‌های عقابی که نیاز به تغییر دارند دسترسی پیدا می‌کند.

تصویر قبل و بعد از عمل بینی استخوانی
در جراحی بینی استخوانی قوز و برآمدگی، بدفرمی استخوان، بلندی بینی و ارتفاع آن اصلاح می‌شود.

عمل بینی استخوانی افتاده

در اغلب موارد بینی استخوانی دارای نوک تیز و افتاده است. متقاضیان جراحی بینی استخوانی اغلب می‌خواهند افتادگی نوک بینی‌شان برطرف شود. جراح با اضافه کردن غضروف که از نواحی دیگر بدن فرد بیمار مانند گوش یا دنده گرفته می‌شود، افتادگی بینی را برطرف خواهد کرد. در این موارد باید جراح نوک بینی افتاده را در جهت مطلوبی بچرخاند تا نتیجه مورد نظر به‌دست آید.

عمل بینی استخوانی با پوست نازک

بینی‌های استخوانی اغلب پوست بسیار نازکی دارند. جراحی بینی استخوانی با پوست نازک کمی دشوار است. زیرا این نوع بینی به‌دلیل بافت چربی زیرجلدی بسیار کم آستر ضعیفی دارد. درواقع نازکی پوست بینی استخوانی باعث می‌شود نامنظمی‌های استخوان زیرین به‌راحتی پوشانده و استتار نشود. 

پوست نازک بینی استخوانی تمامی جزئیات اسکلت زیرین را به صورت لبه‌های برجسته یا فرورفته نشان می‌دهد که این موضوع فرایند جراحی را سخت‌تر خواهد کرد.

عمل بینی استخوانی چند ساعت طول میکشد؟

مدت زمان جراحی این نوع بینی به شکل تغییرات مورد نیاز، شدت قوز، وجود انحراف در استخوان بینی، مهارت جراح و وجود مشکلات تنفسی بستگی دارد. به‌طور معمول جراحی بینی‌ استخوانی به‌دلیل آسان‌تر بودن فرایند آن مدت کمتری (حدود ۱/۵ تا ۲ ساعت) از عمل‌ بینی گوشتی طول می‌کشد.

بیشتر بدانید: عمل بینی گوشتی چگونه است؟

روش‌های جراحی بینی استخوانی کدامند؟

روش‌های مختلف شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جراحی بینی‌استخوانی به روش باز: عمل بینی استخوانی بزرگ اغلب به روش باز انجام می‌شود تا جراح به ساختار استخوانی بینی دسترسی داشته باشد. در این روش برش رو بینی ایجاد خواهد شد و فرد به بیهوشی کامل نیاز دارد.
  • عمل بینی استخوانی به روش بسته: این روش جراحی برای برطرف کردن ایرادات ظاهری و زیباسازی بینی‌استخوانی مناسب است. جراح برش مورد نیاز را از داخل سوراخ بینی تنها با بلند کردن پوست آن ایجاد می‌کند. معمولا این نوع عمل بینی استخوانی بدون بیهوشی کامل در زمان کوتاه‌تری انجام خواهد شد.
اینفوگرافیک انواع روش‌های عمل بینی استخوانی
جراح پلاستیک در جلسات مشاوره با توجه به ساختار بینی و تغییرات مورد نیاز یکی از روش‌های بینی‌استخوانی را انتخاب می‌کند.

بهترین عمل بینی استخوانی کدام است؟

شما می‌توانید با شرکت در یک یا ۲ جلسه مشاوره پیش از جراحی بینی استخوانی فرم مورد دلخواه بینی خود را زیر نظر دکتر زیبایی انتخاب کنید. 

انواع مدل عمل بینی استخوانی شامل موارد زیر هستند:

عمل بینی استخوانی عروسکی

این نوع جراحی به عمل بینی فانتزی هم مشهور است که پس از رفع ایرادات اصلی جراح اندازه بینی‌استخوانی را بسیار کوچک می‌کند. او با ایجاد قوس روی پل بینی فاصله نوک آن را تا لب بالایی بیشتر خواهد کرد.

بیشتر بدانید: عمل بینی عروسکی به چه صورتی میاد؟

عمل بینی استخوانی نیمه فانتزی

این نوع جراحی بینی‌استخوانی از لحاظ شکل ظاهری شبیه به عمل بینی عروسکی است. با این تفاوت که در مدل نیمه فانتزی قوس روی پل بینی کمتر بوده و فاصله نوک آن تا لب  بالایی حدود ۹۰ تا ۱۰۵ درجه درنظر گرفته می‌شود.

عمل بینی استخوانی طبیعی

در این نوع جراحی بینی استخوانی جراح روی پل بینی قوس ایجاد نمی‌کند و نوک بینی به سمت بالا هدایت نخواهد شد. هدف از انجام عمل بینی‌استخوانی طبیعی تنها رفع ایرادات و نواقص ظاهری آن است.

بیشتر بدانید: فواید عمل بسته بینی چیست؟

آیا عمل بینی استخوانی با لیزر امکان‌پذیر است؟

بینی استخوانی به‌دلیل داشتن تیغه ضخیم و محکم برآمده به‌نظر می‌آید. از همین‌رو نمی‌توان جراحی بینی‌استخوانی را با لیزر انجام داد. لیزر تنها می‌تواند به‌جای ایجاد برش سطح پوست روی بینی را بدون درد و خونریزی باز کند. 

درواقع برای ایجاد تغییرات جزئی روی پوست می‌توان از لیزر استفاده کرد اما این روش کم‌تهاجمی برای جراحی این نوع بینی با اصلاح گسترده استخوان و غضروف مناسب نیست.

بهترین جراحی بینی استخوانی برای زنان و مردان کدام است؟

عمل بینی امروزه بین زنان و مردان طرفداران زیادی دارد، زیرا تاثیر به‌سزایی در زیبایی و جذابیت بیشتر چهره خواهد داشت. اما بهتر است جراحی بینی مخصوصا از نوع استخوانی متناسب با فرم و ساختار صورت زنان و مردان انجام شود. 

به‌عنوان مثال عمل بینی استخوانی زنانه به صورت عروسکی و نیمه فانتزی بسیار پرطرفدار است. اما عمل بینی استخوانی مردانه اکثرا به صورت طبیعی انجام می‌شود. زیرا تناسب اجزای صورت با یکدیگر حفظ خواهد شد و هارمونی دلنشینی پیدا می‌کند.

مراقبت‌ های لازم بعد از عمل بینی استخوانی چیست؟

  • اجتناب از فعالیت‌های سنگین پنج تا هفت روز پس از جراحی
  • عدم انجام فعالیت بدنی سنگین و ورزش‌های قدرتی فشار آورنده بر روی بینی
  • استفاده از کمپرس سرد برای بهبود سریع‌تر کبودی و ورم بینی
  • قرار دادن سر بالاتر از بدن هنگام خواب
  • عدم قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت و جویدنی
  • مصرف بیشتر مایعات و آب در طول دوره نقاهت

بیشتر بدانید: نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

راهنمای مراجعه به پزشک

برای انتخاب روش جراحی بینی استخوانی باید با جراح پلاستیک که در زمینه جراحی‌بینی تخصص دارد مشورت کنید. ایشان با بررسی نواقص و ساختار بینی بهترین عمل بینی استخوانی را برای شما توصیه می‌کنند. اگر به دنبال یک جراح کاربلد هستید، می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای مراجعه حضوری نزد بهترین پزشک متخصص زیبایی یا جراح پلاستیک باتجربه این مجموعه وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

بهترین عمل بینی استخوانی کدام است؟

بینی استخوانی به سه روش عروسکی، نیمه‌فانتزی و طبیعی جراحی خواهد شد که می‌توانید با مشاوره نزد پزشک متخصص زیبایی بهترین گزینه را متناسب با فرم چهره انتخاب کنید.

عمل بینی استخوانی چند ساعت طول می‌کشد؟

فرایند این جراحی ساده‌تر است و معمولا بین ۱/۵ تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

درصد موفقیت عمل بینی‌استخوانی چقدر است؟

در صورت رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی‌استخوانی امکان برگشت قوز و انحراف این نوع بینی بسیار کم است.

منبع: mayoclinic | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها