عمل بسته بینی چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل بسته بینی یا رینوپلاستی بسته با ایجاد ۲ برش در داخل سوراخ بینی انجام می‌شود و تعداد بخیه‌های کمتری دارد. با این حال پزشکان آن را برای رفع مشکلات جزئی بینی توصیه می‌کنند.

برخی افراد از ظاهر بینی خود راضی نیستند اما نمی‌خواهند عمل تهاجمی بینی انجام دهند. این افراد از باقی ماندن جای زخم و بخیه یا دیر خوب شدن آن‌ها می‌ترسند. در چنین وضعیتی پیشنهاد ما به شما عمل بسته بینی یا رینوپلاستی بسته است. در این روش، برخلاف روش جراحی باز که برش روی سطح خارجی بینی (کلوملا) ایجاد می‌شود، جراح برش را در داخل سوراخ بینی ایجاد می‌کند تا احتمال اسکار و باقی ماندن جای زخم روی بینی کاهش یابد. با این حال باید عمل بسته بینی را یک تکنیک کم قدرت‌تر دانست، زیرا در روش جراحی باز بینی، جراح می‌تواند با بلند کردن پوست و غضروف به ساختار اصلی بینی دسترسی پیدا کند اما در روش بسته تکنیک جراحی متفاوت است. 

اگر شما هم از ظاهر بینی خود راضی نیستید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم عمل بسته بینی چگونه است و برای رفع کدام ایرادات ظاهری می‌توان از آن استفاده کرد.

عمل بسته بینی چیست؟

تصویری از فرآیند انجام جراحی بسته بینی
رینوپلاستی بسته یک روش  جراحی کم‌تهاجمی برای اصلاح نواقص جزئی بینی است.

رینوپلاستی بسته (Closed Rhinoplasty) یک تکنیک جراحی بینی کم‌تهاجمی است که احتمال اسکار و به جا گذاشتن زخم روی بینی را کاهش می‌دهد. این نوع جراحی به دلیل ایجاد برش در داخل سوراخ بینی می‌تواند ایرادات جزئی‌تر مانند افتادگی نوک بینی، قوز و برآمدگی کوچک، عدم تقارن و اصلاح بلندی طول بینی را برطرف کند. درواقع عمل بسته بینی با برش سطحی در داخل سوراخ بینی انجام می‌شود و شما هیچ اثری از جای زخم و بریدگی روی بینی مشاهده نمی‌کنید. از همین‌رو این عمل به جراحی بینی با حداقل تعداد بخیه معروف است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

بیشتر بخوانید: عمل بینی چیست؟ + جدید‌ترین روش‌های جراحی بینی

انواع جراحی بینی به روش بسته

تکنیک‌های مختلف جراحی بسته بینی شامل موارد زیر می‌شوند:

جراحی بینی به روش بسته پرزرویشن

در روش رینوپلاستی پرزرویشن (preservation rhinoplasty)، جراح ضمن اصلاح ایرادات ظاهری، آناتومی طبیعی بینی را حفظ می‌کند تا به بافت‌های زیرین آن آسیبی وارد نشود. این روش مدرن عمل بسته بینی عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

جراحی بینی به روش بسته پلاسما

در این روش، جراح هیچ برشی در ساختار بینی ایجاد نمی‌کند. درواقع عمل بسته بینی با روش پلاسما به معنی در تماس قرار دادن بخش خارجی بینی با پلاسما است. پلاسما نوعی گاز یونیزه‌شده با حرارت بالاست که در لایه‌های زیرین پوست بینی نفوذ می‌کند. این گاز با سوزاندن آن نواحی، بینی را جمع‌تر کرده و آن را کوچک‌تر نشان می‌دهد. بنابراین بینی با کم‌ترین عوارض، فرم مناسبی پیدا می‌کند و ساختار آن لیفت می‌شود.

این روزها عمل بسته بینی گوشتی طرفداران زیادی دارد، زیرا پوست ضخیم بینی، نوک گرد، سر پایین و پهن بینی گوشتی را می‌توان به راحتی با روش رینوپلاستی بسته جراحی کرد. در این روش نقاط گوشتی روی پوست بینی به کمک دستگاه پلاسماجت سوزانده می‌شوند. 

بیشتر بدانید: عمل بینی عروسکی به چه صورتی میاد؟

کاربرد رینوپلاستی بسته

اگر به دنبال یک روش جراحی بینی کم‌تهاجمی با حداقل عوارض جانبی هستید، عمل بینی بسته گزینه بسیار مناسبی است. این نوع جراحی مدرن با اندوسکوپ انجام می‌شود و هیچ جای زخمی پس از عمل باقی نمی‌گذارد. به طور کلی می‌توان مهم‌ترین کاربرد جراحی بینی به روش بسته را شامل موارد زیر دانست:

  • اصلاح انحراف خفیف بینی
  • درمان بینی دفرمه‌شده
  • رفع پولیپ بینی
  • درمان مشکلات تنفسی
اینفوگرافیک کاربرد عمل بسته بینی
جراحی بسته بینی، بدون اسکار و باقی ماندن جای زخم روی بینی انجام می‌شود.

عمل بسته بینی چگونه است؟

نحوه عمل بسته بینی بدین شکل است که جراح، در داخل سوراخ بینی برش ایجاد می‌کند و هیچ برشی خارج از بینی مشاهده نمی‌شود. بنابراین بینی به طور کامل باز نیست و جراح نمی‌تواند به ساختار زیرین آن دسترسی پیدا کند. 

درواقع جراحی بینی به روش بسته از طریق منافذ باریک انجام می‌شود و جراح دید محدودی دارد. به همین دلیل رینوپلاستی بسته را برای رفع ایرادات ظاهری و کوچک بینی مناسب می‌دانند و بسیار مهم است که جراح از مهارت و تخصص کافی برای انجام این عمل برخوردار باشد. 

این نوع جراحی بینی تحت بیهوشی عمومی و با سرعت بیشتری انجام می‌شود، زیرا مراحل جراحی تنها شامل جدا کردن پوست بینی از روی اسکلت آن به کمک ابزار مخصوص است تا اصلاحات مورد نیاز انجام شوند.

بیشتر بخوانید: عمل بینی استخوانی را به چه روش‌هایی انجام می‌دهند؟

جراحی بسته بینی برای چه افرادی مناسب است؟

جراحی بینی با روش بسته برای رفع ایرادات ظاهری و جزئی بینی مناسب است. بنابراین مهم‌ترین فاکتور در انتخاب عمل بسته بینی، توجه به این نکته است که فرد نوک بینی متناسب و پل بینی متقارن داشته باشد. بدین شکل می‌توان سایر نواقص جزئی را با رینوپلاستی بسته برطرف کرد. به طور کلی باید گفت، این نوع جراحی بینی برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی که بینی آن‌ها به پیوند غضروف کمی نیاز دارد.
  • افرادی که می‌خواهند تیغه بینی را اصلاح کنند.
  • افرادی که در سنین بالا تصمیم به جراحی بینی گرفته‌اند. (عوارض جراحی بینی بسته بسیار کم است)
اینفوگرافیک افراد کاندید برای عمل بسته بینی
افرادی که نواقص بینی جزئی دارند، کاندید مناسبی برای رینوپلاستی بسته هستند.

فواید عمل بسته بینی

مهم‌ترین مزایای جراحی بینی به روش بسته شامل موارد زیر می‌شود:

  • این نوع جراحی بینی دوره نقاهت کوتاهی دارد و فرد با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد.
  • مدت زمان جراحی کوتاه است و عمل با سرعت بالاتری انجام می‌شود.
  • میزان تورم، درد، خونریزی و احتمال بروز عفونت بسیار کمتر است.
  • پس از عمل، جای زخم و اسکار روی پوست بینی مشاهده نمی‌شود.
  • عوارض احتمالی جراحی در این نوع عمل بینی به خصوص در افراد مسن کمتر است.
  • جای بخیه روی بینی دیده نمی‌شود و ظاهر بینی طبیعی‌تر است.

جراحی بسته بینی بدون تامپون چیست؟

تا چند سال گذشته، جراح قبل از اینکه بینی را گچ بگیرد، برای کنترل خونریزی ۲ عدد تامپون درون سوراخ آن قرار می‌داد که موقع برداشتن دردناک بودند. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، از اسپلینت بینی سیلیکونی استفاده می‌شود که برای بیمار هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: عمل بینی گوشتی چگونه است؟ مراقبت‌های بعد از جراحی بینی‌گوشتی چیست؟

آمادگی قبل از جراحی بینی بسته

قبل از هر اقدامی، ابتدا در انتخاب جراح رینوپلاستی کاربلد و ماهر دقت کنید تا نتیجه عمل همان چیزی شود که شما دل‌تان می‌خواهد. برای اینکه مطمئن شوید جراحی بینی با روش بسته برای شما مناسب است یا خیر می‌توانید با جراح پلاستیک درمانکده مشورت کنید.

مهم‌ترین اقدامات برای آمادگی قبل از رینوپلاستی بسته شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حداقل ۲ هفته قبل از عمل، مصرف آسپرین را با مشورت پزشک قطع کنید که برای راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با متخصص گوش، حلق و بینی در این باره صحبت کنید و از دکتر راهنمایی کسب کنید.
  • مصرف دخانیات و کشیدن سیگار باید حتما ۲ هفته قبل از آغاز جراحی، کنار گذاشته شوند.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • ۲۴ ساعت قبل از عمل از لوسیون و مواد آرایشی یا بهداشتی روی پوست صورت‌تان استفاده نکنید.

مراقبت‌های بعد از عمل بسته بینی

روش‌های مراقبتی بعد از جراحی بسته بینی به شما کمک می‌کنند تا نتیجه عمل مطلوب باشد. بنابراین رعایت نکات زیر را جدی بگیرید:

  • تا ۲۴ ساعت پس از جراحی، زیر چشم کمپرس سرد بگذارید.
  • تا ۷۲ ساعت بعد از عمل بسته بینی، غذاهای نرم و مایع بخورید و از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از فشار آمدن به بینی، هنگام سرفه و عطسه دهان را باز نگه دارید.
  • مصرف نمک را برای بهبود سریع‌تر ورم اطراف بینی محدود کنید.
  • هنگام خواب، چند بالش زیر سرتان بگذارید.
  • از انجام فعالیت بدنی سنگین تا چند هفته پس از جراحی بسته بینی خودداری کنید.
  • نحوه صحیح چسب زدن روی بینی را از جراح بیاموزید.
  • تا ۷۲ ساعت پس از جراحی دوش آب گرم نگیرید.
  • تا چندین ماه پس از جراحی نباید از عینک طبی و آفتابی استفاده کنید.

عوارض عمل بسته بینی

در این نوع عمل بینی، جراح به بافت زیرین دسترسی ندارد و می‌توان گفت تسلط او کمتر است. بنابراین انتخاب یک دکتر گوش، حلق و بینی حاذق و ماهر می‌تواند به شما در ایجاد تغییرات مطلوب برای رفع ایرادات جزئی و ظاهری بینی کمک کند. درواقع جراحی بینی بسته یک عمل ترمیمی نیست، از همین‌رو عدم مهارت کافی جراح می‌تواند باعث آسیب به ساختار بینی (غضروف و استخوان) شود. از دیگر معایب عمل بسته بینی می‌توان به ماندگاری کمتر آن اشاره کرد. برخی جراحان معتقدند افراد در سن میانسالی و با شروع تغییرات این دوره ممکن است دچار افتادگی نوک بینی شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

راهنمای مراجعه به پزشک

عمل بسته بینی با هدف اصلاح ایرادات ظاهری و جزئی بینی انجام می‌شود. در این روش، جراح ۲ برش در سوراخ بینی ایجاد می‌کند و شما پس از اتمام عمل، اثری از اسکار یا جای زخم روی پوست بینی نمی‌بینید. این نتیجه مطلوب زمانی حاصل می‌شود که رینوپلاستی بسته توسط جراح پلاستیک ماهر و حاذق انجام شود. برای این منظور می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده با لیست بهترین پزشکان متخصص از جمله فوق تخصص جراحی پلاستیک آشنا شوید و در صورت تمایل برای معاینه حضوری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

عمل بسته بینی برای چه افرادی مناسب نیست؟

افرادی که نواقص بینی آن‌ها زیاد است، کاندید مناسبی برای انجام جراحی بینی بسته نیستند.

عمل بسته بینی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان انجام این جراحی نسبت به عمل باز بینی کمتر است. به طور کلی می‌توان گفت فرآیند انجام آن تا زمان به هوش آمدن بیمار، یک تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

آیا عمل بسته بینی درد دارد؟

جراحی بسته بینی یک تکنیک کم‌تهاجمی محسوب می‌شود و میزان درد آن نسبت به جراحی باز کمتر است.

منابع: healthline | scarlessnose

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها