نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی مسئله مهمی است که تاثیر به‌سزایی در نتیجه جراحی بینی شما دارد. در اغلب موارد جراح توصیه‌های لازم را برای خواب بهتر و ایمن‌تر بعد از عمل بینی گوشزد می‌کند.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید پس از عمل بینی برای بدن خود انجام دهید، استراحت کافی است. شاید ساده به‌نظر برسد اما بعد از جراحی بینی خوابیدن کار آسانی نخواهد بود. افرادی که عمل زیبایی بینی انجام داده‌اند خوب می‌دانند نحوه خوابیدن پس از عمل بینی قسمت مهمی از نتایج این جراحی است. 

بینی پس از جراحی بسیار حساس و ظریف می‌شود که مراقبت از آن در برابر آسیب‌های احتمالی مخصوصا موقع خواب ضروری است. اگر به‌تازگی جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اید یا قصد آن را دارید تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم درباره نحوه خواب بعد از عمل بینی بیشتر صحبت کنیم.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی چگونه است؟

رعایت نکات و مراقبت‌های پس از جراحی زیبایی خصوصا در روزها یا ماه‌های اولیه بسیار مهم است. اکثر متقاضیان جراحی زیبایی بینی این سوال برایشان پیش می‌آید که چگونه خوابیدن بعد از عمل بینی بهتر خواهد بود؟

نحوه خواب بعد از عمل بینی در نتایج آن اثر مستقیمی دارد. به‌طور کلی خوابیدن می‌تواند پس از هر جراحی اعم زیبایی یا درمانی برای بهبود سریع‌تر و تقویت سیستم ایمنی نقش به‌سزایی داشته باشد. اگر شما نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی را رعایت کنید، نه تنها مشکل بی‌خوابی پس از جراحی را برطرف می‌کنید بلکه به ترمیم و شکل‌گیری غضروف بینی با کیفیت بیشتر کمک خواهید کرد.

در صورت لزوم می توانید با دکتر مشاور جراحی پلاستیک و زیبایی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به جراح پلاستیک و زیبایی مراجعه کنید.

تصویر نحوه خوابیدن صحیح فرد بعد از عمل بینی
روش خوابیدن بعدازعمل‌بینی توسط تیم جراحی بینی قبل یا پس از جراحی توضیح داده می‌شود.

اهمیت حالت خوابیدن بعد از عمل بینی

در طی فرایند خواب جریان خون بیشتر و با کیفت‌تری به بافت و عضلات بدن می‌رسد. بدین شکل افزایش  اکسیژن کافی و مواد مغذی به بهبودی سریع‌تری و دوره نقاهت کوتاه‌تر کمک می‌کنند. از همین‌رو جراح بینی توصیه می‌کند برای کاهش درد و تورم حتما ساعات زیادی را به خواب و استراحت اختصاص دهید. 

اما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی هنگام خواب مثل غلت زدن یا کوبیدن صورت بر روی بالش باید به نکات مهمی در مورد روش خوابیدن بعد از عمل بینی توجه کنید. در دوره نقاهت پس از جراحی بینی بدن برای ترمیم زخم‌ها و شکل‌گیری غضروف بینی تلاش و فعالیت بیشتری می‌کند. 

از همین‌رو احتمال تضعیف سیستم ایمنی وجود دارد. درست خوابیدن پس از جراحی بینی علاوه‌بر بهبودی سریع‌تر، کاهش درد و تورم به سلامت سیستم ایمنی بدن شما کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید: پیرسینگ بینی چیست؟

نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

استراحت کافی و خواب با کیفیت منجر به ترشح هورمون مورد نیاز بدن برای تسریع روند بهبودی شما پس از جراحی بینی می‌شود. اما بسیار مهم است که شما بدانید نحوه خواب بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود. 

نکات زیر را با دقت دنبال کنید:

1. سر را در حالت 45 درجه قرار دهید

بهترین حالت خوابیدن بعد از عمل بینی به صورت طاق باز است که در این حالت سر با زاویه 45 درجه کمی بالاتر از بدن قرار می‌گیرد. این روش خواب پس از جراحی بینی شما را از خطرات و آسیب‌های احتمالی در امان نگه می‌دارد. برای این‌که سر را راحت‌تر در زاویه 45 درجه قرار دهید چند بالش روی یکدیگر زیر سرتان بگذارید.

بیشتر بدانید: عمل بینی استخوانی چگونه انجام می‌شود؟

2. سر را بالاتر از بدن نگه دارید

همان‌طور که پیشتر گفتیم بهترین حالت خوابیدن بعد از عمل بینی نگه داشتن سر در وضعیتی بالاتر از بدن است. این وضعیت به کمک قرار دادن چند بالش روی یکدیگر و گذاشتن آن‌ها زیر سر امکان‌پذیر می‌شود. دلیل اهمیت آن اثر نیروی جاذبه است که بدین شکل به حداقل می‌رسد و از ورم بینی تازه عمل شده شما جلوگیری می‌کند. اگر در این حالت دچار کمردرد می‌شوید، یک بالش کوچک زیر زانو خود بگذارید. 

3. راه‌های غلت زدن را بگیرید

زمانی که خواب سنگین شد، به‌دلیل استفاده داروهای مُسکن امکان این وجود دارد که نتوانید حرکات سر خود را کنترل کنید. از همین‌رو توصیه می‌شود برای جلوگیری از غلت زدن و آسیب به بینی حتما چند بالش را در اطراف صورتتان بگذارید. 

اگر شما عادت به خوابیدن در حالت پهلو دارید، حتما روزهای اول پس از جراحی از این حالت خوابیدن خودداری کنید. زیرا هدف از خوابیدن به صورت طاق باز به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی بینی پس از عمل است و خوابیدن به پهلو احتمال آن را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید: قبل از عمل بینی چی بخوریم؟

4. تنها یا با فاصله از دیگران بخوابید

مهمترین توصیه جراح پس از عمل بینی جلوگیری از وارد شدن ضربه است. احتمال ایجاد این مورد هنگام خواب بسیار بالاست. شما باید تلاش کنید تا چند هفته پس از جراحی بینی از هرگونه ضربه به آن دور بمانید. 

از همین‌رو توصیه می‌شود حدالامکان به تنهایی بخوابید یا فاصله‌تان با فردی که برای مراقبت از شما آمده بسیار زیاد باشد. در این صورت می‌توان حرکات ناگهانی هنگام خواب را برای پیشگیری از وارد شدن ضربه و صدمه کنترل کرد.

بیشتر بدانید: عمل بینی عروسکی به چه صورتی میاد؟

5. اصلا روی شکم نخوابید

حتما در جلسات مشاوره پیش از جراحی بینی به شما می‌گویند که خوابیدن روی شکم باعث وارد شدن فشار زیادی به بینی می‌شود. در این صورت غضروف‌های جدید که در حال بازسازی هستند دچار آسیب خواهند شد. از همین‌رو توصیه می‌شود تا یک ماه پس از عمل بینی روی شکم نخوابید.

6. از تکان دادن سر و بینی بپرهیزید

این نکته بسیار مهم است که سرتان را به شدت و حتی بسیار آرام تکان ندهید یا خم نکنید. در این صورت بینی شما تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و احتمال درد، تورم یا کبودی به مقدار قابل توجهی کم می‌شود. زیرا تکان دادن بینی مخصوصا هنگام خواب می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی جراحی بینی و کُند شدن فرآیند بهبود آن ناشی از بروز التهاب پس از عمل خواهد شد.

بیشتر بدانید: عمل بینی گوشتی چگونه است؟

اینفوگرافیک نحوه صحیح خوابیدن بعدازعمل بینی
رعایت روش صحیح خوابیدن بعدازعمل بینی در نتایج آن تاثیر زیادی دارد.

نکات مهم روش خوابیدن بعد از عمل بینی

مهمترین نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قرار گرفتن سر بالاتر از پاها کمک می‌کند تا احساس تورم کمتری در سر داشته باشید.
  • بهتر است روی تختخواب بخوابید و در صورت امکان تخت شما از دیوار یا اجسام سخت دور باشد.
  • هنگام خواب از کشیدن پتو اجتناب کنید تا منجر به برخورد با وسایل دیگر و افتادن روی سرتان نشود.
  • در صورت امکان از خوردن داروی خواب‌آور خودداری کنید. زیرا ممکن است شما را گیج کند و صورتتان را بر روی بالش بچرخانید.
  • ملزومات خواب (بالش خواب) را از جنس بسیار سخت انتخاب نکنید. 
  • بالش‌های بسیار نرم که سر درون آن‌ها فرو می‌رود هم گزینه مناسبی نیستند.
  • برای تسکین درد، کبودی و تورم از کمپرس یخ استفاده کنید.

بیشتر بدانید: سرطان بینی چیست؟

نحوه خوابیدن یک ماه بعد از عمل بینی 

هفته اول بحرانی‌ترین دوره برای بهبود جراحی بینی است. در این زمان شما با وجود آتل و پانسمان گچی باید مراقبت‌های زیادی در خصوص روش خوابیدن بعد از عمل بینی رعایت کنید. ترجیحا در این دوره از حرکت دادن سر، چرخش سریع آن و پایین نگه داشتن گردن خودداری کنید. 

برای جلوگیری از حرکات اضافی هنگام خواب به کمک چند بالش اطراف صورت، سر را فیکس نگه دارید. پس از گذشت دو هفته کم‌کم می‌توانید چرخش آرام سر داشته باشید. اما به‌طور کلی نحوه خوابیدن یک ماه بعد از عمل بینی از حساسیت زیادی برخوردار است و روی نتایج آن تاثیر زیادی می‌گذارد.

بیشتر بدانید: عمل بسته بینی چگونه است؟

روش صحیح خواب با گذشت 2 ماه پس از جراحی بینی چگونه است؟

اینفوگرافیک بعد از گذشت 2 ماه از عمل بینی چه محدودیت‌هایی را برای خواب باید رعایت کنیم؟
نحوه خوابیدن دو ماه بعد از عمل بینی به‌دلیل بهبود بخش‌های زیادی از آن می‌تواند کمی متفاوت‌تر باشد.

مهمترین موارد عبارتند از:

  • همچنان بهتر است سر و گردن را برای عدم آسیب و فشار به بینی بالاتر از سطح پاها قرار دهید.
  • از بالش‌های نسبتا نرم و پشتی استفاده کنید تا سر و گردن به درستی پشتیبانی شوند.
  • استفاده از بالش‌های زیر گردنی به استراحت درست و اصولی سروگردن در طول شب کمک می‌کنند.
  • همچنان نحوه صحیح خواب بعد از عمل اجتناب از خوابیدن روی شکم است.

با وجود این‌که بهبودی شما 2 ماه پس از عمل بینی بیشتر شده است، اما هنوز باید محدودیت‌هایی را زیر نظر جراح بینی رعایت کنید و به توصیه‌های خاص در مورد نحوه خوابیدن دو ماه بعد از عمل توجه داشته باشید. از همین‌رو بهتر است قبل از اعمال تغییرات در روش خواب خوب با پزشک متخصص زیبایی مشورت کنید.

بیشتر بدانید: عفونت بینی بعد از عمل چگونه است؟

راهنمای انتخاب پزشک

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی یکی از نکات مهمی است که حتما جراح بینی در جلسات قبل از عمل در مورد آن با شما حرف می‌زند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره از بهترین پزشکان متخصص زیبایی یا جراح موفق بینی از سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده جهت رزرو وقت معاینه حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

بهترین حالت خوابیدن بعدازعمل بینی چیست؟

حالت مناسب به صورت طاق باز است که سر با زاویه 45 درجه کمی بالاتر از بدن قرار می‌گیرد.

چرا باید در روش خوابیدن بعدازعمل بینی سر را بالاتر قرار دهیم؟

دلیل آن اثر نیروی جاذبه است که بدین شکل به حداقل می‌رسد و از ورم بینی جلوگیری می‌کند.

حالت خوابیدن بعدازعمل بینی چه اهمیتی دارد؟

درست خوابیدن پس از جراحی بینی علاوه‌بر بهبودی سریع‌تر، کاهش درد و تورم به سلامت سیستم ایمنی بدن شما کمک خواهد کرد.

منبع: maeplasticsurgery | ariamedtour

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 26

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها