عمل بینی عروسکی به چه صورتی میاد؟ + معرفی انواع این جراحی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل بینی عروسکی یکی از انواع جراحی‌های زیبایی بینی (رینوپلاستی) به‌شمار می‌آید که در چند سال اخیر مخصوصا بین خانوم‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این نوع عمل بینی که به آن جراحی بینی فانتزی هم می‌گویند، بینی بسیار ظریف می‌شود و نوک آن به سمت بالا می‌رود. همین ویژگی می‌تواند در برخی افراد مشکلات تنفسی ایجاد کند. بنابراین بهتر است جراح متخصص رینوپلاستی که انتخاب می‌کنید، مهارت و تجربه کافی در زمینه جراحی بینی عروسکی داشته باشد. شما می‌توانید برای شناخت ۱۰ تا از بهترین جراحان بینی در تهران به سایت کی خوبه مراجعه کنید.

در واقع می‌توان گفت جراحی بینی عروسکی صرفا با هدف زیبایی انجام می‌شود و مهم‌ترین نکته در آن، توجه به تناسب بینی با سایر اجزای صورت است. از همین‌رو همه افراد مانند برخی خانوم‌ها و آقایان که صورت پهن و بزرگی دارند، کاندید مناسبی برای این نوع جراحی بینی نیستند. 

اگر شما هم قصد انجام عمل بینی دارید و انتخاب‌تان جراحی بینی عروسکی است، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا متوجه شوید کاندید مناسبی برای عمل بینی عروسکی هستید یا خیر.

عمل بینی عروسکی چیست؟

بینی‌های عروسکی به بینی سربالا معروف هستند؛ از همین‌رو باید مهم‌ترین اصل در عمل بینی عروسکی را ایجاد قوس مناسب در آن دانست. در واقع این نوع رینوپلاستی علاوه بر اینکه قوس زیبایی ایجاد می‌کند، باعث برجستگی پل بینی و سربالا شدن نوک آن می‌شود. با این حال متخصصان، جراحی بینی عروسکی را برای همه افراد مناسب نمی‌دانند، زیرا توجه به تناسب بینی با سایر اجزای صورت در عمل بینی فانتزی بسیار مهم است. 

در ادامه عکس عمل بینی عروسکی قبل و بعد از جراحی را مشاهده می‌کنید:

تصویر قبل و بعد عمل بینی عروسکی
افرادی که بینی نسبتا استخوانی یا پوست نازک دارند، کاندید مناسبی برای رینوپلاستی عروسکی محسوب می‌شوند.

یادتان باشد این نوع جراحی بینی، تغییرات زیادی در فرم بینی و صورت شما ایجاد می‌کند. اگر فکر می‌کنید ممکن است پس از مدتی از ظاهر عروسکی و فانتزی بینی خود خسته شوید، باید قبل از انجام جراحی، تحقیقات بیشتری انجام دهید. 

انواع عمل بینی عروسکی

انواع جراحی بینی عروسکی شامل موارد زیر می‌شوند:

عمل بینی عروسکی دخترانه

یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین شاخه‌های رینوپلاستی، عمل بینی عروسکی دخترانه است که تغییر زیادی در فرم و ظاهر بینی ایجاد می‌کند. این نوع جراحی زیبایی بینی به طور کامل دارای حالت عروسکی و فانتزی است؛ زیرا جراحی با هدف از بین بردن پهنای نوک بینی و جمع شدن سوراخ بینی انجام می‌شود. در واقع جراح عمل بینی پس از اینکه قوس بینی را از انحنای حالت طبیعی بیشتر کرد، زاویه‌ای بین لب بالا و بینی ایجاد می‌کند تا در نهایت بینی به شکل سربالا دیده شود. 

عمل بینی عروسکی فانتزی

از ویژگی اصلی این نوع جراحی بینی، انحنا و قوس بسیار زیاد بینی است؛ به طوری که از نیم‌رخ ارتفاع یا همان پل بینی، حالت کاملا سربالا دارد. در این نوع مدل بینی عروسکی سربالا، بینی بسیار کوچک می‌شود و از روبه‌رو نمای باریکی پیدا می‌کند. جراح معمولا برای عمل بینی عروسکی فانتزی، زاویه حدود ۱۱۰ درجه را در نظر می‌گیرد که پره‌های بینی را بیش از حد کوچک می‌کند.

بیشتر بدانید: عمل بینی چگونه انجام می‌شود؟

عمل بینی عروسکی مردانه

تصویر بینی عروسکی مردانه
جراح رینوپلاستی عروسکی مردانه را با قوس کمتری انجام می‌دهد تا ابهت صورت آقایان حفظ شود.

کوچکی، ظرافت زیاد، نوک سربالا و تیز، قوس نسبتا عمیق و جمع شدن پره‌های بینی از ویژگی‌های مهم بینی عروسکی هستند. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا رینوپلاستی عروسکی در بین مردان طرفداران زیادی نداشته باشد. 

دلیل این امر را می‌توان دشواری ایجاد تناسب بین بینی عروسکی و سایر اجزای صورت مردانه دانست. با این حال اگر شما از طرفداران عمل بینی عروسکی مردانه هستید، حتما جراح بینی با تجربه‌ای را انتخاب کنید تا در ایجاد تناسب بین بینی و اجزای صورت‌تان مهارت کافی داشته باشد.

 معمولا جراح، زاویه ۹۵ تا ۱۰۰ درجه را برای جراحی بینی عروسکی مردانه انتخاب می‌کند تا قوس بینی از مدل بینی عروسکی سربالا خانوم‌ها کمتر باشد و هماهنگی بین اجزای صورت مردانه حفظ شود.

عمل بینی عروسکی گوشتی

افرادی که دارای بینی گوشتی هستند، نوک بینی گردی دارند. این ویژگی باعث شده تا آن‌ها گزینه مناسبی برای جراحی بینی عروسکی نباشند. بهترین مدل عمل بینی برای این افراد، جراحی بینی طبیعی است که کمک می‌کند نوک گرد بینی جمع شود و نقایص ظاهری از بین بروند. با این حال زمانی که جراح با اصرار بیمار برای عمل بینی عروسکی گوشتی مواجه شود، تلاش می‌کند تا برای ایجاد قوس مناسب، فاصله بین لب بالا و بینی را افزایش دهد و زاویه آن را به ۱۰۵ درجه برساند.

بیشتر بدانید: عمل بینی گوشتی چگونه است؟

عمل بینی عروسکی طبیعی

عمل بینی عروسکی طبیعی، ترکیبی از بینی طبیعی و فانتزی است. در این نوع رینوپلاستی، قوس بینی حالت طبیعی‌تری دارد و نوک بینی کاملا تیز و سربالا نیست. به همین دلیل اغلب جراحان، رینوپلاستی عروسکی طبیعی را به عنوان عمل بینی نیمه فانتزی می‌شناسند. 

در واقع جراحی بینی عروسکی طبیعی با هدف ترمیم قوس اطراف بینی انجام می‌شود و جراح تلاش می‌کند تا تیغه بینی نسبت به جراحی بینی عروسکی کمتر باریک شود. زاویه مناسب برای فاصله بین لب بالا و بینی در مدل بینی عروسکی طبیعی حدود ۱۰۵ درجه است.

رینوپلاستی عروسکی برای چه افرادی مناسب است؟

این نوع عمل زیبایی بینی برای صورت‌های کوچک مناسب است؛ زیرا فرم بینی پس از رینوپلاستی عروسکی بسیار ظریف می‌شود. بدین شکل، جراح می‌تواند به راحتی بین بینی قوس‌دار و کوچک با سایر اجزای ظریف صورت تناسب ایجاد کند. همچنین افرادی که بینی استخوانی دارند، می‌توانند کاندید مناسبی برای مدل بینی عروسکی سربالا باشند. 

اما اگر شما دارای صورت پهن یا بزرگ هستید، بهتر است از جراحی بینی مدل عروسکی منصرف شوید. این نوع صورت‌های بزرگ و مردانه معمولا اجزای درشتی دارند و بینی ظریف، سربالا و قوس‌دار عروسکی به راحتی با سایر اجزای آن هماهنگ نمی‌شود. 

از طرفی بینی‌های گوشتی که اغلب پوست ضخیم و نوک گرد دارند هم گزینه مناسبی برای رینوپلاستی عروسکی به‌شمار نمی‌آیند؛ زیرا ضخامت پوست بینی مانع از دیده شدن ظرافت جراحی می‌شود.

بیشتر بدانید: عمل بینی استخوانی را به چه روش‌هایی انجام می‌دهند؟

روش انجام جراحی بینی عروسکی

اینفوگرافیک روش انجام جراحی بینی عروسکی
جراح پلاستیک متناسب با فرم بینی شما تصمیم می‌گیرد تا از کدام روش برای رینوپلاستی عروسکی استفاده کند.

رینوپلاستی عروسکی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بر اساس میزان نقص بینی بیمار و مهارت جراح، حدود ۲ تا سه ساعت طول می‌کشد. به طور کلی این نوع جراحی بینی را می‌توان به ۲ روش انجام داد که عبارت‌اند از:

  • جراحی باز بینی: جراح در فاصله بین ۲ سوراخ بینی (ناحیه کلوما) برش ایجاد می‌کند تا به ساختمان بینی دسترسی پیدا کند.
  • جراحی بسته بینی: جراح پوست بینی را بالا می‌کشد و به کمک ابزار مخصوص سوراخ بینی را بازتر می‌کند. در واقع مراحل رینوپلاستی بسته بینی عروسکی بدون ایجاد برش و از طریق سوراخ بینی دنبال می‌شود.

بیشتر بدانید: عمل بسته بینی چیست؟

اقدامات قبل از رینوپلاستی عروسکی

قبل از جراحی زیبایی بینی مدل عروسکی بهتر است نکات زیر را با دقت رعایت کنید:

  • حداقل ۲ هفته قبل از جراحی، زیر نظر پزشک معالج خود از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و ضدانعقاد مانند آسپرین، وارفارین، ایندومتاسین، ایبوپروفن و هپارین خودداری کنید.
  • مصرف الکل را از ۲ هفته قبل از عمل قطع کنید.
  • سیگار کشیدن و مصرف سایر دخانیات مشابه را از ۲ هفته قبل از جراحی محدود کنید.

مراقبت‌های بعد از عمل بینی عروسکی چگونه است؟

رعایت نکات زیر در انواع جراحی زیبایی بینی همچون رینوپلاستی عروسکی ضروری است:

  • استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کاهش التهاب، تورم و درد بر اساس دستورالعمل جراح
  • قرار دادن یک بالش اضافه زیر سر و خوابیدن به شکل طاق‌باز
  • جلوگیری از فشار آوردن و وارد شدن ضربه به صورت
  • مصرف مسکن برای تسکین درد و التهاب زیر نظر پزشک
  • مصرف غذاهای نرم، پوره‌شده و پرهیز از جویدن غذاهای سفت
  • مصرف مایعات کافی
  • عدم لمس بینی و ناحیه اطراف آن پس از جراحی

بیشتر بدانید: نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

راهنمای مراجعه به پزشک

عمل بینی عروسکی یکی از جراحی‌های زیبایی پرطرفدار به‌شمار می‌آید که از نیم‌رخ دارای قوس زیادی است. جراح در این نوع رینوپلاستی، فرم بینی را بسیار کوچک می‌کند و با افزایش فاصله بین لب بالا و نوک بینی، باعث ایجاد مدل بینی عروسکی سربالا می‌شود. جراحی بینی عروسکی برای همه افراد مناسب نیست؛ از همین‌رو توصیه می‌شود ابتدا از یک جراح عمل بینی آنلاین مشورت بگیرید. 

برای این منظور می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله جراحان پلاستیک باتجربه و ماهر آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، برای معاینه حضوری یا مشاوره آنلاین به شکل تلفنی، متنی یا تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

عمل بینی عروسکی به چه صورتی میاد؟

این نوع جراحی بینی برای صورت‌های کوچک مناسب است تا بتوان به راحتی بینی ظریف، سربالا و قوس‌دار را با سایر اجزای صورت هماهنگ کرد. بدون تعارف اگر صورت بزرگی دارید یا اجزای صورت شما درشت است، کاندید مناسبی برای رینوپلاستی عروسکی محسوب نمی‌شوید.

عمل بینی عروسکی چقدر طول می‌کشد؟

رینوپلاستی عروسکی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بر اساس میزان نقص بینی بیمار و مهارت جراح، حدود ۲ تا سه ساعت طول می‌کشد.

آیا عمل بینی عروسکی برای بینی گوشتی مناسب است؟

خیر. بینی گوشتی پوست ضخیمی دارد که اجازه نمی‌دهد ظرافت جراحی دیده شود؛ از همین‌رو جراح مجبور می‌شود استخوان بینی را تراش بیشتری دهد. این کار بینی را از حالت طبیعی خارج می‌کند و عوارضی در پی دارد.

منابع: newbeauty | vanityestetik

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها