عمل بینی گوشتی چگونه است؟ مراقبت‌های بعد از جراحی بینی‌گوشتی چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل بینی گوشتی (Meaty Nose Job) یک جراحی زیبایی است که به‌دلیل پیچیدگی بینی‌گوشتی باید توسط یک جراح متخصص باتجربه انجام شود. اگر پزشک از مهارت کافی برخوردار باشد احتمال بازگشت بینی‌گوشتی به حالت اولیه بسیار کم خواهد بود.

جراحی بینی‌گوشتی که با هدف تغییر شکل و اندازه بینی انجام می‌شود، یک عمل پرطرفدار است و در جوامع مختلف به‌منظور بهبود ظاهربینی یا ایجاد تعادل در ویژگی‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در سال‌های اخیر به‌دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه جراحی پلاستیک، افزایش آگاهی عمومی درباره این روش جراحی و نیاز افراد به بهبود ظاهرشان تقاضا برای عمل بینی گوشتی افزایش یافته است. شاید در گذشته جراحی بینی‎گوشتی موفقیت‌آمیز نبود اما در حال حاضر با روی کار آمدن متدهای جدید، این نوع عمل زیبایی بینی نتایج مطلوبی دارد. 

تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم روش انجام عمل بینی گوشتی را بررسی کنیم.

منظور از عمل بینی گوشتی چیست؟

جراحی‌بینی به ۲ دسته عمل بینی گوشتی و استخوانی تقسیم می‌شود. جراحی بینی گوشتی همیشه با چالش‌هایی همراه بوده و نسبت به بینی‌های استخوانی متقاضیان بیشتری داشت. اما در گذشته به‌دلیل برگشت بینی‌گوشتی پس از جراحی به حالت اولیه این نوع عمل زیبایی بینی روزبه‌روز کمرنگ‌تر شد. بینی گوشتی معمولا روی صورت گرد می‌نشیند و جراحی بینی گوشتی برای صورت گرد کمی دشوار است. 

تصویر جراحی بینی‌گوشتی قبل و بعد
در سال‌های اخیر جراحان پلاستیک با کسب مهارت بیشتر توانستند از تکنیک جدیدی برای عمل بینی‌گوشتی به شکل طبیعی استفاده کنند.

امروزه این عمل با هدف بهبود نسبت‌ها، تعادل بین اجزای مختلف بینی یا صورت و کمک به اعتمادبه‌نفس افراد انجام می‌شود. عمل بینی‌گوشتی می‌تواند شامل برداشتن یا اضافه کردن بافت، تغییر شکل غضروف بینی و تنظیم عوامل دیگر مانند پوست موجود در ناحیه‌ بینی باشد.

بیشتر بدانید: فیلر بینی برای چه کسانی مناسب است؟

سن مناسب برای عمل بینی گوشتی چقدر است؟

بر اساس نظر جراحان پلاستیک و متخصصین زیبایی به‌طور کلی بهتر است جراحی بینی گوشتی زمانی انجام شود که رشد بینی فرد به شکل کامل تمام و همه تغییرات متناسب با سن پشت‌سر گذاشته شده باشد. با وجود این‌که دختران بعد از ۱۴ سالگی و پسران پس از ۱۶ سالگی می‌توانند جراحی‌بینی انجام دهند، اما بهترین سن برای عمل بینی‌گوشتی پس از ۱۸ سالگی خواهد بود.

بینی گوشتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • بینی گوشتی پوست ضخیم‌تری دارد.
  • نوک بینی‌های گوشتی پهن‌تر است و استخوان زیر آن قابل لمس نیست.
  • بینی گوشتی پوست چربی و منافذ باز بزرگتری دارد.
  • پره‌های بینی گوشتی بزرگ، پهن و ضخیم هستند.

بیشتر بدانید: عمل بینی چیست؟

اینفوگرافیک ویژگی‌های بینی گوشتی کاندید جراحی
جراحی بینی گوشتی نسبت به بینی استخوانی دشوارتر و طولانی‌تر است.

انواع مدل عمل بینی‌گوشتی

پرطرفدارترین گزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. عمل بینی گوشتی فانتزی (عروسکی)

عمل بینی عروسکی یا همان فانتزی باعث ایجاد قوس زیادی روی بینی می‌شود. این قوس اغلب دارای فاصله حدود ۱۰۵ درجه بین نوک‌بینی و لب بالایی است. معمولا جراحان ریسک عمل بینی گوشتی عروسکی را به‌دلیل فرم گرد نوک‌ بینی‌گوشتی قبول نمی‌کنند. زیرا احتمال موفقیت‌آمیز بودن آن کم است. از همین‌رو آن‌ها عمل بینی گوشتی به شکل طبیعی را پیشنهاد می‌دهند تا بتوانند نوک‌بینی را جمع و ایرادات ظاهری را برطرف کنند.

بیشتر بدانید: عمل بینی عروسکی به چه صورتی میاد؟

۲. عمل بینی‌گوشتی نیمه فانتزی

اگر فرد متقاضی اصرار زیادی برای عروسکی شدن بینی گوشتی خود داشته باشد، جراح فاصله بین نوک بینی تا لب بالایی را با قوس حدود ۹۰ تا ۹۵ درجه انجام می‌دهد. درواقع عمل بینی گوشتی نیمه فانتزی نسبت به جراحی بینی‌های عروسکی یا فانتزی کامل قوس کمتری دارد.

۳. عمل بینی گوشتی طبیعی

یکی از بهترین حالت‌های عمل بینی گوشتی با پوست ضخیم جراحی آن به شکل طبیعی است. عمل بینی گوشتی طبیعی به معنی فاصله حدود ۹۰ درجه برای قوس نوک‌بینی تا لب بالایی خواهد بود که به منظور برطرف شدن نواقص و ایرادات ظاهری بینی انجام می‌شود. 

در جراحی بینی‌ گوشتی طبیعی شما قوس بسیار ملایمی روی بینی مشاهده می‌کنید. از همین‌رو افرادی که نمی‌خواهند تغییرات شدیدی روی این ناحیه داشته باشند باید از عمل بینی گوشتی به شکل طبیعی استفاده کنند.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره درخصوص انتخاب مدل عمل بینی گوشتی با پره های بزرگ و پوست ضخیم با بهترین جراح پلاستیک و دکتر متخصص زیبایی درمانکده در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: عمل بینی استخوانی چگونه انجام می‌شود؟

بهترین روش عمل بینی گوشتی کدام است؟

پزشک متخصص زیبایی یا جراح پلاستیک بر اساس شرایط جسمانی شما جراحی بینی گوشتی را با یکی از روش‌های باز یا بسته انجام می‌دهد.

جراحی بینی گوشتی به روش باز

در این روش پزشک با دید مستقیم جراحی می‌کند. بدین شکل که برش‌هایی در اطراف سوراخ بینی ایجاد می‌شود و پوست بینی را به‌طور کامل برمی‌دارند. در این روش جراح می‌تواند کاملا به اجزای داخلی بینی دسترسی داشته باشد و در صورت وجود مشکل تنفسی برای بهبودی آن اقدامات لازم انجام خواهد شد.

جراحی بینی گوشتی به روش بسته

در این روش جراح برش‌های مورد نیاز را درون سوراخ بینی ایجاد می‌کنند و هیچ نوع برش یا جای زخمی روی بینی وجود نخواهد داشت. روش عمل بینی‌گوشتی بسته زمانی مناسب است که شما صرفا قصد جراحی زیبایی دارید و تغییرات مورد نیاز بسیار جزئی هستند. دوره نقاهت در روش مذکور جراحی کوتاه‌تر است و معمولا تورم یا کبودی بسیار ناچیز خواهد بود.

به طور کلی جراحان بهترین روش عمل بینی گوشتی را به‌دلیل پیوند غضروف برای استحکام بیشتر اسکلت آن، جراحی باز می‌دانند.

آیا عمل بینی گوشتی با لیزر امکان‌پذیر است؟

به کمک فناوری لیزر می‌توان در روش جراحی بینی گوشتی باز پوست روی بینی را برش داد. درواقع این تکنیک کمکی به اصلاح ایرادات ظاهری، تغییر فرم بینی یا کوچک کردن آن نمی‌کند و تنها قادر به برش پوست است. برای ایجاد تغییر شکل بینی‌گوشتی حتما باید در استخوان بینی و غضروف آن برش ایجاد شود.

بیشتر بدانید: عمل بسته بینی چیست؟

نحوه عمل بینی گوشتی چگونه است؟

عمل بینی گوشتی با پره های بزرگ و پوست ضخیم کمی دشوار است. زیرا این نوع بینی غضروف ضعیفی دارد که به‌دلیل گردی و سرپایین بودن نوک آن فرآیند جراحی طولانی‌تر می‌شود. از همین‌رو انتخاب یک پزشک متخصص با مهارت کافی بسیار مهم است. 

در اغلب موارد جراحی با بیهوشی کامل انجام می‌شود اما می‌توان آن را در بعضی شرایط خاص با بی‌حسی هم پیش برد. در ادامه جراح تغییرات لازم را بر روی بینی گوشتی اعمال می‌کند و پس از اتمام، پوست بینی با بخیه‌های داخلی و خارجی بسته خواهد شد. بقیه مراحل مانند سایر روش‌های جراحی‌بینی شامل کچ‌گیری و آتل‌بندی است.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی گوشتی

مهمترین موارد عبارتند از:

  • جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی
  • استفاده از بالش بلند و نرم زیر سر
  • پرهیز ار کج کردن سر و صورت
  • مصرف غذاهای نرم و مایع تا ۲ هفته پس از عمل
  • استفاده از کمپرس یخ برای کنترل ورم
  • مصرف منظم داروهای تسکین‌دهنده درد توسط پزشک
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت و جویدنی
  • عدم کشیدن سیگار، قلیان و مصرف مشروبات الکلی

در صورت لزوم می توانید با جراح عمل بینی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید ب ه صورت حضوری به جراح عمل بینی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

اینفوگرافیک مراقبت‌های بعدازعمل جراحی بینی گوشتی
مهمترین نکته برای رسیدن به فرم دلخواه بینی گوشتی رعایت نکات پس از جراحی است.

جراحی بینی گوشتی مردان و زنان چه تفاوتی دارد؟

هدف از انجام این عمل برای بینی‌های گوشتی اصلاح ایرادات ظاهری است. اما فرآیند آن برای مردان و زنان کمی تفاوت دارد.

عمل بینی گوشتی مردانه

جراحی بینی‌گوشتی یکی از پرطرفدارترین روش‌های عمل بینی مردانه است. زیرا اکثر آقایان می‌خواهند تغییرات چشمگیری در بینی‌شان اعمال نشود و تمرکز بیشتر بر روی رفع ایرادات ظاهری باشد. بینی اکثر آقایان به شکل گوشتی است که از بافت ماهیچه‌ای و چربی زیادی تشکیل می‌شود. از همین‌رو اغلب جراحان عمل بینی‌گوشتی فانتزی یا عروسکی را برای آقایان مناسب نمی‌دانند.

عمل بینی گوشتی زنانه

عمل بینی عروسکی (فانتزی) در بین خانم‌ها طرفداران بیشتری دارد. اما انجام آن برای بینی‌های گوشتی ریسک بالایی خواهد داشت. جراحان برای عمل بینی گوشتی زنانه هم مدل جراحی‌بینی طبیعی را توصیه می‌کنند. 

زیرا عمل بینی‌گوشتی با پوست ضخیم و پره‌های بزرگ  که اغلب یک قوز استخوانی روی پل‌بینی وجود دارد، به حالت سربالا دشوار خواهد بود و ممکن است ماندگاری آن کوتاه باشد. اگر شما به مدل بینی فانتزی و عروسکی علاقه‌مندید پزشک متخصص زیبایی ابتدا باید مقاومت بینی گوشتی شما را برای انجام این نوع جراحی بررسی کند.

بیشتر بدانید: انحراف بینی چیست؟

راهنمای انتخاب پزشک

خوب است بدانید عمل بینی گوشتی امروزه با پیشرفت علم و افزایش مهارت جراحان همچون گذشته برگشت‌پذیر نیست و با موفقیت بیشتری انجام می‌شود. انتخاب یک پزشک ماهر و با تجربه در رسیدن به نتیجه مطلوب مهم است. درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین متخصصین زیبایی و جراحان پلاستیک باتجربه امکان نوبت‌دهی آنلاین جهت مراجعه حضوری را برای شما فراهم کرده است.

سوالات متداول

عمل بینی گوشتی تا چند وقت ورم دارد؟

ورم بینی پس از جراحی خصوصا در بینی‌های گوشتی بیشتر (حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه) طول می‌کشد و به آرامی از پل بینی به سمت نوک بینی می‌آید.

آیا عمل بینی‌گوشتی درد دارد؟

جراحی بینی گوشتی مانند بینی استخوانی با بیهوشی کامل انجام می‌شود. پس از آن پزشک با تجویز مسکن درد و ناراحتی را کنترل می‌کند.

چرا جراحی بینی گوشتی سخت‌تر است؟

بینی گوشتی پوست ضخیم و غضروف ضعیف‌تری دارد، از همین‌رو جراحی آن کمی سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد بود.

منبع: webmd | plasticsurgery

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها