آب مروارید چشم چه علائمی دارد؟ بهترین روش درمان آن چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


آب مروارید (Cataracts) یک بیماری شایع چشمی است که با افزایش سن بیشتر می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری احساس می‌کنند نواحی ابری روی عدسی چشم آن‌ها ایجاد شده است. بیمای آب مروارید توسط دکتر چشم‌پزشک تشخیص داده می‌شود.

آب مروارید در ابتدا ناچیز است و ممکن است تاثیر کمی بر بینایی شما داشته باشد. شما هر روز از عدسی چشم استفاده می‌کنید، از خواندن کتاب گرفته تا رانندگی و تماشای پرندگان. با افزایش سن، تجمع پروتئین‌های درون عدسی چشم شما باعث کدر شدن عدسی چشم می‌شود که بینایی چشم را با مشکل مواجه می‌کند و منجر به این بیماری می‌شود. در این مواقع دکتر چشم‌پزشک با روش‌های جراحی و برخی مواقع غیرجراحی تلاش می‌کند تا علائمی مانند تاری دید و تابش خیره‌کننده اطراف نور را برطرف کند.

اگر دارای نشانه‌های این بیماری هستید در اولین فرصت با بهترین دکتر متخصص چشم صحبت کنید. همچنین با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا شما را با علائم، علت و روش درمانی اب مروارید چشم بیشتر آشنا کنیم.

آب مروارید چیست؟

آب مروارید یا Cataracts نواحی ابری هستند که روی عدسی چشم ایجاد می‌شوند. عدسی چشم‌ها ساختار شفاف و انعطاف‌پذیری دارند که جنس آن‌ها از پروتئین یا همان کریستال‌ها است. این پروتئین‌ها با بالا رفتن سن تجزیه می‌شوند که باعث ایجاد لکه‌های ابری خواهند شد. در این صورت فرد با مشکل در بینایی خود مواجه می‌شود.

اکثر افراد مبتلا به اب مروارید این احساس را دارند که از یک پنجره کثیف به دنیا نگاه می‌کنند. اگر فوری به دکتر چشم پزشک مراجعه نکنید ممکن است روزبه‌روز بینایی شما کمتر شود و نتوانید به‌راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهید. متخصصین این بیماری را بخش اجتناب‌ناپذیر پیری می‌دانند. درواقع آب مروارید چشم مرتبط با سن شایع‌ترین نوع این بیماری است. با این حال می‌توان آن را درمان کرد و جای نگرانی ندارد.

در ادامه می‌توانید عکس آب مروارید چشم را مشاهده کنید:

تصویر چشم دارای آب مروارید
با پیشرفت آب مروارید، اشیا دچار یک سایه زرد مایل به قهوه‌ای می‌شوند. این وضعیت بر بینایی و دید شب اثر می‌گذارد و فعالیت‌هایی مانند رانندگی در شب را دشوار می‌کند.

خوب است بدانید بیماری آب مروارید علائم مشابهی با برخی بیماری‌های چشمی دیگر دارد. در همین راستا، برای درمان آب‌مروارید عدسی چشم زیر نظر پزشک یا در میان گذاشتن علائم اختلال در بینایی و دید ضعیف، می‌توانید از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت رزرو کنید و با بهترین چشم‌پزشک درمانکده در ارتباط باشید.

آب مروارید رسیده به چه معنی است؟

این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که بیماری شدت گرفته و چشم‌پزشک برداشتن آن را توصیه میک‌ند. گاهی اوقات ممکن است پزشک متوجه اب مروارید در یک یا هر 2 چش شود اما به‌دلیل این‌که در بینایی شما تاثیری نگذاشته و باعث مختل شدن زندگی روزمره‌تان نشده است، فعلا دستور برداشتن آن را نمی‌دهد. اما زمانی‌که با مشکلات ذکر شده مواجه شدید، به معنی آب‌مروارید رسیده است که در صورت درگیری هر دو چشم، جراحی با فاصله چند روز برای چشم‌ها انجام می‌شود.

علائم آب مروارید

شایع‌ترین علائم عبارتند از:

اینفوگرافیک علائم آب مروارید چشم
نشانه‌های آب‌مروارید چشم اغلب به آرامی ایجاد می‌شوند و ممکن است شما در ابتدا آن‌ها را جدی نگیرید.
  • دید تار، مه‌آلود و ابری
  • تغییر در مشاهده رنگ‌ها
  • نزدیک بینی
  • کاهش دید در شب
  • تغییر شماره عینک
  • دوبینی در چشم آسیب‌دیده
  • احساس نیاز نور بیشتر برای مطالعه
  • احساس تابش خیره کننده در اطراف نور

برخی افراد علائم اب مروارید آب سیاه را یکی می‌دانند. در صورتی که آب سیاه یا گلوکوم یکی‌دیگر از بیماری شایع چشمی است که باعث کاهش دید محیطی می‌شود. بدین معنی که شما تصاویر خارج از حوزه دید خود را به خوبی مشاهده نمی‌کنید.

چه چیزی باعث ایجاد آب مروارید می‌شود؟

علت اصلی بروز این بیماری تجزیه آرام پروتئین‌های عدسی است. افزایش سن یکی از مهمترین دلایل آب مروارید چشم محسوب می‌شود. اما برخی عوامل دیگر خطر ابتلا به آن را افزیش می‌دهند. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

عوامل محیطی

عوامل محیطی با افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن شما باعث آسیب رساندن به عدسی چشم می‌شوند. این عوامل عبارتند از:

  • آلودگی هوا
  • دود تنباکو
  • پالکل
  • مواد شیمایی صنعتی
  • آفت‌کش‌ها
  • صدمات چشمی مانند ضربه با جسم سخت
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید
  • سابقه پرتو درمانی در قسمت بالایی بدن

عوامل پزشکی

  • بیماری دیابت
  • برخی جراحی‌های چشم
  • استفاده از کورتیکواستروئیدها
  • داشتن بیماری چشمی خاص مانند پیگمانتوزای شبکیه

عوامل ژنتیکی

سابقه خانوادگی این بیماری خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. برخی از جهش‌های ژنتیکی می‌تواند منجر به آب مروارید مادرزادی شود.

علت آب مروارید در جوانی چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم این بیماری با افزایش سن سایع‌تر می‌شود. اما در برخی مواقع جوانان هم می‌توانند به آب‌مروارید چشمی مبتلا شوند. عوامل ایجاد کننده این بیماری در جوانان عبارتند از:

  • دیابت
  • ضربه به چشم
  • استفاده از کورتون‌ها
  • مصرف بیش از اندازه الکل

انواع آب مروارید را بشناسید!

عدسی از چند لایه تشکیل شده است. اغلب افراد به‌طور همزمان بیش از یک نوع آب مروارید در لنز دارند. این به معنی وجود لکه‌های ابری در چنیدن ناحیه لنز شما خواهد بود.

به‌طور کلی بیماری آب مروارید چشم مرتبط با سن دارای سه نوع رایج است:

اینفوگرافیک انواع آب مروارید
انواع مختلف آب‌مروارید زمانی که با سن مرتبط باشد، بر اساس ایجاد آن‌ها در لنز یا همان عدسی چشم مشخص می‌شوند.
  1. اسکلروتیک هسته‌ای: این نوع بر مرکز عدسی تاثیر می‌گذارد و اغلب باعث کاهش دید نزدیک می‌شود. برخی افراد دید نزدیک بهتری خواهند داشت و با عدسی زرد مواجه خواهند شد.
  2. قشری: این نوع آب مروارید بر لبه عدسی تاثیر می‌گذارد که به شکل لکه سفید و کروی دیده خواهد شد. گاهی رگه‌هایی در لبه بیرون قشر عدسی ایجاد می‌شود که به آرامی به سمت مرکز آن پیشرفت می‌کنند. در این صورت نور نمی‌تواند از مرکز عدسی عبور کند و بینایی فرد دچار مشکل می‌شود.
  3. ساب کپسول خلفی: در این نوع بیماری بر پشت عدسی تاثیر می‌گذارد و سرعت پیشرفت بالایی دارد. افراد مبتلا به آن نمی‌توانند راحت مطالعه کنند و دید آن‌ها در نور زیاد کاهش می‌یابد.

انواع دیگر آب مروارید چشم در جدول زیر معرفی شده‌اند:

انواع اب‌ مرواریدتوضیحات
آب‌مروارید کودکاندر نوزادان و کودکان شایع است و به‌دلیل سابقه خانوادگی یا به صورت مادرزادی بروز پیدا می‌کند. برای جلوگیری از ابتلا به تنبلی چشم باید فوری درمان شود.
آب‌مروارید ضربه‌ایبر اثر برخورد جسم سنگین یا آسیب به چشم ایجاد می‌شود و درمان آن به‌دلیل ترمیم ساختار اطراف لنز دشوار است.
آب‌مروارید ثانویهبه صورت لکه‌هایی بر روی کپسول لنز یا غشای پوشاننده آن ایجاد می‌شوند. این عارضه با جراحی به‌راحتی درمان خواهد شد.
جدول انواع دیگر بیماری کاتاراکت

روش تشخیص اب مروارید

دکتر متخصص چشم  و اپتومتریست این بیماری را از طریق معاینه چشم تشخیص می‌دهند. آن‌ها برای ارزیابی دقیق‌تر درباره میزان بینایی، سابقه پزشکی و اثرات بیماری بر زندگی روزمره شما سوالاتی می‌پرسند. آزمایشات مورد نیاز عبارتند از:

  • تست حدت بینایی
  • امتحان لامپ شکاف

آب مروارید چشم چگونه درمان می‌شود؟

بهترین روش درمان این بیماری جراحی آن برای از بین بردن و بازگرداندن دید شفاف است. در فرآیند جراحی چشم‌پزشک عدسی کدر را برمی‌دارد و آن را با یک لنز مصنوعی داخل چشمی جایگزین می‌کند. این جراحی بسیار بی‌خطر است و اکثر مردم بدون هیچ عارضه‌ای آن را انجام میدهند. اما بهتر است قبل از انجام آن هر نوع شرایط پزشکی و داروهای مصرفی خود را با پزشم معالج‌تان در میان بگذارید. پس از عمل جراحی ترمیمی برای آب مروارید، ممکن است از دیدن دوباره جهان با همه رنگ‌های آن متعجب شوید.

تصویر تاری دید در شب از علائم آب مروارید
اگر در صورت ابتلا به اب مروارید موقع رانندگی چراغ‌های جلو شما را آزار می‌دهند یا باعث خیرگی می‌شوند، از رانندگی در شب اجتناب کنید.

آب مروارید در یک نگاه

اب مروارید یا کاتاراکت (Cataracts) یک بیماری شایع در روند پیری است که عدم تشخیص و درمان به‌موقع آن می‌تواند باعث کاهش بینایی شما شود. از همین‌رو دکتر متخصص چشم  جراحی این عارضه را توصیه می‌کند. بنابراین با شنیدن اسم جراحی نترسید و مخالفت نکنید، زیرا جراحی آب مروارید چشم یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان این بیماری به‌شمار می‌آید.

شما تاکنون به این بیماری چشمی مبتلا شده‌اید؟ روش درمان پزشک شما چه بود؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در این مقاله از مجله درمانکده به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آب مروارید از چه سنی شروع می‌شود؟

پروتئین‌های عدسی چشم از سن 40 سالگی شروع به تجریه می‌کنند، اما معمولا علائم بیماری بعد از سن 60 سالگی بروز پیدا می‌کند. در صورت ابتلا به دیابت ممکن است آن را در جوانی تجربه کنید.

آیا بیماری اب مروارید دردناک است؟

این عارضه معمولا درد ندارد اما باعث حساس‌تر شدن چشمان شما به نور و ایجاد ناراحتی می‌شود.

برای مراقبت از چشم‌ها پس از ابتلا به اب مروارید چکار کنم؟

استفاده از عینک آفتابی، اضافه کردن لامپ بیشتر برای دید بهتر، اجتناب از رانندگی در شب، مدیریت و درمان بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، کنترل و بررسی منظم چشم‌ها توسط چشم‌پزشک

اب مروارید از چی میاد؟

علت اصلی بروز این بیماری تجزیه آرام پروتئین‌های عدسی است. افزایش سن یکی از مهمترین دلایل آب مروارید چشم محسوب می‌شود.

منبع: Healthline | webmd | clevelandclinic

[sibwp_form id=5] 

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 221

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

29 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها