درمان آبله مرغان

درمان آبله مرغان چیست؟ بهترین روش‌های درمان‌ خانگی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آبله مرغان یک بیماری ویروسی شایع و بسیار مسری است. این بیماری معمولا در عرض یک تا ۲ هفته از بین می‌رود. با این حال، ممکن است علائم آن در زمانی که عفونت فعال است بسیار آزاردهنده باشد. علامت اصلی آبله مرغان بثوراتی است که در سراسر بدن پخش می‌شوند و زخم‌های قرمز رنگ شبیه تاول ایجاد می‌کنند. در بسیاری از موارد، راه‌کارهای خانگی برای درمان آبله مرغان و کنترل علائم آن کافی هستند، اما ممکن است بعضی از افراد به داروهای ضد ویروس نیاز داشته باشند.

در این مقاله از مجله درمانکده نحوه درمان آبله مرغان در بزرگسالان و کودکان را توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم که چه زمانی برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

درمان خانگی آبله مرغان

درمان‌های خانگی زیر به کنترل علائم آبله مرغان کمک می‌کنند. در نتیجه، می‌توانید راحت‌تر بیماری را پشت سر بگذارید:

۱. از بلغور جو دوسر کلوئیدی استفاده کنید

بلغور جو دوسر ریز آسیاب‌شده (کلوئیدی) حاوی ترکیباتی است که می‌توانند تحریک، التهاب و خارش ناشی از آبله مرغان را تسکین دهند. شما می‌توانید این محصول را از داروخانه یا سوپرمارکت خریداری کنید، اما امکان تهیه آن در خانه هم وجود دارد. برای این کار کافی است بلغور جو دوسر را با استفاده از آسیاب قهوه یا غذاساز پودر کنید و آن را داخل کیسه ماسلین یا جوراب بریزید. کیسه را در وان حمام قرار دهید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل آن بمانید.

بیشتر بدانید:درمان آبله مرغان چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اینفوگرافی درباره درمان خانگی آبله مرغان
در بیشتر موارد، علائم آبله مرغان با روش‌های خانگی کنترل می‌شود.

۲. کمپرس بابونه را امتحان کنید

بابونه یکی از موادی است که برای درمان آبله مرغان در طب سنتی و مدرن توصیه می‌شود. چون خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی‌کنندگی دارد و می‌تواند خارش ناشی از آبله مرغان را تسکین دهد. ۲ تا سه عدد دمنوش کیسه‌ای بابونه را داخل آب داغ قرار دهید و وقتی آب خنک شد، پد پنبه‌ای یا پارچه نخی را به آن آغشته کنید. پارچه را روی نواحی خارش‌دار پوست بمالید؛ سپس پوست‌تان را به آرامی خشک کنید.

بیشتر بدانید: چگونه بفهمیم که ابله مرغان گرفته ایم؟ (تشخیص آبله مرغان)

۳. از جوش شیرین کمک بگیرید

قرار گرفتن در آب ولرم حاوی جوش شیرین برای تاول‌هایی که پاره شده‌اند و مایع ترشح می‌کنند، ایده‌آل است. چون به خشک شدن تاول‌ها و تسکین خارش کمک می‌کند. شما می‌توانید این کار را ۲ تا سه بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. اگر از این روش برای درمان آبله مرغان در کودکان استفاده می‌کنید، هرگز آن‌ها را حتی برای چند ثانیه در وان حمام تنها نگذارید.

۴. ناخن‌ها را کوتاه کنید

خاراندن بثورات آبله مرغان باعث باز شدن تاول‌ها می‌شود و پوست را در برابر عفونت‌های ثانویه و اسکار دائمی آسیب‌پذیر می‌کند. به خصوص کودکان ممکن است نتوانند دست‌هایشان را از بدن دور کنند. بنابراین ناخن‌های آن‌ها را کوتاه کنید و دست‌هایشان را تمیز نگه دارید. همچنین می‌توانید شب‌ها به آن‌ها یک دستکش نخی و نرم بدهید تا در حین خواب به پوست خود آسیب نرسانند. این توصیه‌ها برای بزرگسالان هم مفید است.

درمان آبله مرغان با داروهای بدون نسخه

اگر علائم بیماری غیر قابل کنترل است یا زندگی روزمره شما را مختل کرده است، می‌توانید برای درمان سریع آبله مرغان از محصولات یا داروهای بدون نسخه زیر استفاده کنید:

۱. لوسیون کالامین

لوسیون کالامین حاوی اکسید روی یا کربنات روی است؛ یعنی موادی که معمولا برای درمان راش پوشک و درماتیت تماسی استفاده می‌شوند. وقتی این محصول را مستقیما روی ناحیه آسیب‌دیده می‌مالید، باعث تسکین خارش می‌شود.

لوسیون کالامین در دوزهای مختلف تولید می‌شود. بنابراین مهم است که دستورالعمل‌ روی بسته‌بندی محصول را به دقت بخوانید و دقیقا طبق آن عمل کنید. هرگز لوسیون کالامین را در اطراف چشم یا روی غشاهای مخاطی دهان، بینی، اندام تناسلی یا مقعد نمالید.

بیشتر بدانید:فرق آبله مرغان و سرخک چیست؟ علائم رایج این‌ دو بیماری

 لوسیون کالامین
لوسیون کالامین می‌تواند خارش ناشی از آبله مرغان را کاهش دهد.

۲. استامینوفن

علاوه بر خارش و التهاب بثورات، آبله مرغان علائم دیگری مثل سردرد، تب، خستگی و دردهای عضلانی هم ایجاد می‌کند. استامینوفن برای درمان سریع ابله مرغان بزرگسالان مناسب است. اما بهتر است قبل از دادن آن به کودکان با متخصص اطفال مشورت کنید. چون باید مطمئن شوید که دوز دارو با سن و وزن فرزندتان مطابقت دارد.

هرگز در کودکان و نوجوانان از آسپرین یا داروهای حاوی آن برای درمان آبله مرغان استفاده نکنید. چون ممکن است به یک بیماری تهدیدکننده حیات به نام سندرم ری (Reye’s syndrome) مبتلا شوند که با استفراغ، گیجی، تشنج، آسیب کبدی و از دست دادن هوشیاری همراه است.

بیشتر بدانید:بیشتر بدانید:داروی آبله مرغان چیست؟ معرفی 3 پماد عالی برای رفع علائم

علاوه بر این، توصیه می‌شود تا حد امکان در حین ابتلا به آبله مرغان از ایبوپروفن استفاده نکنید. چون ممکن است خطر ابتلا به عفونت شدید پوست را افزایش دهد.

۳. آنتی‌هیستامین‌های خوراکی

هنگامی که از بهترین درمان آبله مرغان صحبت به میان می‌آید، باید به نقش آنتی‌هیستامین‌ها هم اشاره کرد. آنتی‌هیستامین‌های خوراکی بدون نسخه مثل دیفن‌هیدرامین برای تسکین خارش انتخاب خوبی هستند. دیفن‌هیدرامین که معمولا در درمان علائم آلرژی و آسم کاربرد دارد، باعث خواب‌آلودگی می‌شود؛ بنابراین بهتر است در شب مصرف شود. برای تسکین خارش در طول روز می‌توانید از آنتی‌هیستامین‌های جدیدتر مانند لوراتادین، ستیریزین یا فکسوفنادین استفاده کنید.

درمان آبله مرغان با داروهای تجویزی

اکثر افراد به داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، نیاز ندارند. اما اگر خارش ناشی از آبله مرغان با آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه کنترل نشود، باید برای دریافت یک آنتی‌هیستامین قوی‌تر به پزشک مراجعه کنید.

آبله مرغان توسط یک ویروس به نام واریسلا زوستر ایجاد می‌شود و به همین دلیل به آنتی‌بیوتیک‌ها که باکتری‌ها را از بین می‌برند پاسخ نمی‌دهد. اما در بعضی از موارد ممکن است داروهای ضد ویروس مثل آسیکلوویر برای افراد مبتلا به آبله مرغان مفید باشند. این داروها زمانی موثر هستند که ظرف ۲۴ ساعت پس از شروع اولین نشانه‌های بیماری مصرف شوند.

بیشتر بدانید:آبله مرغان چیست؟ بایدها و نبایدهای آبله مرغان + مدت زمان

یک مرد جوان که با پزشک صحبت می‌کند
اگر علائم آبله مرغان شدید است، برای کنترل آن از پزشک کمک بگیرید.

چه زمانی برای درمان آبله مرغان به پزشک مراجعه کنیم؟

آبله مرغان معمولا بدون درمان و بدون نیاز به مراقبت‌های پزشکی برطرف می‌شود. اما گاهی‌اوقات لازم است برای کنترل علائم آن به پزشک مراجعه کنید. کسانی که در معرض خطر عوارض جدی آبله مرغان هستند باید با ظهور اولین علائم بیماری با پزشک مشورت کنند. این افراد عبارت‌اند از:

  • زنان باردار
  • کودکان کمتر از یک سال
  • افراد بالای ۱۲ سال
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • افراد مبتلا به بیماری‌ مزمن ریوی یا پوستی
  • افرادی که تحت درمان با استروئید هستند

علاوه بر این، تمام کسانی که علائم شدید بیماری را تجربه می‌کنند باید نزد پزشک بروند. از علائم شدید آبله مرغان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب شدید یا تبی که بیش از چهار روز طول بکشد
  • ترشح چرک از زخم‌ها
  • مشکل در راه رفتن یا تنفس
  • استفراغ
  • سفتی گردن
  • دل‌درد شدید

کلام پایانی

معمولا درمان‌های خانگی به کنترل خارش و التهاب ناشی از آبله مرغان کمک می‌کنند. اما اگر علائم شما شدید است، باید به پزشک مراجعه کنید. مشورت با دکتر عفونی برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا در معرض خطر عوارض جدی بیماری هستند، بسیار مهم است.

در مواقعی که شما یا فرزندتان با مشکل آبله مرغان مواجه می‌شوید، می‌توانید با پزشک عمومی، دکتر اطفال یا متخصص عفونی مشورت کنید. توصیه می‌کنیم برای مشورت با پزشک وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین عفونی وقت بگیرید.

سوالات متداول

آیا راهی برای درمان خانگی ابله مرغان وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید با استفاده از بلغور جو دوسر کلوئیدی، جوش شیرین، کمپرس بابونه، لوسیون کالامین یا داروی استامینوفن به کنترل علائم این بیماری کمک کنید.

بهترین راه برای درمان آبله مرغان در دهان و گلو چیست؟

نوشیدن دمنوش بابونه یا مکیدن بستنی یخی بدون قند به کنترل التهاب، درد و خارش در دهان و گلو کمک می‌کند.

چگونه خارش ناشی از آبله مرغان را تسکین دهیم؟

لوسیون کالامین، بلغور جو دوسر کلوئیدی، کمپرس سرد، کمپرس بابونه و آنتی‌هیستامین‌های خوراکی به تسکین خارش کمک می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود ناخن‌های خود را کوتاه کنید، لباس‌های نخی و گشاد بپوشید و از خوردن غذاهای تند یا انجام فعالیت‌هایی که باعث تعریق زیاد می‌شوند بپرهیزید.

آیا درمان آبله مرغان با عسل مفید است؟

عسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد؛ بنابراین می‌تواند برای کاهش علائم آبله مرغان مفید باشد.

آیا درمان آبله مرغان با حجامت امکان‌پذیر است؟

بعضی از افراد به طور سنتی حجامت را برای درمان آبله مرغان مفید می‌دانند. اما شواهد کافی درباره اثربخشی و ایمنی این روش وجود ندارد.

منابع: verywellhealth, healthline, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها