آزمایش سوزاک

آزمایش سوزاک چگونه انجام می شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


برای آزمایش سوزاک از نمونه ادرار استفاده می‌شود. بر روی نمونه تست‌های تکثیر اسید نوکلئیک (NAAT) صورت می گیرد. این آزمایش به دنبال وجود باکتری های ایجاد کننده سوزاک یا همان نایسریا گونوره است. در صورت وجود باکتری، شما عفونت فعال سوزاک دارید.

در تمام آزمایش های بیماری‌های مقاربتی STD فقط نمونه کوچکی از ادرار یا خون لازم است. هیچ وقت نیازی به کشیدن سواب و در آوردن لباس نیست.

آزمایش سوزاک به وسیله خون انجام می‌شود یا ادرار؟

آزمایش سوزاک NAAT با نمونه ادرار است. برای تست سوزاک فقط به مقدار کمی ادرار نیاز داریم.

چگونه باید برای آزمون آماده شوم؟

حداقل یک ساعت قبل آزمایش نباید ادرار کنید. هیچ آماده سازی دیگری لازم نیست.

در مرکز آزمایش چه انتظاری داشته باشم؟

بعد از ورود به آزمایشگاه، یک تکنسین شما را راهنمایی خواهد کرد. از شما خواسته می شود به دستشویی بروید و یک نمونه ادرار تهیه کنید. نمونه باید «first catch» باشد، یعنی 20 تا 30 میلی لیتر اول ادرار. قبل از تهیه نمونه ادرار، خانم ها نباید محل دفع را تمیز کنند.

چه زمانی باید آزمایش سوزاک بدهیم؟

در صورت وجود علائم، فوراً آزمایش دهید! سوزاک ممکن است 2 تا 6 روز پس از مواجهه در آزمایش ها خود را نشان دهد. با این حال افراد مختلف، متفاوت هستند و معمولاً علائم قابل مشاهده ای وجود ندارد، بنابراین توصیه می شود بعد از هر مواجهه آزمایش دهید. برای اطمینان از دقت نتایج، پزشکان توصیه می کنند، دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری تست بدهید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راه های پیشگیری از بیماری‌ های جنسی (STD)

نتایج تست سوزاک چگونه مشخص می‌شود؟

نتایج سوزاک به صورت «مثبت» یا «منفی» گزارش می شود. اگر نتیجه ای دریافت کنید که می گوید «مثبت» یا «شناسایی شده»، به معنی وجود عفونت فعال در شماست. اگر نتیجه «منفی» یا «شناسایی نشده» باشد، به این معنی است که باکتری در ادرار شما پیدا نشده و بنابراین عفونت فعال سوزاک ندارید.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر فوق متخصص عفونی

آزمایش سوزاک

آیا سوزاک قابل درمان است؟

سوزاک با آنتی بیوتیک قابل درمان است. در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، پزشکان ما پس از مشاوره تلفنی می توانند آنتی بیوتیک تجویز کنند. لازم است دوره درمان آنتی بیوتیک ها را کامل به پایان برسانید و از انجام هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید. همچنین برای اطمینان از حذف کامل عفونت، تکرار آزمایش توصیه می شود.

به خاطر داشته باشید که ممکن است پس از درمان مجدداً به سوزاک آلوده شوید.

آیا به آزمایش سوزاک نیاز دارم؟

بله، در صورت داشتن فعالیت جنسی باید آزمایش سوزاک دهید. اگر علائم دارید نیز دادن تست لازم است. اگر نگران هستید اما علائمی ندارید، تا 2 هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری صبر کنید. سوزاک درمان نشده می تواند باعث مشکلات جدی و دائمی سلامتی شود.

کلامیدیا و سوزاک «عفونت های همزمان» هستند، به این معنی که داشتن یک عفونت شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت دیگر قرار می دهد. توصیه می کنیم حتماً از پنل آزمایش کلامیدیا و سوزاک استفاده کنید.

منبع: stdcheck

[sibwp_form id=5]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها