قرص کلیندامایسین چیست؟ آنتی‌بیوتیک قوی برای درمان عفونت‌ها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

باکتری‌ها موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند به سرعت تکثیر شوند. انتقال باکتری‌های مضر به داخل بدن یا رشد بیش از حد باکتری‌های مفید باعث عفونت می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شوند. در این مقاله از مجله درمانکده تصمیم داریم شما را با یک نوع آنتی‌بیوتیک به نام کلیندامایسین آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص کلیندامایسین

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروکلیندامایسین آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان عفونت‌های جدی ناشی از باکتری‌های بی‌هوازی، استرپتوکوک، استافیلوکوک و پنوموکوک استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام کلیندامایسین (Clindamycin) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروقرص Clindamycin یک نوع آنتی‌بیوتیک لینکوزامید نیمه‌سنتتیک است. این دارو از لینکومایسین (یک نوع لینکوزامید طبیعی) مشتق شده است.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروقرص Clindamycin یک داروی تایید شده است.
ساختار دارو قرص کلیندامایسین  
فرمول شیمیاییC18H33ClN2O5S
داروهای هم گروهلینکومایسین
فرم‌های موجود داروکپسول، آمپول، ژل، محلول موضعی، شیاف واژینال و کرم واژینال

نام برندهای قرص کلیندامایسین

این قرص با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • کلیران
  • کلیمایسین
  • دالاسین
  • کلیندافارم
  • کلینداهگزال
  • داتیسین
  • دالاکپ

کاربردهای قرص کلیندامایسین

کلیندامایسین برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی از جمله عفونت‌های ریه، پوست، خون، اندام‌های تناسلی زنانه و اندام‌های داخلی تجویز می‌شود. از کاربردهای این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان آکنه
  • درمان سیاه زخم
  • درمان مالاریا (عفونت جدی که توسط پشه‌ها پخش می‌شود)
  • درمان عفونت گوش، تونسیلیت (عفونتی که باعث تورم لوزه‌ها می‌شود)، فارنژیت (عفونتی که با تورم گلو همراه است) و توکسوپلاسموز (این عفونت در کسانی که سیستم ایمنی سالم ندارند و جنین‌هایی که مادرشان آلوده است باعث مشکلات جدی می‌شود)
  • درمان واژینوز باکتریایی (عفونتی که از رشد بیش از حد باکتری در واژن ناشی می‌شود)
  •  پیشگیری از اندوکاردیت (عفونت دریچه‌های قلب) در افرادی که به دلیل درمان‌های دندانپزشکی در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند

بیشتر بخوانید:داروی کوتریموکسازول؛ یک آنتی‌بیوتیک قوی برای کشتن باکتری‌ها

اینفوگرافی درباره موارد مصرف قرص کلیندامایسین
قرص Clindamycin عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند.

مصرف کلیندامایسین برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی توصیه نمی‌شود. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ در مواقعی که به آن نیاز نیست می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مقاوم به درمان را افزایش ‌دهد.

روش مصرف کلیندامایسین

این آنتی‌بیوتیک را باید سه تا چهار بار در روز، همراه با غذا یا بدون آن، مصرف کنید. Clindamycin را همراه با یک لیوان آب (۲۴۰ میلی‌لیتر) بخورید؛ مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری بدهد. پس از مصرف دارو حداقل تا ۱۰ دقیقه دراز نکشید.

توصیه می‌شود قرص Clindamycin را هر روز در ساعت‌های مشابه مصرف کنید تا بیشترین بهره را از خواص درمانی آن ببرید.

دوز دارو با توجه به وضعیت پزشکی شما مشخص می‌شود. در کودکان، می‌توان دوز را بر اساس وزن بدن مشخص کرد. طول درمان با Clindamycin به نوع عفونت و میزان پاسخ شما به دارو بستگی دارد. بدون مشورت با پزشک دوز دارو یا مدت زمان مصرف آن را تغییر ندهید، چون این کار ممکن است به عوارض جدی منجر شود.

در عرض چند روز پس از شروع مصرف Clindamycin باید احساس بهتری داشته باشید. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک تماس بگیرید.

حتی اگر احساس بهبودی کردید، از Clindamycin تا زمانی که پزشک توصیه کرده است استفاده کنید. اگر مصرف دارو را خیلی زود قطع کنید یا آن را به طور منظم نخورید، ممکن است عفونت به طور کامل درمان نشود و باکتری‌ها به آنتی‎‌بیوتیک‌ مقاوم شوند.

بیشتر بخوانید:داروی لووفلوکساسین؛ درمان عفونت‌های باکتریایی با لووفلوکساسین

عوارض جانبی قرص کلیندامایسین

این دارو ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند. چنانچه علائم زیر شدید بودند یا با گذشت زمان از بین نرفتند، به پزشک مراجعه کنید:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس طعم ناخوشایند یا طعم فلز در دهان
  • درد مفاصل
  • سوزش سر دل
  • لکه‌های سفید در دهان
  • ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن
  • سوزش، خارش و تورم واژن
اینفوگرافی درباره عوارض شایع قرص کلیندامایسین
مشکلات گوارشی، درد مفاصل و سوزش، خارش یا تورم واژن از عوارض شایع قرص Clindamycin هستند.

بعضی از عوارض Clindamycin جدی هستند و به درمان اورژانسی نیاز دارند. در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • تاول زدن پوست
  • کهیر
  • خارش
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • سرگیجه شدید
  • گرفتگی صدا
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب‌ها، چشم‌ها، دست‌ها یا پاها
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • کاهش حجم ادرار

بیشتر بخوانید: قرص فنازومکس برای چیست؟

بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله Clindamycin می‌توانند باعث رشد بیش از حد باکتری‌های خطرناک در روده بزرگ شوند. این عارضه ممکن است اسهال خفیف ایجاد کند یا به یک مشکل تهدید‌کننده زندگی به نام کولیت (التهاب روده بزرگ) منجر شود. Clindamycin بیشتر از سایر آنتی‌بیوتیک‌ها در بروز این مشکل نقش دارد. بنابراین باید فقط برای درمان عفونت‌های جدی استفاده شود. اگر به کولیت یا سایر بیماری‌هایی که روی معده و روده تاثیر می‌گذارند مبتلا هستید، این موضوع را قبل از تجویز Clindamycin به پزشک خود اطلاع دهید.

شما ممکن است در حین مصرف Clindamycin یا تا چند ماه پس از پایان دوره درمان به مشکلات گوارشی مبتلا شوید. به همین دلیل، به محض مشاهده علائمی مثل مدفوع آبکی یا خونی، کرامپ معده یا تب باید فورا نزد پزشک بروید. هرگز سعی نکنید اسهال را با خوددرمانی کنترل کنید، چون این کار ممکن است باعث بدتر شدن علائم شود.

بیشتر بخوانید:قرص آزیترومایسین ۲۵۰ و ۵۰۰؛ دارویی که قاتل جان باکتری‌هاست

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

رعایت نکات زیر احتمال بروز عوارض جانبی ناخواسته در حین مصرف قرص کلیندامایسین را به حداقل می‌رساند:

  • اگر به Clindamycin، لینکومایسین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، در مورد این موضوع با پزشک یا داروساز صحبت کنید.
  • به پزشک خود بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا قصد دارید مصرف آن‌ها را شروع کنید. چون ممکن است لازم باشد پزشک دوز داروهایتان را تغییر دهد یا شما را از نظر بروز عوارض جانبی به دقت تحت نظر بگیرد.
  • سابقه ابتلا به آسم، آلرژی، اگزما، مشکلات گوارشی، بیماری کلیوی و بیماری کبدی را به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از انجام هر گونه جراحی از جمله جراحی دندان به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که Clindamycin مصرف می‌کنید.
  • در حین مصرف این دارو به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد پزشک با آزمایش‌های مختلف پاسخ بدن شما را به دارو بررسی کند.
  • این دارو ممکن است روی اثربخشی واکسن‌‎های حاوی باکتری زنده (مانند واکسن تیفوئید یا حصبه) تاثیر بگذارد. قبل از واکسیناسیون به پرسنل بهداشتی بگویید که از Clindamycin استفاده می‌کنید.
پزشک با مرد بیمار صحبت می‌کند
هرگز بدون مشورت با پزشک از هیچ آنتی‌بیوتیکی از جمله Clindamycin استفاده نکنید.

تداخلات دارویی قرص کلیندامایسین

بعضی از داروها با این قرص تداخل دارند، از جمله:

  • قرص‌های ضد بارداری
  • داروهایی که عضلات را برای جراحی شل می‌کنند
  • ریفامپین

این فهرست ممکن است تمام تداخلات دارویی Clindamycin را پوشش ندهد. بنابراین مهم است که همیشه پزشک را از داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود مطلع کنید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد مخدر استفاده می‌کنید، این موضوع را به دکتر عفونی بگویید. چون احتمال دارد با Clindamycin تداخل داشته باشند.

فعل و انفعالات قرص کلیندامایسین در بدن

کلیندامایسین یک آنتی‌بیوتیک موثر برای درمان عفونت‌های جدی است. بسته به نوع عفونت و دوز Clindamycin، این دارو می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد یا از رشد آن‌ها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:ایمی پنم چیست؟ نکاتی که باید درباره این آنتی‌بیوتیک بدانید

افراد آسیب‌پذیر

توصیه می‌شود بدون مشورت با پزشک از قرص کلیندامایسین در بارداری استفاده نکنید. همچنین اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، فورا این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

در حال حاضر، تحقیقات کافی در مورد عوارض مصرف قرص کلیندامایسین در شیردهی وجود ندارد. بنابراین اگر به فرزند خود شیر می‌دهید، باید قبل از مصرف این دارو با مشاوره آنلاین متخصص عفونی مشورت کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که قرص کلیندامایسین چیست و چه کاربردهایی دارد، پاسخ دادیم. اگر در مورد این دارو به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با پزشک عمومی یا متخصص عفونی مشورت کنید. سایت درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین پزشکان آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

سوالات متداول

قرص کلیندامایسین برای چیست؟

این دارو یک نوع آنتی‌بیوتیک‌ است که عفونت‌های باکتریایی‌ را در اندام‌های مختلف بدن درمان می‌کند. به عنوان مثال، از قرص کلیندامایسین برای عفونت واژن، ریه، پوست و خون استفاده می‌شود.

قرص کلیندامایسین ۱۵۰ و ۳۰۰ برای درمان چه بیماری‌هایی تجویز می‌شود؟

هم قرص کلیندامایسین ۱۵۰ و هم قرص کلیندامایسین 300 هر ۲ باکتری‌ها را از بین می‌برند و از گسترش عفونت‌ جلوگیری می‌کنند.

آیا از قرص کلیندامایسین برای جوش استفاده می‌شود؟

بله. گاهی‌اوقات پزشکان این دارو را برای درمان آکنه تجویز می‌کنند.

آیا قرص کلیندامایسین برای عفونت دندان مفید است؟

بله. پزشکان می‌توانند از این دارو برای درمان عفونت دندان استفاده کنند. Clindamycin معمولا برای کسانی تجویز می‌شود که به دلیل آلرژی قادر به مصرف پنی‌سیلین نیستند.

آیا مصرف قرص کلیندامایسین در پریودی امکان‌پذیر است؟

بله. اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، می‌توانید از آن در دوران پریود استفاده کنید.

عوارض قرص کلیندامایسین چیست؟

از شایع‌ترین عوارض این دارو می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، احساس طعم فلز در دهان، درد مفاصل، ایجاد لکه‌های سفید در دهان، ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن یا سوزش، خارش و تورم واژن اشاره کرد.

آیا قرص کلیندامایسین باعث اسهال میشود؟

 بله. این دارو ممکن است تا چند ماه پس از پایان دوره درمان باعث اسهال شود. اگر اسهال بیش از ۲ روز طول کشید یا شدید بود، به پزشک مراجعه کنید.

اگر مصرف کلیندامایسین را فراموش کردم، چه کنم؟

دوز فراموش‌شده را به محض به خاطر آوردن مصرف کنید. اما اگر زمان مصرف نوبت بعدی دارو نزدیک است، از دوز فراموش‌شده صرف نظر کنید و فقط نوبت بعدی دارو را بخورید. هرگز برای جبران، دوز دارو را ۲ برابر نکنید.

منابع: medlineplus, webmd, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها