پماد کلوتریمازول؛ معرفی و کاربرد+ اطلاعات تکمیلی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پماد کلوتریمازول (Clotrimazole) راه‌حل مناسبی برای درمان عفونت‌های قارچی پوست است. این پماد موضعی را می‌توانید برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌های قارچی از پای ورزشکار گرفته تا خارش سر و عفونت‌های واژن استفاده کنید. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم بدانیم کرم کلوتریمازول چیست، چه کاربردی دارد، عوارض جانبی آن چیست و چگونه باید این دارو را مصرف کرد.

پماد کلوتریمازول چیست؟

پماد موضعی کلوتریمازول یک داروی ضد قارچی قوی است و در گروه داروهای ایمیدازول (Imidazole) قرار می‌گیرد. این داروها با مهار یا کاهش فعالیت آنزیم‌هایی به نام ایمیدازول‌ در سلول‌های قارچی، اثر خود را اعمال می‌کنند. ایمیدازول‌ها روی پروتئین‌های اساسی که برای رشد و تکثیر قارچ‌ها ضروری هستند، تاثیر می‌گذارند و در فعالیت آن‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. این مکانیسم باعث مرگ و از بین رفتن سلول‌های قارچی می‌شود. در کنار کلوتریمازول، فلوکونازول (Fluconazole)، ایتراکونازول (Itraconazole) و میکونازول (Miconazole) از دیگر داروهای این خانواده به‌شمار می‌روند. مهم‌ترین ویژگی این داروها، عملکرد بالا در درمان عفونت‌های قارچی با کمترین عوارض جانبی ممکن است. با این حال، قبل از استفاده از داروهای ایمیدازول، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید از مشاوره آنلاین متخصص زنان سایت درمانکده استفاده کنید.

پماد کلوتریمازول برای چیست؟

مهم‌ترین کاربرد پماد کلوتریمازول را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

پماد کلوتریمازول برای خارش واژن

پماد کلوتریمازول واژینال برای درمان عفونت‌های قارچی در داخل واژن (کاندیدیازیس واژن، Vaginal candidiasis) استفاده می‌شود. برای این منظور می‌توانید به سراغ پماد کلوتریمازول 1 درصد واژینال بروید. البته این پماد توانایی مقابله با برخی عفونت‌های باکتریایی واژن را نیز دارد. در این شرایط احتمالا دکتر زنان داروهای خوراکی آنتی‌بیوتیک را نیز در کنار آن تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید:پماد برای از بین بردن جای زخم

پماد کلوتریمازول واژینال ۱ درصد را می‌بینید.
کرم کلوتریمازول واژینال ۱ درصد در درمان عفونت‌های قارچی خفیف واژن کاربرد دارد.

نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول واژینال

برای استفاه از پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن به نکات عمومی زیر توجه کنید:

  • اپلیکاتور را خوب بشویید، ضدعفونی و خشک کنید. از دستمال‌های پرزدار برای این منظور استفاده نکنید. سشوار ایده خوبی برای خشک کردن اپلیکاتور است.
  • پوشش آلومینیومی تیوب را با استفاده از درب آن سوراخ کنید.
  • اپلیکاتور را روی دهانه تیوب قرار دهید. با یک دست اپلیکاتور را نگه دارید و با دست دیگر تیوب را فشار دهید تا پماد به داخل اپلیکاتور هدایت شود. اپلیکاتور را پُر کنید.
  • به پشت بخوابید و اپلیکاتور را به درون واژن هدایت کنید. حالا میله اپلیکاتور را فشار دهید تا پماد در عمق واژن تخلیه شود.

نکات مهم مصرف کرم کلوتریمازول واژینال

هنگام استفاده از این دارو برای درمان عفونت‌های قارچی واژن به چند نکته مهم زیر دقت کنید:

  • اگر سه روز پس از مصرف این دارو، درمان نشدید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • دوره درمان را کامل کنید. بی‌توجهی به این موضوع ریسک بازگشت عفونت را افزایش می‌دهد. طول درمان معمولا ۱۴ روز است.
  • در طی درمان رابطه جنسی نداشته باشید.
  • پس از درمان نیز با مشورت پزشک مقاربت را شروع کنید. به‌طور کلی توصیه می‌شود تا سه روز پس از درمان از وسایلی مانند کاندوم استفاده نشود.

بیشتر بخوانید:پماد برای نیش حشرات چی خوبه؟

چگونگی قرار گرفتن اپلیکاتور در دهانه تیوب پماد کلوتریمازول واژینال را می‌بینید.
برای استفاده از کرم کلوتریمازول واژینال به اپلیکاتور نیاز دارید.

عوارض پماد کلوتریمازول واژینال چیست؟

این دارو عوارض جانبی خاصی ندارد. اگر پس از استفاده با علائمی مانند خارش، سوزش و ترشحات غیرطبیعی واژن مواجه شدید، مصرف دارو را قطع کنید.

پماد کلوتریمازول برای قارچ پوستی

برخی عفونت‌های قارچی پوستی که می‌توانید با کرم کلوتریمازول درمان کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت پای ورزشکار (Athlete’s Foot):‌ این عفونت قارچی معمولا اطراف ناخن‌ها و بین انگشتان پا را درگیر می‌کند و با علائمی مانند خارش، ترشحات، ترک‌های خشک و قرمزی پوست همراه است.
  • عفونت کرم حلقوی (Ringworm): این عفونت قارچی باعث ایجاد یک حلقه قرمز و خارش‌دار در سطح پوست می‌شود و می‌تواند هر قسمتی از بدن مانند سر و کشاله ران را درگیر کند. این قارچ می‌تواند از طریق تماس با حیواناتی مانند سگ و گربه به انسان منتقل شود.
  • خارش ژوک یا جوک (Jock Itch): این عارضه جزو عفونت‌های کچلی است و می‌تواند پوست، مو و ناخن‌ها را درگیر کند.

مهم‌ترین نکته در استفاده از پماد کلوتریمازول برای عفونت‌های قارچی پوستی، ادامه دادن درمان در مدت زمانی است که پزشک معالج توصیه کرده است. گاهی‌اوقات پس از مصرف به‌نظر می‌رسد پوست بهبود یافته است اما قارچ‌ها در عمق پوست باقی مانده‌اند و باعث عود مجدد عفونت می‌شوند.

بیشتر بخوانید:پماد تتراسایکلین برای چیست؟

روش مصرف پماد کلوتریمازول برای قارچ پوستی

چگونگی استفاده از این کرم با توجه به محل درگیری پوست و شدت علائم می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد. توصیه‌های عمومی شامل موارد زیر هستند:

  • قبل از مصرف بهترین پماد کلوتریمازول ناحیه مورد نظر را با آب و صابون بشویید و آن را خشک کنید.
  • مقدار مناسبی از پماد را روی پوست بمالید و با نوک انگشتان ماساژ دهید تا کرم جذب پوست شود.
  • به‌طور کلی دوز مناسب برای درمان بیماری‌های قارچ پوستی برای کودکان و بزرگسالان ۲ بار در روز است.
  • از تماس دارو با چشم و دهان خودداری کنید.

کاربرد پماد کلوتریمازول برای مردان چیست؟

مردان مانند زنان می‌توانند در ناحیه تناسلی دچار عفونت‌های قارچی مخمر شوند. این عفونت در مردان معمولا با علائمی مانند سوزش ادرار، التهاب در ناحیه آلت تناسلی، تحریک و خارش همراه است. این نوع عفونت‌ها می‌توانند با مصرف پماد موضعی کلوتریمازول برطرف شوند.

اینفوگرافیکی از کاربرد پماد کلوتریمازول
از کرم کلوتریمازول می‌توانید برای درمان عفونت‌های قارچی پوستی، عفونت قارچی واژن در زنان و آلت تناسلی در مردان استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف پماد کلوتریمازول چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف این پماد برای قارچ‌های پوستی می‌تواند بلافاصله بعد از تمیز کردن پوست باشد. اگر قصد دارید این پماد را برای عفونت واژن استفاه کنید، بهتر است قبل از خواب شبانه این کار را انجام دهید.

پماد کلوتریمازول در چند خط

کرم کلوتریمازول بهترین و موثرترین راه برای درمان انواع عفونت‌های قارچی است. این پماد تاثیر‌گذاری سریعی دارد و بدون نسخه پزشک نیز می‌توانید آن را تهیه کنید. معمولا در سه روز اول پس از مصرف، علائم بهبودی را می‌بینید، در غیر این صورت بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. این دارو عارضه جانبی خاصی ندارد. برخی افراد ممکن است نسبت به مواد و ترکیبات آن حساسیت نشان دهند، همچنین مصرف بیش از حد این دارو منجر به خشکی پوست می‌شود.

بیشتر بدانید: پماد موپیروسین چیست؟

چند سوال درباره پماد کلوتریمازول

پماد کلوتریمازول برای چیه؟

این دارو به‌طور خاص عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند.

آیا مصرف پماد کلوتریمازول در بارداری و یا شیردهی محدودیت دارد؟

پماد کلوتریمازول در شیردهی و بارداری محدودیتی ندارد؛ با این حال قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

می‌توان از پماد کلوتریمازول در پریودی استفاده کرد؟

دوره درمان را در زمان قاعدگی می‌توانید ادامه دهید؛ با این حال بهتر است با پزشک مشورت کنید.

عوارض کلوتریمازول چیست؟

این دارو عارضه جانبی خاصی ندارد. مهم‌ترین مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید حساسیت‌های پوستی است. همچنین مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند منجر به خشکی پوست شود.

آیا پماد کلوتریمازول برای گربه خوب است؟

کرم کلوتریمازول اغلب برای درمان عفونت‌های قارچی در انسان‌ها است و به عنوان داروی خاصی برای درمان عفونت‌های قارچی در گربه‌ها به‌شمار نمی‌رود.

آیا داروی کلوتریمازول فقط به شکل پماد در دسترس است؟

خیر. شما می‌توانید این دارو را به شکل شیاف، لوسیون، محلول موضعی و قرص نیز تهیه کنید.

فرق پماد کلوتریمازول ۱ درصد موضعی با کرم کلوتریمازول ۲ درصد چیست؟

تفاوت آن‌ها به میزان ماده موثره در ترکیبات دارو باز می‌گردد. پماد ۱ درصد معمولا برای درمان عفونت‌های قارچی خفیف کاربرد دارد.

منبع: nhs | webmd | medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها