کربوکسی تراپی روشی موثر برای ترمیم و جوان‌سازی پوست

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کربوکسی تراپی یکی از تکنیک‌های زیبایی است که تاثیر زیادی در ترمیم مشکلات پوستی و جوان‌سازی نقاط مختلف بدن دارد. در این روش، با استفاده از گاز کربن‌دی‌اکسید پزشکی، جریان خون زیر پوست را افزایش می‌دهند تا ناحیه مورد نظر ترمیم شود. 

در واقع کربن‌دی‌اکسید، گازی است که باید از بدن خارج شود. وقتی متخصص زیبایی این گاز را با اهداف مشخص در ناحیه مورد نظر بدن تزریق می‌کند، گلبول‌های قرمز فعال‌تر می‌شوند تا گاز را از بدن خارج کنند. این امر باعث خون‌رسانی بیشتر به سلول‌ها می‌شود و نتایجی همچون ترمیم و جوان‌سازی مشکل پوستی، کاهش رسوبات چربی سرسخت و درمان برخی بیماری‌ها به همراه دارد. 

اگر شما هم به دنبال یک تکنیک زیبایی بدون درد، کم‌تهاجمی و با حداقل عوارض هستید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با کاربرد، فواید و عوارض کربوکسی تراپی آشنا کنیم.

کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی (Carboxytherapy) نوعی درمان غیر جراحی با گاز کربن‌دی‌اکسید (CO2) است که به ترمیم، جوان‌سازی پوست و حذف چربی‌های سرسخت کمک می‌کند. کمبود اکسیژن در اغلب افراد پس از ۳۰ سالگی باعث تسریع روند پیری پوست می‌شود. در چنین وضعیتی می‌توان از درمان با گاز کربن‌دی‌ا‌کسید برای اکسیژن‌رسانی به پوست استفاده کرد. 

در ادامه می‌توانید عکس قبل و بعد کربوکسی تراپی زیر چشم را مشاهده کنید:

تصویر قبل و بعد کربوکسی‌تراپی زیر چشم
کربوکسی‌تراپی یک راه‌کار غیر جراحی برای بهبود ظاهر پوست صورت و بدن است.

اکسیژن‌رسانی به پوست می‌تواند علاوه بر تحریک متابولیک پوست و بازسازی آن به افزایش گردش خون و کلاژن‌سازی بیشتر کمک کند. در این روش، پزشک متخصص زیبایی به کمک سوزن بسیار باریک، گاز کربن‌دی‌اکسید را به زیر پوست، لایه مزودرم و لایه عمیق‌تر تزریق می‌کند. 

در حال حاضر متخصصان از این روش برای ترمیم و جوان‌سازی نواحی مختلف بدن مانند صورت، زیر چشم، پلک، بازو، گردن، شکم، باسن، ناحیه تناسلی و ران استفاده می‌کنند.

کاربرد کربوکسی تراپی (Carboxytherapy)

از مهم‌ترین کاربردهای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کربوکسی تراپی صورت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این روش، جوان‌سازی و رفع خطوط صورت است. تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید به زیر پوست صورت باعث تحریک کلاژن پوست، از بین رفتن خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم و چین و چروک اطراف دهان یا پیشانی می‌شود. همچنین به کمک این روش می‌توان سلول‌های چربی گونه را از بین برد و افتادگی آن را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۲ راز پوست کره‌ای‌‌ها؛ روتینی بسیار ساده اما شگفت‌انگیز!

کربوکسی تراپی برای تیرگی زیربغل

تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید به زیربغل باعث افزایش گردش خون و تحریک کلاژن‌سازی در آن ناحیه می‌شود. نتیجه این عمل، گشاد شدن عروق خونی و جوان‌سازی بافت پوست زیر بغل است. اگر نگران دردناک بودن این روش هستید، باید بگوییم کربوکسی تراپی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما در طول فرآیند تزریق، هیچ دردی احساس نمی‌کنید.

کربوکسی تراپی واژن

به کمک این روش می‌توان مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار، تنگی واژن، بی‌میل جنسی و درد هنگام مقاربت را درمان کرد. تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید به این ناحیه باعث تحریک مویرگ‌ها می‌شود و جریان خون را در واژن افزایش می‌دهد. 

همچنین زنانی که تمایل به تنگی و جوان‌سازی واژن دارند، می‌توانند با تایید دکتر متخصص زنان برای کربوکسی تراپی واژن اقدام کنند. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که کربوکسی تراپی برای تیرگی واژن موثر است یا خیر، باید بگوییم از بین بردن تیرگی و چین و چروک این ناحیه یکی از اصلی‌ترین کاربردهای کربوکسی‌تراپی به‌شمار می‌آید. 

در واقع تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید به این ناحیه باعث افزایش گردش خون، اکسیژن‌رسانی بیشتر و ترمیم سلول‌های واژن می‌شود که نتیجه آن بالا رفتن متابولیسم در این ناحیه است. از همین‌رو می‌توان این روش را یکی از موثرترین راه‌کارها برای افزایش کلاژن‌سازی پوست واژن و جوان‌سازی آن دانست.

کربوکسی تراپی برای لاغری

تحقیقات نشان داده به کمک تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید می‌توان سلول‌های چربی سرسخت را کوچک کرد یا از بین برد. با این حال بهتر است برای اینکه در زمان کوتاه‌تری به نتیجه مطلوب برسید، از روش کربوکس‌ تراپی همراه با ورزش و رعایت رژیم غذایی استفاده کنید. دکتر تغذیه آنلاین درمانکده می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

بیشتر بخوانید: بوتاکس پیشانی چیست؟ راه‌کاری کم‌خطر و موثر برای چین‌وچروک

کربوکسی‌تراپی زیر چشم

یکی دیگر از اثرات مهم کربوکسی تراپی برای گودی زیر چشم است. برخی افراد به دلیل گردش خون ضعیف و جمع شدن عروق زیر چشم، دچار حلقه‌های تیره در آن ناحیه می‌شوند. در چنین وضعیتی، تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید به افزایش اکسیژن‌رسانی، گردش خون و کاهش تجمع عروق زیر چشم کمک می‌کند.

کربوکسی تراپی برای جای جوش و لک صورت

تصویر صورت یک خانم دارای جوش
درمان با گاز کربن‌دی‌اکسید باعث فعال شدن فرآیندهای متابولیک و بازسازی پوست می‌شود.

یکی از بهترین راه‌های درمان جای جوش و لک‌های پوستی، تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید زیر پوست است. در واقع کربوکسی تراپی برای لک صورت و جای جوش از این جهت حائز اهمیت است که می‌توانید بدون احساس درد و برای مدت طولانی، مشکلات پوستی صورت خود را برطرف کنید.

بیشتر بخوانید:هایفوتراپی چیست؟ مزایا و معایب جوانسازی پوست با دستگاه HIFU

کربوکسی تراپی مو

اکثر افراد به دلیل کاهش گردش خون کافی در سر دچار ریزش مو می‌شوند. در اغلب موارد می‌توان با تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید، گردش خون را در این ناحیه تقویت کرد تا از ریزش مو جلوگیری شود. معمولا متخصص پوست، مو و زیبایی برای رفع کامل ریزش مو، تزریق این گاز را هر چند ماه یک بار تکرار می‌کند.

کربوکسی تراپی برای ترک پوستی (استرچ مارک)

زمانی که کلاژن پوست پاره شود، آن ناحیه از بدن دچار ترک خواهد شد که اصطلاحا به آن استرچ مارک می‌گویند. در این مواقع، درمان با گاز کربن‌دی‌اکسید به تحریک کلاژن پوست و ایجاد مجدد آن کمک می‌کند. نتیجه این عمل را می‌توان افزایش اکسیژن‌رسانی، گشاد شدن عروق و تحریک بافت آتروفی‌شده دانست.

کربوکسی تراپی برای جای اسکار و بخیه

تجمع تعدادی جوش عفونی در بخشی از صورت باعث ایجاد آکنه می‌شود. در اغلب موارد جای آکنه‌ها پس از بهبودی باقی می‌ماند که به آن اسکار می‌گویند. ایجاد اسکار پس از درمان جوش‌ها را می‌توان ناشی از تخریب رشته‌های کلاژن پوست دانست. 

تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید زیر پوست دارای اسکار باعث تحریک کلاژن‌سازی و بهبود بافت آن ناحیه می‌شود. همچنین کربوکسی‌تراپی به دلیل افزایش تولید کلاژن فیبروبلاست، تاثیر زیادی بر بهبود زخم ناشی از جراحی دارد.

بیشتر بخوانید: لیفت شقیقه چگونه انجام می‌شود؟ ماندگاری آن چقدر است؟

فواید کربوکسی تراپی

از مزایای درمان با گاز کربن‌دی‌اکسید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش درمان کم‌تهاجمی
  • بدون دوره نقاهت
  • قابل انجام در نواحی مختلف صورت و بدن
  • کاهش سلولیت و بافت چربی بدن
  • رفع ترک پوستی و جای زخم
  • تقویت گردش خون و اکسیژن‌رسانی 
  • کمک به فرآیند بازسازی پوست
  • کاهش گودی و حلقه تیره زیر چشم
  • تحریک کلاژن‌سازی
اینفوگرافیک مزایای کربوکسی‌تراپی
کربوکسی‌تراپی باعث اکسیژن‌رسانی به لایه‌های عمیق پوست می‌شود و فرآیند کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند.

کربوکسی تراپی با ژل چیست؟

کربوکسی تراپی صورت بدون تزریق، یکی از روش‌های پرطرفدار جوان‌سازی پوست است که به کمک یک لایه ژل مخصوص و ماسک ورقه‌ای انجام می‌شود. در این روش با وجود اینکه خبری از سوزن و تزریق نیست، متابولیسم پوست افزایش می‌یابد و اکسیژن‌رسانی طبیعی صورت می‌گیرد. در واقع کربوکسی‌تراپی غیر تزریقی باعث آب‌رسانی عمیق می‌شود و می‌توان آن را به عنوان یک روشن‌کننده فوری معرفی کرد.

انواع روش کربوکسی تراپی

رایج‌ترین روش‌های استفاده از این متد ترمیم‎کننده و جوان‌ساز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کربوکسی تراپی در پاک‌سازی پوست: این روش باعث آزاد شدن CO2 در بافت و جذب بهتر اکسیژن می‌شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به تحریک کلاژن‌سازی، لایه‌برداری ملایم از پوست و شفافیت آن اشاره کرد.
  • کربوکسی تراپی با مواد: منظور از این روش، کربوکسی تراپی بدون تزریق است که به کمک ژل و ماسک مخصوص انجام می‌شود.
  • کربوکسی تراپی در خانه: برای انجام این روش در خانه، کافیست ژل CO2 و ماسک مخصوص را خریداری کنید. ابتدا لایه ضخیمی از ژل را روی صورت‌تان بمالید، سپس ماسک مخصوص را روی آن بگذارید و کمی فشار دهید. ماسک باید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان باقی بماند.
  • کربوکسی تراپی با دستگاه: در این روش از دستگاه‌ مخصوصی استفاده می‌کنند تا گاز CO2 پس از تنظیم به وسیله لوله استریل ساطع شود. انتهای لوله‌های استریل، فیلتری وجود دارد که می‌تواند ناخالصی‌های گاز CO2 را قبل از ورود به بدن بگیرد. در نهایت پزشک متخصص زیبایی، گاز فیلترشده را توسط سوزن بسیار باریکی به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کند.

عوارض کربوکسی تراپی (Carboxytherapy)

روش درمان با گاز کربن‌دی‌اکسید ایمن است و معمولا عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند. با این حال ممکن است پس از تزریق دچار برخی علائم کوتاه‌مدت شوید که کمتر از یک هفته از بین می‌روند:

  • تورم و کبودی
  • پف کردن پوست
  • صدای خش خش پوست
  • درد و قرمزی
  • جای سوختگی

بیشتر بخوانید: لیفت چشم چیست؟ چه عوارض و خطراتی دارد؟

راهنمای مراجعه به پزشک

کربوکسی تراپی یک روش درمانی نسبتا جدید برای رفع مشکلات پوستی و حذف چربی‌های سرسخت در نواحی مختلف بدن است. این روش به کمک تزریق گاز کربن‌دی‌اکسید انجام می‌شود و شما در طول تزریق، درد بسیار مختصر و فشار کمی احساس می‌کنید. احتمال بروز عوارض جدی پس از کربوکسی‌تراپی زمانی افزایش می‌یابد که دکتر متخصص زیبایی از مهارت کافی برخوردار نباشد و سوزن هنگام تزریق به رگ خونی یا ورید برخورد کند. 

برای جلوگیری از این اتفاق، به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین آن با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص پوست، مو و زیبایی آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر پوست نوبت بگیرید.

سوالات متداول

کاربرد کربوکسی تراپی چیست؟

تقویت گردش خون، اکسیژن‌رسانی به پوست، بازسازی و آب‌رسانی پوست، بهبود جای زخم و اسکار، رفع گودی و حلقه تیره زیر چشم، تحریک کلاژن‌سازی، بهبود ترک‌های پوستی، جوان‌سازی و رفع تیرگی نواحی مختلف بدن.

آیا کربوکسی تراپی دائمی است؟

عوامل مختلفی مانند ناحیه مورد نظر برای درمان با گاز کربن‌دی‌اکسید و سن افراد بر ماندگاری این روش تاثیر دارند. به طور کلی می‌توان مدت ماندگاری کربوکسی‌تراپی را حدود ۶ ماه دانست که برای ماندگاری بیشتر باید آن را تکرار کنید.

کربوکسی تراپی برای چه افرادی مناسب نیست؟

درمان با گاز کربن‌دی‌اکسید در شرایطی مانند بارداری، بیماری حاد تنفسی، بیماری قلبی و عروقی، عفونت‌های پوستی و قارچی، اختلالات مرتبط با انعقاد خون و دیابت کنترل‌نشده انجام نمی‌شود.

منابع: healthline | verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها