پماد موپیروسین چیست؟ با فواید عالی آن آشنا شوید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر با عفونت‌های باکتریایی پوستی مواجه هستید، پماد موپیروسین (Mupirocin) می‌تواند گزینه‌ای موثر برای درمان باشد. این عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی می‌توانند طیف گسترده‌ای داشته باشند. برای مثال می‌توان به زگیل، جوش‌های آبله و حتی زخم‌های سوختگی اشاره کرد. مطالعه این مقاله از مجله درمانکده به شما کمک می‌کند تا بیشتر راجع به این پماد موضعی بدانید.

معرفی پماد موپیروسین

پماد موپیروسین (Mupirocin) در گروه داروهای آنتی‌بیوتیک قرار می‌گیرد. این دارو از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و مانع از تکثیر آن‌ها می‌شود. موپیروسین یک آنتی‌بیوتیک از گروه بتالاکتام‌ها (Beta-lactam antibiotics) است. این ماده ترشح پروتئین‌های مهم در دیواره‌ سلولی باکتری‌ها را مهار می‌کند. البته باید بدانید موپیروسین به طور خاص برای مبارزه با باکتری‌های گرم مثبت طراحی شده است. منظور از باکتری‌های گرم مثبت، باکتری‌هایی هستند که در ترکیب با رنگ در آزمایش گرمایشی (Gram staining) به رنگ بنفش یا آبی دیده می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به باکتری‌های استافیلوکوکوس (Staphylococcus) و استرپتوکوکوس (Streptococcus) اشاره کرد که در محیط‌های مختلفی مانند خاک، آب، مواد غذایی و بدن انسان و جانوران یافت می‌شوند. به طور کلی، این باکتری‌ها می‌توانند در شرایطی مانند ضعف سیستم ایمنی، زخم‌های جراحی و حتی در شرایط عادی بدن باعث ایجاد عفونت‌های پوستی شوند.

پماد موپیروسین (Mupirocin) را می‌بینید.
پماد موپیروسین مصرف موضعی دارد و در درمان عفونت‌های پوستی باکتریایی موثر است.

کاربرد پماد موپیروسین چیست؟

این دارو برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های پوستی باکتریایی تجویز می‌شود. در ادامه چند نمونه رایج از کاربرد این پماد را مطالعه می‌کنید:

بیشتر بخوانید: پماد زینک اکساید چیست؟ فواید عالی آن برای پوست

پماد موپیروسین برای بخیه

پس از جراحی و بخیه زدن معمولا پزشک پماد Mupirocin را به عنوان بخشی از مراقبت‌های پس از عمل توصیه می‌کند. به این ترتیب از بروز عفونت و التهاب جلوگیری می‌شود و روند بهبودی نیز سریع‌تر انجام خواهد شد. در زمان بخیه زدن پوست باز می‌شود و آسیب می‌بیند. اگر در چنین شرایطی باکتری‌های محیطی به ناحیه زخم نفوذ کنند، ریسک بروز عفونت افزایش می‌یابد. این پماد موضعی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند. مزایای استفاده از این پماد پس از بخیه زدن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کنترل عفونت: با مهار رشد و تکثیر باکتری‌های موجود در ناحیه بخیه.
  • کاهش التهاب: با کاهش تعداد باکتری‌ها و پیشگیری از ورود آن‌ها به بافت‌های زخم.
  • تسریع فرایند بهبودی: با ایجاد یک محیط تمیزتر و کاهش خطرات مرتبط با عفونت.

پماد موپیروسین برای جوش

اگر جوش ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پماد Mupirocin می‌تواند روند بهبود آن را تسریع کند. این پماد با مسدود کردن سنتز پروتئین‌های سلولی در باکتری‌ها از رشد و تکثیر آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. این دارو می‌تواند التهاب و قرمزی ناشی از جوش‌های عفونی باکتریایی را مهار کند. نکته مهمی که باید بدانید این است که پماد موپیروسین تنها برای جوش‌هایی که ناشی از عفونت باکتریایی هستند، موثر است و برای جوش‌های دیگر مانند جوش‌های آکنه کاربرد ندارد. این نوع جوش‌ها معمولا ناشی از عوامل دیگری مانند چربی زیاد پوست، التهابات غدد چربی یا ترشحات هورمونی هستند که ترکیبات پماد Mupirocin برای درمان و کنترل آن‌ها نمی‌تواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید: پماد تتراسایکلین برای چیست؟ پمادی کاربردی و بسیار موثر!

فردی که برای درمان جوش باکتریایی از پماد موپیروسین استفاده می‌کند.
پماد موپیروسین‌ صرفا برای درمان جوش با عفونت باکتریایی کاربرد دارد.

پماد موپیروسین بعد از کاشت مو

نکروز (Necrosis) می‌تواند یکی از عوارض کاشت مو در ناحیه گیرنده باشد. منظور از نکروز مرگ بافت و یا سلول‌های بدن است. علائم نکروز با توجه به محل و میزان تخریب بافت متفاوت است و می‌تواند شامل درد، تغییرات در رنگ و بافت پوست، سفتی و یا نرمی غیرطبیعی بافت در آن منطقه باشد. در کاشت مو، نکروز می‌تواند به طور مختصر به دو شکل زیر اتفاق بیفتد:

  • نکروز موها (Hair Necrosis): این اتفاق اغلب به دلیل فشار زیاد روی موهای کاشته‌شده یا انسداد رگ‌های خونی در اطراف موها رخ می‌دهد و موجب مرگ موها می‌شود. این عارضه شایع نیست.
  • نکروز پوست (Skin Necrosis): در موارد بسیار نادر، ممکن است نکروز پوست در محل کاشت مو رخ دهد. این اتفاق معمولا به علت فشار زیاد روی بافت پوستی، انسداد رگ‌های خونی یا عفونت در محل کاشت مو ایجاد می‌شود. این مشکل نیاز به مداخله پزشکی فوری دارد و درمان ممکن است شامل خارج کردن موهای کاشته‌شده، مراقبت‌های پوستی و درمان دارویی باشد. در درمان دارویی نیز پزشکان با توجه به وضعیت بیمار ممکن است پماد موپیروسین را تجویز کنند.

بیشتر بخوانید: پماد کلوتریمازول؛ معرفی و کاربرد+ اطلاعات تکمیلی

پماد موپیروسین بعد از عمل بینی

عمل بینی فرآیندی است که ممکن است منجر به زخم‌های کوچک یا شکاف در پوست و بافت‌های مجاور بینی شود. این زخم‌ها می‌توانند در معرض عفونت قرار بگیرند. پماد موپیروسین به کنترل و پیشگیری از عفونت در این نواحی کمک می‌کند.

مهم‌ترین کاربرد پماد موپیروسین‌ چیست؟

اینفوگرافیکی از کاربرد پماد موپیروسین (Mupirocin)
پماد موپیروسین ‌موپیروسین‌ با هدف درمان عفونت‌های باکتریایی پوست تجویز می‌شود.
  • ترمیم زخم‌های زرد
  • کنترل عفونت‌های پوستی ثانویه
  • درمان سوختگی‌های کوچک و خفیف
  • عفونت داخل بینی
  • جوش‌های ناشی از عفونت باکتریایی
  • پس از جراحی و بخیه زدن پوست
  • در صورت بروز نکروز پس از کاشت مو

طریقه مصرف پماد موپیروسین چگونه است؟

هنگام استفاده از پماد Mupirocin به نکات زیر دقت کنید:

  • قبل از استفاده از پماد، ناحیه مورد نظر را با آب و صابون تمیز و خشک کنید.
  • لایه نازکی از پماد را روی ناحیه آسیب‌دیده به آرامی بمالید تا جذب پوست شود.
  • به طور کلی پماد موپیروسین معمولا یک تا چند بار در روز استفاده می‌شود. در این زمینه حتما باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

از مصرف بیش از حد پماد خودداری کنید. اگر در این زمینه به مشاوره پزشک نیاز دارید، می‌توانید با پزشکان متخصص درمانکده مشاوره آنلاین با دکتر پوست و مو داشته باشید.

بیشتر بخوانید: پماد برای از بین بردن جای زخم؛‌ معرفی بهترین پمادها

عوارض جانبی پماد موپیروسین

در صورتی که دستور پزشک را برای مصرف این پماد رعایت کنید، دچار عوارض جانبی خاصی نخواهید شد. با این حال بدن افراد می‌تواند واکنش‌های مختلف به این دارو نشان دهد. از عوارض نسبتا شایع پماد Mupirocin می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش موضعی
  • سردرد
  • راش و خارش پوستی
  • تغییر در رنگ پوست

پماد موپیروسین در چند خط

پماد موپیروسین آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان عفونت‌های پوستی و جلوگیری از عفونت در نواحی زخم استفاده می‌شود. این پماد دارای خواص ضد باکتریایی است و معمولا برای کنترل و کاهش رشد باکتری‌ها، کنترل التهابات و کاهش علائم التهابی مانند قرمزی، خارش و تورم به کار می‌رود. استفاده از این پماد موضعی برای بعد از جراحی بینی، پوست، جراحی دندان، جراحی‌های تخصصی و زخم‌های پوستی سطحی توصیه می‌شود. این پماد باید طبق دستور پزشک استفاده شود. در صورت بروز هرگونه حساسیت یا عوارض جانبی غیرطبیعی مصرف آن را متوقف کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از پماد موپیروسین در اطفال ایمن است؟

این دارو را می‌توانید با توصیه پزشک برای درمان عفونت‌های پوستی کودکان استفاده کنید.

آیا می‌توان از پماد موپیروسین در شیردهی و بارداری استفاده کرد؟

استفاده از پماد موپیروسین در دوران بارداری و شیردهی باید با مشورت و توصیه پزشک معالج انجام شود. این پماد در گروه داروهای B بارداری قرار دارد.

طریقه پماد موپیروسین 2 درصد چگونه است؟

برای استفاده از این پماد ناحیه مورد نظر را با آب و صابون بشویید و خشک کنید؛ سپس لایه نازکی از آن را روی پوست بمالید تا جذب شود.

آیا پماد موپیروسین برای عفونت واژن کاربرد دارد؟

خیر. پماد Mupirocin به طور عمده برای استفاده بیرونی و بر روی پوست تجویز می‌شود و معمولا برای درمان زخم‌ها، بخیه‌ها و عفونت‌های پوستی کاربرد دارد.

منبع: webmd | my.clevelandclinic | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها