پماد تتراسایکلین برای چیست؟ پمادی کاربردی و بسیار موثر!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تتراسایکلین (Tetracycline) یک آنتی‌بیوتیک پرکاربرد است که به شکل‌های مختلف از جمله کپسول و پماد تولید می‌شود و به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید تا درباره پماد تتراسایکلین و نحوه مصرف آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کاربرد پماد تتراسایکلین

معمولا از این محصول برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • درمان عفونت‌های پوستی یا پیشگیری از آن‌ها
  • درمان آکنه
  • درمان زخم‌های پوستی
  • درمان عفونت‌های سطحی چشم و پیشگیری از التهاب عفونی ملتحمه در نوزادان (پماد چشمی)
اینفوگرافی درباره کاربرد پماد تتراسایکلین
از پماد تتراسایکلین‌ برای درمان عفونت‌های پوست و چشم استفاده می‌شود.

روش مصرف پماد تتراسایکلین

معمولا روش مصرف این دارو توسط شرکت سازنده روی برچسب آن درج می‌شود. پزشک هم می‌تواند نحوه مصرف آن را مشخص ‌کند. مقدار دارویی که مصرف می‌کنید به قدرت دارو و مشکل پزشکی شما بستگی دارد.

استفاده از پماد تتراسایکلین برای جوش نمی‌تواند آکنه را درمان کند، اما به کنترل آن کمک می‌کند. حتی اگر علائم شما بعد از چند روز از بین رفتند، استفاده از دارو را تا زمانی که پزشک دستور داده است ادامه دهید. ممکن است مجبور باشید چند ماه هر روز از آن استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. اگر مصرف این دارو را خیلی زود متوقف کنید، ممکن است علائم شما عود کنند.

بیشتر بدانید: فرق مترونیدازول و کلوتریمازول چیست؟ عوارض مصرف همزمان

در هنگام استفاده از کرم یا پماد تتراسایکلین‌ نکات را زیر را رعایت کنید:

  • قبل از استفاده از پماد ‌تتراسایکلین و بعد از آن دست‌های خود را بشویید. همچنین قبل از مالیدن پماد روی پوست، ناحیه آسیب‌دیده را با آب گرم و صابون بشویید و آن را کاملا خشک کنید.
  • یک لایه نازک از دارو را روی پوست بمالید، به اندازه‌ای که سطح پوست کاملا پوشیده شود. دارو را به کل ناحیه‌ای که معمولا تحت تاثیر آکنه قرار می‌گیرد بمالید؛ نه فقط روی خود جوش‌ها. این کار از ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری می‌کند.
  • اگر از این پماد برای درمان زخم استفاده می‌کنید، می‌توانید در صورت تمایل ناحیه تحت درمان را با پانسمان بپوشانید.
  • مراقب باشید که این دارو وارد چشم، بینی، دهان یا سایر غشاهای مخاطی نشود.
  • بدون مشورت با پزشک از پماد تتراسایکلین برای سوختگی شدید استفاده نکنید. پماد تتراسایکلین می‌تواند زخم باز را درمان کند، اما اگر زخم‌ شما عمیق است، قبل از اینکه به سراغ این محصول بروید، نظر پزشک را جویا شوید.

بیشتر بدانید: کرم ترتینوئین برای منافذ باز پوست مفید است؟ + زمان استفاده

نحوه استفاده از پماد تتراسایکلین چشمی

برای درمان عفونت‌های چشمی توصیه می‌شود هر ۲ تا چهار ساعت یک‌بار، لایه نازکی از پماد را داخل پلک تحتانی قرار دهید. برای درمان عفونت ملتحمه در نوزادان باید یک بار در روز با همین روش از تتراسایکلین‌ استفاده کنید.

شایع‌ترین عوارض جانبی پماد تتراسایکلین

یک دارو در کنار اثرات مفید خود ممکن است عوارض ناخواسته هم ایجاد کند. بعضی از این عوارض به مراقبت پزشکی نیاز ندارند و احتمالا با گذشت زمان که بدن با دارو سازگار می‌شود از بین می‌روند. از این عوارض می‌توان به تحریک پوست و زرد شدن آن (به خصوص در اطراف ریشه مو) اشاره کرد. اگر این علائم برای مدت طولانی ادامه داشتند، برای درمان آن‌ها از پزشک کمک بگیرید.

یک جعبه پماد تتراسایکلین
اگر بعد از مصرف پماد تتراسایکلین‌ با عوارض جدی یا طولانی‌مدت مواجه شدید، با پزشک مشورت کنید.

گاهی‌اوقات عوارض پماد ‌تتراسایکلین جدی هستند و به مراقبت پزشکی اورژانسی نیاز دارند. اگر بعد از مصرف این دارو با واکنش آلرژیک، بثورات پوستی، کهیر، خارش، قرمزی، تورم و پوسته پوسته شدن پوست با یا بدون تب، خس‌خس سینه، سفتی قفسه سینه یا گلو، مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن، گرفتگی صدا یا تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان و گلو مواجه شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

این فهرست ممکن است شامل تمام عوارض این پماد نباشد؛ بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علامت غیر عادی باید با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند راه پیشگیری از بروز این عوارض را به شما بگوید یا برای درمان آن‌ها راه‌کار مناسبی پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید:کاربرد پماد کلوتریمازول برای مردان چیست؟

موارد احتیاط پیش از مصرف

برای اینکه بیشترین بهره را از بهترین پماد تتراسایکلین ببرید و در حین مصرف آن دچار عوارض جانبی ناخواسته نشوید، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر تا به حال به تتراسایکلین‌ یا سایر داروها واکنش آلرژیک نشان داده‌اید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. همچنین هر گونه سابقه آلرژی به مواد غذایی، نگهدارنده‌ها یا حیوانات را به پزشک اطلاع دهید. اگر از کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه استفاده می‌کنید، برچسب آن‌ها را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که به ترکیبات موجود در این محصولات حساسیت ندارید.
  • به همه پزشکان خود بگویید که از داروی تتراسایکلین‌ استفاده می‌کنید.
  • مراقب باشید که پماد وارد دهان شما نشود. اگر ناخواسته دارو را بلعیدید، فورا با اورژانس (شماره ۱۱۵) یا پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر پزشک دستور داده است که همراه با این دارو از داروی موضعی دیگری هم استفاده کنید، بهتر است قبل از مالیدن داروی دوم روی پوست حداقل یک ساعت صبر کنید. این کار به جلوگیری از تحریک بیش از حد پوست کمک می‌کند و اثربخشی داروها را افزایش می‌دهد.
فردی که مقداری پماد روی پوست خود مالیده است
اگر از ۲ داروی موضعی استفاده می‌کنید، حداقل یک ساعت فاصله بین آن‌ها در نظر بگیرید.
  • پماد تتراسایکلین ممکن است باعث زرد شدن پوست به خصوص در اطراف ریشه مو شود. این عارضه در افرادی که پوست روشن دارند بیشتر به چشم می‌آید. رنگ ممکن است با شستشو از بین برود، اما باید دارو تا زمانی که پزشک توصیه کرده است روی پوست بماند. اگر دارو را به سرعت بشویید، از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کنید. در صورتی که زرد شدن پوست برایتان آزاردهنده است، از پماد بعد از مدرسه یا کار و هنگام خواب استفاده کنید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری بدهد.
  • در حین استفاده از این پماد برای درمان آکنه می‌توانید به آرایش کردن ادامه دهید. با این حال، توصیه می‌شود از لوازم آرایشی که بر پایه آب هستند استفاده کنید. همچنین مراقب باشید که در آرایش کردن زیاده‌روی نکنید، چون این کار باعث بدتر شدن آکنه می‌شود.
  • بعضی از افراد ممکن است طی چهار تا ۶ هفته متوجه بهبود آکنه شوند. با این حال، اگر پس از مصرف این دارو به مدت ۶ تا هشت هفته، بهبودی حاصل نشد یا آکنه بدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است هشت تا ۱۲ هفته طول بکشد تا آکنه به طور کامل درمان شود.
  • اگر عفونت پوست شما در عرض ۲ هفته بهبود نیافت یا به تدریج بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بدانید: معرفی پماد برای از بین بردن جای زخم

قیمت پماد تتراسایکلین

تتراسایکلین‌ یک پماد ارزان‌قیمت است که به راحتی می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

فعل و انفعالات پماد تتراسایکلین در بدن

‌تتراسایکلین یک نوع آنتی‌بیوتیک است که با توقف رشد باکتری‌‎‌ها عمل می‌‌کند. به همین دلیل، می‌توان از آن برای درمان انواع عفونت از جمله آکنه استفاده کرد.

بیشتر بدانید: پماد موپیروسین چیست؟

افراد آسیب‌پذیر

در مورد تاثیر پماد تتراسایکلین در بارداری مطالعات کافی روی انسان انجام نشده است. در مطالعات انجام‌شده روی موش‌ها و خرگوش‌ها مشاهده نشده است که استفاده موضعی از این دارو باعث نقص مادرزادی شود. با این حال، توصیه می‌شود زنان باردار بدون مشورت با پزشک از آن استفاده نکنند.

یک زن باردار که کنار پنجره ایستاده و دست خود را روی شکم قرار داده است
زنان باردار نباید بدون مشورت با پزشک از پماد تتراسایکلین‌ استفاده کنند.

در حال حاضر، مشخص نیست که آیا استفاده از پماد تتراسایکلین در شیردهی باعث ورود دارو به شیر مادر می‌شود یا خیر. اگر در دوران شیردهی به‌سر می‌برید، درباره مزایا و معایب این دارو با پزشک صحبت کنید.

افراد مسن هم گروه دیگری هستند که باید قبل از مصرف این پماد با پزشک مشورت کنید. چون تاثیر این دارو روی آن‌ها بررسی نشده است و مشخص نیست که آیا عوارض جانبی تتراسایکلین‌ در افراد سالمند با جوانان متفاوت است یا خیر.

در بیشتر موارد از ‌تتراسایکلین موضعی برای کودکان زیر هشت سال استفاده نمی‌شود. اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کودکان به مصرف این دارو نیاز داشته باشند. در این صورت این کار باید تحت نظر پزشک انجام شود.

بیشتر بدانید: پماد زایلاپی برای چی خوبه؟

کلام پایانی

‌تتراسایکلین ‌یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌های پوستی و چشمی استفاده می‌شود. این محصول را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید، اما بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. این کار خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را به حداقل می‌رساند. برای اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

سوالات متداول

پماد تتراسایکلین برای چیست؟

از این دارو برای درمان عفونت‌های پوستی از جمله آکنه و درمان عفونت‌های سطحی چشم استفاده می‌شود. در پاسخ به این سوال که آیا پماد تتراسایکلین برای لک صورت مناسب است یا خیر، باید بگوییم که این دارو به درمان جوش کمک می‌کند، اما معمولا روی لک‌ها تاثیر زیادی ندارد.

آیا می‌توان از پماد تتراسایکلین بعد از برداشتن خال استفاده کرد؟

بله. توصیه می‌شود بعد از برداشتن خال تا زمان بهبودی زخم از این پماد استفاده کنید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

آیا استفاده از تتراسایکلین‌ بعد از ختنه توصیه می‌شود؟

بله. استفاده از پماد تتراسایکلین در ختنه از تنگی دهانه مجرا جلوگیری می‌کند.

آیا پماد تتراسایکلین برای عفونت واژن کاربرد دارد؟

بله. گاهی‌اوقات از پماد واژینال تتراسایکلین‌ برای درمان عفونت واژن استفاده می‌شود.

کاربرد پماد تتراسایکلین در جراحی بینی چیست؟

استفاده از این پماد بعد از جراحی بینی به چرب نگه داشتن بخیه‌ها و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و احتمال بروز عفونت را کاهش می‌دهد.

منابع: mayoclinic, drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 150

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

42 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها