مصرف مولتی ویتامین

آیا مصرف مولتی ویتامین برای سلامت ضروری است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مصرف مولتی ویتامین برای درمان یا پیشگیری از کمبود ویتامین ناشی از رژیم غذایی ضعیف، بیماری خاص یا در هنگام بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین­‌ها عناصر سازنده مهم بدن محسوب می­‌شوند و به حفظ سلامت شما کمک می­‌کنند.

نحوه استفاده از مولتی ­ویتامین‌­ها

مصرف مولتی ویتامین به صورت خوراکی و معمولا یک بار در روز یا طبق دستورالعمل مشخصی انجام می‌شود. از این رو بهتر است همه دستورالعمل­‌های موجود بر روی بسته دارو را مطالعه نمایید یا در مورد نحوه مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید بیش از دوز توصیه ­شده از این دارو مصرف نکنید. اگر هم سوالی داشتید در خصوص مکمل‌های غذایی داشتید، بهتر است از داروساز یا پزشک خود سوال کنید.

بیشتر بدانید: درمان سریع افکار منفی فقط با ویتامین

مولتی ویتامین را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین استفاده را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری مصرف دارو، هر روز آن را در ساعت مشخصی استفاده نمایید.

مصرف مولتی ویتامین

عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین

در اثر مصرف مولتی ویتامین ممکن است یبوست، اسهال یا ناراحتی معده رخ دهد. این عوارض معمولا موقتی هستند و با سازگاری بدن با این دارو ممکن است از بین بروند. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، بهتر است در اسرع وقت با داروساز یا پزشک خون تماس بگیرید.

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که به نظر وی مزایای مصرف این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن می­‌باشد. ناگفته نماند که بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می­‌کنند هیچ یک از این عوارض جانبی را تجربه نمی­‌کنند.

هر چند واکنش آلرژیک بسیار شدید نسبت به این دارو به ندرت رخ می‌­دهد. با این وجود اگر نشانه‌های یک واکنش آلرژیک جدید را مشاهده نمودید بهتر ایت فورا به پزشک مراجعه نمایید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • ضایعات پوستی
  • خارش یا تورم به ویژه در صورت، زبان و گلو
  • سرگیجه شدید
  • مشکل در تنفس

عوارض جانبی احتمالی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در صورت وقوع واکنش­‌های آلرژیک رخ دهند. اگر متوجه هرگونه عارضه دیگری شدید که در فهرست بالا وجود ندارد، با داروساز یا پزشک خود تماس بگیرید.

مشاهده بیشتر : بهترین فوق متخصص آلرژی

مصرف مولتی ویتامین

احتیاط لازم هنگام مصرف مولتی ویتامین

پیش از مصرف مولتی ویتامین در مورد هرگونه حساسیت به مواد سازنده آن یا سویا و بادام­ زمینی که در برخی از برندها از آن‌ها استفاده می‌شود یا هرگونه حساسیت دیگر با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.

زیرا این محصول ممکن است حاوی موادی غیرفعالی باشد که می‌­توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک داروساز صحبت کنید.

پیش از مصرف این دارو، داروساز یا پزشک خود را در مورد سابقه پزشکی خصوصا مصرف یا سوءمصرف الکل، مشکلات کبد، مشکلات معده و روده (مانند زخم معده و کولیت مطلع نمایید.

اگر برند مولتی­ ویتامین شما حاوی فولیک اسید نیز می­‌باشد، در صورت ابتلا به کمبود ویتامین B12 یا کم خونی حتما داروساز یا پزشک خود را پیش از مصرف آن مطلع نمایید. زیرا ممکن است فولیک اسید برخی از آزمایش‌­های مربوط به کمبود ویتامین B12 را بدون درمان این نوع کم ­خونی تحت تاثیر قرار دهد. کمبود ویتامین B12 درمان ­نشده می­‌تواند به مشکلات عصبی جدی (مانند نوروپاتی محیطی) منجر شود. برای جزئیات بیشتر با داروساز یا پزشک خود مشورت نمایید.

اگر باردار هستید نیز لازم است پیش از مصرف داروی مولتی ویتامین پزشک خود را مطلع نمایید. زیرا این دارو وارد شیر مادر می­‌شود. بنابراین پیش از شیردهی لازم است که با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از مولتی ویتامین

تداخلات دارویی در مصرف مولتی ویتامین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر وقوع عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از داروهای مصرفی خود، شامل داروهای تجویزی، غیرتجویزی و داروهای گیاهی تهیه نموده و به داروساز یا پزشک خود ارائه کنید. بدون تایید پزشک، مصرف داروهای خود را شروع یا متوقف نکرده و دوز آن­ها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارت­ند از: بعضی مکمل­‌های ویتامینی و غذایی.

اگر برند مولتی ­ویتامین شما حاوی آهن است، از مصرف این دارو همراه با آنتی­ اسیدها، بیس­ فسفونات‌­ها مانند آلندرونات، لوودوپا، داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین یا برخی از آنتی­ بیوتیک­‌ها پرهیز کنید. در مورد اینکه چه مدت باید بین دوزها صبر کنید و همچین برای یافتن یک برنامه دوز متناسب با تمام داروهای خود از داروساز یا پزشک خود سوال کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین c بر کودکان

اگر برند مولتی ­ویتامین شما حاوی فولیک اسید است، در صورت مصرف داروهای ضد تشنج شامل هیدانتوئین­‌هایی مانند فنی­توئین پزشک خود را مطلع نمایید.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد مصرف مولتی ویتامین می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر داخلی استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین پزشکان متخصص داخلی را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.4 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها