درمان سریع افکار منفی فقط با ویتامین!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که دائما جنبه منفی هر رخدادی را در نظر می‌گیرید یا موقع فکر و خیال بیشتر افکار منفی به سراغ‌تان می‌آید، بهتر است از تاثیر کمبود ویتامین‌ها در بروز افکار منفی غافل نشوید. در واقع، کمبود ویتامین و افکار منفی با یکدیگر مرتبط هستند و شما می‌توانید با شناخت ویتامین‌های موثر در جلوگیری از بروز افکار آزاردهنده، برای همیشه از شر آن‌ها خلاص شوید. 

برای پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث افکار منفی می‌شود، در مقاله پیش‌رو از مجله درمانکده همراه ما باشید.

تاثیر کمبود ویتامین‌ها در بروز افکار منفی 

تصویر فرد آشفته که سرش را درون دستان خود گرفته
ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در عملکرد مغز دارند و کمبود آن‌ها می‌تواند باعث هجوم افکار منفی به ذهن شود.

مشکلات روحی زمینه‌ساز بروز افکار منفی مانند افسردگی، اغلب بر اثر دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که کمبود ویتامین یکی از آن عوامل مهم به‌شمار می‌آید. در واقع، ویتامین‌ها نقش مهمی در عملکرد مغز دارند و کمبود برخی از آن‌ها احتمال بروز افکار منفی را افزایش می‌دهد. 

متخصصان معتقدند، تاثیر کمبود ویتامین‌ها در بروز افکار منفی از طریق چند مکانیسم رخ می‌دهد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سطح مواد شیمیایی مغز: برخی ویتامین‌ها در تولید مواد شیمیایی مهم مغز مانند دوپامین، سروتونین و نوراپی‌نفرین نقش مهمی دارند و به عنوان ناقل‌های عصبی عمل می‌کنند. کمبود ویتامین‌های مورد نیاز، منجر به کاهش سطح این مواد شیمیایی در مغز می‌شود؛ در نتیجه احتمال بروز افکار منفی همراه با افسردگی و اضطراب افزایش می‌یابد.
  • عملکرد نورون‌ها: ویتامین‌ها نقش مهمی در عملکرد نورون‌ها (سلول‌های عصبی) دارند. در واقع، کمبود ویتامین‌ می‌تواند باعث اختلال در ارتباطات نورونی شود که نتیجه آن بروز افکار منفی در فرد است.

بیشتر بدانید: 15 علامت و نشانه­ کمبود ویتامین ث (C)

  • عملکرد سیستم ایمنی: متخصصان هنگام بررسی تاثیر کمبود ویتامین در بروز افکار منفی، متوجه اثرگذاری برخی ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن شدند. بنابراین، کمبود ویتامین می‌تواند باعث اختلال در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن شود و با عوارض روانی همچون افسردگی و بروز افکار منفی همراه باشد.

کمبود کدام ویتامین باعث افکار منفی می‌شود؟

 اینفوگرافیک کمبود کدام ویتامین باعث افکار منفی می‌شود؟
تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن از بروز افکار منفی و آزاردهنده جلوگیری می‌کند.

کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی اثرگذار بر هجوم افکار منفی شامل موارد زیر هستند:

۱- کمبود ویتامین B۱۲ 

ویتامین‌های گروه B، مخصوصا B۱۲ نقش مهمی در تولید مواد شیمیایی مغز دارند. این مواد شیمیایی بر خلق و خو و سایر عملکردهای مغز تاثیر می‌گذارند. تحقیقات نشان داده‌اند، سطح پایین ویتامین B۱۲ و B۶ منجر به بروز علائم افسردگی می‌شود که نتیجه آن، هجوم افکار منفی در ذهن است. 

افراد مبتلا به کمبود ویتامین‌های گروه B می‌توانند با مصرف منابع طبیعی غنی این ویتامین مانند جگر گاو، ماهی سالمون، ماهی تن، گوشت گاو، تخم مرغ و حبوبات از بروز افکار منفی در ذهن جلوگیری کنند. اگر هجوم افکار منفی همچنان ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز، مکمل ویتامین B۱۲ تجویز شود.

۲- کمبود ویتامین D

مصرف مقدار کافی ویتامین دی، نقش مهمی در سلامت روان شما دارد. ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری در بدن است که به عملکردهای مختلف بدن همچون جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند. سطح مناسب ویتامین دی در بدن باعث ترمیم سلولی و رشد بافت مغزی می‌شود که نتیجه آن، تقویت حافظه و توانایی شناختی است. 

بیشتر بدانید: ویتامین دی D چیست؟ درباره ویتامین آفتاب بیشتر بدانید!

از طرفی، محققان با بررسی تاثیر کمبود ویتامین‌ها در بروز افکار منفی به اهمیت نقش ویتامین D پی برده‌اند. در واقع، کمبود این ویتامین می‌تواند باعث افسردگی و هجوم افکار منفی در ذهن شود. 

بهترین منبع ویتامین دی، نور خورشید است که با قرار گرفتن در معرض آن، می‌توانید کمبود این ویتامین را در بدن جبران کنید. همچنین ماهی‌های چرب دیگر منابع طبیعی سرشار از ویتامین D محسوب می‌شوند. در مواردی که کمبود ویتامین دی در بدن بسیار شدید باشد، پزشک قرص ویتامین D تجویز می‌کند.

۳- کمبود امگا ۳

امگا ۳ علی‌رغم اینکه در خانواده ویتامین‌ها جای ندارد، اما یک ماده مغذی بسیار مهم برای حفظ سلامت روان به‌شمار می‌آید. اگر تعادل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برهم بخورد، فرد با عدم تعادل خلقی و مشکلات روانی مواجه می‌شود. 

بیشتر بدانید: بهترین زمان برای مصرف ویتامین را بشناسید

در واقع عدم وجود کافی اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن باعث ساخته شدن غشای سلول‌های عصبی با کیفیت بسیار پایین خواهد شد که نتیجه آن بروز مشکلات روانی از جمله هجوم افکار منفی در ذهن و علائم افسردگی است. 

۴- کمبود منیزیم

محققان پس از بررسی تاثیر کمبود ویتامین‌ها در بروز افکار منفی، دریافتند که نقش منیزیم در رهایی از افکار آزاردهنده، علائم افسردگی و اضطراب حائز اهمیت است. در واقع، منیزیم که به عنوان یک ماده معدنی مفید شناخته می‌شود، نقش مهمی در حفظ آرامش ذهن شما دارد. 

متاسفانه در حال حاضر، تعداد افرادی که از کمبود منیزیم در بدن رنج می‌برند، بسیار زیاد است و اغلب آن‌ها از کمبود این ماده معدنی در بدن‌ مطلع نیستند. این افراد دائما از اختلالات خواب شبانه (بی‌خوابی) گله می‌کنند و به دلیل اینکه نمی‌توانند در طول شب راحت بخوابند، روز بعد احساس بی‌حالی زیادی دارند. خواب بی‌کیفیت شب و احساس کسلی در طول روز از عوامل بسیار مهم در بروز افکار منفی به‌شمار می‌آیند که نباید آن‌ها را دست کم گرفت. 

منابع طبیعی غنی منیزیم که خوشبختانه به وفور در دسترس هستند، عبارت‌اند از:

  • سبزیجات
  • آجیل
  • دانه‌ها

بیشتر بدانید: ویتامین E در زنان چه فوایدی دارد؟ علائم کمبود آن در زنان

  • لوبیا
  • غلات کامل
  • جوانه گندم
  • سبوس جو دوسر 

اگر بدن با کمبود شدید این ماده معدنی مواجه باشد، پزشک قرص منیزیم را برای دوره مشخصی تجویز می‌کند.

۵- کمبود آهن

آهن یکی دیگر از مواد مغذی مهم در بدن است که جزء خانواده ویتامین‌ها محسوب نمی‌شود، اما به دلیل اثرگذاری بالا در بروز افکار منفی باید درباره آن در این مقاله صحبت کنیم. جالب است بدانید محققان حین بررسی تاثیر کمبود ویتامین‌ها در بروز افکار منفی، متوجه شدند کاهش سطح مواد مغذی همچون آهن در ایجاد افکار منفی نقش مهمی دارد. 

افراد مبتلا به کم‌خونی دائما احساس خستگی دارند و نمی‌توانند به درستی راه بروند. این احساس خستگی غیر طبیعی و عدم توانایی انجام فعالیت روزمره باعث می‌شود تا شما به رختخواب بروید. در چنین وضعیتی، اغلب افراد دچار احساس ناکافی‌بودن خواهند شد که با هجوم افکار منفی و علائم افسردگی همراه است. 

شما می‌توانید به راحتی برای جبران این ماده مغذی در بدن، مواد غذایی مفید همچون گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و حبوبات مصرف کنید. اگر کم‌خونی بسیار شدید باشد، باید مکمل‌های آهن مصرف شود که در چنین شرایطی، پزشک در صورت صلاحدید قرص آهن را متناسب با سن، شدت کم‌خونی و وضعیت سلامت عمومی فرد تجویز می‌کند.

بیشتر بدانید: آیا مصرف مولتی ویتامین برای سلامت ضروری است؟

سخن پایانی

افکار منفی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی در بروز آن‌ها بی‌تاثیر نیستند. ما در این مقاله از مجله درمانکده به طور مفصل درباره تاثیر ویتامین‌ها در بروز افکار منفی صحبت کردیم. 

شما می‌توانید برای آگاهی از منابع طبیعی غنی ویتامین‌ها و مواد مغذی که به جلوگیری از افکار منفی کمک می‌کنند، با متخصص تغذیه درمانکده مشورت کنید. برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری با بهترین پزشکان از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی درمانکده، نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

آیا کمبود ویتامین باعث افکار منفی می‌شود؟

بله. ویتامین‌ها نقش مهمی در عملکرد مغز دارند و کمبود برخی از آن‌ها احتمال هجوم افکار منفی را افزایش می‌دهد.

کمبود کدام ویتامین‌ها و مواد مغذی در هجوم افکار منفی موثر هستند؟

کمبود ویتامین B۱۲، ویتامین D، منیزیم، امگا ۳ و آهن.

چگونه می‌توان از تاثیر کمبود ویتامین‌ها در بروز افکار منفی خلاص شد؟

شما می‌توانید با مصرف منابع طبیعی غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی، کمبود آن‌ها را در بدن جبران کنید. همچنین در مواقعی که کمبود ویتامین بسیار شدید باشد، پزشک مکمل تجویز می‌کند.

منابع: amymyersmd | amenclinics

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها