کهیر پوستی در بارداری نشانه چیست

کهیر بارداری چیست؟ در صورت بروز آن چکار کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کهیر یکی از رایج‌ترین عارضه‌های پوستی است که معمولا به صورت لکه‌های قرمز جداجدا یا به هم پیوسته روی پوست خود را نشان می‎‌دهد. بسیاری از ما در دوران کودکی یا بزرگسالی دچار کهیر می‌شویم (بین 15 تا 20 درصد جمعیت کل جهان). کهیر بارداری هم یکی از انواع نسبتا شایع کهیر است که در دسته کهیرهای حاد قرار می‏گیرند. کهیرهای حاد بر خلاف کهیرهای مزمن که روی پوست باقی می‎ مانند، معمولا بر اثر یک واکنش آلرژیک به عاملی بیرونی به وجود می‌آید و بعد از اتمام دوره‎ از بین می‎ روند. در این مطلب این عارضه پوستی در حاملگی را بیشتر بررسی می‏ کنیم.

بیشتر بخوانید: 15 نشانه اولیه بارداری

چرا خانم‎ های باردار دچار کهیر پوستی می ‏شوند؟

چرا خانم‎های باردار دچار کهیر پوستی می‏شوند؟
کهیر پوستی در بارداری

بیشتر خانم‎ ها در بارداری اولشان این عارضه پوستی را تجربه می‏ کنند، به ویژه در سه ماهه سوم و آخر دوران حاملگی. این عارضه پوستی معمولا به صورت ضایعاتی روی شکم و ران‎ ها خود را نشان می‌دهد که خارش دارند. دلیل بروز کهیر بارداری هنوز کاملا مشخص نشده اما بسیاری از منابع می‏‎ گویند که کشش ایجاد شده در پوست به هنگام حاملگی، آنتی‌ژن‎ هایی را آزاد می‏ کند که در بالاترین سطح پوست کهیر می ‏سازند.

بیشتر بخوانید: کهیر مزمن چیست و چه علائمی دارد؟

آیا کهیر بارداری خطرناک است؟

بروز این مشکل معمولا هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد اما به شدت مادر را دچار خارش پوست می‌کند و همین برای او آزاردهنده خواهد بود. بهتر است اگر دچار این عارضه شده‌اید از درمان‏ های خودسر و خانگی خودداری کنید و برای رفع علائم و خارش به پزشک مراجعه کنید تا برایتان پماد یا دارو تحویز کند. این عارضه معمولا در هفته‌ها یا ماه‌های آخر بارداری ایجاد می‏ شود و بعد از زایمان هم از بین می‏ رود، بنابراین برای از بین بردن علائم و خارش آزاردهنده ناشی از آن مصرف آنتی‌هیستامین و حتی داروهایی با دوز کم کورتون منع نمی‏ شود. نگران این مشکل نباشید و تنها در صورتی دارو مصرف کنید که خارش آن، تحملش را سخت کرده است. علاوه بر این، کهیر هیچ‌گونه ناهنجاری مادرزادی یا پوستی در جنین ایجاد نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: کهیر چیست؟ علائم، علت و روش‌های درمان کهیر

چطور کهیر بارداری را تشخیص بدهیم؟

دانه‌های قرمز خارش‎ دار یا لکه‎ های کوچک قرمز در شکم و دور ران، کهیر بارداری هستند. کهیر بارداری، شایع‌ترین بیماری پوستی در دوران حاملگی محسوب می‏ شود که مدت زمان کمی در بدن باقی می ‏ماند اما به دلیل خارش آزاردهنده‌اش، می‎ تواند غیرقابل تحمل باشد. کهیرهای حاد عادی معمولا روی پوست گسترش پیدا می‌کنند. مثلا اگر در ابتدا یک کهیر روی دست باشد، در طول زمان تکثیر شده و چندین قسمت دست را می ‎پوشانند اما تعداد نقاط کهیر بارداری ثابت می‌مانند و شدتشان افزایش پیدا می ‎کنند. البته همه این کهیرها در زمان زایمان یا یک هفته قبل و بعد از آن از بین می‌روند (البته در موارد خیلی نادر، کهیر چند روز بعد از زایمان ایجاد می‌شود).

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حساسیت‌زا برای کهیر چیست؟

آیا همه خانم‎ ها دچار کهیر بارداری می‌شوند؟

از هر صد و شصت زن باردار، یک نفر دچار این عارضه می‎ شود و طیف گستردگی این بیماری هم از حدود هفده تا چهل و پنج سالگی گسترده است. حدود نیمی از موارد کهیر بارداری هم در بارداری‎های اول ایجاد می‏ شوند و در بارداری‎های بعدی میزان احتمال بروز آن کمتر خواهد بود. مدت حضور کهیر بارداری روی پوست معمولا نباید بیشتر از شش هفته طول بکشد اما در صورتی که بعد از زایمان روی پوست باقی ماند، حتما به دکتر پوست مراجعه کنید. پزشک برای از بین بردن این عارضه پوستی از داروی آنتی‌هیستامین، پانسمان سرد و مرطوب یا انواع پمادهای موضعی کورتون‌دار استفاده می‎ کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 55

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

14 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها