قالب گیری ایمپلنت دندان؛ مرحله بسیار مهم کاشت دندان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قالب گیری ایمپلنت در کاشت دندان باید با دقت و حساسیت بالایی انجام شود. اگر دندانپزشک به اندازه کافی در قالب گیری برای کاشت دندان مهارت نداشته باشد امکان بروز عوارض جبران‌ناپذیر در مراحل بعدی وجود دارد.

ایمپلنت یک تکنیک پرطرفدار دندانپزشکی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته باشد. این روش کاشت دندان دارای مراحل مختلفی است که انجام هر یک به تخصص و دقت زیادی نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت دندان، قالب گیری ایمپلنت است که نحوه اجرای صحیح آن بر ساختار ایمپلنت، لثه و تناسب با دندان‌های کناری تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر شما هم قصد کاشت دندان دارید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بیشتر درباره انواع، روش‌ها و مراحل قالب گیری ایمپلنت صحبت کنیم.

قالب گیری ایمپلنت چیست؟

تصویری از قالب‌گیری ایمپلنت دندان
قالب‌گیری، مرحله مهمی در کاشت ایمپلنت است و نقش موثری در تناسب آن با دندان‌های کناری و لثه دارد.

قالب گیری ایمپلنت یکی از مراحل حساس کاشت دندان است که نمایی از نحوه قرار گرفتن لثه و فک بیمار را نشان می‌دهد. از طرفی با قالب گیری، تناسب ایمپلنت با دندان‌های کناری و لثه مشخص می‌شود. درواقع این مرحله تاثیرگذار در روند کاشت دندان، اطلاعات دقیقی را از وضعیت دندان‌های بیمار در اختیار دندانپزشک می‌گذارد تا فرآیند ساخت ایمپلنت بدون هیچ مشکلی سپری شود.

بیشتر بخوانیم: ایمپلنت دندان و انواع روش‌های آن؛ ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

اهمیت قالب گیری ایمپلنت دندان

فرآیند قالب‌گیری ایمپلنت فک بالا و پایین از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که کمک می‌کند تا موقعیت دقیق ایمپلنت برای ساخت روکش از دهان به لابراتوار انتقال داده شود. به همین دلیل این مرحله را یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مراحل کاشت دندان می‌دانند. 

درواقع قالب گیری ایمپلنت محل دقیق کاشت دندان را مشخص می‌کند و اطلاعات کاملی از اجزای ایمپلنت برای ساخت روکش دندان در اختیار دندانپزشک می‌گذارد. این مرحله نقش مهمی در کیفیت، کارایی و ماندگاری ایمپلنت دندان دارد. 

اگر قالب‌گیری به درست انجام نشود، احتمال بروز مشکلاتی هنگام کاشت و نصب دندان وجود دارد و ممکن است روند درمان یا ترمیم استخوان فک را طولانی‌تر کند. از همین رو توصیه می‌شود برای جراحی کاشت دندان به دندانپزشکی مراجعه کنید که در زمینه ایمپلنت تخصص کافی داشته باشد. پیش از آن می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر دندانپزشک سوالات خود را در این مورد بپرسید.

اجزای قالب گیری ایمپلنت را بشناسید!

اجزای مورد نیاز برای قالب گیری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سینی قالب‌گیری: منظور از سینی قالب‌گیری همان تکیه‌گاهی است که مواد مورد نیاز برای قالب‌گیری درون آن ریخته می‌شود. این سینی را می‌توان از قالب استوک تهیه کرد یا به صورت سفارشی ساخت.
  • مواد قالب‌گیری: این مواد با تزریق درون سینی، شکل دندان و نوع بافت آن‌ها را به طور کاملا دقیق قالب‌گیری می‌کنند. معمولا مواد قالب‌گیری شامل وینیل پلی سیلوکسان یا پلی اتر هستند. مهم‌ترین نکته در این مواد توجه به ویسکوزیته مشخص آن‌ها است تا پاره نشوند یا به دلیل سفتی زیاد جزئیات را ثبت نکنند.

قالب گیری ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود؟

با گذشت سه ماه از قرار دادن فیکسچر در استخوان فک، دندانپزشک قطعه‌ای به نام ایمپرشن کوپینگ را برای قالب گیری ایمپلنت روی فیکسچر می‌بندد. سپس رابط فیکسچر برای ساخت روکش به لابراتوار فرستاده می‌شود. 

از طرفی مواد قالب گیری روی ایمپرشن کوپینگ قرار می‌گیرند و بعد از سفت شدن آن را هم به لابراتوار می‌فرستند تا وضعیت دندان‌ها و فک بیمار مشخص باشد. 

نحوه قالب گیری ایمپلنت به ۲ شکل مستقیم و غیر مستقیم است که نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب نوع ماده استفاده شده در قالب‌گیری دارد. در ادامه با بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شوید.

روش قالب گیری ایمپلنت

این فرآیند به ۲ روش انجام می‌شود که دندانپزشک بر اساس نوع اباتمنت (قطعه‌ای برای اتصال تاج و پایه ایمپلنت) و نحوه قرار گرفتن آن بهترین گزینه را انتخاب می‌کند. انواع قالب گیری ایمپلنت شامل موارد زیر می‌شوند:

قالب‌گیری تری باز (Open Tray)

این روش قالب‌گیری روی سطح فیکسچر با دقت بسیار زیادی انجام می‌شود. اباتمنت‌های زاویه‌دار به حفظ قوس طبیعی دندان کمک می‌کنند. در واقع روش قالب‌گیری تری باز سازگاری ایمپلنت دندان را با سایر دندان‌ها افزایش می‌دهد. 

همان‌طور که از نام قالب‌گیری تری باز پیداست در طول فرآیند قالب گیری ایمپلنت از ایمپرشن کوپینگ باز (Pick Up) استفاده می‌کنند. از همین‌رو موقع برداشتن قالب، سایر اجزای ایمپلنت کمترین جابه‌جایی را خواهند داشت. روش قالب‌گیری تری باز بدین شکل است که پس از اتصال ایمپرشن کوپینگ، ماده قالب‌گیری در اطراف آن تزریق می‌شود. پس از سفت شدن این ماده، ایمپرشن و قالب ایجادشده را با باز کردن پیچ‌های ایمپرشن کوپینگ از روی دندان برمی‌دارند. در نهایت با اندازه‌گیری قالب، آن را برای ساخت ایمپلنت دندان به لابراتوار می‌فرستند.

بیشتر بخوانیم: ایمپلنت دیجیتال دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت معمولی دارد؟

قالب‌گیری تری بسته (Close Tray)

روش قالب‌گیری تری بسته بسیار رایج است و زمانی اجرا می‌شود که امکان انتخاب اباتمنت وجود نداشته باشد. در این وضعیت ایمپرشن کوپینگ را روی فیکسچر قرار می‌دهند تا با بازسازی محل دقیق اباتمنت، ابعاد و اندازه آن را مشخص کند. سپس مواد را از دهان خارج می‌کنند اما اباتمنت درون دهان باقی می‌ماند. 

در این مرحله دندانپزشک اباتمنت را از روی ایمپلنت جدا می‌کند و روی آنالوگ ایمپلنت قرار می‌دهد. مواد قالب‌گیری در روش تری بسته باید از سفتی مناسبی برخوردار باشد تا موقع خروج از دهان و ورود مجدد اباتمنت پاره نشود. از طرفی اگر مواد قالب‌گیری خیلی سفت باشد دقت کار موقع قرار دادن اباتمنت کم می‌شود.

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟

برای حفظ کیفیت، کارایی و ماندگاری ایمپلنت دندان، مراحل قالب‌گیری آن باید با دقت زیاد و به آرامی انجام شود. این فرآیند چهار مرحله اصلی دارد که عبارت‌اند از:

  • انتخاب سینی قالب گیری
  • تهیه مواد قالب‌گیری مناسب ایمپلنت
  • آماده سازی خمیر قالب گیری کاشت دندان
  • آغاز فرآیند قالب گیری ایمپلنت با قرار دادن خمیر در دهان و خارج کردن آن
اینفوگرافیک مراحل اصلی قالب‌گیری ایمپلنت
اگر جزئیات در قالب‌گیری به دقت رعایت شوند، ایمپلنت متناسب با دندان‌های طبیعی ساخته می‌شود.

قالب گیری ایمپلنت چقدر طول میکشد؟

پروسه کلی قالب‌گیری ممکن است با توجه به سرعت عمل لابراتوار چند هفته طول بکشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در خصوص مدت زمان قالب گیری ایمپلنت از دندانپزشک درمانکده مشاوره آنلاین بگیرید.

به طور کلی فرآیند قالب‌گیری نزد دندانپزشک طولانی نیست و کمتر از ۱۵ دقیقه با سفت شدن مواد قالب انجام می‌شود. با این حال شروع قالب‌گیری، ساخت ایمپلنت و تحویل گرفتن آن از لابراتوار به دلیل گذراندن مراحل زیر کمی زمان‌بر است.

  • قالب‌گیری اولیه از دندان‌ها و بافت آن‌ها نزد دندانپزشک انجام می‌شود. در این مرحله مدل دقیقی از دندان شما می‌سازند تا طرح ایمپلنت با دقت طراحی شود.
  • قالب‌گیری نهایی اطلاعات دقیق‌تری برای ساخت ایمپلنت ارائه می‌کند. آن اطلاعات را به لابراتوار می‌فرستند تا ایمپلنت بر اساس شکل، اندازه و بافت دندان ساخته شود.
  • در نهایت ایمپلنت با دقت زیاد در بافت مورد نظر قرار می‌گیرد. بهبودی کامل پس از گذشت چند روز و بعد از ادغام ایمپلنت با بافت اطراف حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانیم: کاشت دندان به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ + مزایا و معایب

راهنمای مراجعه به پزشک

قالب گیری ایمپلنت تصویر دقیقی از وضعیت دندان و لثه شما ارائه می‌دهد تا دندانپزشک بتواند فرآیند کاشت دندان را به درستی اجرا کند. بدین شکل ایمپلنتی که جایگزین دندان از دست رفته می‌شود از لحاظ شکل، اندازه و بافت به سایر دندان‌ها مشابه است. برای این منظور باید به دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید که در زمینه ایمپلنت دندان تخصص و مهارت کافی داشته باشد.

تیم درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص، این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین بتوانید ضمن خواندن تجربه سایر بیماران نزد پزشک مورد نظر خود وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

قالب گیری ایمپلنت درد دارد؟

خیر، شما هنگام قالب‌گیری هیچ دردی احساس نمی‌کنید و فقط باید برای مدتی دهان خود را باز نگه دارید تا مواد قالب سفت شوند. فقط ممکن است در این مدت به دلیل قرار گرفتن سینی و مواد قالب‌گیری در دهان‌تان کمی احساس ناخوشایندی داشته باشید.

هزینه قالب گیری ایمپلنت چقدر است؟

این فرآیند یکی از مهم‌ترین مراحل ایمپلنت دندان است و هزینه آن با کاشت دندان محاسبه می‌شود. به طور کلی جنس و برند مواد قالب‌گیری می‌تواند نقش مهمی در تعیین قیمت آن داشته باشد.

کدام روش قالب گیری ایمپلنت بهتر است؟

روش‌های قالب‌گیری کاشت دندان به ۲ شکل تری باز یا تری بسته انجام می‌شوند که هر یک مزایا و کاربرد خودشان را دارند. از همین‌رو نمی‌توان گفت کدام روش نسبت به دیگری برتر است. دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان، لثه و استخوان فک می‌تواند بهترین تصمیم را برای شما بگیرد.

بهترین مواد قالب گیری ایمپلنت چیست؟

در حال حاضر معروف‌ترین مواد قالب‌گیری برای کاشت دندان، اسپیدکس است. مواد قالب‌گیری آلژینات هم برند معتبری است که می‌توان از آن برای قالب ایمپلنت استفاده کرد.

آیا پروسه قالب گیری ایمپلنت طولانی است؟

برای انجام این فرآیند نزد دندانپزشک، نیاز به صرف زمان زیادی نیست. اگر دندانپزشک از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد، قالب‌گیری را در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام می‌دهد. اما پروسه کلی قالب‌گیری تا زمان آماده شدن در لابراتوار و نصب ایمپلنت کمی طولانی است.

آیا قالب گیری ایمپلنت باعث تهوع می‌شود؟

خیر، روش‌های مختلف قالب‌گیری هیچ خطر و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال برخی افراد نسبت به دیگران حساسیت بیشتری دارند و با احساس طعم مواد قالب‌گیری یا برخورد آن با حلق دچار تحریک گلو و حالت تهوع می‌شوند.

منابع: dentistrytoday | nature

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها