کاشت دندان به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ + مزایا و معایب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کاشت دندان (کاشت دندان به انگلیسی، Tooth Replacement Methods) تکنیکی است که به شما کمک می‌کند تا جایگزین مناسبی برای دندان‌های طبیعی خود داشته باشید. برای این منظور پزشکان گزینه‌های مختلفی مانند ایمپلنت دندان، دندان‌های مصنوعی یا بریج را به شما پیشنهاد می‌کنند. اگر مطمئن نیستید کدام روش کاشتن دندان برای شما مناسب است؛ به مطالعه این مقاله از مجله درمانکده ادامه دهید.

انواع روش کاشت دندان چیست؟

بهترین روش‌های کاشت دندان مصنوعی را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

۱- ایمپلنت دندان (Dental implants)

این تکنیک یکی از انواع روش کاشت دندان مصنوعی ثابت به‌شمار می‌رود و می‌تواند ظاهری طبیعی به دندان‌های شما دهد. علاوه‌ بر این کارایی آنها مانند دندان‌های طبیعی است. مهم نیست چند دندان خود را از دست داده‌اید و یا اینکه آنها چگونه در کنار هم قرار گرفته‌اند، در هر حال این تکنیک می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. اگر مراقبت‌های پس از ایمپلنت دندان را جدی را بگیرید، آنها می‌توانند یک عمر دوام بیاورند.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان و انواع روش‌های آن

کاشت دندان به روش ایمپلنت را می‌بینید.
در ایمپلنت دندان، دندان‌های مصنوعی کارایی و زیبایی دندان طبیعی را دارند.

مراحل کاشت دندان به روش ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان طبیعی به روش ایمپلنت شامل مراحل اصلی زیر است:

ارزیابی اولیه

در این مرحله دکتر دندانپزشک به سراغ بررسی سلامت دهان و دندان بیمار می‌رود. برای این منظور ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس را تجویز کند. پزشک در این ارزیابی به فاکتورهایی مانند تراکم استخوان، سلامت لثه و سلامت عمومی توجه خواهد کرد. این عوامل مشخص می‌کنند که آیا شما کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید یا خیر.

کاشت ایمپلنت

در این مرحله دندانپزشک ایمپلنت (ساختاری که اغلب تیتانیومی است) را در استخوان فک قرار می‌دهد؛ دقیقا جایی که ریشه دندان از دست رفته است. این جراحی با بی‌حسی موضعی همراه است.

بیشتر بخوانید:با دندان ترک خورده چه کنیم؟

استئواینتگراسیون (Osseointegration)

منظور از استئواینتگراسیون ادغام تدریجی ایمپلنت با بافت استخوانی اطراف دندان است. این فرآیند نقش مهمی در موفقیت کاشت دندان به روش ایمپلنت دارد. در طول مدت زمان استئواینتگراسیون، سطح ایمپلنت با سلول‌های استخوانی سازگار می‌شود و استخوان به آرامی در اطراف آن رشد می‌کند. این فرآیند زمان‌بر است و ممکن است چند ماه طول بکشد.

قرار دادن اباتمنت (Abutment Placement)

پس از تکمیل استئواینتگراسیون، یک اباتمنت (اتصال‌دهنده، abutment) در بالای ایمپلنت قرار می‌گیرد. اباتمنت به عنوان نقطه اتصال تاج یا سایر پروتزهای دندانی عمل می‌کند.

قرار دادن تاج دندان

در این مرحله دندانپزشک کاشت دندان مصنوعی را انجام می‌دهد. این دندان‌ها از نظر رنگ، کارایی، شکل و اندازه با دندان‌های طبیعی مطابقت دارند.

بیشتر بدانید: جرم گیری دندان چیست؟

اینفوگرافیکی که مراحل ایمپلنت دندان را نشان می‌دهد.
ایمپلنت دندان ساختاری تیتانیومی دارد که دندانپزشک آن را در استخوان فک قرار می‌دهد.

۲- بریج‌های دندانی (Dental Bridges)

دندانپزشکان در بریج یا پل دندانی از پونتیک (pontics) استفاده می‌کنند؛ روشی که ممکن است آن را با عنوان کاشت دندان بدون ایمپلنت نیز بشنوید. منظور از پونتیک این است که پزشک برای حفظ دندان‌های مصنوعی آنها را به دندان‌های طبیعی متصل می‌کند. این روش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پُر کردن شکاف‌های دندان است.

مراحل کاشت دندان به روش بریج‌های دندانی چیست؟

به‌طور کلی کاشت دندان به روش بریج دندانی شامل موارد زیر است:

  • بررسی و ارزیابی اولیه
  • آماده‌سازی دندان‌های مجاور: این مرحله شامل حذف بخشی از سطح دندان‌های مجاور است تا فضای مخصوص پروتز مهیا شود.
  • نصب نهایی پونتیک‌ها و تاج‌ها: پس از آماده شدن پونتیک‌ها و تاج‌ها، دندانپزشک آنها را در محل اصلی قرار می‌دهد. تاج‌های دندانی روی دندان‌های مجاور نصب می‌شوند و پونتیک‌ها با استفاده از تاج‌ها به دندان متصل خواهند شد. پس از نصب پونتیک‌ها و تاج‌ها، دندانپزشک تنظیمات نهایی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که دندان‌ها به‌درستی در محل خود ثابت شده‌اند.

این روش غیر‌تهاجمی است و به جراحی نیاز ندارد. موفقیت و طول عمر بریج های دندانی به رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم بستگی دارد. اگر در این زمینه به کمک نیاز دارید می‌توانید به‌طور آنلاین از دندانپزشکان درمانکده نوبت ویزیت آنلاین دریافت کنید. همچنین امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز در پلتفرم درمانکده برای شما وجود دارد.

بیشتر بدانید: بریج دندان چیست؟

کاشت دندان به روش بریج دندانی را می‌بینید.
در بریج دندانی، دندان‌های مصنوعی به دندان‌های طبیعی متصل می‌شوند.

۳- کاشت دندان با دندان‌های مصنوعی

این تکنیک یک روش جدید کاشتن دندان بدون ایمپلنت نیست، اما از رایج‌ترین و شاید ارزان‌ترین تکنیک‌ها به‌شمار می‌رود. دندان‌های مصنوعی پروتزهای متحرک دندانی هستند که به ۲ شکل کامل و جزئی می‌توانید از آنها استفاده کنید. پروتزهای کامل با مکش لثه در جای خود ثابت می‌شوند. شاید برای ثبات بیشتر به چسب دندان مصنوعی نیاز داشته باشید. با گذشت زمان، به دلیل تغییرات لثه و ساختار استخوان، ممکن است تنظیمات یا روکش کردن دندان مصنوعی ضروری باشد.

بیشتر بدانید: دندان درد چه دلایلی دارد؟

آیا کاشت دندان با چسب امکان دارد؟

در واقع کاشت دندان با چسب به مفاهیم زیر مربوط است:

  • کاشتن دندان با روش ایمپلنت: دندانپزشک ایمپلنت‌ها را با پیچ‌ یا رزین‌های ویژه به استخوان فک متصل می‌کند. در مراحل بعدی این ایمپلنت‌ها به عنوان پایه برای نصب پروتز دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاشت دندان با چسب ممکن است به ایمپلنت دندانی اشاره کند.
  • استفاده از چسب برای دندان‌های مصنوعی: اگر دندان‌های مصنوعی دارید، می‌توانید از چسب دندان برای چسبندگی بهتر دندان‌های مصنوعی و لثه‌ها استفاده کنید.

استفاده از چسب دندان‌های مصنوعی می‌تواند در برخی موارد مفید باشد، به ویژه زمانی که دندان‌های مصنوعی به‌درستی در محل خود ثابت قرار نمی‌گیرند.

کاشت دندان با سلول بنیادی چیست؟

این روش از جدیدترین تکنولوژی کاشتن دندان به‌شمار می‌رود. در طی آن دندانپزشکان از سلول‌های بنیادی در دندان‌های شیری و عقل استفاده می‌کنند. این سلول‌ها به بدن برای ساخت مجدد دندان‌ها کمک خواهند کرد.

کاشت دندان با لیزر چیست؟

منظور از ایمپلنت لیزری این است که جراح دندانپزشک در مراحل مختلف ایمپلنت از این تکنیک استفاده می‌کند. برای مثال در مرحله جراحی کاشت ایمپلنت، لیزر برش‌های دقیق‌تری ایجاد خواهد کرد و منجر به خونریزی کمتری می‌شود. این تکنیک ریسک بروز عفونت را نیز کاهش می‌دهد.

آیا کاشت دندان برای افراد دیابتی محدودیت دارد؟

افرادی که به قند خون بالا مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض عفونت قرار دارند. همچین دیابت مدت زمان ترمیم آسیب‌های دندانی را افزایش می‌دهد. انتخاب بهترین روش کاشت دندان‌ها برای افراد دیابتی به متغیرهای مختلفی مانند نوع دیابت، سطح قند خون و وضعیت عمومی سلامت افراد بستگی دارد. با توجه به این عوامل دندانپزشک از روش‌هایی مانند ایمپلنت، دندان‌های مصنوعی و یا بریج استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: قرص متروماکس؛ از درمان عفونت دندان تا درمان عفونت واژن

کاشت دندان برای کودکان در چند سالگی توصیه می‌شود؟

رشد استخوان‌ها، تکامل دندان‌های دائمی و توانایی کودک برای مراقبت از دندان‌های کاشتی در انتخاب زمان مناسب برای کاشت دندان‌ مهم است. به‌طور کلی دندانپزشکان این تکنیک را در سنین نوجوانی و بالاتر از آن پیشنهاد می‌کنند، زیرا در این زمان رشد و تکامل جسمی و دندانی کامل‌ شده است.

کاشت دندان در چند خط

ایمپلنت، بریج دندان و دندان‌های مصنوعی از رایج‌ترین تکنیک‌های کاشت دندان به‌شمار می‌روند. در کنار آنها دندانپزشکان از روش‌های نوینی مانند سلول‌های بنیادی نیز استفاده می‌‌کنند. اینکه کدام روش برای شما مناسب است به وضعیت سلامتی عمومی، دهان و لثه بستگی دارد.

بیشتر بدانید: قالب گیری ایمپلنت درد دارد؟

چند سوال درباره کاشت دندان

کدام روش کاشت دندان بهتر است؟

برای این منظور لازم است به فاکتورهایی مانند وضعیت دهان و لثه، تعداد دندان‌های از‌دست‌رفته، سلامت عمومی، ترجیحات فردی و هزینه توجه کنید.

آیا کاشت دندان بلافاصله بعد از کشیدن امکان دارد؟

این موضوع به وضعیت سلامت دهان و دندان شما مربوط می‌شود. این فاصله با توجه به این موضوع می‌تواند کوتاه یا طولانی باشد.

آیا کاشت دندان درد دارد؟

دندانپزشک از داروهای بی‌حسی برای این منظور استفاده می‌کند، با این حال ممکن است برای چند روز در ناحیه کاشت، احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

انواع کاشت دندان تکی چیست؟

ایمپلنت دندان، پروتز متحرک و یا بریج می‌توانند برای این منظور مناسب باشند.

منبع: bloorwestsmiles | abbadent | myvistadentalcare

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها