ایمپلنت دندان و انواع روش‌های آن؛ ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ایمپلنت دندان (Dental implant) یک روش مناسب برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. آن‌ها پایه‌های کوچکی هستند که با اتصال به استخوان فک درون ریشه دندان جای می‌گیرند. بدین ترتیب دندان‌های ایمپلنتی همچون دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند.

اگر یک یا چند دندان خود را بر اثر پوسیدگی یا صدمات دیگر از دست داده باشید، حتما با روش جایگزینی ایمپلنت دندان آشنا هستید. دندانپزشکان معمولا از این روش برای پر کردن جای خالی دندان استفاده می‌کنند، زیرا ایمپلنت‌ها بسیار طبیعی هستند و کسی نمی‌تواند تفاوت آن را با دندان‌های عادی متوجه شود. 

از گذشته جایگزینی دندان‌های از دست رفته با روش‌های مختلفی انجام می‌شد که گاهی اوقات به خوبی روی هم قرار نمی‌گرفتند. در حال حاضر ایمپلنت دندان یکی از روش‌های بسیار موثر و پرطرفدار است که انواع مختلفی دارد و هر یک متناسب با نوع فک و موقعیت دندان از بین رفته زیر نظر دندانپزشک متخصص انجام می‌شوند. 

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید از ایمپلنت استفاده کنید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم بیشتر درباره مراحل آن صحبت کنیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان که نوعی پروتز کاشتنی است یک روش جایگزینی مناسب برای دندان‌های از دست رفته بر اثر پوسیدگی، آسیب‌دیدگی یا بیماری لثه به‌شمار می‌آید. این روش به جای دندان مصنوعی استفاده می‌شود که مشکلات خاص خودش را داشت. 

ایمپلنت‌ها با قرار گرفتن در بافت لثه و زیر استخوان فک مثل یک ریشه دندان طبیعی عمل می‌کنند. درواقع ایمپلنت دندان همان پیچ فلزی است که درون استخوان قرار می‌گیرد و پس از گذشت چند ماه به بافت آن پیوند می‌خورد. این پیچ به نوعی طراحی شده که جسم خارجی تلقی نشود و سازگاری درستی با فک شما خواهد داشت.

بیشتر بدانید: چگونه دندان های سفیدی داشته باشیم؟

تصویر ایمپلنت‌دندان یا پیچ
ایمپلنت‌های دندانی روشی هستند که جایگزین ریشه‌های دندان با پایه فلزی و پیچ‌شکل می‌شوند.

خوب است بدانید ایمپلنت دندان یک روش درمانی و جایگزین دائمی دندان‌های از دست رفته یا دارای شکل و فرم نامناسب است. بنابراین انتخاب یک دندانپزشک با مهارت کافی می‌تواند علاوه‌بر ایجاد طرح لبخندی زیبا به سلامت دهان و دندان‌های شما کمک کند. شما می‌توانید با مراجعه به بهترین دکتر دندانپزشک آنلاین درمانکده برای مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری با آن‌ها اقدام کنید.

ساختار و جنس ایمپلنت‌های دندان

ایمپلنت‌ها ساختاری هستند که جایگزین دندان از دست رفته می‌شوند. جراح با دستگاه‌های پیچ مانند ایمپلنت را در استخوان فکر قرار می‌دهد تا به‌عنوان لنگر دندان مصنوعی به نام تاج عمل کند. سپس دستگاهی به نام اباتمنت دندان مصنوعی را به ایمپلنت دندان متصل خواهد کرد. این تاج به صورت سفارشی، متناسب با فک و دهان هر فرد ساخته می‌شود تا با رنگ دندان‌های او مطابقت داشته باشد. جنس پایه ایمپلنت را از تیتانیوم می‌سازند که می‌تواند کاملا با استخوان فک سازگاری داشته باشد.

بیشتر بدانید: لمینت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان برای چه سنی است؟

این روش کاربردی جهت حفظ زیبایی و برگرداندن سلامتی دهان و دندان برای تمام افراد بالای 18 سال قابل اجرا است. اما اگر زیر 18 سال هستید بهتر است تا اتمام هجده سالگی خود صبر کنید، زیرا در این بازه زمانی رشد استخوان فک همچنان ادامه دارد. 

درواقع دندانپزشکان ایمپلنت را برای شرایط زیر مناسب می‌دانند:

  • لثه سالم
  • تراکم استخوان کافی
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

بیشتر بدانید: ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت‌های دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

  • زنان باردار
  • افراد زیر 18 سال
  • سیگاری‌ها و افراد مصرف کننده الکل
  • افراد تحت درمان پرتودرمانی برای نواحی سر و گردن
  • بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده، نقص سیستم ایمنی یا هموفیلی

بیشتر بدانید: دندان قروچه چیست؟

اینفوگرافیک ایمپلنت‌های دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟
ایمپلنت‌دندان یک روش جایگزینی مناسب برای دندان‌های از دست رفته و آسیب‌دیده است اما همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

افرادی که کاندید دریافت این روش جایگزینی هستند، همیشه در قدم اول می‌پرسند ایمپلنت دندان چقدر زمان می‌برد؟ در پاسخ باید گفت عوامل مختلفی بر تعیین مدت زمان انجام آن اثرگذار هستند. ابتدا دندانپزشک باید موقعیت لثه و دندان‌ها را بررسی کند. 

سپس نوع درمان و یکی از روش‌های ایمپلنت انتخاب خواهد شد. به‌طور کلی می‌توان گفت این روش حدود 5 تا 8 ماه زمان می‌برد. البته اگر شما کاندید پیوند کامل باشید، احتمال دارد روند درمانی بیشتر طول بکشد.

بیشتر بدانید: لمینت دندان خرگوشی چیست؟

مزایای ایمپلنت‌های دندانی را بشناسید!

شایع‌ترین مزایا عبارتند از:

  • هماهنگی طبیعی با دندان‌های اطراف
  • کمک به حفظ سلامتی دهان و دندان‌
  • بازگرداندن زیبایی از دست رفته دندان‌ها
  • استحکام و ثبات بسیار بالای ایمپلنت دندان
  • حفظ استخوان فک و جلوگیری از تغییرات ناخواسته صورت
  • قرار گرفتن به صورت دائمی در دندان و عدم نیاز به خروج در مواقع خاص

بیشتر بدانید: آبسه دندان چیست؟

اینفوگرافیک مزایای ایمپلنت‌دندان
ترکیب پایه فلزی ایمپلنت با استخوان فک مانع از لغزش، ایجاد صدا یا آسیب به استخوان می‌شود.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

برای قرار دادن ایمپلنت درون دندان، از بی‌حسی قوی استفاده می‌کنند. بدین شکل شما حین انجام کاشت هیچ دردی احساس نمی‌کنید. اما با از بین رفتن اثر بی‌حسی درد کمی خواهید داشت که دندانپزشک برای این مواقع مُسکن تجویز خواهد کرد. معمولا ایمپلنت‌ دندان با بیهوشی انجام نمیشود. مگر این‌که بیمار دچار اختلال عصبی و ناتوانی ذهنی باشد که برای جلوگیری از ایجاد اختلال حین جراحی از بیهوشی استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید: قالب گیری ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

مراحل ایمپلنت دندان

آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. معاینه و بررسی سوابق پزشکی توسط دندانپزشک برای انتخاب مناسب‌ترین روش ایمپلنت
  2. عکسبرداری رادیولوژی برای بررسی زیرساخت فک و دهان جهت مشخص شدن محل دقیق ایمپلنت
  3. انجام پیوند استخوان فک در صورت نیاز برای ایجاد قاعده‌ای مستحکم جهت نگه داشتن پایه ایمپلنت
  4. قالب گرفتن و ساخت پروتز دندانی با دقت و حساسیت بسیار زیاد
  5. انجام کاشت ایمپلنت و صبر کردن برای جوش خوردن آن به استخوان فک
  6. قرار دادن پروتز دندان بر روی پایه ایمپلنت پس از اطمینان از اتصال پایه ایمپلنت به استخوان فک
  7. هر سه ما انجام معاینه جهت مراقبت از کاشت ایمپلنت‌های دندانی

بیشتر بدانید: ژل لب چیست؟

انواع روش ایمپلنت‌های دندان

این راه‌کار جایگزین دندان‌های از دست رفته را می‌توان به روش‌های مختلف انجام داد. دندانپزشک می‌تواند متناسب با ساختار فک و دندان‌های شما بهترین گزینه را انتخاب کند. آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

ایمپلنت دندان به روش پانچ

در این روش یک سوراخ در استخوان فک ساخته می‌شود و سپس ایمپلنت دندان درون سوراخ قرار می‌گیرد. این سوراخ را با ابزار مخصوص به نام پانچ (یک مته مخصوص) ایجاد می‌کنند. سایز و عمق سوراخ به طول و قطر ایمپلنت بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:جراحی دندان چه مواقعی لازم است؟

ایمپلنت دندان با لیزر

ایمپلنت‌های دندانی با لیزر یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های نصب ایمپلنت است که فرآیند جراحی با اشعه لیزر دارای طول موج خاص انجام می‌شود. اشعه لیزر سوراخ‌های مورد نیاز را بر روی استخوان فک ایجاد می‌کند. 

این روش با دقت بسیار بالا و کنترل مناسب بر روی بافت عمل خواهد کرد، همچنین با ایجاد حرارت کنترل شده موجب برش بافت و تسریع بهبودی بیمار می‌شود. در مرحله آخر ایمپلنت دندان درون سوراخ ایجاد شده با لیزر قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان افتاده چگونه است؟

ایمپلنت دندان با چسب

این به معنی روش اتصال روکش با چسب به ایمپلنت است. برخی افراد معتقدند چسب به‌دلیل عدم وجود حفره دسترسی به پیچ  زیبایی ظاهری بیشتری دارد. همچنین نصب روکش به ایمپلنت‌ها با چسب می‌تواند در برابر شکستگی مقاومت بیشتری نشان دهد. البته باید مراقب بود تا چسب اضافی در پشت روکش باعث آسیب به بافت نرم، تحلیل استخوان و ایجاد التهاب نشود. 

بیشتر بدانید: علت پوسیدگی دندان چیست؟

ایمپلنت دندان با پودر استخوان

برخی افراد کاندید ایمپلنت‌های دندانی از استحکام کافی استخوان فک برخوردار نیستند که اصطلاحا به آن تراکم استخوان پایین فک گفته می‌شود. در این وضعیت دندانپزشک از پیوند استخوان استفاده می‌کند که همان پودر استخوان جهت تحریک رشد سلول‌های بنیادی است. به کمک این روش فضای اطراف ایمپلنت در استخوان پر می‌شود. درواقع از پودر استخوان به جای پیچ خاص یا سایر روش‌های ادغام استخوانی استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید: درمان عفونت لثه چیست؟

انجام این روش جایگزین دندان‌های از دست رفته، محدودیت عددی ندارد. همچنین می‌توان آن را برای هر یک از دندان‌هایی که به دلایل مختلف آسیب دیده‌اند یا از بین رفته‌اند استفاده کرد. ایمپلنت دندان جلو این روزها به یک روش جایگزینی دائمی و زیبایی‌بخش برای دندان‌های بریده و چهارگونه تبدیل شده است. بدین شکل زیبایی صورت و طرح لبخند شما بازیابی خواهد شد.

ایمپلنت دندان در یک نگاه

ایمپلنت یا کاشت دندان یک روش جایگزین برای دندان‌های از دست رفته است. این‌روزها استفاده از این روش درمانی بسیار پرطرفدار شده اما باید در انتخاب دندانپزشک باتجربه و ماهر برای انجام آن دقت کنید. زیرا این روش دائمی بوده و با قرار گرفتن پیچ درون استخوان فک می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول اولیه موجب بروز عوارض شود. 

به نظر شما ایمپلنت‌های دندانی تا چه حد بر حفظ زیبایی طرح لبخند، سلامت دهان و دهان موثر هستند؟ نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله از درمانکده با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بدانید: کاشت دندان به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

سوالات متداول

آیا ایمپلنت دندان می‌تواند عوارض داشته باشد؟

اگر برای انجام آن نزد یک دندانپزشک ماهر و با تجربه نروید م‌یتواند باعث ایجاد عفونت در محل کاشت یا آسیب عصبی مثل سوزن سوزن شدن لثه و درد شود.

ایمپلنت دندان چقدر زمان می‌برد؟

به‌طور کلی فرآیند انجام آن کمی طولانی است. اما برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، زیرا میزان تراکم استخوان فک در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. معمولا روند درمانی ایمپلنت حدود 5 تا 8 ماه طول می‌کشد.

آیا تمیز کردن دندان ایمپلنت شده سخت است؟

خیر، تمیز کردن ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی خواهد بود و نیازمند حداقل 2 بار مسواک در طول شبانه‌روز به همراه استفاده از نخ دندان است.

منبع: mayoclinic | medicalnewstoday | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها