۵ مورد از علائم سرماخوردگی که نشانه سرطان است!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

با سرد شدن هوا همه ما در معرض بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا قرار داریم و به همین دلیل علائم این بیماری‌ها را به خوبی می‌شناسیم. اما علائم سرماخوردگی گاهی ممکن است نشانه یک بیماری جدی و خطرناک در بدن باشند. برخی از انواع سرطان مثل سرطان گلو و سرطان حفره بینی، علائمی شبیه به سرماخوردگی در فرد ایجاد می‌کنند. در این شرایط فرد گمان می‌کند که دائما به سرماخوردگی مبتلا می‌شود و از همین رو از درمان‌های رایج سرماخوردگی برای کاهش علائم استفاده می‌کند. اما اگر داروهایی که توسط پزشک عمومی تجویز شده را مصرف کردید و باز هم علائم شما بهتر نشدند، بهتر است این بار از یک متخصص داخلی یا متخصص خون برای درمان کمک بگیرید.

اما کدام علائم سرطان شبیه به سرماخوردگی است و چطور می‌توان این بیماری را سریع‌تر تشخیص دارد؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که کدام علائم سرماخوردگی نشانه سرطان است.

کدام علائم سرماخوردگی نشانه سرطان است؟

حقیقت این است که هر فرد بزرگسال در طول سال ۳ تا ۴ بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شود. اگر احساس می‌کنید که تمام طول سال سرماخورده به نظر می‌رسید و یا سرماخوردگی شما بیشتر از ۲۱ روز طول می‌کشد، ممکن است این علائم نشانه سرطان باشند.

بیشتر بدانید: درمان سرماخوردگی چگونه است؟

اینفوگرافی کدام علائم سرماخوردگی نشانه سرطان است
در برخی مواقع علائم سرطان شبیه به سرماخوردگی است. از مهم‌ترین این علائم می‌توان به تنگی نفس، گلو درد، گرفتگی بینی، خشن شدن صدا و گرفتگی گوش اشاره کرد.

۱- تنگی نفس و درد قفسه سینه نشانه سرطان ریه

اگر به سرماخوردگی‌های سخت مبتلا شده باشید، می‌دانید که گاهی‌اوقات این ویروس ساده می‌تواند موجب تنگی نفس، درد قفسه سینه و عفونت ریه شود. اما اگر دائما با این مشکل روبرو می‌شوید و یا احساس می‌کنید که تنگی نفس و دردهای شما پس از اتمام دوره سرماخوردگی برطرف نشده است، ممکن است این علائم مربوط به سرطان ریه باشد. 

سرطان ریه معمولا در مراحل ابتدایی علائمی ندارد و در برخی مواقع فرد ممکن است علائم خفیفی را تجربه کند. زمانی که بیماری پیشرفت کند، معمولا علائمی مثل سرفه خونی و کاهش اشتها در کنار درد قفسه سینه و سرفه ظاهر می‌شوند.

از رایج‌ترین علائم سرطان ریه می‌توان به تنگی نفس، سرفه، درد قفسه سینه، خشن شدن صدا، عفونت ریه، تورم یا چاق شدن نوک انگشتان و همچنین مشکل در بلع اشاره کرد.

۲- گلو درد و زخم گلو نشانه سرطان گلو

گلو درد یکی از نشانه‌های رایج سرماخوردگی است، اما سرطان گلو نیز در مراحل ابتدایی درست مثل سرماخوردگی به نظر می‌رسد. اگر گلودرد شما پس از تمام شدن دوره سرماخوردگی بهتر نشد و زخم‌های دردناکی در گلویتان ایجاد شده است که خوب نمی‌شوند، ممکن است به سرطان گلو مبتلا شده باشید. در این بیماران اگر سرطان در ریه‌ها گسترش پیدا کند، فرد در کنار درد و تورم گلو، تنگی نفس و سرفه را نیز تجربه می‌کند.

بیشتر بدانید: بهترین قرص سرماخوردگی بزرگسالان

تصویر فردی که گلودرد شدید دارد
اگر به گلودرد مبتلا شده‌اید و گلودرد شما پس از ۲۱ روز بهبود پیدا نکرده است، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

در بسیاری از افراد مبتلا به سرطان گلو، فرد علائمی مثل خونریزی از بینی، سردردهای مکرر و درد صورت، مشکل در بلع، مشکل در نفس کشیدن، متورم شدن گلو و همچنین کاهش وزن بی‌دلیل را تجربه می‌کند.

بیشتر بدانید: آیا سرماخوردگی مکرر هشداری برای بیماری جدی‌تر است؟

۳- گرفتگی بینی نشانه سرطان بینی

گرفتگی بینی از آن علائم پیش پا افتاده‌ای است که همه ما بارها آن را تجربه کرده‌ایم، اما جالب است بدانید که همین موضوع ساده می‌تواند نشانه سرطانی جدی در بدن باشد. سرطان بینی معمولا در افرادی ایجاد می‌شود که دائما در معرض مواد شیمیایی و گرد و غبار قرار دارند و یا سیگار می‌کشند. از مهم‌ترین نشانه‌های این سرطان می‌توان به گرفتگی بینی، خونریزی از بینی، تغییر در حس بویایی و درد و فشار سینوسی اشاره کرد.

اگر گرفتگی بینی شما با علائم دیگری همراه است و پس از تمام شدن دوره سرماخوردگی برطرف نمی‌شود، ممکن است نشان‌دهنده سرطان بینی باشد. به خاطر داشته باشید که گرفتگی بینی در خیلی از افراد به دلیل آلرژی و حساسیت‌های فصلی ایجاد می‌شود. اگر گرفتگی بینی در کنار علائم دیگر سرطان بینی ایجاد شود، لازم است برای تشخیص از یک متخصص داخلی کمک بگیرید.

۴- خشن شدن صدا نشانه سرطان حنجره

گرفتگی صدا یکی دیگر از نشانه‌های رایج سرماخوردگی است که اگر بیشتر از دوره بیماری و برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است خطرناک باشد. خشن شدن صدا یکی از علائم سرطان شبیه به سرماخوردگی است که موجب می‌شود صدای شما خشک و کلفت شود. در صورتی که گرفتگی صدای شما بیشتر از ۳ هفته طول کشید، ممکن است نشانه سرطان حنجره باشد. این بیماری موجب التهاب حنجره، تحریک و متورم شدن گلو می‌شود.

بیشتر بدانید: سرماخوردگی و باورهای اشتباه غذایی

۵- گرفتگی گوش نشانه سرطان کارسینوم نازوفارنکس

سرطان کارسینوم نازوفارنکس (Nasopharyngeal) یک نوع سرطان سر و گردن است که از قسمت فوقانی گلو در پشت بینی شروع می‌شود. در این بیماری فرد علائمی مثل گوش درد، تورم صورت، ترشح خون و چرک از بینی، تورم غدد لنفاوی و خونریزی از بینی را تجربه می‌کند. هر چند گرفتگی گوش یکی از علائم رایج سرماخوردگی است، اما زمانی که این مشکل طولانی شود و با علائمی مثل تورم غدد لنفاوی و خونریزی از بینی همراه باشد، باید از یک متخصص برای تشخیص کمک بگیرید.

چه زمانی علائم سرماخوردگی خطرناک می‌شود؟

بهتر است بدانید که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در شرایط عادی نهایتا پس از ۲۱ روز یا ۳ هفته برطرف می‌شود. اگر علائم سرماخوردگی شما پس از ۳ هفته درمان نمی‌شود و یا هر ماه همین علائم را تجربه می‌کنید، ممکن است این مشکل مربوط به بیماری سرطان باشد. 

به علاوه به خاطر داشته باشید بیمارانی که به سرطان مبتلا هستند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و ممکن است دائما به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا شوند. بنابراین اگر سیستم ایمنی بدن شما بدون هیچ دلیلی ضعیف شده و دائما بیمار می‌شوید، بهتر است از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید.

بیشتر بدانید:‌ برای سرماخوردگی چی خوبه؟

تصویر فردی که به سرماخوردگی شدید مبتلا است.
به طور کلی سرماخوردگی‌های معمولا پس از سه هفته بهبود پیدا می‌کنند. اگر در سال بیشتر از ۲ تا ۳ بار سرما می‌خورید و دائما با علائم سرماخوردگی دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است به سرطان مبتلا شده باشید.

سخن نهایی

شاید برخی از علائم سرطان شبیه به سرماخوردگی باشد، اما در حقیقت این موضوع زمانی نگران‌کننده است که علائم سرماخوردگی پس از ۳ هفته بهبود پیدا نکند و فرد دائما با این علائم روبرو شود. در صورتی که دائما دچار سرماخوردگی می‌شوید و در هر دوره علائم مشابهی مثل درد گلو، گرفتگی صدا و درد گوش را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر برای تشخیص بیماری از یک دکتر داخلی آنلاین کمک بگیرید. برای تشخیص زودهنگام علائم سرطان می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری با پزشکان عمومی یا متخصصین خون درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

آیا گلو درد نشانه سرطان است؟

گلودرد یکی از نشانه‌های رایج سرماخوردگی است، اما اگر گلودرد شما پس از ۳ هفته بهبود پیدا نکرد و در کنار گلودرد علائمی مثل خونریزی از بینی، سردردهای مکرر و درد صورت، مشکلات در بلع، مشکل در نفس کشیدن، متورم شدن گلو و همچنین  کاهش وزن بی‌دلیل را تجربه می‌کنید، ممکن است به سرطان گلو مبتلا شده باشید.

کدام علائم سرماخوردگی نشانه سرطان است؟

در برخی مواقع علائم سرطان شبیه به سرماخوردگی است. برخی از این علائم عبارت‌اند از تنگی نفس، گلو درد، گرفتگی بینی، خشن شدن صدا و گرفتگی گوش.

منابع: cancercenter، moffitt، share.upmc

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها