عدسی بلوکات و بلوکنترل

عدسی بلوکات و بلوکنترل چه تفاوتی با هم دارند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عدسی بلوکات و بلوکنترل راه‌حل خوبی است برای اینکه از چشم‌هایمان در برابر نور آبی تجهیزاتی مانند صفحه نمایش موبایل محافظت کنیم. اگر برای خرید عدسی بلوکات و بلوکنترل تردید دارید یا می‌خواهید کسی را قانع کنید که این عینک‌ها مفید هستند، می‌توانید ابتدا این مقاله از مجله درمانکده را در مورد فواید و تفاوت‌های عدسی بلوکات و بلو کنترل مطالعه کنید و سپس برای خرید آنها تصمیم بگیرید.

مفهوم عدسی بلوکات و بلو کنترل در عینک‌های طبی چیست؟

عدسی بلوکات و بلوکنترل، لنزهایی هستند که از ورود اشعه آبی به چشم جلوگیری می‌کنند. این اشعه صرفا مربوط به نور خورشید نمی‌شود. کلیه تجهیزات الکترونیکی مانند صفحه نمایش موبایل این اشعه را به چشم می‌تابانند. تابش بیش از حد این اشعه سلامتی چشم‌ها را به خطر می‌اندازد، به همین دلیل این نوع عدسی‌ها طراحی شده‌اند.

بیشتر بدانید: بهترین عینک برای کار با کامپیوتر کدام است؟ آیا خرید عینک مخصوص کامپیوتر ضروری است؟

چهره خانمی که عینک زده است. تصویر مانتیور روی عدسی عینک دیده می‌شود.
عدسی بلوکات و بلوکنترل از چشم در برابر اشعه آبی ناشی تجهیزاتی مانند کامپیوتر محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: گل مژه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تفاوت‌های عدسی بلوکات و بلو کنترل

کاربرد عدسی بلوکنترل و بلوکات

واقع تفاوت اساسی بین کاربرد عدسی بلوکات با بلوکنترل وجود ندارد. عدسی بلوکات همانطور که از نامش پیداست (blue cut) به طور کامل از ورود نور آبی به چشم جلوگیری می‌کند. این لنزها تغییر اساسی و قابل محسوسی در رنگ‌ها ایجاد نمی‌کنند؛ یعنی چه با عینک و چه بی‌عینک، کیفیت رنگ‌ها بخصوص قرمز و آبی یکسان است.

این ویژگی در عینک‌های بلوکنترل نیز وجود دارد. از آنجاییکه این عینک‌ها نور آبی را به طور کامل خنثی نمی‌کنند، رنگ‌ها نسبت به عدسی‌های بلوکات واقعی‌تر هستند. ولی باید بدانید تفاوت چندان محسوس نیست. عدسی‌های بلوکنترل توانایی ایجاد کنتراست بهتری دارند.

بهرحال این عینک‌ها برای افرادی که زیاد با کامیپوتر کار می‌کنند، مناسب هستند. استفاده از این عینک‌ها مانع از سوزش و قرمزی چشم و سرگیجه و حالت تهوع نیز می‌شود.

اگر روزانه ۳ ساعت با کامپیوتر سر و کار دارید و در عین حال دچار خستگی و ضعف بینایی چشم می‌شوید، بهتر است از عینک بلوکنترل استفاده کنید. چنانچه این مدت زمان به ۸ ساعت در روز می‌رسد، عینک‌های بلوکات می‌‌توانند انتخاب مناسب باشند.

بیشتر بخوانید: ورم چشم؛ علائم، دلایل و راه‌کارهای درمانی

تصویر عدسی معمولی که نور آبی را از خود عبور می‌دهد. در کنار آن عدسی بلوکات وجود دارد که نور آبی را فیلتر کرده است.
عینک‌های معمولی اشعه آبی را از خود عبور می‌دهند، در حالیکه عینک‌های بلوکات ۹۳ تا ۹۷ درصد نور آبی را فیلتر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های قرنیه‌ای چه نوع بیماری‌هایی هستند؟

ویژگی‌های فنی و ساختاری عدسی بلوکات و بلو کنترل

عدسی بلوکنترل پوشش شفافی روی خود دارد و به همین دلیل از باز تابش نور خورشید به چشم جلوگیری می‌کند. با استفاده از این عینک نورهایی که طول موجی برابر با ۳۸۰ تا ۴۵۰ نانومتر دارند، نمی‌توانند وارد چشم شوند. در عین حال این لنز به بخشی از نور آبی که برای چشم مفید است، اجازه عبور می‌دهد. این نورها طول موجی برابر با ۴۵۰ تا ۵۰۰ نانومتر دارند. عدسی‌های بلو‌کنترل تا ۸۴ درصد مانع از ورود نور آبی می‌‌شوند.

ساختار عدسی بلوکات به‌گونه‌ایی است که مواد بازدارنده در بافت لنز عینک وجود دارند. این ویژگی سبب می‌شود تا این عدسی‌‌ها نورهای مفید و مضر را فیلتر کنند. آنها می‌توانند ۹۳ تا ۹۷ درصد نور آبی را حذف کنند. ویژگی uv در این عدسی‌ها برابر با ۴۲۰ است.

قابلیت uv به اشعه فرابنفش خورشید بازمی‌گردد. این اشعه سه طول موج UVa – UVb – UVc را دارد. طول موج‌های uva و uvb می‌توانند به چشم آسیب وارد کنند. برای در امان ماندن در برابر آنها لنز عینک باید تا ۹۸ درصد توانایی جذب این طول موج‌ها را داشته باشد.

مقایسه عدسی ساده و بلوکنترل در برابر صفحه نمایش موبایل. عدسی بلو کنترل نور آبی را فیلتر می‌کند اما عدسی ساده نور آبی را از خود عبور می‌دهد.
عدسی بلوکنترل پوشش محافظتی دارد که می‌تواند تا ۸۴ درصد نور آبی را فیلتر کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه عمل پی آر کی و لیزیک در چیست؟

کیفیت و ماندگاری

تفاوت عدسی بلوکات و بلوکنترل در کیفیت و ماندگاری چندان قابل توجه نیست. این عدسی‌ها به‌گونه‌ایی طراحی می‌شوند که طول عمر خوبی دارند و از چشم‌ها بخوبی محافظت می‌کنند. اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر آنها را از نظر کیفیت و ماندگاری مقایسه کنیم، باید گفت که لنزهای بلو کنترل، عدسی‌های معمولی هستند که پوشش (کوتینگ، Coating) روی آنها وجود دارد.

در بررسی این عدسی‌ها اصطلاحی به نام مونومر نیز وجود دارد. مونومر شاخصی است که از آن برای بیان میزان استحکام و مقاومت در موادی مانند شیشه و پلاستیک استفاده می‌کنند. لنزهای بلوکات، مونومر بهتری دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین عینک برای کار با کامپیوتر کدام است؟ آیا خرید عینک مخصوص کامپیوتر ضروری است؟

فواید عدسی بلوکات و بلوکنترل چیست؟

چرخه خواب بهتر

حتما شنیده‌اید که محققان توصیه می‌کنند، ۲ ساعت قبل از خوابیدن به سراغ کامپیوتر و موبایل نروید. زیرا نور آبی می‌تواند بر چرخه خواب و بیداری ما تاثیرگذار باشد. واقعیت این است که به دلیل وابستگی ما به این نوع تجهیزات، تقریبا این نصحیت را گوش نمی‌کنیم. بنابراین شاید بهتر باشد برای محافظت از چشم و خواب بهتر از این عینک‌ها استفاده کنیم.

کاهش فشار چشم

خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش مساوی است با خستگی چشم. نور آبی در خستگی و قرمزی چشم نقش مهمی دارد. به دنبال آن با مشکلاتی مانند سردرد و تاری دید نیز مواجه خواهید شد. از فواید عدسی بلوکنترل و بلوکات کاهش این عوارض است.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید در مورد تنبلی چشم بدانید

سخن آخر

اگر به طور مرتب در معرض تابش نور قرار دارید، بهتر است از عینک‌های بلوکات، بلو‌کنترل و ضد تابش استفاده کنید. این نورها فشار بیش از حد به چشم‌ها وارد می‌کنند و باعث خستگی آنها می‌شوند. این موضوع می‌تواند چرخه خواب را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌‌اند که نور آبی می‌تواند به شبکیه چشم نفوذ کند و منجر به ماکولا (Macular degeneration، تباهی لکه زرد) شود. اگر در انتخاب نوع عینک تردید دارید، بهتر است در این زمینه با دکتر فوق تخصص چشم مشورت داشته باشید که درمانکده در اینجا به کمک شما آمده و با در اختیار گذاشتن امکان مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان چشم کار شما را در ارتباط گرفتن با دکتر آسان کرده.

سوالات رایج

آیا خستگی چشم هنگام تلویزیون نگاه کردن مربوط به نور آبی است؟

بله. نور آبی از صفحه نمایش تلویزیون نیز ساطع می‌شود. این نور مرئی انرژی بالایی دارد و مانند اشعه uv، تنها مقدار کمی از آن می‌تواند برای بدن بی‌ضرر باشد.

من در فضای باز فعالیت بیشتری دارم؛ کدام عینک برای من بهتر است: بلوکات یا بلوکنترل؟

استفاده از عینک‌های بلوکنترل برای افرادی که در محیط باز فعالیت دارد و در معرض نورخورشید هستند، پیشنهاد می‌شود.

چرا با عدسی بلوکات شفافیت لازم در دید را ندارم؟

عینک‌های بلوکات بخش عمده‌ایی از نور آبی را حذف می‌کنند. ما برای دید بهتر به همه رنگ‌ها نیاز داریم، به همین دلیل ممکن است در مقایسه با عدسی‌های معمولی کمی عدم شفافیت در دید داشته باشید.

قیمت عدسی بلوکات بیشتر است یا بلوکنترل؟

عدسی‌های بلوکنترل گران‌تر از عدسی‌های بلوکات هستند.

آیا عینک بلوکات برای رانندگی در شب مناسب است؟

به طور کلی عدسی بلوکات از چشم در برابر نورهای LED محافظت می‌کند. برای رانندگی در شب بهتر است به سراغ عینک‌های ضد تابش بروید.

منبع: bysharidionne | sleepopolis.com

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها