قرص دیمن هیدرینات چیست؟ هر آنچه باید درباره آن بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر تابه‌حال در حین سفر با هواپیما، ماشین، قطار یا کشتی دچار حالت تهوع یا سرگیجه شده باشید، احتمالا نام قرص دیمن هیدرینات را شنیده‌اید. این قرص که بسیاری از مردم آن را به نام قرص ماشین می‌شناسند، یک داروی پرمصرف است که اغلب برای پیشگیری از علائم مرتبط با سفر یا درمان آن‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که قرص دیمن هیدرینات چیست و چگونه مصرف می‌شود پاسخ می‌دهیم و شما را با عوارض احتمالی و تداخلات دارویی آن آشنا می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص دیمن هیدرینات

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارودیمن هیدرینات دارویی است که برای پیشگیری و درمان حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و بیماری حرکت استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام دیمن هیدرینات (Dimenhydrinate) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروقرص Dimenhydrinate یک نوع آنتی‌هیستامین است که اثرات درمانی خود را با اتصال به گیرنده‌های هیستامین نشان می‌دهد. این دارو در سال ۱۹۷۲ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده است.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروDimenhydrinate یک داروی تایید شده است.
ساختار دارو قرص دیمن هیدرینات
فرمول شیمیاییC24H28ClN5O3
داروهای هم گروهمکلوزین و تری متوبنزامید
فرم‌های موجود داروقرص

نام برندهای قرص دیمن هیدرینات

شرکت‎های دارویی این قرص را با نام‌های تجاری مختلف از جمله تراولین تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

کاربرد قرص دیمن هیدرینات

در پاسخ به این سوال که قرص دیمن هیدرینات برای چیست باید بگوییم که از این دارو برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • پیشگیری و درمان حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از بیماری حرکت
  • درمان بیماری منیر (اختلال گوش داخلی که باعث سرگیجه شدید، از دست دادن تعادل، شنیدن صدای زنگ در گوش‌ و کاهش شنوایی می‌شود) و سایر مشکلات گوش داخلی
یک زن جوان داخل ماشین که حالت تهوع دارد
قرص دیمن‌ هیدرینات‌ حالت تهوع مرتبط با بیماری حرکت را برطرف می‌کند.

نحوه مصرف قرص دیمن هیدرینات

در مورد بهترین زمان مصرف قرص دیمن هیدرینات می‌توانید با پزشک یا داروساز مشورت کنید. اما معمولا برای جلوگیری از بیماری حرکت توصیه می‌شود اولین دوز را ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از سفر مصرف کنید. این دارو را می‌توانید همراه با غذا یا با معده خالی بخورید.

دوز دارو بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان مشخص می‌شود. دوز Dimenhydrinate را خودسرانه افزایش ندهید یا از آن برای مدت طولانی استفاده نکنید. بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر از ۱۲ سال می‌توانند برای پیشگیری از بیماری حرکت یا درمان آن هر چهار تا ۶ ساعت یک‌بار Dimenhydrinate بخورند. قرص دیمن هیدرینات در کودکان کمتر از ۱۲ سال هر ۶ تا هشت ساعت یک‌بار مصرف می‌شود. به یاد داشته باشید که برای دادن این دارو به کودکان زیر ۲ سال باید حتما با متخصص اطفال مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: قرص متوکلوپرامید چیست؟ روش مصرف و عوارض این داروی ضد تهوع

عوارض قرص دیمن هیدرینات

داروی دیمن هیدرینات ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند. اگر علائم زیر شدید بودند یا به مرور زمان فروکش نکردند، به پزشک عمومی مراجعه کنید:

  • خواب‌آلودگی
  • هیجان یا بیش‌فعالی (به ویژه در کودکان)
  • سردرد
  • سرگیجه
  • شنیدن صدای زنگ در گوش
  • خشکی دهان، بینی یا گلو
  • غش کردن
  • حالت تهوع
  • یبوست
اینفوگرافی درباره عوارض شایع قرص دیمن هیدرینات
اگر عوارض قرص دیمن‌ هیدرینات‌‌ برای مدت طولانی ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.

بعضی از عوارض جانبی Dimenhydrinate جدی هستند و به درمان اورژانسی نیاز دارند. اگر علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک تماس بگیرید یا با پزشک عمومی آنلاین در سایت درمانکده ارتباط بگیرید:

  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • تغییرات روحی و روانی (مانند بی‌قراری و گیجی)
  • لرزش
  • مشکل در ادرار کردن
  • درد ناگهانی چشم یا تغییر در بینایی (تاری دید، دیدن هاله در اطراف نورها و از دست دادن بینایی)
  • واکنش‌های آلرژیک (بثورات پوستی، خارش، کهیر و تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو)

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

برای اینکه بیشترین سود را از مصرف قرص دیمن هیدرینات ببرید و عوارض جانبی آن را به حداقل برسانید، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر به Dimenhydrinate یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، درباره این موضوع با پزشک یا داروساز صحبت کنید.
  • قبل از مصرف قرص دیمن هیدرینات، فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید. چون ممکن است با Dimenhydrinate تداخل داشته باشند.
  • سابقه ابتلا به مشکلات تنفسی (مثل آسم و آمفیزم)، مشکل در ادرار کردن به دلیل بزرگ شدن غده پروستات، پرکاری تیروئید، گلوکوم (آب سیاه یا افزایش فشار چشم)، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، بیماری کبدی، مشکلات گوارشی (زخم و انسداد)، پورفیری و تشنج را به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از هر نوع جراحی از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که Dimenhydrinate مصرف می‌کنید.
  • داروی Dimenhydrinate ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا تاری دید شود. تا زمانی که متوجه نشده‌اید این دارو روی شما چه تاثیری دارد، رانندگی نکنید یا فعالیتی انجام ندهید که به هوشیاری کامل یا دید واضح نیاز داشته باشد.
  • در حین مصرف Dimenhydrinate از نوشیدنی‌های الکلی یا محصولات حاوی الکل استفاده نکنید. چون الکل می‌تواند عوارض جانبی این دارو را تشدید کند.
  • اگر به فنیل کتونوری (PKU) مبتلا هستید، قبل از مصرف Dimenhydrinate، برچسب یا بروشور آن را به دقت بخوانید. چون بعضی از قرص‌های جویدنی این دارو حاوی آسپارتام هستند که از فنیل‌آلانین تشکیل می‌شود. افراد مبتلا به بیماری ارثی PKU باید برای جلوگیری از آسیب مغزی از یک رژیم غذایی خاص که میزان فنیل‌آلانین آن محدود شده است، استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:قرص نوافن چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه باید آن را مصرف کنیم؟

یک زن جوان با پزشک صحبت می‌کند
اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بدون مشورت با پزشک از داروی دیمن‌‌ هیدرینات‌‌ استفاده نکنید.

تداخلات دارویی قرص دیمن هیدرینات

این قرص ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI) که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند
  • بعضی از داروهای سرماخوردگی، ضد سرفه و ضد آلرژی
  • داروهایی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند؛ مانند داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم)، شل‌کننده‌های عضلانی (کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین) یا سایر آنتی‌هیستامین‌ها (ستیریزین و دیفن هیدرامین).
  • آنتی‌هیستامین‌های موضعی مانند کرم یا پماد دیفن هیدرامین

این فهرست ممکن است تمام تداخلات دارویی Dimenhydrinate را پوشش ندهد. به همین دلیل، توصیه می‌شود یک فهرست از تمام داروها، گیاهان دارویی و مکمل‌های غذایی مصرفی خود تهیه کنید و آن را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد مخدر استفاده می‌کنید، این موضوع را به آن‌ها اطلاع دهید. چون ممکن است با Dimenhydrinate تداخل داشته باشند.

بیشتر بخوانید: قرص دومپریدون چیست؟ از درمان حالت تهوع تا افزایش شیر مادر

قیمت قرص دیمن هیدرینات

این قرص یک داروی بدون نسخه و ارزان‌قیمت است که می‌توانید آن را به راحتی در داروخانه‌ها بیابید. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از Dimenhydrinate در کودکان زیر ۲ سال به نسخه پزشک نیاز دارد.

فعل و انفعالات قرص دیمن هیدرینات در بدن

این قرص در دسته‌ای از داروها به نام آنتی‌هیستامین‌ها قرار دارد. Dimenhydrinate به بدن شما کمک می‌کند که تعادل خود را حفظ کند. در نتیجه، می‌تواند علائم بیماری حرکت را کاهش دهد یا از بروز آن‌ها جلوگیری کند.

افراد آسیب‌پذیر

بعضی از افراد باید از مصرف داروی Dimenhydrinate بپرهیزند یا با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنند. این افراد عبارت‌اند از:

  • زنان باردار: قرص دیمن هیدرینات در بارداری باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. اگر باردار هستید، در مورد خطرات و فواید مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.
  • زنان شیرده: مصرف قرص ديمن هيدرينات در شيردهی ممکن است باعث انتقال دارو به داخل شیر مادر شود و اثرات نامطلوبی روی شیرخوار داشته باشد. چنانچه به فرزند خود شیر می‌دهید، قبل از مصرف این دارو با پزشک صحبت کنید.
  • سالمندان: افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب‌آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار کردن حساس‌تر باشند. خواب‌آلودگی یا گیجی می‌تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد. بنابراین اگر سن شما بالای ۶۵ سال است، بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید.
  • کودکان: کودکان هم مثل سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی Dimenhydrinate حساس باشند. بهتر است قبل از دادن این دارو به کودکان با متخصص اطفال صحبت کنید. توجه به این توصیه به خصوص برای کودکان زیر ۲ سال حیاتی است.
یک زن به کودک خود شیر می‌دهد
زنان باردار یا شیرده و کودکان زیر ۲ سال نباید بدون مشورت با پزشک از دیمن‌ هیدرینات‌‌ استفاده کنند.

کلام پایانی

اگر در حین سفر مستعد ابتلا به بیماری حرکت هستید، با پزشک در مورد ضرورت مصرف قرص Dimenhydrinate صحبت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید: تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

سوالات متداول

قرص دیمن هیدرینات برای چیه؟

قرص دیمن هیدرینات برای پرواز و مشکلات ناشی از سفرهای طولانی با هواپیما از جمله حالت تهوع و سرگیجه استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند علائم ناشی از سفر با ماشین، اتوبوس، قطار یا کشتی را هم کنترل کند. از سایر کاربردهای Dimenhydrinate می‌توان به درمان مشکلات گوش داخلی از جمله بیماری منیر اشاره کرد.

قرص دیمن هیدرینات ۵۰ برای چیست؟

این دارو به شکل قرص‌های ۵۰ میلی‌گرمی تولید می‌شود و به درمان بیماری حرکت و پیشگیری از آن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند مشکلات گوش داخلی را برطرف کند.

مقدار مصرف قرص دیمن هیدرینات در کودکان چقدر است؟

کودکان بالاتر از ۱۲ سال هر چهار تا ۶ ساعت یک‌بار و کودکان زیر ۱۲ سال هر ۶ تا هشت ساعت یک‌بار می‌توانند از این دارو استفاده کنند. Dimenhydrinate در کودکان کمتر از ۲ سال باید حتما تحت نظر پزشک مصرف شود.

آیا قرص دیمن هیدرینات برای اسهال توصیه می‌شود؟

خیر. این دارو برای درمان حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از سفر یا پیشگیری از آن‌ها تجویز می‌شود و در درمان اسهال موثر نیست.

آیا استفاده از قرص دیمن هیدرینات برای گوش میانی مفید است؟

خیر. معمولا این دارو برای درمان مشکلات گوش داخلی از جمله بیماری منیر تجویز می‌شود.

آیا دیمن هیدرینات خواب اور است؟

بله. این دارو در بعضی از افراد باعث خواب‌آلودگی می‌شود.

آیا مصرف قرص دیمن هیدرینات در بارداری ضرر دارد؟

در مورد تاثیر این دارو روی زنان باردار یا جنین در حال رشد اطلاعات کافی وجود ندارد؛ بنابراین در دوران بارداری نباید بدون مشورت با پزشک از آن استفاده کنید.

قرص دیمن هیدرینات با چه دارویی تداخل دارد؟

این قرص با داروهایی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، بعضی از داروهای ضد افسردگی،‌ داروهای سرماخوردگی، ضد سرفه و ضد آلرژی و آنتی‌هیستامین‌های موضعی تداخل دارد.

منابع: go.drugbank, medlineplus, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها