قرص نوافن چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه باید آن را مصرف کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وقتی دچار سردردهای گاه و بی‌گاه می‌شوید، قرص نوافن (Novafen) یکی از آن داروهایی است که می‌تواند شما را از شر آن‌ خلاص کند. شما می‌توانید این دارو را برای تسکین دردهای خفیف تا شدید مصرف کنید. این دردها می‌توانند ناشی از بیماری‌های مفصلی، دندان درد، میگرن و حتی دردهای دوران قاعدگی در زنان باشند. کپسول نوافن را به‌راحتی می‌توانید از داروخانه‌ها و بدون نسخه پزشک خریداری کنید. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم بدانیم قرص نوافن چیست، چه کاربردی دارد و عوارض احتمالی آن چه چیزهایی است.

قرص نوافن برای چیست؟

این دارو یک داروی مسکن ترکیبی است؛ یعنی در آن استامینوفن (Acetaminophen)، ایبوپروفن (Ibuprofen) و کافئین (Caffeine) وجود دارد. هر کدام از این مواد به تنهایی برای تسکین درد موثر هستند و استامینوفن قرصی است که همه این مواد آرامش‌بخش را یکجا در اختیار شما قرار می‌دهد.

این دارو از طریق مسدود کردن فعالیت آنزیم‌هایی که به تولید پروستاگلاندین‌ها می‌پردازند، عملکرد خود را انجام می‌دهد. پروستاگلاندین‌ها (Prostaglandin) مواد شیمیایی‌ای هستند که در کنترل التهاب و درد نقش دارند. با مهار تولید پروستاگلاندین‌ها، Novafen باعث می‌شود تا علائم التهابی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید:قرص دیمن هیدرینات چیست؟ هر آنچه باید درباره آن بدانید

آلت: اینفوگرافیکی از قرص نوافن
در این عکس قرص نوافن و ترکیبات آن را می‌بینید.

کاربرد قرص نوافن چیست؟

این دارو در گروه داروهای مسکن، ضد‌التهاب و ضد‌تب قرار دارد و بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر‌گذار است. به همین دلیل می‌توانید از آن برای کاهش طیف وسیعی از دردها استفاده کنید. در ادامه چند نمونه رایج کاربرد این دارو را مطالعه می‌کنید:

قرص نوافن برای دندان درد

اگر دندان درد امان شما را بریده است و دسترسی به پزشک نیز ندارید، می‌توانید از این دارو برای تسکین درد استفاده کنید. علت درد دندان می‌تواند ناشی از عفونت لثه، آسیب عصب، شکستگی دندان و سایر مشکلات باشد؛ بنابراین اگر با مصرف نوافن درد تسکین یافت به این معنی نیست که علت اصلی دندان درد درمان شده است. شما می‌توانید این دارو را در فواصل زمانی چهار، ۶ و یا هشت ساعت و به مدت سه روز مصرف کنید. پس از آن بهتر است برای تشخیص علت درد به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:قرص فلوکستین چیست؟ مهم‌ترین عوارض آن برای سلامتی

قرص نوافن برای سرماخوردگی

کپسول نوافن به عنوان یک ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID)، می‌تواند برای کاهش علائم سرماخوردگی مفید باشد. این دارو علائمی مانند درد، تب، التهابات مختلف و سرفه را تسکین می‌دهد. مقدار مصرف این دارو برای کنترل علائم سرماخوردگی بر‌اساس شدت علائم، سن و وزن تعیین می‌شود. دوز رایج آن برای بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۲ سال ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم (۱ تا ۲ قرص) هر ۴، ۶ و یا ۸ ساعت و یا ماکزیمم ۱۲۰۰ میلی‌گرم در هر ۲۴ ساعت است.

آلت: فردی که دچار سرماخوردگی شده است و قرص نوافن مصرف می‌کند.
مصرف کپسول نوافن به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

قرص نوافن برای پریودی

در طی دوران قاعدگی بسیاری از زنان با علائمی مانند دردهای شکمی، دردهای عضلانی و سردرد مواجه می‌شوند. این دردها عموما به دلیل تغییرات هورمونی و التهابات در ناحیه لگن و رحم بروز می‌‌کنند. دوز معمول برای تسکین دردهای پریودی از ۲۰۰ میلی‌گرم تا ۴۰۰ میلی‌گرم است. این دوز معمولا برای بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۲ سال توصیه می‌شود.

شما می‌توانید برای کاهش دردهای سیکل پریودی این دارو را حداکثر به مدت ۳ تا ۵ روز مصرف کنید. البته مدت زمان مصرف قرص نوافن در پریودی برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و به فاکتورهایی مانند شدت درد، پاسخ به درمان و وضعیت سلامت عمومی بستگی دارد.

قرص نوافن برای کمردرد

از آنجا که در ترکیبات داروی نوافن، ایبوپروفن وجود دارد، مصرف آن می‌تواند به کاهش دردهای عضلانی و مفصلی کمک کند. در صورتی که شدت درد زیاد باشد و به داروهای رایج پاسخ ندهد، پزشک داروهای مسکن قوی‌تری مانند آمپول کتورولاک را تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید:قرص پرگابالین چیست؟ بررسی نحوه استفاده و عوارض این دارو

روش مصرف قرص نوافن چگونه است؟

بهترین زمان مصرف قرص نوافن هر ۶ یا ۸ ساعت است. بهتر است این دارو را همراه غذا میل کنید تا عوارض گوارشی آن به حداقل برسد. همچنین در طی مصرف این دارو به اندازه کافی آب بنوشید. آب محیط مناسبی برای حل شدن و جذب داروها را فراهم می‌کند. با نوشیدن آب کافی، قرص نوافن به طور موثر‌تر در معده حل می‌شود و مواد آن سریع‌تر در دستگاه گوارش جذب خواهند شد. همچنین مصرف کپسول نوافن ممکن است منجر به افزایش ترشح اسید معده شود که در صورت نوشیدن آب کافی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

اگر دوز دارو را فراموش کردید و به دوز مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش‌شده را مصرف نکنید. همچنین لازم نیست دوز بعدی را دو برابر کنید. اگر از زمان مصرف دوز فراموش‌شده، زمان کمی گذشته است می‌توانید آن را مصرف کنید.

آلت: فردی که در حال مصرف کپسول نوافن است.
مصرف داروی نوافن همراه با غذا توصیه می‌شود تا عوارض گوارشی آن به حداقل برسد.

عوارض قرص نوافن چیست؟

اگر مدت زمان و دوز مصرفی دارو را رعایت کنید، با عارضه جانبی خاصی مواجه نمی‌شوید. مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه و دردهای شکمی مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض این دارو به‌شمار می‌روند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند این دارو همراه با غذا مصرف شود. از دیگر عوارض احتمالی کپسول نوافن می‌توان به واکنش آلرژیک به ترکیبات آن، یبوست و احساس سوزش در گلو اشاره کرد.

مصرف بیش از حد کپسول نوافن می‌تواند با عوارض جدی زیر همراه باشد:

  • اختلالات تنفسی
  • سردرد و سرگیجه
  • کما
  • احساس خواب‌آلودگی

مصرف کپسول نوافن برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر در گروه‌های زیر قرار دارید، مصرف این دارو به شما پیشنهاد نمی‌شود:

  • به بیماری‌های گوارشی جدی مانند زخم معده، کولیت و یا کرون مبتلا هستید.
  • سابقه خونریزی دستگاه گوارش دارید.
  • به بیماری‌های کبدی مبتلا هستید.
  • از نارسایی کلیه رنج می‌برید.
  • با بیماری‌های قلبی درگیر هستید
  • سابقه واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر و آسم دارید.
  • سابقه فشار خون دارید.
  • باردار هستید یا قصد بارداری دارید.
  • برای مصرف قرص نوافن در شیردهی باید با پزشک مشورت کنید. احتمال انتقال ترکیبات دارو از شیر مادر به نوزاد وجود دارد، به همین دلیل بسیاری از پزشکان مصرف آن را به مادران شیرده توصیه نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:شربت ایبوپروفن چیست؟ با این شربت پرمصرف و موثر آشنا شوید

اگر به بیماری زمینه‌ای خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، می‌توانید با پزشکان متخصص درمانکده مشاوره آنلاین داشته باشید تا توصیه‌های لازم را دریافت کنید.

قرص نوافن در چند خط

قرص نوافن داروی مسکن و ضد‌التهابی است که در ترکیبات آن سه ماده موثر استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین وجود دارد. شما می‌توانید از این دارو برای تسکین طیف وسیعی از دردها از کمر درد و دندان درد گرفته تا دردهای پریودی و سردرد استفاده کنید. میزان مصرف آن یک تا دو قرص در طی روز است. افرادی که از بیماری‌های گوارشی، کبدی و کلیوی رنج می‌برند، در مصرف این دارو محدودیت دارند. پزشکان نوشیدن آب را در طی مصرف این دارو توصیه می‌کنند.

سوالات متداول

آیا قرص نوافن در بارداری ضرر دارد؟

قرص نوافن در بارداری توصیه نمی‌شود، به‌ویژه در سه ماه آخر بارداری.

آیا قرص نوافن باعث چاقی میشود؟

این دارو جزو داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) است و برای کاهش درد، التهاب و تب استفاده می‌شود. به همین دلیل نمی‌تواند تاثیر مستقیمی روی چاقی داشته باشد.

آیا قرص نوافن خواب اور است؟

بله. ترکیبات این دارو می‌تواند منجر به خواب‌آلودگی شود.

آیا قرص نوافن باعث نازایی میشود؟

این دارو به طور مستقیم با ناباروری ارتباط ندارد.

کپسول نوافن برای چی خوبه؟

این دارو در تسکین درد و درمان التهاب موثر است.

چقدر طول میکشد تا نوافن اثر کند؟

۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف تاثیر دارو را حس خواهید کرد.

قرص نوافن برای چه سنی مناسب است؟

مصرف این دارو برای افراد بالای ۱۲ سال مناسب است.

آیا قرص نوافن در تست اعتیاد تاثیر می‌گذارد؟

بله. نوافن جزو داروهای مسکنی است که می‌تواند در مثبت شدن تست اعتیاد تاثیر داشته باشد.

آیا مصرف قرص نوافن برای کودکان ایمن است؟

این دارو برای تسکین درد و التهاب در بزرگسالان و افراد بالای ۱۲ سال تهیه شده است. مصرف آن برای کودکان باید با مشورت پزشک انجام شود.

منبع: pillintrip | ndrugs| 1mg

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها