هفته 14 بارداری

هفته 14 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تغییرات بدنی شما

حال که به صورت رسمی در سه ماهه دوم خود قرار دارید، ممکن است بارداری تان آسان تر از سه ماهه اول باشد.
یک رشد به خصوص هیجان انگیز این است که اکنون بارداری شما “معلوم” است. این که شکم یک زن چقدر زود شروع به نشان دادن یا بیرون زدن می کند به فاکتورهای مختلفی از جمله اینکه آیا قبلا باردار بوده است، آناتومی بدن، فرم بدن و جزئیات هر بارداری قبلی بستگی دارد.
اگر تا به حال می خواستید بارداریتان را مانند رازی از خانواده و دوستان خود پنهان کنید، الآن می توانید برای گفتن به آنان احساس راحتی کنید. حالا که شما 12 هفته ابتدای بارداری تان را گذرانده اید، سقط جنین در سه ماه دوم کمتر معمول است.

کودک شما

طول کودک شما اکنون بین 8 تا 9 سناتی متر بوده و وزن وی کمی کمتر از 60 گرم است. کودک شما حالا می تواند حالات چهره را از خود نشان دهد، چه این حالت چپ نگاه کرددن باشد، چه اخم کردن و یا حتی دهن کجی کردن. در حالی که شما قادر به دیدن یا احساس این ها نخواهید بود، اما حالت های صورت کودک شما ناشی از تکانه های مغزی است که نشان می دهد میزان رشد وی چقدر است.
اگر قرار است به زودی سونوگرافی انجام دهید، مراقب این باشید که آیا کودک شما انگشت شست خود را می مکد یا خیر. کودک شما همچنین سخت در حال کار کردن و کشیده شدن است. به زودی بازوهای او نسبت به سایر قسمت های بدنش بزرگتر به نظر خواهد آمد. اگر میکروسکوپ داشتید، می توانستید موهای بسیار نازک بنام lanugo را ببینید که در این مدت بدن کودک شما را می پوشانند.
در حدود 14 هفتگی، کلیه های کودک شما می توانند ادرار تولید کنند که در مایع آمنیوتیک آزاد می شود. و کبد کودک شما شروع به تولید صفرا می کند. این ها هر دو نشانه ای از آماده شدن کودک برای زندگی خارج از رحم است.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین متخصصان زنان

هفته 14 بارداری
رشد کودک در شکم مادر

تکامل دوقلو در هفته 14

بیشتر زنان می توانند ضربان قلب نوزادان خود را تا هفته 14 با سونوگرافی داپلر بشنوند. می توانید یکی از این دستگاه ها را برای استفاده در منزل بخرید. اگر بلافاصله ضربان قلب را نشنیدید نگران نباشید. برای یادگیری نحوه استفاده از آن ممکن است لازم باشد چندین بار تلاش کنید.

علائم بارداری در هفته 14

برخی از تغییراتی که ممکن است در این هفته مشاهده کنید عبارتند از:

  • کاهش حساسیت سینه ها
  • افزایش انرژی
  • تداوم اضافه وزن

سایر علائم و تغییراتی که ممکن است داشته باشید عبارتند از:

حالت تهوع

با اینکه بسیاری از زنان علائم تهوع صبحگاهی را تا لحظات آخر بارداری خود دارند، برای بسیاری از زنان در سه ماهه دوم حالت تهوع مشکل اساسی نیست. با این حال هشیار باشید که حتی اگر شکمتان به نظر آرام گرفته، هنوز هم ممکن است هر از گاهی حالت تهوع به سراغتان بیاید.
اگر احساس حالت تهوع در شما به طور خاص شدید شده یا تقریباً همه چیز را بالا می آورید، ممکن است hyperemesis gravidarum داشته باشید. استفراغ و کاهش وزن، علائم دیگر این بیماری بالقوه خطرناک است.


تهوع صبحگاهی ممکن است به شما یا کودک شما آسیب نرساند. اما اگر نگران علائم مداوم هستید، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که شما و کودکتان به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می کنید.
اگر هنوز احساس تهوع دارید، مواردی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. ابتدا سعی کنید مقدار زیادی غذا را یکباره نخورید. چندین وعده غذایی کوچک حالت تهوع کمتری نسبت به یک وعده غذایی بزرگ به وجود می آورد.

هفته 14 بارداری
رژیم غذایی مناسب در بارداری

مایعات زیادی بنوشید و به حواس خود توجه کنید. اگر بوی خاصی مانند ترشی یا سرکه یا درجه حرارت مانند گرما باعث بدتر شدن حالت تهوع شما می شود، در حال حاضر اجتناب از آن ها بهترین کار برای شما است.
زنجبیل نیز ممکن است کمک کننده باشد. معمولاً زنجبیل را می توانید در فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. آن را به چای، اسموتی ها یا آب اضافه کنید. همچنین می توانید نوشیدنی های زنجبیلی یا جویدن زنجبیل را امتحان کنید.

نوسانات خلقی

پرورش یک انسان در درون شما مسئولیت بزرگی است و شما تغییرات زیادی در آینده تجربه خواهید کرد. هورمون ها می توانند باعث نوسانات خلقی شوند. اما دلایل دیگر شامل تغییرات جسمی ، استرس و خستگی می شوند.
نوسانات خلقی در بسیاری از خانم ها بخش بسیار رایجی از بارداری است اما ممکن است در سه ماهه دوم بارداری متوجه تثبیت روحیه خود شوید.
می بایستی تا آنجا که می توانید استراحت کنید و اگر در مورد بسیاری از ناشناخته های مادری استرس دارید، دوستی پیدا کنید تا با او صحبت کنید.

کارهایی که در این هفته باید برای یک بارداری سالم انجام دهید

حرکت کنید

اکنون که در سه ماهه دوم بارداری خود هستید، زمان خوبی برای شروع یک تمرین ورزشی مناسب بارداری است.
از تمام انرژی اضافی که در این هفته دارید استفاده کنید. اگر با احساس شادابی از خواب بیدار شده اید، سعی کنید به یک پیاده روی صبحگاهی 15 دقیقه ای روید. اگر بعد از ظهر یا عصر انرژی شما به اوج می رسد، می توانید در یک کلاس ورزش بارداری در محل خود بروید. گروه های یوگا، ایروبیک در آب و پیاده روی گزینه های بسیار خوبی هستند. اگر در حال حاضر به طور منظم ورزش می کنید، روال خود را ادامه دهید به طوری که باعث شود 3 تا 7 روز در هفته ضربان قلب شما با سرعت هوازی بزند.

هفته 14 بارداری
در هفته 14 بارداری مادر باید تحرک داشته باشد

ممکن است دریابید که یک تمرین منظم ورزشی باعث می شود در کل احساس بهتری داشته باشید. شما همچنین می توانید یک شریک ورزشی پیدا کنید که بتواند در شادی و ترس از بارداری با شما سهیم شود.

رابطه جنسی برقرار کنید

یکی دیگر از مزایای قطع شدن حالت تهوع این است که شما تمایل بیشتری به انجام فعالیت های جنسی دارید. از آنجایی که هنوز شکمتان آنقدر بزرگ نشده که سختتان باشد، الآن وقت بسیار خوبی است برای اینکه ارتباط بیشتری با شریک خود داشته باشید.
همچنین ممکن است حالا که باردار شده اید بخواهید رابطه جنسی بیشتری داشته باشید، چرا که خون بیشتری در قسمت زیر خط کمر شما جریان دارد. و این کار کاملاً ایمن است مگر اینکه پزشک شما خلاف این را به شما توصیه کرده باشد.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم

تجربه هر یک از علائم زیر ممکن است نیازمند مکالمه با پزشک باشد:

  • خونریزی واژینال
  • نشت مایعات
  • تب
  • درد شدید شکم
  • سردرد
  • تاری دید

اگر هنوز به طور مداوم تهوع صبحگاهی دارید یا تهوعتان بدتر شده است ممکن است لازم باشد با پزشک خود مشورت کنید. روش هایی وجود دارد تا مطمئن شوید خود و کودکتان مواد مغذی لازم را دریافت می کنید.

منبع: healthline

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 57

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها