علائم آنفولانزا جدید چگونه است؟ این ۶ علامت را جدی بگیرید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

برخلاف سرماخوردگی (A Cold)، آنفولانزا (Flu) به‌طور ناگهانی بروز می‌کند و باعث می‌شود احساسی بسیار بدتری از سرماخوردگی داشته باشید. علائم آنفولانزا اغلب شامل تب، خستگی، سردرد و سرفه است. تشخیص علائم اولیه آنفولانزا می‌تواند به جلوگیری از شیوع بیماری و همچنین درمان آن قبل از مزمن شدن کمک کند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده به بررسی علائم آنفولانزا جدید و روش‌های پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

شایع‌ترین علائم آنفولانزا جدید

شرایط زندگی، سیستم ایمنی ضعیف، چاق بودن، سن بالا و بارداری از جمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به آنفولانزا را افزایش می‌دهند. شایع‌ترین علائم این بیماری عبارت‌اند از:

یک مرد در حال عطسه کردن
سالانه ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان به آنفولانزا مبتلا می‌شوند.

1. خستگی بیش از اندازه و ناگهانی

روزهای کوتاه و کاهش نور خورشید می‌تواند منجر به احساس خستگی شود. بین خستگی عادی و خستگی مفرط تفاوت‌هایی وجود دارد. خستگی مفرط و ناگهانی یکی از علائم اولیه آنفولانزا است. خستگی می‌تواند از علائم سرماخوردگی معمولی نیز باشد؛ اما شدت خستگی در بیماری آنفولانزا بیشتر است. احساس خستگی و ضعف مفرط می‌تواند در فعالیت‌های نرمال فرد اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: آنفولانزا چیست؟

در چنین شرایطی باید فعالیت‌های خود را کاهش داده و به بدن خود استراحت دهید. چند روز از محل‌کار یا مدرسه مرخصی گرفته و در تخت‌خواب بمانید. استراحت کردن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در مبارزه با ویروس‌ها به شما کمک خواهد کرد.

2. بدن‌درد و لرز

بدن درد و لرز نیز از علائم اولیه بیماری آنفولانزا هستند. این درد می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن و مخصوصا در ناحیه سر، کمر و پاها باشد. بدن‌ درد آنفولانزا می‌تواند با لرز یا حتی تب، ظاهر شود. پیچیدن پتو به دور خودتان می‌تواند به بالا بردن دمای بدن کمک کرده و لرزش را کاهش دهد. در صورتی که بدن درد داشتید می‌توانید از مُسکن‌هایی از قبیل استامینوفن (تایلنول) یا ایبوپروفن (ادویل و موترین) استفاده کنید.

فردی که یک پتو به خود پیچیده است.
استراحت کردن می‌تواند علائم بیماری آنفولانزا را کاهش دهد.

3. سرفه

سرفه‌های خشک و مداوم نیز می‌تواند از علائم آنفولانزا جدید باشد. همراه با سرفه ممکن است خس‌خس سینه و تنگی نفس نیز ایجاد شود. همچنین سرفه‌ها ممکن است خلط‌دار یا خشک باشند. سرفه‌های خلط‌دار در مراحل اولیه آنفولانزا ایجاد نمی‌شوند. در صورتی‌ که به مشکلات تنفسی از جمله آسم (Asthma) یا آمفیزم (Emphysema) مبتلا هستید حتما به متخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی مراجعه کنید تا آنفولانزا عوارض خاصی برای شما ایجاد نکند.

همچنین، اگر احساس می‌کنید بازدم شما بدبو است و یا خلط شما رنگی شده فورا به متخصص عمومی مراجعه کنید. در صورتی که آنفولانزا به‌موقع درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد بیماری ذات الریه شود. برای کاهش تعداد سرفه‌ها می‌توانید از داروهای تسکین‌دهنده سرفه استفاده کنید.

علاوه بر این، مرطوب نگه داشتن گلو و نوشیدن آب و چایی بدون کافئین نیز می‌تواند به رفع سرفه‌ها کمک کند. به یاد داشته باشید که هنگام سرفه کردن جلوی دهان خود را با یک دستمال بگیرید و برای جلوگیری از گسترش عفونت دستان خود را به‌طور مرتب بشویید.

بیشتر بخوانید:واکسن آنفولانزا چیست؟

4. گلودرد

اغلب افراد در مراحل اولیه آنفولانزا، در گلو احساس خارش می‌کنند. در ابتدا شاید فقط هنگام خوردن غذا و نوشیدنی احساس عجیبی داشته باشید؛ اما با پیشرفت عفونت ویروسی گلودرد نیز بدتر می‌شود.

برای مدیریت گلودرد می‌توانید:

  • مایعات زیاد مانند آب، دمنوش‌های گیاهی و آبگوشت‌های شفاف بنوشید.
  • نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و روزی چند بار با آن غرغره کنید.
  • از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن محیط اتاق خود استفاده کنید.
  • یک قاشق غذاخوری عسل را با آب لیموی تازه در آب گرم یا چای گیاهی مخلوط کنید و به‌طور مرتب بنوشید.
  • از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
تب یکی از نشانه‌های معمول آنفولانزا است، اما هرفردی که به این بیماری مبتلا شود تب نمی‌کند.
تب یکی از نشانه‌های معمول آنفولانزا است، اما هرفردی که به این بیماری مبتلا شود تب نمی‌کند.

5. تب یکی از شایع‌ترین علائم آنفولانزا

تب نشان می‌دهد که بدن شما در حال مبارزه با عفونت‌ها است. تب‌های مربوط به بیماری آنفولانزا معمولا بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد هستند. توجه داشته باشید وقتی به این ویروس مبتلا می‌شوید احتمال دارد احساس لرز نیز داشته باشید؛ اما تب نکنید. برای کاهش تب می‌توانید از ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنید.

اینفوگرافیک علائم آنفولانزا جدید
مهم‌ترین علائم آنفولانزا جدید را می‌توانید در تصویر بالا مشاهده کنید.

6. مشکلات گوارشی

علائم اولیه بیماری آنفولانزا ممکن است محدود به سر، گلو و سینه نباشد. برخی از انواع این ویروس می‌تواند منجر به اسهال، حالت تهوع، معده درد و یا استفراغ شود. اسهال و استفراغ از عارضه‌های کمبود آب در بدن هستند. برای جلوگیری از کم‌آبی، نوشیدن مایعات را فراموش نکنید.علائم آنفولانزا در کودکان می‌تواند با علائم این بیماری در بزرگسالان متفاوت باشد. برای آشنایی با علائم این بیماری در کودکان می‌توانید به مقاله علائم آنفولانزا در کودکان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض واکسن آنفولانزا چیست؟

علائم اورژانسی آنفلوانزا

آنفولانزا یک بیماری پیش‌رونده است. این بدان معنا است که بیماری می‌تواند بدتر شود. افراد به صورت یکسان نسبت به این بیماری واکنش نشان نمی‌دهند. وضعیت کلی سلامتی شما می‌تواند شدت این بیماری را مشخص کند. همچنین، ویروس بیماری آنفولانزا می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در صورتی که علائم زیر را داشتید فورا به دکتر داخلی مراجعه کنید:

  • درد در ناحیه قفسه سینه 
  • مشکلات تنفسی 
  • متمایل شدن رنگ پوست و لب‌ها به رنگ آبی
  • کم‌آبی شدید
  • سرگیجه و گیجی 
  • تب مکرر و شدید
  • بدتر شدن سرفه‌ها

برای مشاوره با متخصص عمومی همین حالا کلیک کنید.

عوارض احتمالی آنفلوانزا

معمولا علائم اولیه آنفولانزا طی یک الی ۲ هفته از بین می‌رود. اگرچه در برخی از موارد بیماری آنفولانزا می‌تواند عوارض دیگری نیز داشته باشد. برخی از این عوارض عبارت‌اند از:

  • ذات‌الریه
  • برونشیت 
  • سینوزیت 
  • عفونت گوش 
  • آنسفالیت

بیشتر بخوانید: ویروس جدید سرماخوردگی

دوره نقاهت در بیماری آنفولانزا چقدر طول می‌کشد؟

اگر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده باشید، باید یک دوره نقاهت چهار الی هفت روزه را طی کنید. دوره‌ بهبود برای افراد مختلف متفاوت است. حتی اگر تب ندارید، تا زمانی که سایر علائم اولیه از بین بروند باید در خانه استراحت کنید. بهتر است زمانی که بهتر شدید و احساس خستگی نداشتید به محل کار یا مدرسه برگردید.

 داروهای ضد ویروس مانند تامیفلو (Tamiflu) می‌توانند زمان بهبودی را سریع‌تر کرده و بیماری را کنترل کنند. احتمال دارد پس از بهبودی نیز برای چند هفته احساس خستگی و سرفه داشته باشید. اگر علائم آنفولانزا بدتر شد یا دوباره عود کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

یک فرد مبتلا به آنفولانزا که در حال خوردن دارو است.
بهبود کامل بیماری آنفولانزا ممکن است تا چندین هفته طول بکشد.

چطور به آنفولانزا مبتلا نشویم؟

حفاظت از خود در برابر ویروس‌های تنفسی در فصول سرد یکی از الویت‌ها است. برای پیشگیری از آنفولانزا باید ترکیبی از واکسیناسیون، اقدامات بهداشتی و سبک زندگی سالم را در نظر داشته باشید. برای اینکه به آنفولانزا مبتلا نشوید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دریافت واکسن آنفولانزا برای به‌ویژه برای گروه‌های حساس مانند زنان باردار، افراد مسن، افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند یا به یک بیماری مزمن مبتلا هستند و کارکنان مراکز بهداشتی-درمانی ضروری است.
  • دست‌های خود را به‌طور مرتب با آب و صابون و حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.
  • هنگام عطسه و سرفه برای جلوگیری از انتشار ویروس در محیط دهان و بینی خود را بپوشانید.
  • از تماس و ارتباط نزدیک با افراد مبتلا خودداری کنید.
  • سطوح و اشیایی که به‌طور مکرر لمس می‌شوند مانند دستگیره‌های در، کلید چراغ‌ و… را به‌طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.
  • رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین و مواد معدنی ضروری داشته باشید.
  • در طول فصل آنفولانزا سعی کنید از مکان‌های شلوغ که ویروس به‌راحتی در آن‌ها پخش می‌شود، اجتناب کنید.
  • پوشیدن ماسک می‌تواند به کاهش انتشار ویروس‌های تنفسی از جمله آنفولانزا نیز کمک کند.
اینفوگرافیک چطور به آنفولانزا مبتلا نشویم.
با رعایت کردن نکات بالا از ابتلا به آنفولانزا و گسترش آن پیشگیری کنید.

جمع‌بندی

ویروس آنفولانزا می‌تواند بسیار مسری باشد؛ بنابراین رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، ضروری است. اگر به این ویروس مبتلا شدید و علائم آنفولانزا را دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که بیماری شما شدیدتر شد، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از عوارض مزمن آنفولانزا به یک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. شما می‌توانید از متخصص بیماری‌های عفونی سایت درمانکده به صورت حضوری یا آنلاین مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: علائم کرونای جدید چیست؟

سوالات متداول

چقدر طول می‌کشد تا آنفولانزا درمان شود؟

اکثر علائم در عرض چهار الی هفت روز از بین می‌روند. با این حال، سرفه و احساس خستگی ممکن است تا هفته‌ها ادامه داشته باشند.

علائم اصلی آنفولانزا کدام‌اند؟

تب و لرز، سردرد، درد عضلانی و درد مفاصل، سرفه (معمولا خشک)، گلودرد، احتقان بینی و آب‌ریزش بینی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال و خستگی از جمله علائم آنفولانزا هستند.

منبع: Healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 581

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

87 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها